La Línia 10 de Metrovalencia en funcionament des de hui

El president de la Generalitat, Ximo Puig ha assegurat que la nova Línia 10 de Metrovalencia constitueix l’aposta de la Generalitat per la cohesió social i territorial de la ciutat de València, així com per una mobilitat sostenible.

Així ho ha manifestat durant l’acte de posada en servei de la nova línia de Metrovalencia, que uneix el centre de València i el barri de Natzaret, al qual també ha assistit el conseller d’Hisenda i Model Econòmic, Arcadi España, i la consellera de Política Territorial, Obres Públiques i Mobilitat, Rebeca Torró.

El president ha destacat que recuperar la connexió del barri de Natzaret amb la resta de la ciutat a través de l’L10 suposa complir amb «un deure pendent«, i ha subratllat que es tracta d’una obra que cohesiona la ciutat, atés que connecta el centre amb la Ciutat de la Justícia, la Ciutat de les Arts i les Ciències i Caixa Fòrum, que es posarà en marxa en un mes, i el barri de Natzaret.

De la mateixa manera, ha explicat que la nova línia constitueix un instrument de cohesió social, atés que permet igualar en oportunitats a tots els veïns de la ciutat posant a la seua disposició més infraestructures, més instal·lacions accessibles i amb facilitats per al seu ús.

A més, ha assenyalat que l’L10 permetrà reduir a la meitat el temps que es tarda a realitzar el desplaçament d’un extrem a l’altre de la línia, atés que el recorregut del tramvia entre l’estació d’Alacant i la de Natzaret tindrà una duració de 16 minuts, i entre Alacant i Ciutat Arts i Ciències-Justícia, el trajecte serà d’11 minuts.

Ximo Puig s’ha referit al tramvia de València com un projecte «emblemàtic» de la Generalitat per impulsar València i el seu transport públic, i ha recordat que la primera línia de metro es va posar en marxa en 1988 amb el president Lerma i el primer tramvia, en 1994 amb el conseller Enrique Burriel, que va convertir València en la primera ciutat espanyola que va reimplantar el tramvia.

Gran pacte energètic

Durant la seua intervenció, el cap del Consell ha reivindicat un gran pacte energètic que compatibilitze el creixement amb la sostenibilitat i la disposició de serveis públics «potents«, tal com demanda la ciutadania, per al que ha apostat per la innovació i les energies netes.

Així mateix, ha manifestat que «és l’hora de la mobilitat sostenible» per a això es requereix més energia verda, per la qual cosa ha fet una crida a treballar conjuntament per a multiplicar la producció d’energia renovable.

Finalment, ha subratllat el suport que suposaran els fons europeus per a posar en marxa nous projectes que permeten recuperar línies, i abaratir tarifes per a ajudar a les famílies, com el Pla de Millora de Freqüències de Metrovalencia, que compta amb 235 milions; la Xarxa de Mobilitat Metropolitana Alacant-Elx, amb 316 milions, o el Pla de Mobilitat Metropolitana de Castelló, amb 117 milions.

5 quilòmetres de recorregut

Les obres de la Línia 10 de Metrovalencia, originalment T2, es van iniciar l’any 2007, van ser paralitzades en 2011 i es van reprendre en 2019 per a escometre els treballs d’infraestructura i superestructura de via en els trams subterranis i nous de superfície; arquitectura i equipament; senyalització i comunicacions; electrificació i subestacions; i la construcció del depòsit i taller provisional de Natzaret.

Cal destacar que la seua construcció ha sigut cofinançada per la Unió Europea, a través del programa operatiu del Fons Europeu de Desenvolupament Regional (FEDER) de la Comunitat Valenciana 2014-2020.

Aquesta línia (Alacant-Natzaret) té una longitud de 5.035,55 metres (2.222,40 en subterrani i 2.813,15 metres en superfície), 8 estacions (3 subterrànies: Alacant, Russafa i Estimat Granell-Montolivet; i 5 en superfície: Quatre Carreres, Ciutat Arts i Ciències-Justícia, Oceanogràfic, Moreres, i Natzaret) i se situa en l’est de la ciutat de València.

El seu traçat, per tant, permet unir el centre de la ciutat de València amb un dels principals actius turístics de la ciutat, la Ciutat de les Arts i les Ciències, i amb altres punts que diàriament suposen una gran demanda de mobilitat, com la Ciutat de la Justícia, l’estadi actual i futur del València Basket., i altres àrees esportives. A més, molts barris de la ciutat comptaran per primera vegada amb transport públic d’alta capacitat com Russafa, Montolivet, Na Rovella, Quatre Carreres, Moreres i el barri de Natzaret.

Reducció d’emissions i futures ampliacions

S’estima que la posada en servei de la Línia 10 de Metrovalencia suposarà reduir en 1.000 tones les emissions de CO₂ durant el primer any de funcionament, i de 2.000 tones anuals quan s’aconseguisca la demanda prevista de 4 milions de viatges a l’any.

Cal assenyalar la previsió d’ampliar aquesta línia atés que els seus primers quilòmetres de recorregut seran compartits per les futures Línies 11, que es desviarà a la Ciutat de les Arts i de les Ciències (Pont l’Assut de l’Or) fins al Grau, i la Línia 12, que prendrà un traçat alternatiu, després de l’estació d’Estimat Granell-Montolivet i abans de la parada de Quatre Carreres, fins a aconseguir l’hospital La Fe.

Últimes notícies

La signatura d’hipoteques cau un 11,5 % al maig a la Comunitat Valenciana

La Comunitat Valenciana ha registrat al maig una caiguda del 11,5 % en hipoteques per a vivenda, fins a 4.825 operacions, en un context de desacceleració del mercat hipotecari a Espanya.

Nou decàleg del turista responsable a València per a reforçar la convivència amb els veïns

L'Ajuntament de València ha impulsat, a través de la Fundació Visit València, un Decàleg del Turista Responsable per a fomentar un comportament cívic, respectuós i sostenible entre els visitants i millorar la convivència amb el veïnat.

Un reventó càlid a la Vall d’Albaida dispara la temperatura i deixa ràfegues de vent fort

Ontinyent i altres localitats de la Vall d’Albaida han registrat un reventó càlid amb una pujada sobtada de quasi sis graus i ràfegues de vent fortes. Aemet també ha explicat que l’efecte d’illa de calor urbana a València ha sigut molt dèbil en esta situació.

30.000 persones vibren amb el Mundial d’Espanya a la plaça de l’Ajuntament de València

Unes 30.000 persones han omplit la plaça de l’Ajuntament de València per seguir en pantalla gegant la final del Mundial 2026 entre Espanya i Argentina i festejar el triomf de la selecció i el gol del valencià Ferran Torres.

Ferran Torres i Álex Grimaldo entren en la història com a quintos valencians campions del món

Ferran Torres i Álex Grimaldo s’han convertit en els quintos futbolistes valencians que conquisten un Mundial absolut, seguint el camí obert per Raúl Albiol i ampliat per Ivana Andrés i Enith Salón.

El Valencia Basket fa una oferta per Eli Ndiaye i el Madrid té fins divendres per reaccionar

El Valencia Basket ha presentat una oferta per Eli Ndiaye i el Real Madrid té fins divendres 24 per igualar-la amb un increment del 10% o deixar que el pivot senegalés se sume al club taronja.

Un home s’asseu en el banc acusat d’agredir qui li va recriminar tirar petards gegants al Port de Sagunt

La Secció Quarta de l’Audiència Provincial de València jutja un home acusat de colpejar brutalment un veí que li havia recriminat tirar petards de gran grandària al Port de Sagunt. La Fiscalia demana dos anys i nove mesos de presó per delictes de lesions i amenaces.

Quatre exresponsables d’Alacant planten la comissió per l’escàndol de vivendes de Les Naus

Cap dels quatre excàrrecs municipals citats, entre ells l’exregidora d’Urbanisme Rocío Gómez, ha comparegut en la comissió d’investigació sobre les adjudicacions de vivendes públiques de Les Naus a la platja de Sant Joan.