‘Assumiu les conseqüències’: l’avís del Marroc a Espanya

Lluny de rebaixar-se, la tensió diplomàtica entre el Marroc i Espanya continua augmentant. La decisió del Govern espanyol d’acollir al líder del Front Polisario va ser vist pel país marroquí com una intromissió al conflicte que manté obert amb el Sàhara Occidental, un territori que reclama la seua independència.

És habitual que el Marroc utilitze la qüestió migratòria per a pressionar a Espanya, i això és precisament el que ha fet en esta ocasió. La passivitat de les autoritats marroquines en la duana de Ceuta ha provocat un efecte cridada que, en qüestió d’hores, ha atret milers d’immigrants il·legals a la frontera amb Espanya.
La policia es va veure desbordada a l’hora de contindre la desbandada de centenars i centenars de persones, molts d’ells joves, corrent de costat a costat. Durant la matinada passada, el Govern va ordenar mobilitzar a l’Exèrcit a la platja del Tarajal, i no descarta augmentar els efectius davant la previsió de l’arribada de més immigrants.

En una declaració oficial realitzada hui mateix, el president del Govern, Pedro Sánchez, s’ha referit a les relacions entre tots dos països: «Sempre he cregut que el Marroc és un país soci i així ha de continuar sent. El meu desig és estrényer encara més esta relació d’amistat amb els nostres veïns marroquins. Perquè la cooperació siga profitosa, ha de basar-se en el respecte a les fronteres mútues».

El Govern espanyol ja ha rebut resposta del govern marroquí, que adverteix que «hi ha actes que tenen conseqüències, i s’han d’assumir». Així ho ha expressat l’ambaixadora del Marroc a Espanya, Karima Benyaich, en clara referència a la decisió d’Espanya de parar atenció medica al líder dels secessionistes sahrauís, Brahim Ghali.

La diplomàtica ha sigut convocada a una reunió amb la ministra d’Afers exteriors, Unió Europea i Cooperació, Arancha González Laya. Abans d’assistir a aqueixa reunió, ha insistit en declaracions a Europa Press que «hi ha actituds que no es poden acceptar», i ha apel·lat a la «confiança mútua».

També ha fet notar la «inusual rapidesa» amb la qual ha sigut convocada per la ministra espanyola d’Exteriors, i ha avançat que probablement el Govern marroquí la crida a consultes en les pròximes hores. En tot cas, ha deixat clar la seua postura en unes declaracions que semblen més aviat una amenaça.

Conflicte diplomàtic amb el Marroc

 

L’advertiment de l’ambaixadora parteix del malestar de les autoritats marroquines per la posició ambigua d’Espanya davant el conflicte entre el Marroc i Sàhara Occidental. El malestar va començar al desembre de l’any passat, quan Espanya va guardar silenci davant el reconeixement dels Estats Units de la sobirania del Marroc sobre el Sàhara Occidental. El silenci d’Espanya va ser vist com una concessió al capdavant Polisario.

La decisió del Govern de parar atenció medica a Brahim Ghali en un hospital de Logronyo, ha sigut el detonant de la pitjor crisi migratòria que es recorda a Espanya. A primera hora del matí es parlava que 6.000 immigrants havien intentat travessar la frontera de manera il·legal, i ara es creu que 10.000 estarien esperant per a entrar.

El Marroc adverteix a Espanya que les decisions tenen conseqüències. El president del Govern, Pedro Sánchez, adverteix al Marroc que Espanya defensarà «amb fermesa» la integritat del seu territori i la seguretat de les seues fronteres. Compte a més, amb el suport de la Unió Europea, que veu Ceuta com una part més del seu territori. El president viatja hui a Ceuta i Melilla per a reafirmar el seu compromís amb la seguretat.

Últimes notícies

Confinament a Serra d’en Galceran i masies desallotjades per quatre incendis a l’interior de Castelló

Quatre incendis forestals actius a l’interior de Castelló han obligat a confinar Serra d'en Galceran i a desallotjar diverses masies disseminades. La Generalitat ha activat el nivell 2 del Pla Especial Front al Risc d’Incendis Forestals i ha mobilitzat la UME.

Fortes tempestes i pedra en l’interior de Castelló amb 26 l/m² a Castellfort en mitja hora

Castellfort ha registrat 26 litres per metre quadrat en mitja hora i Aemet manté l’avís taronja per tempestes fortes amb granís en l’interior nord de Castelló.

Preso sense fiança el propietari del bar acusat de matar un jove a València

Un jutjat d’instrucció de València ha ordenat presó provisional, comunicada i sense fiança per al propietari del bar ‘La Esquina Tropical’, detingut per la mort d’un jove de 20 anys aquest dimecres. L’home, de 62 anys i nacionalitat colombiana, està investigat per homicidi i un delicte contra la salut pública.

Foios ompli els carrers per homenatjar Ferran Torres, campió del món

Prop de 7.000 veïns de Foios han omplit l’aparcament del camp de futbol municipal per retre un emotiu homenatge a Ferran Torres, golejador en la final del Mundial. L’Ajuntament ha iniciat els tràmits per nomenar-lo Fill Predilecte.

Pego arriba als 40 graus i encapçala les temperatures de la Comunitat

Pego ha registrat hui 40 graus i s’ha situat com el municipi més calorós de la Comunitat Valenciana, mentre que Ontinyent, Xàtiva, Oliva i Bicorp s’han quedat prop d’esta marca. La mínima del dia s’ha donat a Vilafranca del Cid, amb 14,6 graus.

Intercepten deu migrants en arribar en patera a una cala de Benidorm

La Policia Nacional ha detingut deu hòmens d’origen algerià, un possible menor, després d’arribar en patera a la cala del Tío Ximo, a Benidorm.

El CEO de Vodafone Espanya haurà de declarar com a investigat pel cas Finetwork

El Tribunal d’Instància d’Alacant ha citat el conseller delegat de Vodafone Espanya, José Miguel García, a declarar com a investigat l’1 de setembre arran d’una querella per presumpta administració deslleial en l’operació de Finetwork.

Un home es tanca amb sa mare major en un pis del Marítim i la Policia el reduïx sense ferits

La Policia Nacional ha accedit a una vivenda del districte del Marítim de València on un home de 58 anys s’havia atrinxerat amb sa mare de 81 anys i mobilitat reduïda, i ha aconseguit reduir-lo sense danys abans de traslladar-lo a un centre mèdic.
FILMOTECA D'ESTIU