La NASA estrella una nau contra un asteroide en la primera missió de defensa planetària

La missió DART, que constitueix el primer assaig de defensa del planeta davant l’impacte d’un asteroide, va aconseguir impactar la passada nit contra la superfície de l’asteroide Dimorphos, a uns onze milions de quilòmetres de la Terra.

Segons va informar la NASA, la nau, que mesura aproximadament el que un frigorífic o una màquina expenedora, es va estrellar a una velocitat de 6,4 quilòmetres contra el meteorit, de 160 quilòmetres de diàmetre. Dimorphos gira entorn d’un altre asteroide més gran anomenat Didymos, de 780 metres de diàmetre, en un sistema doble.

«Aquesta nit els terrícoles podran dormir millor», deia mitjà de broma Elena Adams, l’enginyera de sistemes de DART, la missió de la NASA per a estavellar una nau contra un asteroide. Era poc després que l’objecte desenvolupat pel Laboratori de Física Aplicada de la Universitat Johns Hopkins impactara un xicotet cos celeste a milions de quilòmetres del nostre planeta.

«La nostra primera missió de defensa planetària ha sigut un èxit» va celebrar. L’objectiu era estudiar com es pot canviar la trajectòria d’un asteroide que es dirigeix cap a la Terra amb potència catastròfic.

És un assumpte que ha fascinat a la ciència-ficció i que ha arribat fins a l’imaginari col·lectiu amb pel·lícules com ‘Armageddon’ o la més recent ‘No mires arriba’. Però que, al seu torn, és tan real com el propi univers.

Fa 65 milions d’anys, un meteorit amb un diàmetre de deu quilòmetres es va estrellar en el que hui és la península de Yucatán i va provocar una destrucció generalitzada en tot el planeta. Va extingir bona part de la flora i la fauna, inclosos els dinosaures.

Cap d’aquests asteroides constitueix un perill real per a la Terra. Amb aquesta missió, la NASA assaja si és possible desviar la trajectòria de meteorits amb possibilitats d’impactar contra el planeta.

No obstant això, encara queda temps per a conéixer si la missió ha sigut un èxit. Els científics hauran d’esperar dies o setmanes per a comprovar si la nau, la construcció de la qual ha suposat la inversió de 330 milions de dòlars, ha aconseguit el seu objectiu: alterar l’òrbita de l’asteroide.

«En els pròxims dos mesos tindrem una confirmació exacta de quin és el canvi que s’aconsegueix», va assegurar Adams. Les imatges que hi haja de l’impacte i del seu resultat serviran per a aconseguir més informació sobre la composició de l’asteroide i el resultat de la missió. Els científics esperaven que l’impacte haguera provocat un núvol d’enderrocs d’entre deu i vint metres d’alt, en funció de la composició del meteorit.

Es creu que l’impacte pot haver provocat un cràter i haver llançat fragments rocosos a l’espai: el deixant serà analitzat per a saber més sobre la composició del meteorit.

Fins ara, segons els mesuraments des de la Terra, tardava 11 hores i 55 minuts a completar una òrbita. S’espera que ara ho faça set minuts més ràpid i que s’acosta cap a l’asteroide més gran.

La NASA no ha localitzat cap objecte que puga representar una amenaça contra la Terra en els pròxims cent anys.

Accede a nuestra hemeroteca Accedeix a la nostra hemeroteca Access our archive

Últimes notícies

Nogueras, de Llançadora: l’emprenedor espanyol és més madur i exigix més oportunitats

Marta Nogueras assegura que l'ecosistema exigix rapidesa i més portes a la venda, inversió i talent. Llançadora ha guiat 1.800 projectes en 13 anys i fixa la IA com a repte.

Rodríguez ha insistit que el Govern vetlarà per a evitar desnonaments a famílies vulnerables

La ministra de Vivenda ha reiterat que l'Executiu continuarà treballant perquè no es produïsquen desnonaments de llars vulnerables i usarà els instruments públics disponibles. Ho ha dit després de la caiguda en el Congrés del decret del 'escut social'.

Aemet activa l’avís groc en la Comunitat Valenciana per pluges intenses i onatge a Alacant

Aemet activa l'avís groc este divendres en la Comunitat Valenciana per pluges de 20 l/m² en una hora, amb tempestes ocasionals. A Alacant se suma alerta costanera per vent del sud-oest i ones de 3 metres.

Paiporta impulsa set projectes de reconstrucció per 19,5 milions

L'Ajuntament entra en la fase de redacció de set actuacions després de la DANA, amb una inversió total de 19,5 milions per a equipaments i zones verdes. Parcs i jardins concentren la major partida i el procés avança cap a la licitació.

El 53% de les persones ateses per Casa Caridad de València són dones

Casa Caridad de València informa que el 53% de les persones que atén són dones i un terç són menors. L'entitat celebra el seu 120 aniversari amb un model més professional i integral.

El Port de València reobri després del tancament per ratxes de vent

El Port de València ha reobert després d'un tancament marítim per ratxes de vent a primera hora. La normalitat s'ha recuperat a les 14.33, amb obertura parcial prèvia a les 09.24.

La Generalitat impulsa un Pla 2030 d’investigació per a atraure talent i inversions

La Generalitat va plantejar un Pla 2030 d'investigació per a donar estabilitat a l'I+D+i valencià, atraure talent i consolidar inversions estratègiques, amb coordinació entre Sanitat i Educació.

L’IVAM ha adquirit en ARC 30 obres de 23 artistes per a reforçar la seua col·lecció

El museu ha comprat 30 obres en ARC 2026, amb majoria d'autoria femenina, per a cobrir llacunes i consolidar línies d'investigació. L'operació va ser aprovada pel seu Consell Rector.