La data de la tornada a la normalitat en Espanya, segons cinc experts sanitaris

 

Era l’escenari perfecte. L’arribada de les vacunes ens va permetre somiar amb una eixida ràpida de la pandèmia, en la que després d’una tercera onada controlada la immunització de la majoria de la població faria un colp definitiu al coronavirus. Però no comptaven amb el gir de guió de les noves variants. I tot s’ha complicat.

 

Just quan havíem trobat l’antídot contra el coronavirus, este ha entrat en fase de mutació que a mitjà i llarg termini es pot fer resistent als anticossos. Mentres, la nova variant fa estralls amb una tercera onada pareguda a la primera. A tot això s’ha de sumar el retard de les dosis que allarga el calendari de vacunació. Tot això deixa clar que la previsió d’un final de la pandèmia en estiu s’allunya, perquè s’haurà de mantindre un temps més les mesures per a donar temps a conseguir la immunitat de grup. Cinc experts espanyols posen data a la tornada a la normalitat.

 

Tornada a la normalitat en la tardor

Elvis García, doctor en Salut Pública i epidemiòleg en Harvard advertix que la clau està en el número de vacunes. «Hui en dia l’únic que sabem és que a finals de març només haurem vacunat a un poc més de dos milions de persones en Espanya, amb estos números és irreal pensar en vacunar a 30 milions per a estiu com proposa el govern espanyol».

 

L’expert creu que la cosa pot canviar si arriben més vacunes i s’invertix en logística, però inclús d’esta forma posa com escenari més realista per una tornada a la relativa normalitat la pròxima tardor.

 

A finals d’estiu, a poc a poc

El pediatra i epidemiòleg, investigador de l’Institut de Salut Global de Barcelona, Quique Bassat, també posa l’accent al ritme de vacunació. «Van dir que estarà vacunada el 70% de la població a finals de l’estiu, és a dir, que de 47 milions de persones en Espanya això implicaria injectar la vacuna a 120.000 persones al dia en els pròxims mesos, i això són moltes persones i dies, i s’ha de sumar després la segona dosi».

 

Bassat defensa que este escenari seria ideal i per a mitjans d’any, al final de l’estiu, es podrien relaxar algunes de les restriccions més dures com no vore’ns amb la gent gran o població de risc, que ja estaran vacunats. «Però no veig en cap moment un 2021 sense mascaretes», afegix, «la gent té més ànsia de recuperar el contacte amb estes persones de risc sense posar-les en perill, pot ser que en estiu es puga recuperar això, però les mesures d’higiene han vingut per quedar-se molt de temps».

 

La duració dels anticossos serà clau

Per un altre costat, la doctora Nancy Ortega, presidenta del Comitè d’Al·lèrgia a Medicaments de la Societat Espanyola d’Al·lergologia i Immunologia veu una lenta recuperació de la vida que teníem abans. Per a fer-ho, diu, s’ha d’animar a la població a vacunar-se i esperar a què les vacunes siguen eficaces i els anticossos de llarga duració.

 

«Quan una persona supera la infecció els seus anticossos duren fins a 9 mesos, per este motiu es desconeix si la vacuna de la Covid-19 tindrà immunitat o serà com la de la grip, que és anual». La seua previsió és que seguirem d’esta manera almenys fins a l’estiu. «És fonamental que la població es vacune, no s’ha d’oblidar, és un mitjà de protecció».

 

Quan arribem al 60% de la població vacunada

El professor Emèrit de Medicina Preventiva i Salut Pública de la Universitat de Santiago de Compostel·la, el doctor Juan Jesús Gestal Otero, advertix que «recuperar la nostra vida normal va per a llarg». La part positiva, en la seua opinió, és que la vacuna està protegint als més vulnerables i al personal sanitari per a evitar un col·lapse dels hospitals.

 

A mesura que vagen arribant les vacunes, diu, el virus començarà a tindre dificultats per circular, en ser cada volta menor el número de persones susceptibles de contagiar-se: «Quan arribem al 60% de població vacunada, ho tindrà molt difícil i arribarà un moment a on deixarà de circular».

 

En estos moments «tindrem controlada la pandèmia en el nostre país i es podran relaxar moltes mesures de prevenció, però mentres no es controle a escala mundial haurem de mantindre certes alarmes», explica. La rapidesa, diu, depén de com de prompte arriben les vacunes i l’eficiència en l’organització de la vacunació. «Si volem fer-ho abans de l’estiu haurem de duplicar els recursos», advertix.

 

Seguirem portant la mascareta

Per un altre costat, la professora Carmen Álvarez-Domínguez, investigadora d’Immunoteràpia de la Universitat Internacional de La Rioja (UNIR) creu que tot dependrà del ritme de vacunació, i calcula que per a finals d’any podrem fer una vida normal. Tot i això, també advertix que de moment no podrem deixar la mascareta.

Últimes notícies

Tall total de la V-21 entre València i Port Saplaya fins, com a mínim, les 21.00 hores

La V-21 està tallada en els dos sentits entre València i Port Saplaya des de les 4.00 hores per la caiguda d’un cable d’alta tensió cremat en un incendi de vegetació a Alboraia. La reobertura està prevista cap a les 21.00 hores, mentres els vehicles es desvien per la CV-311, l’A-7 i la CV-35.

Pérez Llorca assegura que un Govern de Feijóo prioritzarà la Comunitat Valenciana

El president del PPCV, Juanfran Pérez Llorca, defensa que un futur Govern de Feijóo prioritzaria la Comunitat Valenciana, milloraria infraestructures i garantiria una finançació justa. També promet no negar l'aigua al camp valencià i reconéixer el valencià en totes les institucions.

Elx i Celta busquen confirmar la reacció en un duel clau al Martínez Valero

Elx i Celta es mesuren diumenge al Martínez Valero, tots dos reforçats per la seua primera victòria abans del parèntesi de seleccions i amb l’objectiu d’allunyar-se del descens.

L’acampada per l’habitatge a València compleix una setmana i es prepara per créixer

L’acampada pel dret a l’habitatge a la plaça de l’Ajuntament de València arriba al seu primer cap de setmana amb més de 500 tendes, 1.500 persones i la intenció declarada de continuar creixent després de reordenar-se pels actes del 9 d’Octubre.

Debut exigent de Javier Aguirre en un El Sardinero ferit

El Racing torna a El Sardinero després d’un mes i rep un Valencia colista, que estrena Javier Aguirre a la banqueta i necessita reaccionar prompte.

Ferit un jove de 28 anys en caure cinc metres al barranc de la Maimona

Un home de 28 anys ha resultat ferit en una cama este dissabte en caure des d’uns cinc metres al barranc de la Maimona, a Montanejos. Ha sigut rescatat pel Consorci de Bombers de Castelló i un helicòpter de la Generalitat i traslladat al Centre de Salut.

Aguirre debuta davant el Racing amb un Valencia amb ganes de revancha

Javier Aguirre debutarà este diumenge en el banqueta del Valencia a El Sardinero davant el Racing de Santander, amb un equip que, segons el tècnic, arriba amb ganes de revancha i reforçat anímicament.

Dos ferits per banyades en l’encierro de la Vall d’Uixó, un d’ells regidor

Dos persones han resultat ferides per banyades durant l’encierro d’este dissabte a la Vall d’Uixó, entre elles el regidor d’Urbanisme, Vicente Pitarch. Tots dos han sigut traslladats a l’Hospital La Plana i es troben fora de perill.