La NASA estrella una nau contra un asteroide en la primera missió de defensa planetària

Ejemplo de shortcode con estilo
Encara que l'impacte va poder veure's en la retransmissió en directe de la NASA, els científics hauran d'esperar dies o fins i tot setmanes per a veure si la nau no tripulada ha aconseguit alterar lleugerament l'òrbita de l'asteroide

La missió DART, que constitueix el primer assaig de defensa del planeta davant l’impacte d’un asteroide, va aconseguir impactar la passada nit contra la superfície de l’asteroide Dimorphos, a uns onze milions de quilòmetres de la Terra.

Segons va informar la NASA, la nau, que mesura aproximadament el que un frigorífic o una màquina expenedora, es va estrellar a una velocitat de 6,4 quilòmetres contra el meteorit, de 160 quilòmetres de diàmetre. Dimorphos gira entorn d’un altre asteroide més gran anomenat Didymos, de 780 metres de diàmetre, en un sistema doble.

«Aquesta nit els terrícoles podran dormir millor», deia mitjà de broma Elena Adams, l’enginyera de sistemes de DART, la missió de la NASA per a estavellar una nau contra un asteroide. Era poc després que l’objecte desenvolupat pel Laboratori de Física Aplicada de la Universitat Johns Hopkins impactara un xicotet cos celeste a milions de quilòmetres del nostre planeta.

«La nostra primera missió de defensa planetària ha sigut un èxit» va celebrar. L’objectiu era estudiar com es pot canviar la trajectòria d’un asteroide que es dirigeix cap a la Terra amb potència catastròfic.

És un assumpte que ha fascinat a la ciència-ficció i que ha arribat fins a l’imaginari col·lectiu amb pel·lícules com ‘Armageddon’ o la més recent ‘No mires arriba’. Però que, al seu torn, és tan real com el propi univers.

Fa 65 milions d’anys, un meteorit amb un diàmetre de deu quilòmetres es va estrellar en el que hui és la península de Yucatán i va provocar una destrucció generalitzada en tot el planeta. Va extingir bona part de la flora i la fauna, inclosos els dinosaures.

Cap d’aquests asteroides constitueix un perill real per a la Terra. Amb aquesta missió, la NASA assaja si és possible desviar la trajectòria de meteorits amb possibilitats d’impactar contra el planeta.

No obstant això, encara queda temps per a conéixer si la missió ha sigut un èxit. Els científics hauran d’esperar dies o setmanes per a comprovar si la nau, la construcció de la qual ha suposat la inversió de 330 milions de dòlars, ha aconseguit el seu objectiu: alterar l’òrbita de l’asteroide.

«En els pròxims dos mesos tindrem una confirmació exacta de quin és el canvi que s’aconsegueix», va assegurar Adams. Les imatges que hi haja de l’impacte i del seu resultat serviran per a aconseguir més informació sobre la composició de l’asteroide i el resultat de la missió. Els científics esperaven que l’impacte haguera provocat un núvol d’enderrocs d’entre deu i vint metres d’alt, en funció de la composició del meteorit.

Es creu que l’impacte pot haver provocat un cràter i haver llançat fragments rocosos a l’espai: el deixant serà analitzat per a saber més sobre la composició del meteorit.

Fins ara, segons els mesuraments des de la Terra, tardava 11 hores i 55 minuts a completar una òrbita. S’espera que ara ho faça set minuts més ràpid i que s’acosta cap a l’asteroide més gran.

La NASA no ha localitzat cap objecte que puga representar una amenaça contra la Terra en els pròxims cent anys.

Últimes notícies

Sagredo encapçala la candidatura conjunta al Senat per València

PSPV-PSOE, Compromís i Esquerra Unida concorren junts al Senat el 29 de novembre. Juan Antonio Sagredo encapçala la llista per València, amb Isaura Navarro i Jordi Mayor.

AVAMET ha ayudat a seguir les pluges extremes de la dana Adam

La xarxa de 900 estacions d’AVAMET ha permés seguir les pluges de la dana Adam, amb registres de fins a 720 litres per metre quadrat en 24 hores.

Cada persona gasta 351 euros anuals en roba i calçat

Les persones a Espanya gasten uns 351 euros anuals en roba i calçat i compren una mitjana d’onze articles. La compra en línia i de segona mà guanya pes.

Alliberen 22 dones d’una xarxa de tràfic amb ramificacions a València i Castelló

La Guàrdia Civil ha detingut 19 persones i ha alliberat 22 dones d’una xarxa de tràfic sexual assentada a Sevilla, amb registres a Alzira i Peníscola.

Tarancón espera omplir el camp davant el Llevant en la Copa del Rei

Tarancón afronta amb expectació la visita del Llevant, dimecres a les 19.00 hores, en una eliminatòria de la Copa del Rei. L’entrenador Jorge Cañete espera un Municipal ple i confia a competir per la sorpresa.

Nacho Pérez ja és el golejador més jove del Llevant en Primera

Nacho Pérez ha fet història amb el Llevant en marcar en Primera amb 18 anys, un mes i 24 dies. El seu gol ha arribat en la derrota per 2-1 davant la Real Sociedad.

Cinc columnes de tractors protestaran a Madrid este dimecres

Cinc columnes de tractors entraran a Madrid este dimecres en una protesta convocada per Asaja, COAG i Unión de Uniones. Les organitzacions reclamen mesures davant dels costos i canvis en la política agrària.

La causa de la dana acumula 71 tomos y 690 declaraciones

La investigación judicial por la gestión de la dana de 2024 reúne 71 tomos, 646 resoluciones y 690 declaraciones. La instrucción está prorrogada hasta abril de 2027.