‘Assumiu les conseqüències’: l’avís del Marroc a Espanya

Ejemplo de shortcode con estilo
Lluny de rebaixar-se, la tensió diplomàtica entre el Marroc i Espanya continua augmentant. La decisió del Govern espanyol d’acollir al líder del Front Polisario va ser vist pel país marroquí com una intromissió al conflicte que manté obert amb el Sàhara Occidental, un territori que reclama la seua independència. És habitual que el Marroc utilitze […]

Lluny de rebaixar-se, la tensió diplomàtica entre el Marroc i Espanya continua augmentant. La decisió del Govern espanyol d’acollir al líder del Front Polisario va ser vist pel país marroquí com una intromissió al conflicte que manté obert amb el Sàhara Occidental, un territori que reclama la seua independència.

És habitual que el Marroc utilitze la qüestió migratòria per a pressionar a Espanya, i això és precisament el que ha fet en esta ocasió. La passivitat de les autoritats marroquines en la duana de Ceuta ha provocat un efecte cridada que, en qüestió d’hores, ha atret milers d’immigrants il·legals a la frontera amb Espanya.
La policia es va veure desbordada a l’hora de contindre la desbandada de centenars i centenars de persones, molts d’ells joves, corrent de costat a costat. Durant la matinada passada, el Govern va ordenar mobilitzar a l’Exèrcit a la platja del Tarajal, i no descarta augmentar els efectius davant la previsió de l’arribada de més immigrants.

En una declaració oficial realitzada hui mateix, el president del Govern, Pedro Sánchez, s’ha referit a les relacions entre tots dos països: «Sempre he cregut que el Marroc és un país soci i així ha de continuar sent. El meu desig és estrényer encara més esta relació d’amistat amb els nostres veïns marroquins. Perquè la cooperació siga profitosa, ha de basar-se en el respecte a les fronteres mútues».

El Govern espanyol ja ha rebut resposta del govern marroquí, que adverteix que «hi ha actes que tenen conseqüències, i s’han d’assumir». Així ho ha expressat l’ambaixadora del Marroc a Espanya, Karima Benyaich, en clara referència a la decisió d’Espanya de parar atenció medica al líder dels secessionistes sahrauís, Brahim Ghali.

La diplomàtica ha sigut convocada a una reunió amb la ministra d’Afers exteriors, Unió Europea i Cooperació, Arancha González Laya. Abans d’assistir a aqueixa reunió, ha insistit en declaracions a Europa Press que «hi ha actituds que no es poden acceptar», i ha apel·lat a la «confiança mútua».

També ha fet notar la «inusual rapidesa» amb la qual ha sigut convocada per la ministra espanyola d’Exteriors, i ha avançat que probablement el Govern marroquí la crida a consultes en les pròximes hores. En tot cas, ha deixat clar la seua postura en unes declaracions que semblen més aviat una amenaça.

Conflicte diplomàtic amb el Marroc

 

L’advertiment de l’ambaixadora parteix del malestar de les autoritats marroquines per la posició ambigua d’Espanya davant el conflicte entre el Marroc i Sàhara Occidental. El malestar va començar al desembre de l’any passat, quan Espanya va guardar silenci davant el reconeixement dels Estats Units de la sobirania del Marroc sobre el Sàhara Occidental. El silenci d’Espanya va ser vist com una concessió al capdavant Polisario.

La decisió del Govern de parar atenció medica a Brahim Ghali en un hospital de Logronyo, ha sigut el detonant de la pitjor crisi migratòria que es recorda a Espanya. A primera hora del matí es parlava que 6.000 immigrants havien intentat travessar la frontera de manera il·legal, i ara es creu que 10.000 estarien esperant per a entrar.

El Marroc adverteix a Espanya que les decisions tenen conseqüències. El president del Govern, Pedro Sánchez, adverteix al Marroc que Espanya defensarà «amb fermesa» la integritat del seu territori i la seguretat de les seues fronteres. Compte a més, amb el suport de la Unió Europea, que veu Ceuta com una part més del seu territori. El president viatja hui a Ceuta i Melilla per a reafirmar el seu compromís amb la seguretat.

Últimes notícies

El Levante cau davant la Real Sociedad per 2-1 a Anoeta

La Real Sociedad ha superat el Levante per 2-1 a Anoeta, amb gols d’Óskarsson i Turrientes, i s’ha consolidat en llocs europeus.

El Valencia Basket supera al Baskonia con 18 puntos de TJ Shorts

El Valencia Basket ha ganado 84-75 al Kosner Baskonia en el Roig Arena, impulsado por los 18 puntos y cuatro asistencias de TJ Shorts. El equipo vitoriano, con solo ocho jugadores disponibles, ha mantenido el partido igualado hasta el tramo final.

Baldoví i Micó criden a mobilitzar-se contra la dreta i Vox

Joan Baldoví i Àgueda Micó han apel·lat a una «revolta cívica» durant el 49é Aplec del Puig. La coalició vol reforçar la seua representació en les eleccions generals del 29 de novembre.

Dos muertos y tres heridos en un choque con tres vehículos en Vila-real

Dos persones han mort i tres han resultat ferides en un accident amb tres vehicles a la N-340, a Vila-real. Els serveis d’emergències han rebut l’avís a les 10.42 hores.

El tranvía de la L4 recupera el servicio tras el descarrilamiento

La circulació de la L4 de Metrovalencia s’ha représ després de reparar la via, sense ferits en el descarrilament. La L6 també ha recuperat el servici.

Elena Albalat deixa la Conselleria després de ser candidata del PP

El DOGV ha publicat el cessament, a petició pròpia, d’Elena Albalat com a consellera de Servicis Socials, Família i Infància. La decisió arriba després de la seua candidatura al Congrés per Castelló.

Alaquàs recorda les víctimes de la dana i els dos desapareguts

La societat valenciana ha homenatjat les víctimes de la dana del 29 d’octubre de 2024 en un acte a Alaquàs. Dos persones continuen desaparegudes.

El Elche sale del descenso y Lemar pide mantener la mentalidad

El Elche ha salido de los puestos de descenso tras ganar al Rayo Vallecano en Vallecas. Thomas Lemar reclama continuidad y destaca la defensa del equipo.