16.7 C
València
Dijous, 12 febrer, 2026

La Diputació fa accessible el Castell de Peníscola al 100% amb la reproducció en la xarxa en 3D

Representants de la Diputació de Castelló i de Peníscola en la presentació del Castell en 3D

La presentació ha sigut este dimecres | Diputació de Castelló

 

El Castell del papa Luna de Peníscola, en el Baix Maestrat (Castelló), ja és completament accessible. Ho és gràcies a la fidedigna representació en tres dimensions que ha creat la Diputació de Castelló de la completa totalitat de les dependències papals i que servirà «per a obrir a tot el món un dels majors tresors artístics i monumentals que té la nostra província».

 

La diputada de Cultura, Ruth Sanz, ha sigut la responsable de presentar este dimecres esta iniciativa de la mà de Robert Muñoz, de la institució cultural encarregada de fer la reproducció de l’edifici en tres dimensions, AD&D 4D. Sanz i Muñoz han introduït una primera visita pel castell «que realment sorprendrà a tot el món per la qualitat d’imatge i les múltiples possibilitats d’interacció».

 

Per a la seua confecció, ha detallat Sanz, han fet falta més de 5.300 fotografies i moltes hores de treball a les esquenes. Estes imàtgens han donat llum a una reproducció que suma 47.000 metres quadrats i que deixa al descobert llocs fins ara poc vistos i que desperten la curiositat tant de propis com estranys. És el cas de la part de darrere del castell, la dels penya-segats, a on s’ubica l’escala del papa Luna que connecta el castell amb el que era l’embarcador de la fortalesa.

 

Tot i que d’esta manera es guanya l’accessibilitat plena al castell de forma virtual, des de la Diputació de Castelló «continuem treballant per a adaptar totes les parts que ho permeten a l’accés a persones amb mobilitat reduïda». És per això que, seguint el pla director, «hem adquirit un dispositiu que permet salvar les escales a mode d’elevador i que facilita l’accés a persones en cadira de rodes».

 

Vista del Castell de Peníscola en 3D

El Castell ha sigut reproduït al 100% en 3D | Sketchfab

 

Per a disfrutar d’esta reproducció, s’ha d’accedir al web del castell, a on es redirigirà a la plataforma Sketchfab, la més important dins del món de la creació de continguts en 3D. Cal fer menció que, amb poc menys de 24 hores en la xarxa, la composició digital de les dependències papals ja ha conseguit la insígnia ‘staffpick’, que premia les millor obres en 3D publicades en el web.

 

Per a Sanz, «es tracta d’un treball que sobrepassa l’interés turístic, és també una ferramenta molt interessant per a que veïns i personal investigador puguen conéixer més a fons els detalls que conformen este important castell que va marcar la història del món en el segle XV». De fet, la reproducció també es troba allotjada en Zenodo, fundat pel CERN. A demés, també s’integra en Point Box, a on existixen opcions de mesura d’espais i d’anàlisi d’estructura.

 

D’altra banda, per a fer més enriquidora la visita virtual, Sanz també ha informat que s’ha incorporat l’opció d’audioguia en valencià, castellà, anglés i francés, «perquè volem que el nostre recurs turístic més visitat salte fronteres més allà de les espanyoles».

 

En la roda de premsa de presentació també han estat presents la tinent d’alcalde i regidora de Turisme de l’Ajuntament de Peníscola, Raquel París, i la directora del castell, Esther Forner.

 

Les entrades del Festival de Teatre Clàssic, ja a la venda

Sanz ha recordat que des del web de la fortalesa ja es poden adquirir les entrades de la XXIII edició del Festival de Teatre Clàssic de Peníscola, que se celebrarà del 16 al 31 de juliol en el pati d’armes del recinte fortificat.

Últimes notícies

Més de 140 servicis de bombers per les ratxes de vent en la Comunitat Valenciana

Els bombers han atés més de 140 servicis en la Comunitat Valenciana pel vent, amb ratxes de fins a 60 km/h hui. El dissabte s'esperen pics de 100-120 km/h i ja hi ha mesures preventives.

Dos persones han mort i set han resultat ferides en l’incendi d’una vivenda a Xàbia

Una dona de 71 anys i un home de 42 han mort després de declarar-se un incendi en la segona planta d'un edifici de cinc altures a Xàbia. Unes 40 persones han sigut evacuades mentres s'investiguen les causes.

Vollering s’exhibix a Gandia i recupera el jersei taronja de líder

La campiona d'Europa es va imposar en solitari en l'obertura a Gandia després d'atacar a Barxeta. Defén el títol i arranca líder amb 52 segons.

La consellera de Cultura destaca la creativitat valenciana després de 40 nominacions als Goya 2026

Carmen Ortí ha posat en valor l'empenyiment de l'audiovisual valencià després d'una trobada amb els nominats. La Comunitat suma 40 nominacions i 18 produccions, 11 amb ajudes.

L’Elx busca frenar la seua caiguda davant un Osasuna en ratxa

L'Elx rep a Osasuna este divendres (21.00) amb l'obligació de tallar sis jornades sense guanyar i diverses baixes, davant un rival que suma 10 de 12 punts.

Incendi en un edifici de set plantes a Xàbia: els bombers treballen per a sufocar-ho

Els bombers intenten sufocar un incendi declarat en un edifici de set plantes a Xàbia. S'han evacuat veïns fins a la sexta planta i l'operatiu seguix actiu.

Thomas Partey, acusat de dos nous càrrecs de violació a Londres

Dos nous càrrecs de violació presentats a Londres amplien el cas contra el migcampista del Vila-real: ja suma set per tres dones i una agressió sexual. El jugador es va declarar no culpable de les acusacions inicials i haurà de comparéixer el 13 de març.

Sense rastre de Mariano García Calatayud quatre anys després de la seua detenció a Ucraïna

Quatre anys després de ser detingut per forces russes a Kherson, no hi ha notícies de Mariano García Calatayud. El seu entorn manté la busca i alerta per la seua salut.