‘Assumiu les conseqüències’: l’avís del Marroc a Espanya

Lluny de rebaixar-se, la tensió diplomàtica entre el Marroc i Espanya continua augmentant. La decisió del Govern espanyol d’acollir al líder del Front Polisario va ser vist pel país marroquí com una intromissió al conflicte que manté obert amb el Sàhara Occidental, un territori que reclama la seua independència.

És habitual que el Marroc utilitze la qüestió migratòria per a pressionar a Espanya, i això és precisament el que ha fet en esta ocasió. La passivitat de les autoritats marroquines en la duana de Ceuta ha provocat un efecte cridada que, en qüestió d’hores, ha atret milers d’immigrants il·legals a la frontera amb Espanya.
La policia es va veure desbordada a l’hora de contindre la desbandada de centenars i centenars de persones, molts d’ells joves, corrent de costat a costat. Durant la matinada passada, el Govern va ordenar mobilitzar a l’Exèrcit a la platja del Tarajal, i no descarta augmentar els efectius davant la previsió de l’arribada de més immigrants.

En una declaració oficial realitzada hui mateix, el president del Govern, Pedro Sánchez, s’ha referit a les relacions entre tots dos països: «Sempre he cregut que el Marroc és un país soci i així ha de continuar sent. El meu desig és estrényer encara més esta relació d’amistat amb els nostres veïns marroquins. Perquè la cooperació siga profitosa, ha de basar-se en el respecte a les fronteres mútues».

El Govern espanyol ja ha rebut resposta del govern marroquí, que adverteix que «hi ha actes que tenen conseqüències, i s’han d’assumir». Així ho ha expressat l’ambaixadora del Marroc a Espanya, Karima Benyaich, en clara referència a la decisió d’Espanya de parar atenció medica al líder dels secessionistes sahrauís, Brahim Ghali.

La diplomàtica ha sigut convocada a una reunió amb la ministra d’Afers exteriors, Unió Europea i Cooperació, Arancha González Laya. Abans d’assistir a aqueixa reunió, ha insistit en declaracions a Europa Press que «hi ha actituds que no es poden acceptar», i ha apel·lat a la «confiança mútua».

També ha fet notar la «inusual rapidesa» amb la qual ha sigut convocada per la ministra espanyola d’Exteriors, i ha avançat que probablement el Govern marroquí la crida a consultes en les pròximes hores. En tot cas, ha deixat clar la seua postura en unes declaracions que semblen més aviat una amenaça.

Conflicte diplomàtic amb el Marroc

 

L’advertiment de l’ambaixadora parteix del malestar de les autoritats marroquines per la posició ambigua d’Espanya davant el conflicte entre el Marroc i Sàhara Occidental. El malestar va començar al desembre de l’any passat, quan Espanya va guardar silenci davant el reconeixement dels Estats Units de la sobirania del Marroc sobre el Sàhara Occidental. El silenci d’Espanya va ser vist com una concessió al capdavant Polisario.

La decisió del Govern de parar atenció medica a Brahim Ghali en un hospital de Logronyo, ha sigut el detonant de la pitjor crisi migratòria que es recorda a Espanya. A primera hora del matí es parlava que 6.000 immigrants havien intentat travessar la frontera de manera il·legal, i ara es creu que 10.000 estarien esperant per a entrar.

El Marroc adverteix a Espanya que les decisions tenen conseqüències. El president del Govern, Pedro Sánchez, adverteix al Marroc que Espanya defensarà «amb fermesa» la integritat del seu territori i la seguretat de les seues fronteres. Compte a més, amb el suport de la Unió Europea, que veu Ceuta com una part més del seu territori. El president viatja hui a Ceuta i Melilla per a reafirmar el seu compromís amb la seguretat.

Últimes notícies

El Cervantes Saavedra estudiarà a Columbretes com reacciona la fauna marina a l’eclipsi solar

El Buque Escuela Cervantes Saavedra ha posat rumb a les Illes Columbretes per a observar l’eclipsi solar d’este dimecres i analitzar com canvia el comportament de les aus i la fauna marina al Mediterrani.

Elena Buenavida se suma a les Minnesota Lynx amb un contracte de desenvolupament

L'exterior canària del Valencia Basket Elena Buenavida ha fitxat per les Minnesota Lynx, líders actuals de la WNBA, amb un contracte de desenvolupament que li permetrà disputar fins a dotze partits de lliga regular.

Avís groc este dimecres a l’interior nord de València per màximes de 36 graus

Aemet ha activat per a este dimecres l’avís groc per calor a l’interior nord de la província de València, amb màximes de 36 graus. Dijous l’alerta s’estendrà a tota la província i les temperatures podrien arribar als 38 graus a l’interior sud.

Oratge estable amb més calor i ruixats aïllats al sud interior hui a la Comunitat

L’oratge d’este dimecres ve marcat per més calor, vents fluixos i algun ruixat puntual a l’interior sud de la Comunitat Valenciana. Dijous es mantindrà l’ambient estable, amb núvols d’evolució i xàfecs aïllats poc probables.

Onze parlaments autonòmics paguen més que el Congrés i el Senat

Els parlamentaris de 11 comunitats tenen un sou base més alt que els diputats del Congrés i els senadors. La Comunitat Valenciana se situa en la part baixa de la taula retributiva autonòmica.

Calor extrem i tempestes posen en alerta quinze comunitats, amb deu en nivell taronja

La Aemet ha activat avisos en quinze comunitats per fortes calorades, pluges i tempestes, amb deu territoris en nivell taronja de risc greu. La Comunitat Valenciana es troba en nivell groc per temperatures elevades.

Com vore hui l’històric eclipsi total de Sol que creuarà Espanya

La vesprada d’este 12 d’agost es produïx un eclipsi total de Sol visible com a total en bona part d’Espanya i com a parcial en tot el territori, amb milions de desplaçaments previstos i importants recomanacions de seguretat.

La maièutica ens fa falta

Maièutica és una veu que no pronunciem tots els...