‘Assumiu les conseqüències’: l’avís del Marroc a Espanya

Lluny de rebaixar-se, la tensió diplomàtica entre el Marroc i Espanya continua augmentant. La decisió del Govern espanyol d’acollir al líder del Front Polisario va ser vist pel país marroquí com una intromissió al conflicte que manté obert amb el Sàhara Occidental, un territori que reclama la seua independència.

És habitual que el Marroc utilitze la qüestió migratòria per a pressionar a Espanya, i això és precisament el que ha fet en esta ocasió. La passivitat de les autoritats marroquines en la duana de Ceuta ha provocat un efecte cridada que, en qüestió d’hores, ha atret milers d’immigrants il·legals a la frontera amb Espanya.
La policia es va veure desbordada a l’hora de contindre la desbandada de centenars i centenars de persones, molts d’ells joves, corrent de costat a costat. Durant la matinada passada, el Govern va ordenar mobilitzar a l’Exèrcit a la platja del Tarajal, i no descarta augmentar els efectius davant la previsió de l’arribada de més immigrants.

En una declaració oficial realitzada hui mateix, el president del Govern, Pedro Sánchez, s’ha referit a les relacions entre tots dos països: «Sempre he cregut que el Marroc és un país soci i així ha de continuar sent. El meu desig és estrényer encara més esta relació d’amistat amb els nostres veïns marroquins. Perquè la cooperació siga profitosa, ha de basar-se en el respecte a les fronteres mútues».

El Govern espanyol ja ha rebut resposta del govern marroquí, que adverteix que «hi ha actes que tenen conseqüències, i s’han d’assumir». Així ho ha expressat l’ambaixadora del Marroc a Espanya, Karima Benyaich, en clara referència a la decisió d’Espanya de parar atenció medica al líder dels secessionistes sahrauís, Brahim Ghali.

La diplomàtica ha sigut convocada a una reunió amb la ministra d’Afers exteriors, Unió Europea i Cooperació, Arancha González Laya. Abans d’assistir a aqueixa reunió, ha insistit en declaracions a Europa Press que «hi ha actituds que no es poden acceptar», i ha apel·lat a la «confiança mútua».

També ha fet notar la «inusual rapidesa» amb la qual ha sigut convocada per la ministra espanyola d’Exteriors, i ha avançat que probablement el Govern marroquí la crida a consultes en les pròximes hores. En tot cas, ha deixat clar la seua postura en unes declaracions que semblen més aviat una amenaça.

Conflicte diplomàtic amb el Marroc

 

L’advertiment de l’ambaixadora parteix del malestar de les autoritats marroquines per la posició ambigua d’Espanya davant el conflicte entre el Marroc i Sàhara Occidental. El malestar va començar al desembre de l’any passat, quan Espanya va guardar silenci davant el reconeixement dels Estats Units de la sobirania del Marroc sobre el Sàhara Occidental. El silenci d’Espanya va ser vist com una concessió al capdavant Polisario.

La decisió del Govern de parar atenció medica a Brahim Ghali en un hospital de Logronyo, ha sigut el detonant de la pitjor crisi migratòria que es recorda a Espanya. A primera hora del matí es parlava que 6.000 immigrants havien intentat travessar la frontera de manera il·legal, i ara es creu que 10.000 estarien esperant per a entrar.

El Marroc adverteix a Espanya que les decisions tenen conseqüències. El president del Govern, Pedro Sánchez, adverteix al Marroc que Espanya defensarà «amb fermesa» la integritat del seu territori i la seguretat de les seues fronteres. Compte a més, amb el suport de la Unió Europea, que veu Ceuta com una part més del seu territori. El president viatja hui a Ceuta i Melilla per a reafirmar el seu compromís amb la seguretat.

Últimes notícies

La Comunitat Valenciana es consolida com a tercer gran destí del programa Verano Joven 2026

La Comunitat Valenciana s’ha situat com el tercer destí preferit del programa Verano Joven 2026, amb la ruta Madrid-València com a connexió ferroviària més utilitzada. La quarta edició del pla ha comptat amb quasi 6,4 milions de viatges amb descomptes per a jóvens.

Jay Wheeler portarà la gira ‘La voz favorita’ a València el 8 de desembre

Jay Wheeler iniciarà en desembre a Espanya la gira mundial 'La voz favorita', amb set concerts i parada al Roig Arena de València el 8 de desembre.

Espanya liderarà un any la nova Plataforma mundial de resiliència davant desastres

Espanya assumirà durant el primer any la presidència de la nova Plataforma sobre Resiliència Regional davant Desastres de l’OCDE, presentada a València i centrada en la prevenció i recuperació front a catàstrofes. L’experiència en la dana de 2024, el volcà de La Palma i els grans incendis serà una de les principals aportacions.

L’acampada per la vivenda a València guanya suport i continua indefinida a la plaça

L’acampada per la vivenda de la plaça de l’Ajuntament de València manté la protesta de forma indefinida i arreplega cada volta més suport ciutadà, amb aportacions de materials, menjar i nous participants.

Una truita de creïlla amb orella triomfa en el campionat internacional dAlacant

El cuiner Jon Aguirre, del restaurant Goiherri de Legazpi, ha guanyat el IV Campionat Internacional de Truita de Creïlla en Alacant Gastronòmica amb una original truita dorella amb aroma de pebre roig. El certamen també ha premiat una truita de bacallà i una altra de cansalada fumada elaborades a Sant Sebastià i a la província dAlacant.

Les obres d’emergència després de l’incendi de la Vall d’Uixó arriben als 4,2 milions

La Generalitat ha activat obres d’emergència per valor de 4,2 milions d’euros per a recuperar la zona cremada a la Vall d’Uixó i millorar la seguretat a pistes forestals i carreteres com la CV-219 i la CV-223. Els treballs s’estenen també a municipis com Artana, Alfondeguilla i la Vilavella i continuaran almenys fins a la primera mitat de 2026.

Compromís i PSPV insten Catalá a negociar amb els joves acampats per la vivenda

Compromís i PSPV han reclamat a l’alcaldessa de València, Maria José Catalá, que baixe a la plaça de l’Ajuntament per a escoltar les reivindicacions de l’acampada pel dret a la vivenda i explore possibles acords. Els socialistes critiquen que es pose el focus en la mascletà i no en la crisi d’accés a la vivenda.

La jutgessa de la dana incorpora al cas la segona declaració de Salomé Pradas al Congrés

La jutgessa que investiga la gestió de la dana ha incorporat al sumari la transcripció de la segona intervenció de l’exconsellera Salomé Pradas al Congrés i ha ordenat noves diligències a Ajuntaments i servicis d’emergència de la província de València.