17.3 C
València
Dilluns, 24 novembre, 2025

Els edificis nous, el lucratiu ninxo de negoci dels okupes

El nou negoci dels okupes consisteix a entrar en edificis nous

El nou negoci dels okupes consistix a entrar en edificis nous | València Diari

 

El nou negoci dels okupes consistix a habitar edificis nousrecentment rehabilitats. El seu objectiu ja no són els edificis vells o abandonats, sinó tot el contrari. Les bandes organitzades han trobat el nínxol de negoci perfecte per a subornar els propietaris: assaltar els seus edificis dies abans de l’entrega de les claus als compradors.

 

D’esta manera, els okupes saben cert que el promotor els pagarà la quantitat de diners que demanen per anar-se’n, ja que de no fer-ho, suposaria la seua ruïna: Haurien de cancel·lar totes les vendes i perdrien una gran quantitat de diners. A més, el llarg procés judicial per a fer fora els inesperats inquilins suposaria una pèrdua de temps que no els beneficiaria.

 

«No ens ho podíem ni creure»

El ‘modus operandi’ de les bandes no consistix a ocupar ells mateixos els edificis, sinó a buscar persones a qui pagar per a que ho facen, fins que aconseguisquen els diners que volen. Carlos Pradas, aparellador de Promocions Perelló, de Mallorca, explica el seu cas al diari ‘El Confidencial’: «No ens ho podíem creure, havíem posat els comptadors de llum el divendres i el diumenge ens havien ocupat l’edifici. Estava clar que cap d’ells havia entrat per a quedar-se a viure i tampoc eren els caps. Són gent als qui les bandes paguen uns diners per ficar-se a la casa i atrinxerar-se fins que es cobre l’extorsió», relata.

 

«Què fas en un cas com este? Som una empresa xicoteta, tanquem una promoció cada any i mig. Si esperes al juí, a part de què has de cancel·lar les vendes, t’arrisques al fet que els okupes arrasen amb tot l’edifici. Els caps, d’ètnia gitana, ens van amenaçar a ficar a altres branques de la seua família en els pisos si no pagàvem. No ens en va quedar una altra. Es va negociar el millor que es va poder, un estira-i-afluixa amb el preu i, finalment van marxar en cotxes d’alta gamma que tenien aparcats a peu de carrer. En una casa usada no ho tenen tan clar, però en una obra a punt de ser donada saben que este promotor carregarà amb l’extorsió», explica Pradas.

 

Manifestants

Manifestació de col·lectius ocupes de l’1 de desembre de 2018   | València Diari

 

«Ho tenen controladíssim»

Tal com explica Fernando Moliner, membre de la junta rectora de l’Associació de Constructors d’Espanya (APCE), es tracta d’un fenomen cada volta més present. Ocupar vivendes justet abans de la seua entrega no deixa de ser un subproducte més de la indústria del moviment okupa, que cada volta està més professionalitzat. «Coneixen els horaris de treball, les dates de finalització, ho tenen controladíssim. És una indústria delictiva, estem molt preocupats», assenyala.

 

Per la seua part, Luís Martí, president de l’Associació Empresarial de Promotors Immobiliaris de Balears (Proimba), denuncia esta situació i reclama un canvi de legislació urgent: «El temps que passa entre que una promoció està a punt per a entregar-se i es completa la tramitació burocràtica és un caramel per als okupes, una ganga. Eixa gent ho sap i és urgent posar-li remei: cal acurtar els tràmits i modificar la llei per a que es castigue durament este delicte», demana.

El secret: xiquets i iaios

A més, un dels seus secrets a l’hora d’intentar allargar el procés, és afirmar que allí viuen xiquets o persones majors. «Al dia següent, ja tenien posat un estenedor amb roba de xiquet en la terrassa, estora en la porta, un va penjar un dibuix escolar en l’entrada, hi havia patinets, teles en forma de cortina en les finestres…», relaten des de Promocions Perelló. D’eixa manera, paralitzen el procés de desnonament i fan que vinguen els servicis socials.

 

I és que el fenomen de l’ocupació està vivint uns canvis que l’allunyen molt de la seua manera de fer de fa uns anys. Abans, l’objectiu principal d’ocupar una vivenda era viure en ella el màxim de temps possible, fins que un jutge dictara una ordre de desnonament. En canvi, ara el que pretenen eixes bandes és exigir un rescat, a canvi d’abandonar els edificis.

Últimes notícies

Mompó es reafirma davant la comissió de la DANA: ‘Jo no he mentit mai’

El president de la Diputació de València ha defés davant la comissió de la DANA en el Congrés que no ha mentit ni incorregut en contradiccions. Ha negat dirigir l'emergència i ha lamentat el retard en l'enviament del Es-alert.

El CVC recolza l’autonomia i credibilitat de l’AVL davant els intents de desacreditar-la

El ple del CVC ha aprovat una declaració amb 13 vots a favor i un en contra en defensa de l'AVL, criticant retallades i apel·lant a revertir mesures.

Baldoví diu sentir la mateixa vergonya amb Camarero en el Congrés que amb Mazón

Baldoví ha dit que sent la mateixa vergonya en escoltar a Susana Camarero en la comissió de la DANA que la que va sentir amb Carlos Mazón. Li retrau falta de lideratge, coordinació i alertes durant l'emergència.

La gigafactoria de PowerCo acaba el primer bloc i començarà a produir en 2026

La planta de cel·les de Sagunt finalitzarà l'obra civil del primer bloc abans de tancar l'any i instal·larà les sales blanques per a iniciar la producció al setembre de 2026. La logística per tren i carretera quedarà preparada i el segon bloc avança cap a 2027.

Valenciaport obri el Port de Gandia a la ciutat amb una reurbanització de 6,8 milions

Valenciaport i l'Ajuntament de Gandia impulsen una reurbanització de 24.987 m² i 6,8 milions per a obrir el port a la ciutat amb passejos, zones verdes i ombra. La licitació arrancarà en breu i la comissió municipal abordarà abans de cap d'any l'ús dels embulls.

La grip puja un 144% i la covid cau un 80% en la Comunitat Valenciana

La vigilància de la setmana 46 mostra un fort repunt de la grip i un descens acusat de la COVID-19, amb el VRS també a l'alça. La incidència total d'IRA ha augmentat.

Vox supedita el seu suport a Pérez Llorca al discurs d’investidura en Les Corts

Vox va deixar en l'aire el seu suport al candidat del PP, Juanfran Pérez Llorca, i el va condicionar al que expose en el debat d'investidura d'este dijous en Les Corts.

Mor un ancià de 89 anys atropellat a Algemesí i el conductor és detingut

Un home de 89 anys ha mort després de ser atropellat a Algemesí. El conductor, que va continuar circulant amb un camió xicotet, ha sigut detingut a Alaquàs.