13 C
València
Dilluns, 2 febrer, 2026

La Diputació fa accessible el Castell de Peníscola al 100% amb la reproducció en la xarxa en 3D

Representants de la Diputació de Castelló i de Peníscola en la presentació del Castell en 3D

La presentació ha sigut este dimecres | Diputació de Castelló

 

El Castell del papa Luna de Peníscola, en el Baix Maestrat (Castelló), ja és completament accessible. Ho és gràcies a la fidedigna representació en tres dimensions que ha creat la Diputació de Castelló de la completa totalitat de les dependències papals i que servirà «per a obrir a tot el món un dels majors tresors artístics i monumentals que té la nostra província».

 

La diputada de Cultura, Ruth Sanz, ha sigut la responsable de presentar este dimecres esta iniciativa de la mà de Robert Muñoz, de la institució cultural encarregada de fer la reproducció de l’edifici en tres dimensions, AD&D 4D. Sanz i Muñoz han introduït una primera visita pel castell «que realment sorprendrà a tot el món per la qualitat d’imatge i les múltiples possibilitats d’interacció».

 

Per a la seua confecció, ha detallat Sanz, han fet falta més de 5.300 fotografies i moltes hores de treball a les esquenes. Estes imàtgens han donat llum a una reproducció que suma 47.000 metres quadrats i que deixa al descobert llocs fins ara poc vistos i que desperten la curiositat tant de propis com estranys. És el cas de la part de darrere del castell, la dels penya-segats, a on s’ubica l’escala del papa Luna que connecta el castell amb el que era l’embarcador de la fortalesa.

 

Tot i que d’esta manera es guanya l’accessibilitat plena al castell de forma virtual, des de la Diputació de Castelló «continuem treballant per a adaptar totes les parts que ho permeten a l’accés a persones amb mobilitat reduïda». És per això que, seguint el pla director, «hem adquirit un dispositiu que permet salvar les escales a mode d’elevador i que facilita l’accés a persones en cadira de rodes».

 

Vista del Castell de Peníscola en 3D

El Castell ha sigut reproduït al 100% en 3D | Sketchfab

 

Per a disfrutar d’esta reproducció, s’ha d’accedir al web del castell, a on es redirigirà a la plataforma Sketchfab, la més important dins del món de la creació de continguts en 3D. Cal fer menció que, amb poc menys de 24 hores en la xarxa, la composició digital de les dependències papals ja ha conseguit la insígnia ‘staffpick’, que premia les millor obres en 3D publicades en el web.

 

Per a Sanz, «es tracta d’un treball que sobrepassa l’interés turístic, és també una ferramenta molt interessant per a que veïns i personal investigador puguen conéixer més a fons els detalls que conformen este important castell que va marcar la història del món en el segle XV». De fet, la reproducció també es troba allotjada en Zenodo, fundat pel CERN. A demés, també s’integra en Point Box, a on existixen opcions de mesura d’espais i d’anàlisi d’estructura.

 

D’altra banda, per a fer més enriquidora la visita virtual, Sanz també ha informat que s’ha incorporat l’opció d’audioguia en valencià, castellà, anglés i francés, «perquè volem que el nostre recurs turístic més visitat salte fronteres més allà de les espanyoles».

 

En la roda de premsa de presentació també han estat presents la tinent d’alcalde i regidora de Turisme de l’Ajuntament de Peníscola, Raquel París, i la directora del castell, Esther Forner.

 

Les entrades del Festival de Teatre Clàssic, ja a la venda

Sanz ha recordat que des del web de la fortalesa ja es poden adquirir les entrades de la XXIII edició del Festival de Teatre Clàssic de Peníscola, que se celebrarà del 16 al 31 de juliol en el pati d’armes del recinte fortificat.

Últimes notícies

La regidora que va insultar a Sánchez ha demanat disculpes i assumix la seua responsabilitat

Belén Navarro, regidora del PP a Vallanca, ha demanat disculpes després d'insultar a Pedro Sánchez a l'inici d'un míting a Terol i ha assumit la seua responsabilitat. Ha admés que les seues paraules no van estar a l'altura del respecte degut en el debat polític.

El PSPV denuncia que la dona expulsada per insultar a Sánchez en un míting és regidora del PP

El PSPV-PSOE ha assenyalat que l'assistent que va anomenar 'fill de puta' a Pedro Sánchez a l'inici d'un míting a Terol és una edil del PP de Vallanca. Els socialistes reclamen una condemna immediata i mesures al Partit Popular.

Un home es puja al sostre d’un avió a Manises i retarda dos hores un vol a Amsterdam

Un jove de 24 anys es va pujar al sostre d'un avió de Vueling en l'aeroport de Manises. L'aeronau, amb destinació Amsterdam, va enlairar dos hores més tard.

Fernando Esteso serà vetlat demà a València i l’enterrament serà a Saragossa

La capella ardent s'obrirà el dilluns a les 11.00 en el tanatori Mémora de València. L'enterrament serà a Saragossa en la més estricta intimitat, a petició de la família.

Fornals decidix en el 88 i el Betis venç 2-1 al València en La Cartoixa

El migcampista, que va entrar després del descans, va culminar una carrera de Deossa per a segellar un triomf que semblava escapar-se. La victòria col·loca als verd-i-blancs en la quinta posició.

Fornals decidix en el 88 i dona al Betis un triomf clau davant el València

El Betis va véncer 2-1 al València en La Cartoixa amb un gol de Pablo Fornals en el minut 88, després d'una cavalcada de Deossa, i es va ajudar a pujar a la quinta plaça.

Luis Rioja lamenta la derrota davant el Betis després del seu gol inicial

L'extrem del València va lamentar la derrota 2-1 en el camp del Betis malgrat obrir el marcador. Va destacar que l'equip va competir bé i va demanar quedar-se amb el positiu.

101-65: el València Basket va arrasar al Hiopos Lleida amb una pluja primerenca de triples

El València Basket va firmar 12 triples al descans (55%) i va deixar el partit vist per a sentència abans de l'intermedi. El Lleida, sense Diagne en la segona part, va claudicar.