La Setmana Santa acaba amb diverses multes per saltar-se el confinament: les excuses de la població

Espanya porta una setmana amb totes les seues comunitats, excepte Balears i Canàries, tancades de manera perimetral per a evitar desplaçaments injustificats que augmenten la mobilitat i la interacció social a les portes de la quarta onada.

L’objectiu d’estos tancaments és impedir que, com en festivitats anteriors ja va ocórrer, augmenten els contagis i Espanya s’enfronte a una nova onada que deixe milers de víctimes mortals del coronavirus. Però hi ha molts ciutadans que ja s’han cansat d’este tipo de mesures i han decidit fer cas omís a les autoritats.

 

Algunes de les excuses més populars de la població

En els últims dies, veïns de localitats costaneres, especialment de Catalunya, la Comunitat Valenciana o Andalusia, han vist com la població dels seus municipis ha augmentat considerablement encara que està prohibit viatjar. En algunes comunitats, com Andalusia, fins i tot està prohibida la mobilitat entre les seues diferents províncies.

En alguns casos, els veïns s’estan trobant amb persones que tenen una segona residència en la seua localitat, als qui han vist estiu rere estiu en els últims anys, però que esta Setmana Santa, per les restriccions, no haurien de ser ací.

Molts d’estos propietaris que tenen segones residències han acudit igualment als seus llocs d’estiueig, i els que han estat qüestionats per la Policia estan argumentant tenir juntes veïnals urgents o avaries que han d’arreglar per a haver-se desplaçat fins allí.

Augmenten els desplaçaments a segones residències a Andalusia

Així ho ha explicat Manuel Jiménez Caro, president del Col·legi d’Administradors de Finques de Màlaga, en un reportatge de ‘Nius Diari’: «Estem rebent peticions de propietaris d’habitatges sol·licitant escrits de juntes veïnals que no existeixen igual que certificacions d’avaries fictícies».

Només a Màlaga han rebut més de 100 sol·licituds d’este tipus, que si s’accepten poden evitar que estos propietaris siguen sancionats. Però segons José Fería, president del Col·legi d’Administradors de Finques d’Andalusia, estes peticions s’estan rebent en totes les províncies de la regió.

En el cas de Màlaga, Jiménez Caro explica que les sol·licituds han estat rebutjades «per la irresponsabilitat que això comporta», però ja se sap que, com diu este, ‘feta la llei, feta la trampa’, i que s’estan falsificant alguns d’estos documents per a evitar les multes.

Una altra de les activitats que més està molestant als veïns esta Setmana Santa és la proliferació de festes, especialment entre els més joves. Veïns de localitats costaneres han observat en els últims dies com el final de les classes ha augmentat el flux d’adolescents i joves a les platges, parcs i zones verdes de gairebé totes les comunitats.

 

En alguns casos, a estos joves se’ls pot veure en els supermercats, comprant alcohol, begudes, menjar, aperitius i altres productes que deixen entreveure que s’ajuntaran en botellons o festes privades.

Fatiga pandèmica

Coses com estes s’havien vist ja durant la pandèmia, que fa més d’un any que està entre nosaltres, però en les últimes setmanes s’està observant que cada vegada ocorre més vegades.

Els experts ho atribueixen a la fatiga pandèmica, el cansament de gran part de la societat de les mesures i restriccions imposades i que, en molts casos, ni tan sols entenen.

L’exemple més clar el trobem en la nova llei del govern Central per a l’ús obligatori de màscares, que l’estenia a tot espai obert hi hagués o no distància de seguretat. Això obligava a portar la màscara en zones com a platges o piscines, i els usuaris van saltar.

A penes unes hores després, Sanitat va admetre que el projecte de llei va començar a fer-se al desembre, i que ara podria haver estat desfasat, per la qual cosa es va comprometre a pactar amb les comunitats una actualització de la norma.

Polèmica per la normativa de portar mascareta en llocs oberts

Diverses comunitats autònomes, per part seua, veient el descontentament de la població, van anunciar que no anaven a aplicar la norma i continuarien vigents les excepcions que ja van funcionar durant l’any passat, especialment en el cas de les platges.

La societat no acabava d’entendre que fa un any no fos obligatori portar la màscara per a prendre el sol i ara sí. De fet, ni tan sols els experts estaven d’acord amb la mesura, en considerar que les platges són, en general, espais segurs si es pot mantenir la distància.

En definitiva, la societat està ja cansada de restriccions mentre des de les autoritats s’argumenta que cada vegada queda menys, que la vacunació avança i que es podran suavitzar estes restriccions a mesura que s’aconseguesca més població immunitzada. Però este moment no acaba d’arribar i la gent demana aire.

Anuncios
Accede a nuestra hemeroteca Accedeix a la nostra hemeroteca Access our archive

Últimes notícies

El PP defén a Susana Camarero davant la seua citació per la dana i el PSPV reclama que diga la veritat

El PP es mostra confiat davant la citació judicial de Susana Camarero per la gestió de la dana, mentres el PSPV insistix que haurà de dir la veritat i Compromís planteja canvis en emergències.

Tania Candiani convertix l’IVAM en un ecosistema especulatiu amb arrels imaginades

L'exposició Radix de Tania Candiani transforma una sala de l'IVAM en un ecosistema immersiu on es creuen art, ciència i pensament ecològic per a explorar l'invisible que sosté la vida.

El jutjat eximix al tècnic municipal en la causa del castell unflable de Mislata

El Jutjat d'Instrucció número 4 de Mislata ha exonerat a l'enginyer tècnic municipal per l'accident del castell unflable en el qual van morir dos xiquetes en 2022 i manté l'acusació contra el propietari i responsables de la atraccion.

El porter del Llevant Álex Primo passarà per quiròfan per una lesió en el muscle dret

Álex Primo, tercer porter del Llevant de 21 anys, serà operat en les pròximes setmanes d'una luxació en el muscle dret amb lesió de labrum després de lesionar-se en un entrenament.

El València Basket busca reacció davant el Panathinaikos per a viatjar amb avantatge a Atenes

El València Basket rep de nou al Panathinaikos amb l'obligació de reaccionar en el Roig Arena després de perdre el primer partit i sense marge per a fallar abans de viatjar a Atenes.

Josep Puerto apel·la a la motivació del València Basket després de l’ajustada derrota davant Panathinaikos

Josep Puerto ressalta que la forma en què Panathinaikos va celebrar la victòria per un punt reforça la motivació del València Basket per a lluitar el segon partit de quarts de l'Eurolliga en el Roig Arena.

El PSOE recorrerà al Suprem per a frenar les acusacions de Aldama

El PSOE anuncia que tornarà a demanar empara al Tribunal Suprem per a respondre a les acusacions de Víctor de Aldama i nega qualsevol finançament il·legal en el partit.

Pérez Llorca reclama esperar a la investigació sobre la contractació de la seua parella abans de jutjar

Juanfran Pérez Llorca demana deixar treballar a l'Agència Antifrau en la investigació sobre la plaça adjudicada a la seua parella en la Diputació de València abans de traure conclusions polítiques.