Espanya podria sumir-se en un nou estat d’alarma per a garantir els subministraments

Els transportistes afronten hui el nové dia d’una vaga que ha acabat per detonar una gran crisi a Espanya. El desorbitat preu dels carburants, disparat ja definitivament amb la guerra provocada per Rússia a Ucraïna, ha sigut l’estocada final que ha mobilitzat a bona part del sector per a reclamar mesures efectives i justes per a poder continuar desenvolupant el seu treball.

Amb els preus actuals, denuncien, el marge de benefici que obtenen és ínfim, i no és suficient l’oferiment del Govern de posar en marxa un pla valorat en 500 milions.

Els convocants desestimen la proposta perquè diuen que no se’ls ha explicat com els arribarà aqueixos diners que necessiten per a compensar la pujada del combustible. Parlem d’un sector amb molts problemes, excés d’intermediaris, escassa regulació, denúncies de conductes abusives i una mitjana d’edat que supera els 50 anys. Un mal a llarg termini perquè en el futur no és que hi haja aturs, és que no hi haurà conductors.

En aquest context, la paralització de l’activitat continua, i amb això es fractura una part clau de la cadena de subministraments.

Problemes de desproveïment

La situació ha escalat fins al punt que Espanya afronta diferents problemes de desproveïment, mentre nombroses empreses i sectors s’han sumat als aturs. Sense poder transportar-los allí on es necessita, multitud de productes peribles, com els lactis, estan sent rebutjats, donant-se la situació que algunes prestatgeries en els supermercats han quedat buides al temps en què a les fàbriques aqueixos mateixos productes s’estan tirant per no poder repartir-los.

Al costat de la baula clau dels transportistes, uns altres no menys importants se sumen a la denúncia, com els pesquers, que romanen amarrats perquè el mer fet d’eixir a pescar els suposa una despesa inadmissible.

Els preus de la llum, la gasolina i els aliments, pels núvols

A tot això, a més, se suma una pujada generalitzada dels preus i una terrible crisi energètica en la qual també ha tingut un greu impacte la guerra a Ucraïna. Així, Espanya no fa sinó veure com la vida s’encareix més i més, i després de mesos encadenant pujades contínues en el preu de la llum, a això s’han anat sumant l’encariment dels aliments i també els rècords en el combustible.

Nou estat d’alarma a la vista davant la vaga de transportistes?

El Govern, després de tot el comentat anteriorment, que cada vegada afecta molt més greument al país, no descarta recórrer de nou a l’estat d’alarma, excepció o lloc, com va ocórrer en la vaga de controladors aeris.

L’Executiu, que segueix sense voler reunir-se amb els convocants d’unes protestes a les quals cada dia se sumisquen més transportistes, tornaria a tirar de la fórmula que li confereix plens poders a Pedro Sánchez per a solucionar el conflicte. Com durant la pandèmia, amb un estat d’alarma, el president pot mobilitzar tots els recursos en benefici de l’Estat.

El Govern podria declarar l’estat d’alarma de manera immediata el Govern mitjançant una reunió ordinària o extraordinària del Consell de Ministres.

Aquest fet es pot donar “quan circumstàncies extraordinàries feren impossible el manteniment de la normalitat mitjançant els poders ordinaris de les autoritats competents”.

Robles descarta a l’Exèrcit

La ministra de Defensa, Margarita Robles, ha descartat la implicació de l’Exèrcit. “Aqueix escenari no es pot contemplar”, ha afirmat la màxima responsable de les Forces Armades en ser preguntada per la possibilitat que els militars s’ocuparen del transport dels productes bàsics per a proveir els supermercats que tenen els seus lineals buits i garantir així els subministraments bàsics a la ciutadania. Però ni l’alarma, ni l’excepció, ni el lloc requereixen la intervenció militar obligatòria.

En el seu moment, els gestors d’AENA van ser reemplaçats per efectius de l’Exèrcit que van passar a tindre sota els seus ordenes als controladors aeris que van garantir el trànsit d’avions al nostre país. Robles ha manifestat als vaguistes que “és el moment d’acostar el muscle, negociar i buscar solucions“.

La ministra creu que els transportistes que secunden la vaga que amenaça de paralitzar el país a la fi de setmana “són conscients dels perjudicis que estan causant a la ciutadania“.

Últimes notícies

Neal Sako celebra una classificació històrica del València Basket per a la Final Four de l’Eurolliga

Neal Sako destaca el treball de tota la temporada i reconeix que, encara que la Final Four no era l'objectiu inicial, cada victòria va anar alimentant l'ambició del València Basket.

El Roig Arena es rendix al València Basket després d’aconseguir la seua primera Final Four de l’Eurolliga

El València Basket certifica la seua primera classificació per a una Final Four de l'Eurolliga davant el Panathinaikos, amb un Roig Arena ple i bolcat en la celebració.

El València Basket es classifica per a la seua primera Final a Quatre després d’atropellar al Panathinaikos

El València Basket va derrotar amb autoritat al Panathinaikos en el quint partit de quarts d'Eurolliga (81-64) i es va classificar per primera vegada per a la Final a Quatre.

El Sevilla remunta un 2-0 inicial i arranca un valuós empat a Vila-real

El Vila-real es va avançar 2-0 amb punts de Gerard Moreno i Georges Mikautadze, però el Sevilla va reaccionar abans del descans i va rescatar un empat amb els gols d'Os i Kike Salas.

Sis mesos de presó per apropiar-se d’un cotxe encarregat per a la seua recollida i revendre’l

L'Audiència d'Alacant condemna a sis mesos de presó a un home que es va quedar amb un cotxe que havia d'arreplegar per a la seua propietària i el va registrar a nom d'una afí que ho va vendre a un tercer.

Educació eleva al 27,26% el seguiment de la tercera jornada de vaga docent en la Comunitat

La Conselleria d'Educació situa en el 27,26% el seguiment de la tercera jornada de vaga indefinida del professorat no universitari, mentres sindicats mantenen la pressió i acudixen a una nova taula de negociació.

Roca Rei, Morante i Manzanares encapçalen la fira de Fogueres d’Alacant 2026

La fira de Fogueres d'Alacant 2026 programa deu festejos taurins entre el 19 i el 27 de juny, amb Roca Rey, Morante de la Pobla i José María Manzanares com a grans reclams.

Importaco activa el seu pla de continuïtat després de l’incendi en la seua planta d’ametles a Castelló

Importaco manté actiu el seu pla de continuïtat després de l'incendi en la seua planta de processament d'ametles a la Vall d'Alba i garantix el subministrament als seus clients mentres treballa en la recuperació productiva.