12.9 C
València
Dimecres, 19 novembre, 2025

La Diputació fa accessible el Castell de Peníscola al 100% amb la reproducció en la xarxa en 3D

Representants de la Diputació de Castelló i de Peníscola en la presentació del Castell en 3D

La presentació ha sigut este dimecres | Diputació de Castelló

 

El Castell del papa Luna de Peníscola, en el Baix Maestrat (Castelló), ja és completament accessible. Ho és gràcies a la fidedigna representació en tres dimensions que ha creat la Diputació de Castelló de la completa totalitat de les dependències papals i que servirà «per a obrir a tot el món un dels majors tresors artístics i monumentals que té la nostra província».

 

La diputada de Cultura, Ruth Sanz, ha sigut la responsable de presentar este dimecres esta iniciativa de la mà de Robert Muñoz, de la institució cultural encarregada de fer la reproducció de l’edifici en tres dimensions, AD&D 4D. Sanz i Muñoz han introduït una primera visita pel castell «que realment sorprendrà a tot el món per la qualitat d’imatge i les múltiples possibilitats d’interacció».

 

Per a la seua confecció, ha detallat Sanz, han fet falta més de 5.300 fotografies i moltes hores de treball a les esquenes. Estes imàtgens han donat llum a una reproducció que suma 47.000 metres quadrats i que deixa al descobert llocs fins ara poc vistos i que desperten la curiositat tant de propis com estranys. És el cas de la part de darrere del castell, la dels penya-segats, a on s’ubica l’escala del papa Luna que connecta el castell amb el que era l’embarcador de la fortalesa.

 

Tot i que d’esta manera es guanya l’accessibilitat plena al castell de forma virtual, des de la Diputació de Castelló «continuem treballant per a adaptar totes les parts que ho permeten a l’accés a persones amb mobilitat reduïda». És per això que, seguint el pla director, «hem adquirit un dispositiu que permet salvar les escales a mode d’elevador i que facilita l’accés a persones en cadira de rodes».

 

Vista del Castell de Peníscola en 3D

El Castell ha sigut reproduït al 100% en 3D | Sketchfab

 

Per a disfrutar d’esta reproducció, s’ha d’accedir al web del castell, a on es redirigirà a la plataforma Sketchfab, la més important dins del món de la creació de continguts en 3D. Cal fer menció que, amb poc menys de 24 hores en la xarxa, la composició digital de les dependències papals ja ha conseguit la insígnia ‘staffpick’, que premia les millor obres en 3D publicades en el web.

 

Per a Sanz, «es tracta d’un treball que sobrepassa l’interés turístic, és també una ferramenta molt interessant per a que veïns i personal investigador puguen conéixer més a fons els detalls que conformen este important castell que va marcar la història del món en el segle XV». De fet, la reproducció també es troba allotjada en Zenodo, fundat pel CERN. A demés, també s’integra en Point Box, a on existixen opcions de mesura d’espais i d’anàlisi d’estructura.

 

D’altra banda, per a fer més enriquidora la visita virtual, Sanz també ha informat que s’ha incorporat l’opció d’audioguia en valencià, castellà, anglés i francés, «perquè volem que el nostre recurs turístic més visitat salte fronteres més allà de les espanyoles».

 

En la roda de premsa de presentació també han estat presents la tinent d’alcalde i regidora de Turisme de l’Ajuntament de Peníscola, Raquel París, i la directora del castell, Esther Forner.

 

Les entrades del Festival de Teatre Clàssic, ja a la venda

Sanz ha recordat que des del web de la fortalesa ja es poden adquirir les entrades de la XXIII edició del Festival de Teatre Clàssic de Peníscola, que se celebrarà del 16 al 31 de juliol en el pati d’armes del recinte fortificat.

Últimes notícies

Una dona atesa després d’un incendi amb explosió de gas en una vivenda de Bocairent

Una explosió de gas ha provocat un incendi en una vivenda de Bocairent i una dona ha sigut atesa. S'han mobilitzat bombers de València i Alacant i no hi ha hagut propagació.

El Govern exposa a les pedanies del sud de València el pla de resiliència enfront d’inundacions

El Govern ha exposat a veïns de Forn de Alcedo, Castellar-Oliveral i La Torre el Pla de Millora de la Resiliència enfront d'inundacions, amb 530 milions d'inversió. Ahir es va aprovar licitar per 3,8 milions la redacció de deu projectes amb desviaments al nou llit del Túria i millores de drenatge en infraestructures.

Raúl Fernández lidera els primers test de 2026 de MotoGP a Cheste

Raúl Fernández ha encapçalat el primer test de 2026 a Cheste amb un 1.29.373. La jornada, de set hores, ha deixat debuts, molt de rodatge i poques incidències.

La Generalitat al·lega que no pot recuperar el llistat de personal que va rebre alertes de premsa del 29-O

La Generalitat sosté que no és tècnicament possible reconstruir el llistat d'empleats que van rebre les alertes de premsa els dies 28 i 29 d'octubre. L'administració remitent les alertes rebudes, però afirma que no pot identificar a tots els subscriptors d'eixes dates.

La Fiscalia secunda transcriure les comunicacions per ràdio del CCE del 29 d’octubre

La Fiscalia recolza la petició d'Intersindical Valenciana per a transcriure i obtindre còpia de les comunicacions per ràdio del CCE del 29-O i suggerix delimitar la franja horària.

Sergio de Larrea es va mostrar ‘súper tranquil’ després de tres descartes i va confiar en més oportunitats

El base de València Basket va relativitzar les seues tres descartes per decisió tècnica, va assegurar no tindre problemes físics i va confiar que arribaran més oportunitats.

Sergio García posposa la seua final de temporada per a jugar el Saudita Internacional de Riad

El castellonenc disputarà des del dimecres el Saudita Internacional del circuit asiàtic i retarda el tancament del seu any competitiu després de l'Obert d'Espanya. Va perdre la targeta del DP World Tour al no complir el mínim de tornejos.

Camps demana un congrés del PPCV amb ‘un militant, un vot’ per a renovar la direcció

El portaveu del projecte de Francisco Camps, José Miguel Tolosa, ha reclamat un congrés del PPCV amb 'un militant, un vot' per a elegir la nova direcció després de l'anunci sobre Carlos Mazón. La proposta pretén obrir un debat d'idees i reforçar la legitimitat interna.