11.4 C
València
Diumenge, 18 gener, 2026

La NASA estrella una nau contra un asteroide en la primera missió de defensa planetària

La missió DART, que constitueix el primer assaig de defensa del planeta davant l’impacte d’un asteroide, va aconseguir impactar la passada nit contra la superfície de l’asteroide Dimorphos, a uns onze milions de quilòmetres de la Terra.

Segons va informar la NASA, la nau, que mesura aproximadament el que un frigorífic o una màquina expenedora, es va estrellar a una velocitat de 6,4 quilòmetres contra el meteorit, de 160 quilòmetres de diàmetre. Dimorphos gira entorn d’un altre asteroide més gran anomenat Didymos, de 780 metres de diàmetre, en un sistema doble.

«Aquesta nit els terrícoles podran dormir millor», deia mitjà de broma Elena Adams, l’enginyera de sistemes de DART, la missió de la NASA per a estavellar una nau contra un asteroide. Era poc després que l’objecte desenvolupat pel Laboratori de Física Aplicada de la Universitat Johns Hopkins impactara un xicotet cos celeste a milions de quilòmetres del nostre planeta.

«La nostra primera missió de defensa planetària ha sigut un èxit» va celebrar. L’objectiu era estudiar com es pot canviar la trajectòria d’un asteroide que es dirigeix cap a la Terra amb potència catastròfic.

És un assumpte que ha fascinat a la ciència-ficció i que ha arribat fins a l’imaginari col·lectiu amb pel·lícules com ‘Armageddon’ o la més recent ‘No mires arriba’. Però que, al seu torn, és tan real com el propi univers.

Fa 65 milions d’anys, un meteorit amb un diàmetre de deu quilòmetres es va estrellar en el que hui és la península de Yucatán i va provocar una destrucció generalitzada en tot el planeta. Va extingir bona part de la flora i la fauna, inclosos els dinosaures.

Cap d’aquests asteroides constitueix un perill real per a la Terra. Amb aquesta missió, la NASA assaja si és possible desviar la trajectòria de meteorits amb possibilitats d’impactar contra el planeta.

No obstant això, encara queda temps per a conéixer si la missió ha sigut un èxit. Els científics hauran d’esperar dies o setmanes per a comprovar si la nau, la construcció de la qual ha suposat la inversió de 330 milions de dòlars, ha aconseguit el seu objectiu: alterar l’òrbita de l’asteroide.

«En els pròxims dos mesos tindrem una confirmació exacta de quin és el canvi que s’aconsegueix», va assegurar Adams. Les imatges que hi haja de l’impacte i del seu resultat serviran per a aconseguir més informació sobre la composició de l’asteroide i el resultat de la missió. Els científics esperaven que l’impacte haguera provocat un núvol d’enderrocs d’entre deu i vint metres d’alt, en funció de la composició del meteorit.

Es creu que l’impacte pot haver provocat un cràter i haver llançat fragments rocosos a l’espai: el deixant serà analitzat per a saber més sobre la composició del meteorit.

Fins ara, segons els mesuraments des de la Terra, tardava 11 hores i 55 minuts a completar una òrbita. S’espera que ara ho faça set minuts més ràpid i que s’acosta cap a l’asteroide més gran.

La NASA no ha localitzat cap objecte que puga representar una amenaça contra la Terra en els pròxims cent anys.

Últimes notícies

Els presidents autonòmics del PP firmen la Declaració de Saragossa amb la seua proposta de finançament autonòmic

El PP ha firmat a Saragossa la Declaració de Saragossa amb la seua proposta de finançament autonòmic i ha escenificat unitat amb Feijóo. La formació ha rebutjat el pla del Govern, ha avisat que el derogarà si s'aprova i Feijóo donarà detalls del document en la seua intervenció.

Un ciclista ha sigut rescatat després d’una parada cardiorespiratòria en la senda de Xirau de Tibi

Un ciclista de 52 anys ha sigut reanimat i evacuat en helicòpter després de patir una parada cardiorespiratòria en la senda de Xirau, a Tibi. L'operació s'ha completat en poc més d'una hora.

Rescaten de matinada a un home en un penya-segat de Peníscola i l’evacuen a Reus

Un helicòpter de Salvament Marítim ha rescatat de matinada a un home amb contusions i hipotèrmia en un penya-segat de Peníscola. Va ser traslladat a Reus i des d'allí en ambulància a un hospital.

Emergències ha establit per a este dilluns l’alerta taronja per nevades a l’interior nord de Castelló

Emergències ha establit l'alerta taronja per nevades a l'interior nord de Castelló per a este dilluns, amb fins a 20 cm per damunt de 1.200-1.300 metres des de les 18.00. També hi haurà avisos grocs per pluges en el litoral nord de Castelló i per mala mar en la costa nord d'Alacant.

Foyth després del 0-2 davant el Betis: ‘Esta derrota no ha de canviar res’

El defensa del Vila-real va assumir la mala actuació en el 0-2 davant el Betis, va demanar autocrítica i equilibri i va posar el focus a reaccionar davant Ajax i Reial Madrid.

Ferrero reapareix en xarxes, agraïx el suport i no descarta tornar al circuit

Juan Carlos Ferrero va reaparéixer en Instagram el dia del debut de Carlos Alcaraz a Austràlia. Va agrair el suport i va deixar oberta la porta a un retorn.

Voluntaris han netejat la ruta del colesterol de Paiporta i reclamen la seua renaturalització

Unes 40 persones han netejat la ruta del colesterol de Paiporta després de la dana de 2024. L'acció ha reclamat renaturalitzar el passeig perquè actue com a refugi climàtic.

València suma quasi 15.000 veïns en un any i arriba a 840.792 residents

València ha guanyat 14.844 habitants en 2025 i ha aconseguit 840.792, segons l'INE. La ciutat es manté com la tercera més poblada i registra un augment del 1,8%.