10.9 C
València
Diumenge, 1 febrer, 2026

L’important canvi en les pensions que arribarà de forma imminent

 

Les pensions estan en el punt de mira del Govern des de fa setmanes. El Congrés dels Diputats ha començat esta setmana les reunions per a arribar a un acord sobre el sistema de pensions abans de què acabe l’any. Este és el termini que ha fixat el ministre de Seguretat Social, José Luis Escrivá, per al canvi que afectarà a més de 650.000 jubilats. El ministre ha advertit d’un fenomen perillós: l’11% dels espanyols situa les pensions com el seu principal problema. Esta inquietud, diu, propicia jubilacions anticipades que potser no es produirien si no hi haguera esta incertesa.

 

Segons el ministre, això genera una disminució dels ingressos i per això l’Executiu ha posat rumb al canvi en les pensions que inclourà diverses mesures. Es preveu arrimar l’edat efectiva de jubilació a l’edat legal, ja que segons la Seguretat Social, a finals de 2019 l’edat mitjana en què els treballadors comencen a cobrar-la és de 64 anys i cinc mesos, i l’edat legal de jubilació és de 65 i 10 mesos.

 

El pla per a conseguir-ho passa per desincentivar les jubilacions anticipades i incentivar la demora en la jubilació. El Govern creu que els coeficients per a la penalització de la jubilació anticipada no estan ben dissenyats: «a pensions més baixes hi ha menys incentius per a jubilar i amb pensions més altes hi ha més incentius», explica el ministre.

 

Este sistema, segons ell, fa que hi haja massa jubilacions anticipades. «Tenim un problema ací», assegura, i creu que cal «propiciar que qui vullga treballar més temps ho puga fer». El Govern estudia fórmules per a que es puga treballar més allà dels 65 anys, cobrar la mitat de la pensió i tindre una cotització molt xicoteta. Una d’estes opcions és la jubilació activa o parcial.

 

Vincular les pensions a l’IPC

José Luis Escrivá ha participat en la comissió del Senat a on ha indicat que cal crear els plans d’empresa que estan vinculats als convenis sectorials en què el treballador aporta al pla de pensions l’1% i l’empresa un altre 1%. Per a fomentar la Previsió Social Complementària hauria d’haver avantatges fiscals a les rendes mitjanes i baixes, ha assenyalat.

 

Escrivà aposta perquè les recomanacions seguisquen separant les fonts de finançament de les pensions. Proposa que es paguen, amb els pressupostos generals de l’Estat, les polítiques actives d’ocupació, les prestacions per cura de fills i altres subsidis, les subvencions a règims especials i les despeses de funcionament de sistema. Les negociacions del Pacte de Toledo, que es van interrompre per l’arribada del coronavirus, s’han représ i es preveu que concloguen abans de què acabe l’any. En elles s’inclourà la vinculació de les pensions a l’IPC i l’augment del número d’anys que es tenen en compte per al càlcul de la pensió.

Últimes notícies

1-3: el Barcelona aferma el lideratge i complica la vida a l’Elx

El Barcelona va guanyar 1-3 en el Martínez Valero i va protegir el lideratge una jornada més. L'Elx va seguir sense guanyar en 2026 i va quedar més prop del descens.

Sorloth, sense fractures ni hematomes cranials, torna a Madrid amb l’equip

Les proves mèdiques descarten fractures i hematomes cranials en Alexander Sorloth després del xoc de cap en el Llevant-Atlètic (0-0). El davanter torna a Madrid amb l'expedició i queda pendent d'evolució.

El Barcelona mana al descans davant l’Elx (1-2)

El Barcelona mana 1-2 al descans gràcies a Lamine Yamal i Ferran Torres; l'Elx va arribar a igualar per mitjà d'Álvaro Rodríguez. Els blaugranes han generat moltes ocasions i els pals han evitat un avantatge major.

Empat sense gols entre Llevant i Atlètic marcat per un xoc de caps

Llevant i Atlètic van empatar 0-0 en el Ciutat de València en un partit amb poques ocasions i condicionat per un fort xoc de caps entre Sorloth i Moreno. Luís Castro no va quedar satisfet malgrat la millora del seu equip després del descans.

0-0: Llevant i Atlètic, sense pegada després d’un fort xoc

Empat sense gols en el Ciutat de València en un dol amb poques arribades, marcat pel xoc de Sorloth i Matías Moreno i per les parades de Ryan i Oblak.

0-0: El Llevant domina a l’Atlètic però paga la seua falta de gol

El Llevant va millorar després del descans, va estrényer amb pressió alta i pilota parada i es va topar amb un Oblak brillant. L'Atlètic va generar molt poc i va rescatar un punt.

Nova manifestació per la dana exigix a Mazón entregar la seua acta de diputat

Centenars de persones han marxat per Benetússer, Sedaví i Alfafar per a exigir justícia i que Mazón entregue la seua acta i acudisca a declarar davant la jutgessa de Catarroja.

Sorloth, traslladat a l’hospital per una ferida incisocontusa en el Llevant-Atlètic

El davanter de l'Atlètic ha sigut retirat en llitera després d'un xoc de cap en el minut 24. El club confirma proves mèdiques i el rival queda en observació.