La Setmana Santa acaba amb diverses multes per saltar-se el confinament: les excuses de la població

Espanya porta una setmana amb totes les seues comunitats, excepte Balears i Canàries, tancades de manera perimetral per a evitar desplaçaments injustificats que augmenten la mobilitat i la interacció social a les portes de la quarta onada.

L’objectiu d’estos tancaments és impedir que, com en festivitats anteriors ja va ocórrer, augmenten els contagis i Espanya s’enfronte a una nova onada que deixe milers de víctimes mortals del coronavirus. Però hi ha molts ciutadans que ja s’han cansat d’este tipo de mesures i han decidit fer cas omís a les autoritats.

 

Algunes de les excuses més populars de la població

En els últims dies, veïns de localitats costaneres, especialment de Catalunya, la Comunitat Valenciana o Andalusia, han vist com la població dels seus municipis ha augmentat considerablement encara que està prohibit viatjar. En algunes comunitats, com Andalusia, fins i tot està prohibida la mobilitat entre les seues diferents províncies.

En alguns casos, els veïns s’estan trobant amb persones que tenen una segona residència en la seua localitat, als qui han vist estiu rere estiu en els últims anys, però que esta Setmana Santa, per les restriccions, no haurien de ser ací.

Molts d’estos propietaris que tenen segones residències han acudit igualment als seus llocs d’estiueig, i els que han estat qüestionats per la Policia estan argumentant tenir juntes veïnals urgents o avaries que han d’arreglar per a haver-se desplaçat fins allí.

Augmenten els desplaçaments a segones residències a Andalusia

Així ho ha explicat Manuel Jiménez Caro, president del Col·legi d’Administradors de Finques de Màlaga, en un reportatge de ‘Nius Diari’: «Estem rebent peticions de propietaris d’habitatges sol·licitant escrits de juntes veïnals que no existeixen igual que certificacions d’avaries fictícies».

Només a Màlaga han rebut més de 100 sol·licituds d’este tipus, que si s’accepten poden evitar que estos propietaris siguen sancionats. Però segons José Fería, president del Col·legi d’Administradors de Finques d’Andalusia, estes peticions s’estan rebent en totes les províncies de la regió.

En el cas de Màlaga, Jiménez Caro explica que les sol·licituds han estat rebutjades «per la irresponsabilitat que això comporta», però ja se sap que, com diu este, ‘feta la llei, feta la trampa’, i que s’estan falsificant alguns d’estos documents per a evitar les multes.

Una altra de les activitats que més està molestant als veïns esta Setmana Santa és la proliferació de festes, especialment entre els més joves. Veïns de localitats costaneres han observat en els últims dies com el final de les classes ha augmentat el flux d’adolescents i joves a les platges, parcs i zones verdes de gairebé totes les comunitats.

 

En alguns casos, a estos joves se’ls pot veure en els supermercats, comprant alcohol, begudes, menjar, aperitius i altres productes que deixen entreveure que s’ajuntaran en botellons o festes privades.

Fatiga pandèmica

Coses com estes s’havien vist ja durant la pandèmia, que fa més d’un any que està entre nosaltres, però en les últimes setmanes s’està observant que cada vegada ocorre més vegades.

Els experts ho atribueixen a la fatiga pandèmica, el cansament de gran part de la societat de les mesures i restriccions imposades i que, en molts casos, ni tan sols entenen.

L’exemple més clar el trobem en la nova llei del govern Central per a l’ús obligatori de màscares, que l’estenia a tot espai obert hi hagués o no distància de seguretat. Això obligava a portar la màscara en zones com a platges o piscines, i els usuaris van saltar.

A penes unes hores després, Sanitat va admetre que el projecte de llei va començar a fer-se al desembre, i que ara podria haver estat desfasat, per la qual cosa es va comprometre a pactar amb les comunitats una actualització de la norma.

Polèmica per la normativa de portar mascareta en llocs oberts

Diverses comunitats autònomes, per part seua, veient el descontentament de la població, van anunciar que no anaven a aplicar la norma i continuarien vigents les excepcions que ja van funcionar durant l’any passat, especialment en el cas de les platges.

La societat no acabava d’entendre que fa un any no fos obligatori portar la màscara per a prendre el sol i ara sí. De fet, ni tan sols els experts estaven d’acord amb la mesura, en considerar que les platges són, en general, espais segurs si es pot mantenir la distància.

En definitiva, la societat està ja cansada de restriccions mentre des de les autoritats s’argumenta que cada vegada queda menys, que la vacunació avança i que es podran suavitzar estes restriccions a mesura que s’aconseguesca més població immunitzada. Però este moment no acaba d’arribar i la gent demana aire.

Anuncios
Accede a nuestra hemeroteca Accedeix a la nostra hemeroteca Access our archive

Últimes notícies

El turista internacional gasta 140 euros al dia en la Comunitat Valenciana i allarga la seua estada a nou dies

El gasto mig diari del turista internacional en la Comunitat Valenciana ascendix a 140,1 euros en 2025 i l'estada mitjana aconseguix els 9,2 dies, amb diferències destacades segons el motiu del viatge i la destinació dins de la regió.

València alça el protocol per contaminació atmosfèrica després de millorar els nivells de pols

L'Ajuntament de València ha desactivat el protocol informatiu per contaminació atmosfèrica en millorar els nivells de partícules PM10, que havien superat el llindar diari recomanat.

Pluges generalitzades en la Comunitat Valenciana i forta vent en el nord de Castelló

La Comunitat Valenciana afronta un diumenge de cels coberts, pluges esteses i descens acusat de temperatures, amb ratxes de vent molt forts en el nord de Castelló i ruixats intensos en el sud d'Alacant.

Enercoop accelera la seua transformació en comunitat energètica amb microplantes solars urbanes

Enercoop, la cooperativa energètica més antiga d'Espanya, reforça la seua aposta per l'energia solar fotovoltaica i les microplantes urbanes per a convertir-se en una gran comunitat energètica a Crevillent abans de 2030.

Rescaten a una dona d’una casa incendiada després de xocar un cotxe policial a Alaquàs

Una dona amb mobilitat reduïda és rescatada de la seua vivenda a Alaquàs després que un cotxe de la Policia Nacional xocara contra la casa i provocara un incendi en la planta baixa.

Pérez Llorca reivindica els avanços del poble gitano i reforça l’aposta per les polítiques socials

Juanfran Pérez Llorca subratlla els avanços del poble gitano en la Comunitat Valenciana i reafirma el compromís del Consell amb la inclusió i les polítiques socials.

Aemet activa l’avís groc a Alacant per pluges intenses i a Castelló per vent fort

Aemet activa l'avís groc a l'interior i litoral sud d'Alacant per pluges de fins a 20 l/m² en una hora i en el nord de Castelló per ratxes de vent de 80 km/h.

Cepeda i Dituro rescaten a l’Elx davant un València superior però sense punteria

Un gol de Lucas Cepeda i una actuació decisiva de Matías Dituro van donar oxigen a l'Elx davant un València que va generar més ocasions però va tornar a fallar en la definició.