El Consell autoritza el conveni amb Volkswagen per al desenvolupament de la gigafactoría de Sagunt

El Consell ha autoritzat la signatura d’un conveni de col·laboració entre Espais Econòmics Empresarials, S.L. i Power Holdco Spain, S.A, en representació del Grup Volkswagen, per al desenvolupament de la planta de fabricació de bateries per a vehicles elèctrics que se situarà en Parc Sagunt II.

El desenvolupament d’aquest projecte estratègic i tractor per a l’economia valenciana està subjecte a l’aprovació del PERTE del Vehicle Elèctric i Connectat que el govern d’Espanya ha de resoldre en les pròximes setmanes en el marc del Pla de Recuperació, Transformació i Resiliència i del programa europeu Next Generation EU.

La posada en marxa del projecte empresarial Future: Fast Forward, liderat pel Grup Volkswagen i SEAT S.A. juntament amb més de 60 empreses, suposaria, en cas de l’aprovació del PERTE, la major inversió industrial que s’ha realitzat fins al moment a Espanya, mobilitzant 10.000 milions d’euros.

Per a la gigafactoría a Sagunt el Grup Volkswagen destinaria més de 3.000 milions d’euros i podria crear més de 3.000 llocs de treball directes i indirectes. A més, contribuiria significativament a la millora de l’eficiència industrial i la balança comercial de la Comunitat Valenciana i impulsaria el seu desenvolupament econòmic i cohesió social.

Així, a través d’aquest conveni s’acorden els requisits tècnics de la planta; els processos administratius, plans ambientals i urbanístics i requeriments legals necessaris per a la seua posada en marxa, així com el suport addicional que la Generalitat oferirà en matèria formativa, econòmica i col·laboració en aquelles negociacions o tràmits que no siguen responsabilitat directa d’aquesta.

Desenvolupament del projecte

En concret, per a la instal·lació de la planta, la Generalitat es compromet a tindre aprovat i conclòs el Pla Especial de Parc Sagunt II, així com haver conclòs el procés d’expropiació de les parcel·les, en els terminis establits, seguint els requisits tècnics necessaris per a la ubicació de la planta.

La gigafactoría ocuparia una superfície 200 hectàrees. A això cal sumar la instal·lació de la planta solar fotovoltaica per a subministrar energia elèctrica a les diferents plantes de fabricació i proveïdors, amb una superfície aproximada de 250 hectàrees.

Igual que ha succeït amb Parc Sagunt I, des de la Generalitat es garantirà tota la urbanització de la zona, amb els serveis i infraestructures necessaris per al correcte funcionament de la planta (logística, subministraments, accessos, aparcaments, etc) i en els quals es treballarà en els pròxims anys perquè la planta principal i els seus parcs de proveïdors puguen començar a treballar amb tots els serveis necessaris al començament de 2026.

A més, en considerar-se aquest projecte com un Projecte d’Inversió Estratègica Sostenible, (PEUS) les obres de construcció de les plantes incloses en aquest projecte podran començar a executar-se de manera immediata una vegada que siguen propietat del Grup Volkswagen, de manera paral·lela al procés d’urbanització que durà a terme la Generalitat.

Per a això, una vegada conclòs el procés d’expropiació dels terrenys de Parc Sagunt II, l’empresa i la Generalitat compliran amb tots els tràmits legals, procedimentals, mediambientals i urbanístics necessaris per al correcte compliment de tota la legislació vigent. Així mateix, la Generalitat procedirà a l’anivellament dels terrenys en els quals se situarà la planta amb la finalitat que les obres de construcció de la planta principal no es demoren més enllà de finals de 2022.

Suport addicional en matèria de formació

Igualment, el conveni estableix les necessàries relacions de col·laboració entre la Generalitat i el Grup Volkswagen tant en l’àmbit de l’automoció en general, com en matèria específica sobre la fabricació de bateries elèctriques, per a això es reforçaran els itineraris tant universitaris com de formació professional.

Per a això s’implementaran totes les mesures i serveis necessaris que milloren tant la formació laboral de nous treballadors, com la formació contínua de tots els empleats i empleades de l’àmbit de l’automoció en la Comunitat Valenciana, de manera que satisfacen les necessitats del projecte en termes de creació d’ocupació i contractació. L’objectiu és convertir l’entorn de Sagunt en un pol industrial de primer nivell en matèria de vehicles elèctrics i del sector de l’automoció.

A més, el Consell es compromet a fomentar i donar suport a altres activitats d’inversió addicionals del Grup Volkswagen que no hagen sigut finançades per altres ajudes (com el PERTE o ajudes estatals d’incentius regionals) i que estiguen vinculades amb li millora de la sostenibilitat mediambiental, el suport a l’economia circular, l’impuls a l’eficiència energètica o el foment de la contractació, la innovació o l’I+D+i, entre altres.

Comissió de seguiment

Finalment, la Generalitat i el Grup Volkswagen crearan una comissió de seguiment que començarà a reunir-se en les pròximes setmanes per a realitzar un balanç de l’avanç de les actuacions i del compliment de les obligacions de cadascuna de les parts, permetent avançar en el projecte en els terminis estipulats pels requisits del PERTE.

Estarà formada per sis persones, de les quals la Generalitat ostentarà la presidència i el grup empresarial exercirà la funció de secretari d’aquesta comissió.

Últimes notícies

Les ratxes de vent superen els 160 km/h a l’interior de Castelló

Les ratxes de vent han superat els 160 km/h a Xert i Vilar de Canes i han deixat registres molt elevats en altres municipis de l'interior de Castelló, encara que sense incidents rellevants.

Zara, BBVA i Santander lideren el rànquing de marques espanyoles més valuoses en 2026

Zara manté per desé any consecutiu el lideratge com a marca espanyola més valuosa en 2026, seguida per BBVA i Santander, segons l'informe Kantar BrandZ. L'estudi reflectix a més una forta revaloració del conjunt de grans marques espanyoles enfront d'altres mercats europeus.

València i Alacant concentren ja l’11% de les residències per arrelament a Espanya

València reunix el 6% i Alacant el 5% de les autoritzacions de residència per arrelament en vigor a Espanya, en un context de rècord històric de persones regularitzades i alta inserció laboral.

Detinguts sis hòmens per una sèrie de robatoris amb força en vivendes de Godella i Massarrojos

La Guàrdia Civil ha detingut a sis hòmens per tres robatoris amb força en vivendes de Godella i Massarrojos, on a més s'hauria detectat activitat de tràfic de drogues i una possible organització criminal.

La vivenda encarix un 16,7% en la Comunitat Valenciana mentres cauen compravendes i hipoteques

El mercat de la vivenda arranca l'any amb preus a l'alça del 9% a Espanya i del 16,7% en la Comunitat Valenciana, mentres es frenen les compravendes i la concessió d'hipoteques després de quasi dos anys d'increments continus.

Vent huracanat a l’interior nord de Castelló i brusc descens de les màximes

La Comunitat Valenciana afronta una jornada de cel poc nuvolós marcada per ratxes de vent del nord-oest localment huracanades a l'interior nord de Castelló i un notable descens generalitzat de les temperatures màximes i mínimes.

Redó i Morant se citen a València amb les dones vetades en la confraria de Sagunt

Les ministres Ana Redondo i Diana Morant es reunixen a València amb representants del col·lectiu Setmana Santa Inclusiva després de la negativa de la Confraria de la Puríssima Sang de Sagunt a admetre dones, una decisió que pot tindre conseqüències legals i turístiques.

Rajoy elogia la sensatesa de Pérez Llorca i la seua gestió al capdavant de la Generalitat

Mariano Rajoy presenta a Torrent el seu llibre 'L'art de governar' i reivindica la sensatesa i moderació de Juanfran Pérez Llorca al capdavant de la Generalitat, en un acte centrat en la defensa de la democràcia i les bones pràctiques de govern.