Els jaciments arqueològics de Castelló, des de casa i en 3D

Puig de la Nau, en Benicarló (Castelló)

Es poden vore tots els jaciments en tres dimensions | Castelló Arqueològic

 

Visitar i recórrer els jaciments arqueològics més importants de la província de Castelló mai ha sigut tan fàcil com fins ara. La Diputació Provincial, a través del departament de Cultura, posa a la disposició de tota la ciutadania una ferramenta interactiva que permet visualitzar estos espais d’alt valor històric des de casa en tres dimensions. Es pot fer a través del web de ‘Castelló Arqueològic’, que inclou informació detallada de 21 punts amb valuosos vestigis, alguns d’ells, datats de fa 70.000 anys.

 

Segons ha informat la diputada de Cultura, Ruth Sanz, «no només es poden visitar i observar els jaciments, l’experiència és molt més àmplia, ja que també es poden consultar documents sobre les excavacions o contemplar les fotografies de les troballes que s’han fet en cada campanya arqueològica». Per a Sanz, amb esta ferramenta, «tenim a l’abast de la nostra mà un recurs didàctic molt interessant per a divulgar el nostre ric patrimoni» i ha animat la població a teletransportar-se per tota la província «amb la història i el patrimoni com a excusa».

 

Sis itineraris de gran interés patrimonial

Tots estos jaciments s’han concentrat en sis itineraris arqueològics «de gran interés patrimonial», un valor afegit que suma a l’oportunitat de conéixer com són i què amaguen els nostres jaciments la possibilitat de planificar escapades per les nostres comarques «per a quan tota açò passe».

 

Cada itinerari, ha afegit Sanz, s’engloba en una àrea arqueològica de Castelló, dividida en els sectors la Plana I i II, l’Alcalatén-Millars, el Baix Maestrat i els Ports. En el cas de l’àrea de la Plana I, es poden visitar els jaciments del Tossal de Mortórum, en Cabanes; el Tossal de la Vila, en la Serra d’en Galceran; els Estrets, en Vilafamés; l’arc romà de Cabanes; i el pas de la via augusta.

 

Per la Plana II, estan disponibles els llocs de Vinamargo, en Castelló; el Torrelló del Boverot, en Almassora; Sant Josep, en la Vall d’Uixó; i Benicató, en Nules. En les comarques de l’Alcalatén i l’Alt Millars es poden recórrer les termes de la vila romana del pujolet de Santa, en l’Alcora; la Torre de Foios en Llucena; Los Morrones, en Cortes de Arenoso; i Los Cabañiles, en Zucaina.

 

En el Baix Maestrat, poden visualitzar-se el Puig de la Nau, en Benicarló; Perengil i el Puig de la Misericòrdia, en Vinaròs; i Santa Llúcia, en Alcalà de Xivert. En els Ports, s’han inclòs els jaciments de la Lloma Comuna, en Castellfort; Sant Joaquim de la Menarella i la Moleta dels Frares, en Forcall; i En Balaguer, en el Portell de Morella.

 

A banda de la visió en 3D dels jaciments anteriorment mencionats, en https://www.castellonarqueologico.es/ també es pot contemplar una reproducció de la Cova dels Cavalls de la Valltorta.

Últimes notícies

La FVMP reclama a la CHJ netejar amb urgència el nou llit del Túria i els barrancs

La Federació Valenciana de Municipis i Províncies exigix a la Confederación Hidrográfica del Júcar actuacions prioritàries de neteja i manteniment al nou llit del Túria i a diversos barrancs abans de les pluges de la tardor.

Corberán denuncia la desigualtat de descans del Valencia davant el Betis

Carlos Corberán assegura que el Valencia arribarà al partit de Lliga contra el Betis amb un dia menys de descans i un 33 % menys de recuperació física, cosa que considera una situació injusta, encara que desvincula el club sevillà de la responsabilitat.

Investiguen la mort d’una dona de 64 anys trobada en la platja de Puçol

La Guàrdia Civil investiga la mort d’una dona de 64 anys trobada flotant en la platja de Puçol, sense signes aparents de violència. Els agents esperen confirmar la identitat i no descarten cap hipòtesi, inclosa la del suïcidi.

El PSPV reclama explicacions a À Punt per la cobertura dels incendis a la Comunitat Valenciana

El PSPV-PSOE ha sol·licitat que el director general d'À Punt comparega en Les Corts per a detallar els criteris seguits en la cobertura dels incendis forestals d'este estiu a la Comunitat Valenciana, que els socialistes consideren insuficient en els moments més greus de l'emergència.

Naixen unes 70 cries de tortuga babaua en la platja d’El Torres de la Vila Joiosa

Al voltant de 70 cries de tortuga babaua han eixit d’un niu no detectat a la platja d’El Torres, a la Vila Joiosa. La majoria s’han alliberat al mar i una desena participarà en un programa de conservació a l’Oceanogràfic de València.

València reclama al TSJCV que revise la sentència sobre nous hotels al Cabanyal-Canyamelar

L’Ajuntament de València ha demanat al TSJCV que rectifique la sentència que relaxa la moratòria d’hotels al Cabanyal-Canyamelar, en considerar que no ha tingut en compte deu sol·licituds de nous establiments hotelers.

Els hotels del Cabanyal podran recuperar llicències en suspendre’s part de la moratòria

El TSJCV ha declarat parcialment nul·la la suspensió de llicències d’hotels al Cabanyal-Canyamelar i Compromís alerta d’un possible impacte patrimonial en l’Ajuntament de València.

Les pedregades en la Ribera causen 14,3 milions en danys al camp valencià

La Unió Llauradora ha xifrat en 14,3 milions d’euros les pèrdues al camp valencià per les fortes tempestes de dijous, que han afectat 6.584 hectàrees, sobretot de caqui i cítrics a la Ribera Alta i Baixa.