Els jaciments arqueològics de Castelló, des de casa i en 3D

Puig de la Nau, en Benicarló (Castelló)

Es poden vore tots els jaciments en tres dimensions | Castelló Arqueològic

 

Visitar i recórrer els jaciments arqueològics més importants de la província de Castelló mai ha sigut tan fàcil com fins ara. La Diputació Provincial, a través del departament de Cultura, posa a la disposició de tota la ciutadania una ferramenta interactiva que permet visualitzar estos espais d’alt valor històric des de casa en tres dimensions. Es pot fer a través del web de ‘Castelló Arqueològic’, que inclou informació detallada de 21 punts amb valuosos vestigis, alguns d’ells, datats de fa 70.000 anys.

 

Segons ha informat la diputada de Cultura, Ruth Sanz, «no només es poden visitar i observar els jaciments, l’experiència és molt més àmplia, ja que també es poden consultar documents sobre les excavacions o contemplar les fotografies de les troballes que s’han fet en cada campanya arqueològica». Per a Sanz, amb esta ferramenta, «tenim a l’abast de la nostra mà un recurs didàctic molt interessant per a divulgar el nostre ric patrimoni» i ha animat la població a teletransportar-se per tota la província «amb la història i el patrimoni com a excusa».

 

Sis itineraris de gran interés patrimonial

Tots estos jaciments s’han concentrat en sis itineraris arqueològics «de gran interés patrimonial», un valor afegit que suma a l’oportunitat de conéixer com són i què amaguen els nostres jaciments la possibilitat de planificar escapades per les nostres comarques «per a quan tota açò passe».

 

Cada itinerari, ha afegit Sanz, s’engloba en una àrea arqueològica de Castelló, dividida en els sectors la Plana I i II, l’Alcalatén-Millars, el Baix Maestrat i els Ports. En el cas de l’àrea de la Plana I, es poden visitar els jaciments del Tossal de Mortórum, en Cabanes; el Tossal de la Vila, en la Serra d’en Galceran; els Estrets, en Vilafamés; l’arc romà de Cabanes; i el pas de la via augusta.

 

Per la Plana II, estan disponibles els llocs de Vinamargo, en Castelló; el Torrelló del Boverot, en Almassora; Sant Josep, en la Vall d’Uixó; i Benicató, en Nules. En les comarques de l’Alcalatén i l’Alt Millars es poden recórrer les termes de la vila romana del pujolet de Santa, en l’Alcora; la Torre de Foios en Llucena; Los Morrones, en Cortes de Arenoso; i Los Cabañiles, en Zucaina.

 

En el Baix Maestrat, poden visualitzar-se el Puig de la Nau, en Benicarló; Perengil i el Puig de la Misericòrdia, en Vinaròs; i Santa Llúcia, en Alcalà de Xivert. En els Ports, s’han inclòs els jaciments de la Lloma Comuna, en Castellfort; Sant Joaquim de la Menarella i la Moleta dels Frares, en Forcall; i En Balaguer, en el Portell de Morella.

 

A banda de la visió en 3D dels jaciments anteriorment mencionats, en https://www.castellonarqueologico.es/ també es pot contemplar una reproducció de la Cova dels Cavalls de la Valltorta.

Accede a nuestra hemeroteca Accedeix a la nostra hemeroteca Access our archive

Últimes notícies

El temps continuarà estable en la Comunitat Valenciana, amb màximes a l’alça

La Comunitat Valenciana afronta jornades estables i més sol, amb màximes en ascens generalitzat i vents fluixos, només moderats en el nord de Castelló.

El MACA complix 15 anys amb més de 920.000 visitants i s’aferma com a referent cultural

El MACA celebra el seu 15 aniversari amb més de 920.000 visitants i rècord en 2025. El museu reforça el seu paper amb 66 exposicions, programes educatius i nous fons.

35 tapes com a reclam turístic en la Ruta de Quaresma d’Alacant

La Ruta gastronòmica de Quaresma reunix 35 plats i tapes en restaurants d'Alacant i es prolongarà fins al 2 d'abril, amb propostes de mar i horta. La iniciativa busca atraure visitants en vespres de Setmana Santa i reinterpreta receptes tradicionals en clau actual.

Marián Cano ressalta el pes de la indústria de l’esport en l’economia de la Comunitat Valenciana

La consellera Marián Cano ha defés en Forinvest la indústria de l'esport com a sector estratègic en la Comunitat, amb prop del 2% del PIB i 4.700 empreses. Ha subratllat l'estirada del turisme esportiu i el retorn fiscal dels grans esdeveniments.

La infanta Elena presencia la seua primera mascletà després de ser rebuda a l’Ajuntament de València

La infanta Elena ha sigut rebuda a l'Ajuntament de València abans d'assistir a la seua primera mascletà, l'onzena de les Falles 2026, a càrrec de Pirotècnia Tomás. La visita ha coincidit amb la seua participació en Forinvest i ha inclòs reconeixements a les tradicions i a iniciatives socials després de la dana.

Troben mort a un home de 68 anys en un carrer d’Alacant sense signes de violència

Un vianant va alertar al 112 a les 9.17 després de localitzar a un home defallit en La Florida. No hi ha signes aparents de violència i l'autòpsia ho aclarirà.

Trenta-cinc tapes com a reclam en la Ruta gastronòmica de Quaresma d’Alacant

La Ruta gastronòmica de Quaresma reunix 35 tapes i plats en restaurants d'Alacant fins al 2 d'abril, amb receptes tradicionals reinterpretades i producte local.

Intervingudes set reproduccions no autoritzades de Yturralde i Chillida

La Policia de la Generalitat ha intervingut set còpies no autoritzades d'obres de José María Yturralde i Eduardo Chillida a València; el venedor ha sigut investigat. Dos rèpliques ja s'havien venut i les peces queden custodiades en Fira València.