16.6 C
València
Dijous, 15 gener, 2026

Localitzen 12 cossos a les exhumacions de la fossa 126 del Cementiri de Paterna

La consellera de Participació, Transparència, Cooperació i Qualitat Democràtica, Rosa Pérez Garijo, ha realitzat una visita al Cementiri Municipal de Paterna per conéixer els primers resultats dels treballs d’exhumació de la fossa 126, la més gran del territori valencià.

Pérez Garijo ha detallat que fins ara “s’han exhumat dotze cossos i s’han extret els nou taüts amb restes de víctimes de la repressió franquista, que havien estat dipositats novament a la fossa després d’una primera intervenció el 2012”.

La consellera de Qualitat Democràtica ha qualificat de “molt positius” estos primers resultats que demostren que els treballs previstos “van molt bé” i ens animen a continuar exhumant fosses “per recuperar les restes de totes les persones que van ser assassinades per defensar els nostres drets i llibertats”.

La consellera ha recordat que a Paterna van ser assassinades 2.238 persones durant la Guerra Civil i la dictadura franquista, a això ha afegit que “hem avançat molt en els treballs d’exhumació de fosses i seguim programant noves intervencions” per assolir l’objectiu que ens marquem a l’inici de legislatura “d’aconseguir un territori lliure de fosses i reparar així un deute històric amb els represaliats i les seues famílies”.

Durant la visita a la fossa 126, Pérez Garijo ha parlat també del futur Memorial de les Víctimes que s’ubicarà al Cementiri de Paterna “on s’allotjaran les restes exhumades no identificades, així com tots aquells que, havent estat exhumats i identificats, els seus familiars decidisquen la seua reinhumació”, ha explicat.

Pérez Garijo ha apuntat que “estem començant a treballar per a la licitació del citat monument que permetrà que tothom sàpiga què va passar”; a més d’anunciar que el conveni amb l’ajuntament de Paterna per iniciar els treballs del Memorial, aprovat recentment pel Consell, “el signarem ben aviat”.

Les exhumacions a la fossa 126 del Cementiri de Paterna, que compten amb el finançament de la Conselleria de Qualitat Democràtica, han localitzat dotze cossos, dos dels quals ja s’han exhumat, per procedir a la presa de mostres d’ADN. Alhora, s’han trobat les nou caixes dipositades a la fossa el 2012, s’ha realitzat una revisió de les restes i s’han recollit les mostres d’ADN.

Als treballs d’exhumació també s’han trobat botons de camises i pantalons, sivelles, així com espardenyes i restes de teixits pertanyents a les víctimes.

 

Treballs a la fossa 126

 

La intervenció a la fossa 126 del cementiri de Paterna pretén localitzar al voltant de 170 víctimes de la Guerra Civil i la dictadura franquista procedents de cinc “saques” dels afusellaments que es van produir entre els mesos d’agost i setembre de 1940.

La Conselleria de Participació, Transparència, Cooperació i Qualitat Democràtica ha destinat 447.700 euros als treballs de recerca, localització, delimitació, exhumació i estudi antropològic a la fossa més gran del territori valencià.

Es tracta de la segona intervenció que es fa en esta fossa que ja va ser intervinguda parcialment l’any 2012. Uns treballs que van ser promoguts per les germanes Josefa i Carmen Celda Soler, per exhumar les restes del seu pare, José Celda Beneyto, de Massamagrell, que va ser afusellat el 14 de setembre de 1940.

Alhora, durant esta intervenció es va poder enterrar les restes de 42 persones, 38 de les quals eren veïnes de Massamagrell, afusellades el mateix dia que José Celda.

Últimes notícies

La federació veïnal demana reunir-se amb Catalá per a desbloquejar la ZBE a València

La federació veïnal sol·licita una reunió directa amb l'alcaldessa per a desbloquejar la Zona de Baixes Emissions, després de mesos sense acord malgrat la pròrroga estatal.

El pont de l’estació de Paiporta continuarà obert al trànsit durant la seua reconstrucció

El pont de l'estació de Paiporta es mantindrà obert amb dos carrils mentres s'intensifiquen les obres. Els treballs seran per fases i hi haurà talls puntuals comunicats amb antelació.

Jordi Sevilla demana al PSOE canviar el rumb i pactar amb grans partits, no amb Junts, ERC ni Podemos

Jordi Sevilla ha instat el PSOE a corregir el rumb i a buscar pactes amb grans partits per a afrontar vivenda i ocupació juvenil, no amb Junts, ERC ni Podemos. Emmarca el seu missatge en el manifest 'Socialdemocràcia 21' i ha demanat a PP i PSOE frenar la polarització.

Catarroja inicia la segona fase de les obres del clavegueram per via d’emergència

L'Ajuntament ha activat una nova actuació de rehabilitació del clavegueram per la via d'emergència després dels danys de la DANA d'octubre. Els treballs es repartixen en diversos punts, duraran huit mesos i compten amb 264.124,11 euros de pressupost.

Pérez Llorca veu el finançament com a ‘cartell electoral’ de Montero i demana una reunió amb presidents

Pérez Llorca sosté que la proposta del Govern manca de consens i la vincula a la candidatura de María Jesús Montero. Reclama una trobada amb tots els presidents autonòmics per a abordar un model real i urgent per a la Comunitat Valenciana.

Morant demana als presidents autonòmics no torpedinar un model de finançament sense perdedors

La ministra ha reclamat als presidents autonòmics que no bloquegen la reforma del finançament i ha defés que el model no resta a cap comunitat i millora de manera notable els recursos de la Comunitat Valenciana. Agents socials han avalat la proposta i han demanat acompanyar-la d'un fons transitori i de la condonació parcial del deute.

Montero descarta que Feijóo porte a Sánchez un model alternatiu de finançament

Montero ha sostingut que Feijóo no presentarà el dilluns una proposta pròpia de finançament autonòmic perquè no la té. Ha urgit a aprofitar l'oportunitat per a reformar el sistema.

La nova estació de València Sud s’obri este divendres amb més accessibilitat i resiliència

L'estació de València Sud s'obri este divendres, elevada un metre i amb tres ascensors, la qual cosa completa l'accessibilitat de tota la xarxa i reforça la resposta davant temporals. El projecte s'integra en la reconstrucció després de la dana, amb inversions en el complex i un pla anual per a millorar línies.