‘Assumiu les conseqüències’: l’avís del Marroc a Espanya

Lluny de rebaixar-se, la tensió diplomàtica entre el Marroc i Espanya continua augmentant. La decisió del Govern espanyol d’acollir al líder del Front Polisario va ser vist pel país marroquí com una intromissió al conflicte que manté obert amb el Sàhara Occidental, un territori que reclama la seua independència.

És habitual que el Marroc utilitze la qüestió migratòria per a pressionar a Espanya, i això és precisament el que ha fet en esta ocasió. La passivitat de les autoritats marroquines en la duana de Ceuta ha provocat un efecte cridada que, en qüestió d’hores, ha atret milers d’immigrants il·legals a la frontera amb Espanya.
La policia es va veure desbordada a l’hora de contindre la desbandada de centenars i centenars de persones, molts d’ells joves, corrent de costat a costat. Durant la matinada passada, el Govern va ordenar mobilitzar a l’Exèrcit a la platja del Tarajal, i no descarta augmentar els efectius davant la previsió de l’arribada de més immigrants.

En una declaració oficial realitzada hui mateix, el president del Govern, Pedro Sánchez, s’ha referit a les relacions entre tots dos països: «Sempre he cregut que el Marroc és un país soci i així ha de continuar sent. El meu desig és estrényer encara més esta relació d’amistat amb els nostres veïns marroquins. Perquè la cooperació siga profitosa, ha de basar-se en el respecte a les fronteres mútues».

El Govern espanyol ja ha rebut resposta del govern marroquí, que adverteix que «hi ha actes que tenen conseqüències, i s’han d’assumir». Així ho ha expressat l’ambaixadora del Marroc a Espanya, Karima Benyaich, en clara referència a la decisió d’Espanya de parar atenció medica al líder dels secessionistes sahrauís, Brahim Ghali.

La diplomàtica ha sigut convocada a una reunió amb la ministra d’Afers exteriors, Unió Europea i Cooperació, Arancha González Laya. Abans d’assistir a aqueixa reunió, ha insistit en declaracions a Europa Press que «hi ha actituds que no es poden acceptar», i ha apel·lat a la «confiança mútua».

També ha fet notar la «inusual rapidesa» amb la qual ha sigut convocada per la ministra espanyola d’Exteriors, i ha avançat que probablement el Govern marroquí la crida a consultes en les pròximes hores. En tot cas, ha deixat clar la seua postura en unes declaracions que semblen més aviat una amenaça.

Conflicte diplomàtic amb el Marroc

 

L’advertiment de l’ambaixadora parteix del malestar de les autoritats marroquines per la posició ambigua d’Espanya davant el conflicte entre el Marroc i Sàhara Occidental. El malestar va començar al desembre de l’any passat, quan Espanya va guardar silenci davant el reconeixement dels Estats Units de la sobirania del Marroc sobre el Sàhara Occidental. El silenci d’Espanya va ser vist com una concessió al capdavant Polisario.

La decisió del Govern de parar atenció medica a Brahim Ghali en un hospital de Logronyo, ha sigut el detonant de la pitjor crisi migratòria que es recorda a Espanya. A primera hora del matí es parlava que 6.000 immigrants havien intentat travessar la frontera de manera il·legal, i ara es creu que 10.000 estarien esperant per a entrar.

El Marroc adverteix a Espanya que les decisions tenen conseqüències. El president del Govern, Pedro Sánchez, adverteix al Marroc que Espanya defensarà «amb fermesa» la integritat del seu territori i la seguretat de les seues fronteres. Compte a més, amb el suport de la Unió Europea, que veu Ceuta com una part més del seu territori. El president viatja hui a Ceuta i Melilla per a reafirmar el seu compromís amb la seguretat.

Accede a nuestra hemeroteca Accedeix a la nostra hemeroteca Access our archive

Últimes notícies

Redó i Morant se citen a València amb les dones vetades en la confraria de Sagunt

Les ministres Ana Redondo i Diana Morant es reunixen a València amb representants del col·lectiu Setmana Santa Inclusiva després de la negativa de la Confraria de la Puríssima Sang de Sagunt a admetre dones, una decisió que pot tindre conseqüències legals i turístiques.

Rajoy elogia la sensatesa de Pérez Llorca i la seua gestió al capdavant de la Generalitat

Mariano Rajoy presenta a Torrent el seu llibre 'L'art de governar' i reivindica la sensatesa i moderació de Juanfran Pérez Llorca al capdavant de la Generalitat, en un acte centrat en la defensa de la democràcia i les bones pràctiques de govern.

Detingut un aficionat del Múrcia per una brutal pallissa a un seguidor de l’Hèrcules després del partit

La Policia Nacional ha arrestat a Alacant a un jove de 29 anys, seguidor del Real Murcia, per la seua presumpta participació en la pallissa a un aficionat de l'Hèrcules després del partit del 15 de març.

Un jutjat obliga a València a actuar contra el soroll dels festivals a la Ciutat de les Arts

Una sentència reconeix que el soroll dels festivals a la Ciutat de les Arts vulnera drets fonamentals dels veïns i ordena a l'Ajuntament adoptar mesures, inclosa la possible reubicació dels esdeveniments.

Ciutadans demana ser acusació popular en la causa de les vivendes protegides de la Platja de Sant Joan

Ciutadans sol·licita personar-se com a acusació popular en la investigació judicial per les presumptes irregularitats en l'adjudicació de vivendes de protecció pública a la Platja de Sant Joan, a Alacant.

Més de 550 corredors desafiaran les escales del Gran Hotel Bali en la Pujada Vertical

La XX Pujada Vertical al Gran Hotel Bali reunirà este dissabte a Benidorm a més de 550 esportistes, inclosos els millors especialistes del circuit mundial de carreres de gratacels.

València impulsa la recuperació dels seus ponts històrics i prioritza el de San José

L'Ajuntament de València aferma el pla de conservació dels cinc ponts històrics i concentra ara els treballs en el Pont de San José, on ja s'ha actuat en nou dels seus tretze arcs.

L’alberg i centre d’experiències mediterrànies de Tabarca reobri amb nova oferta sostenible

L'alberg i centre d'experiències mediterrànies de l'illa de Tabarca reobri després d'una renovació sostenible, amb tallers gastronòmics, rutes guiades i activitats astronòmiques per a desestacionalitzar el turisme en la Costa Blanca.