Els jaciments arqueològics de Castelló, des de casa i en 3D

Puig de la Nau, en Benicarló (Castelló)

Es poden vore tots els jaciments en tres dimensions | Castelló Arqueològic

 

Visitar i recórrer els jaciments arqueològics més importants de la província de Castelló mai ha sigut tan fàcil com fins ara. La Diputació Provincial, a través del departament de Cultura, posa a la disposició de tota la ciutadania una ferramenta interactiva que permet visualitzar estos espais d’alt valor històric des de casa en tres dimensions. Es pot fer a través del web de ‘Castelló Arqueològic’, que inclou informació detallada de 21 punts amb valuosos vestigis, alguns d’ells, datats de fa 70.000 anys.

 

Segons ha informat la diputada de Cultura, Ruth Sanz, «no només es poden visitar i observar els jaciments, l’experiència és molt més àmplia, ja que també es poden consultar documents sobre les excavacions o contemplar les fotografies de les troballes que s’han fet en cada campanya arqueològica». Per a Sanz, amb esta ferramenta, «tenim a l’abast de la nostra mà un recurs didàctic molt interessant per a divulgar el nostre ric patrimoni» i ha animat la població a teletransportar-se per tota la província «amb la història i el patrimoni com a excusa».

 

Sis itineraris de gran interés patrimonial

Tots estos jaciments s’han concentrat en sis itineraris arqueològics «de gran interés patrimonial», un valor afegit que suma a l’oportunitat de conéixer com són i què amaguen els nostres jaciments la possibilitat de planificar escapades per les nostres comarques «per a quan tota açò passe».

 

Cada itinerari, ha afegit Sanz, s’engloba en una àrea arqueològica de Castelló, dividida en els sectors la Plana I i II, l’Alcalatén-Millars, el Baix Maestrat i els Ports. En el cas de l’àrea de la Plana I, es poden visitar els jaciments del Tossal de Mortórum, en Cabanes; el Tossal de la Vila, en la Serra d’en Galceran; els Estrets, en Vilafamés; l’arc romà de Cabanes; i el pas de la via augusta.

 

Per la Plana II, estan disponibles els llocs de Vinamargo, en Castelló; el Torrelló del Boverot, en Almassora; Sant Josep, en la Vall d’Uixó; i Benicató, en Nules. En les comarques de l’Alcalatén i l’Alt Millars es poden recórrer les termes de la vila romana del pujolet de Santa, en l’Alcora; la Torre de Foios en Llucena; Los Morrones, en Cortes de Arenoso; i Los Cabañiles, en Zucaina.

 

En el Baix Maestrat, poden visualitzar-se el Puig de la Nau, en Benicarló; Perengil i el Puig de la Misericòrdia, en Vinaròs; i Santa Llúcia, en Alcalà de Xivert. En els Ports, s’han inclòs els jaciments de la Lloma Comuna, en Castellfort; Sant Joaquim de la Menarella i la Moleta dels Frares, en Forcall; i En Balaguer, en el Portell de Morella.

 

A banda de la visió en 3D dels jaciments anteriorment mencionats, en https://www.castellonarqueologico.es/ també es pot contemplar una reproducció de la Cova dels Cavalls de la Valltorta.

Últimes notícies

Tanquem Cofrents carrega contra la pròrroga de la nuclear d’Almaraz i alerta pel futur de Cofrents

La plataforma Tanquem Cofrents denuncia que la pròrroga de la central nuclear d’Almaraz trenca el pla de transició energètica del govern i alerta que Iberdrola es prepara per a allargar la vida de Cofrents més enllà de 2030.

Permesa la crema de palla d’arròs a menys de 500 metres de zona forestal des del 16 de setembre

Medi Ambient ha autoritzat de manera excepcional la crema de restolls i palla d’arròs en humedals pròxims a zona forestal des del 16 de setembre fins a final de campanya, amb condicions estrictes per a evitar incendis i problemes mediambientals.

Un estudi de la UPV alerta que les estadístiques policials amaguen zones de risc per a les dones

Un estudi internacional liderat per la UPV conclou que les dades policials sobre violència contra les dones no reflectixen totes les zones de risc i defensa combinar-les amb informació de la ciutadania i de les xarxes socials per a millorar les polítiques de seguretat urbana.

Cauen dos bandes itinerants de robatoris en vivendes amb almenys 27 assalts aclarits

La Policia Nacional ha desarticulat a Madrid i València dos grups criminals itinerants especialitzats en robatoris en vivendes, amb almenys 27 delictes aclarits i set detinguts, cinc d’ells ja en presó provisional.

Detingut a la Pobla Llarga amb una pistola amagada en una falsa targeta de crèdit

La Guàrdia Civil ha detingut a la Pobla Llarga un home de 53 anys que duia una arma de foc camuflada com una targeta de crèdit. En el seu domicili s’ha localitzat més munició, inclosa una bala de punta buida prohibida per a particulars.

Ruixats forts al nord i temperatures estables a la Comunitat Valenciana

L’Aemet preveu per a esta vesprada ruixats localment forts amb tronada al terç nord de la Comunitat Valenciana, mentre que la resta del territori mantindrà el cel poc nuvolós i temperatures sense canvis destacats.

L’Espanyol goleja el Llevant en l’estrena de la Lliga 2026-27

L’Espanyol ha debutat en la Lliga 2026-27 amb un contundent 3-0 contra el Llevant al RCDE Stadium, amb doblet de Roberto Fernández i un gol final de Dolan. El partit també ha deixat el debut del jove Marc Santos, que amb 15 anys s’ha convertit en el futbolista més jove de la història del club granota.

Fortes tempestes deixen fins a 62 l/m² a Castellfort en poques hores

Les fortes tempestes d’este diumenge han deixat fins a 62 litres per metre quadrat a Castellfort i han activat l’avís taronja a l’interior nord de Castelló per intensitat de pluja, calamarsa i ratxes fortes de vent.