Localitzen 12 cossos a les exhumacions de la fossa 126 del Cementiri de Paterna

La consellera de Participació, Transparència, Cooperació i Qualitat Democràtica, Rosa Pérez Garijo, ha realitzat una visita al Cementiri Municipal de Paterna per conéixer els primers resultats dels treballs d’exhumació de la fossa 126, la més gran del territori valencià.

Pérez Garijo ha detallat que fins ara “s’han exhumat dotze cossos i s’han extret els nou taüts amb restes de víctimes de la repressió franquista, que havien estat dipositats novament a la fossa després d’una primera intervenció el 2012”.

La consellera de Qualitat Democràtica ha qualificat de “molt positius” estos primers resultats que demostren que els treballs previstos “van molt bé” i ens animen a continuar exhumant fosses “per recuperar les restes de totes les persones que van ser assassinades per defensar els nostres drets i llibertats”.

La consellera ha recordat que a Paterna van ser assassinades 2.238 persones durant la Guerra Civil i la dictadura franquista, a això ha afegit que “hem avançat molt en els treballs d’exhumació de fosses i seguim programant noves intervencions” per assolir l’objectiu que ens marquem a l’inici de legislatura “d’aconseguir un territori lliure de fosses i reparar així un deute històric amb els represaliats i les seues famílies”.

Durant la visita a la fossa 126, Pérez Garijo ha parlat també del futur Memorial de les Víctimes que s’ubicarà al Cementiri de Paterna “on s’allotjaran les restes exhumades no identificades, així com tots aquells que, havent estat exhumats i identificats, els seus familiars decidisquen la seua reinhumació”, ha explicat.

Pérez Garijo ha apuntat que “estem començant a treballar per a la licitació del citat monument que permetrà que tothom sàpiga què va passar”; a més d’anunciar que el conveni amb l’ajuntament de Paterna per iniciar els treballs del Memorial, aprovat recentment pel Consell, “el signarem ben aviat”.

Les exhumacions a la fossa 126 del Cementiri de Paterna, que compten amb el finançament de la Conselleria de Qualitat Democràtica, han localitzat dotze cossos, dos dels quals ja s’han exhumat, per procedir a la presa de mostres d’ADN. Alhora, s’han trobat les nou caixes dipositades a la fossa el 2012, s’ha realitzat una revisió de les restes i s’han recollit les mostres d’ADN.

Als treballs d’exhumació també s’han trobat botons de camises i pantalons, sivelles, així com espardenyes i restes de teixits pertanyents a les víctimes.

 

Treballs a la fossa 126

 

La intervenció a la fossa 126 del cementiri de Paterna pretén localitzar al voltant de 170 víctimes de la Guerra Civil i la dictadura franquista procedents de cinc “saques” dels afusellaments que es van produir entre els mesos d’agost i setembre de 1940.

La Conselleria de Participació, Transparència, Cooperació i Qualitat Democràtica ha destinat 447.700 euros als treballs de recerca, localització, delimitació, exhumació i estudi antropològic a la fossa més gran del territori valencià.

Es tracta de la segona intervenció que es fa en esta fossa que ja va ser intervinguda parcialment l’any 2012. Uns treballs que van ser promoguts per les germanes Josefa i Carmen Celda Soler, per exhumar les restes del seu pare, José Celda Beneyto, de Massamagrell, que va ser afusellat el 14 de setembre de 1940.

Alhora, durant esta intervenció es va poder enterrar les restes de 42 persones, 38 de les quals eren veïnes de Massamagrell, afusellades el mateix dia que José Celda.

Anuncios
Accede a nuestra hemeroteca Accedeix a la nostra hemeroteca Access our archive

Últimes notícies

La Audiència de València reobri la causa contra José María Ángel pel títol amb el què va promocionar com a funcionari

La Audiència de València revoca l’arxivament i ordena instruir la causa contra José María Ángel pel presumpte ús d’un títol fals.

La Fundació Oceanogràfic impulsa un projecte per a protegir les mantelines en la costa valenciana

La Fundació Oceanogràfic posa en marxa un projecte per a protegir les mantelines i millorar-ne el seguiment en la costa valenciana.

La jutgessa de la dana manté la prova cal·ligràfica sobre les notes amb avisos a la població del 29 d’octubre

La jutgessa rebutja el recurs de Salomé Pradas i manté la pericial sobre unes notes amb instruccions d’alerta a la població el 29-O.

Vox diu que no negocia amb el PP els pressupostos de la Generalitat i l’oposició alerta de més cessions

Vox assegura que no hi ha contactes amb el PP pels pressupostos i l’oposició avisa que el termini s’esgota abans de l’estiu.

Bombai presentarà el seu nou single al Centre del Carme amb un concert acústic gratuït a València

Bombai presentarà el 17 d’abril al Centre del Carme el seu nou single amb una xarrada i un concert acústic gratuït amb reserva prèvia.

Vaga en Metrovalència i TRAM d’Alacant: SEMAF convoca cinc jornades de parades en abril

SEMAF convoca cinc dies de vaga en Metrovalència i TRAM d’Alacant durant abril per discrepàncies amb FGV sobre seguretat i conveni.

Compromís alerta que creix un 8 % la població en assentaments i infravivenda a València

Compromís denuncia que 1.342 persones viuen en assentaments i infravivenda a València i acusa el govern local d’inacció.

Claudia Montes nega al Suprem que Ábalos li confirmara cap endoll en Logirail

Claudia Montes assegura al Suprem que Ábalos mai li va dir que haguera intervingut per a col·locar-la en Logirail.