Nova data per a la fi de l’estat d’alarma en Espanya

Pedro Sánchez en la sesión de control al Gobierno en el Congreso del 29/04/2020

Pedro Sánchez plantejarà estendre l’estat d’alarma fins al 5 de juliol | València Diari

 

El govern de Pedro Sánchez s’ha posat a la faena per a intentar allargar l’estat d’alarma fins al 5 de juliol. Per a això, el president ha començat les negociacions amb les diferents forces polítiques amb l’excepció del Partit Popular i VOX, que han mostrat la seua negativa davant d’una nova ampliació de l’estat d’alarma.

 

La idea de Sánchez és estendre la situació excepcional fins al final de la desescalada per a evitar un possible brot del virus tal com es va donar a conéixer en La Sexta. Els líders del PP i de VOX queden fora d’esta negociació perquè «ells a soles s’han autoexclòs». Per part seua, Ciutadans, qui ja havia mostrat el seu suport en anteriors pròrrogues, no garantix tampoc en esta ocasió sumar-se a la nova petició.

 

[predef]valncia-grup-de-facebook-595[/predef]

 

A pesar d’això, el mateix Executiu veu «molt difícil» conseguir que l’estat d’alarma s’allargue fins al 5 de juliol i per això té un pla ‘B’, conseguir que, com a mínim, s’amplie fins a finals de juny. Fins ara, Pedro Sánchez ha anat conseguint el suport de les forces polítiques per a pròrrogues de 15 dies, a pesar d’això, esta nova prolongació seria de 30 dies i podria suposar una mesura inconstitucional.

 

Ramón Rodríguez Arribas, exvicepresident i magistrat emèrit del Tribunal Constitucional, ho expressava d’esta manera al·ludint que allargar l’estat d’alarma més allà dels 15 dies va en contra de l’article 116 de la Constitució i de la norma que regula el precepte (llei orgànica 4/1981).

 

Arribas sosté que el termini de quinze dies que s’establix en la Constitució i en la norma té una dimensió processal i una altra substantiva: «La part processal significa que els terminis, quan s’establixen per llei, es poden prorrogar per un temps inferior o igual al que es va concedir. Mai per un termini superior». Referent a la part substantiva, és el Congrés dels Diputats l’encarregat d’establir les pròrrogues de 15 dies.

Accede a nuestra hemeroteca Accedeix a la nostra hemeroteca Access our archive

Últimes notícies

El Consell denuncia que el Govern no ha pagat 4 de cada 5 ajudes de primera necessitat per la dana

El Consell ha denunciat que la majoria de les ajudes de primera necessitat per la dana no s'han abonat i ha atribuït el bloqueig a traves burocràtiques estatals. Alhora, ha destacat avanços del Pla Endavant.

El Consell aprova una deducció de fins a 150 € per formació musical i instruments en la Comunitat Valenciana

El Consell ha aprovat una nova deducció autonòmica de fins a 150 € en l'IRPF per gastos de foment i formació musical. La mesura serà efectiva en la campanya que arranca el 8 d'abril i té efecte retroactiu des de l'1 de gener de 2025.

Es normalitza la circulació en les línies 6 i 4 del tramvia de València després del trencament d’una catenària

La L6 va recuperar tot el seu recorregut i la L4 va restablir el tram entre Doctor Lluch i Pont d'Assot cap a les 15.00, després de reparar una catenària danyada. La incidència es va originar sobre les 12.30 pel colp d'un camió en l'avinguda de Catalunya.

La Policia Nacional busca al sospitós de violar a una menor de 16 anys a Xirivella

La UFAM de la Policia Nacional a Xirivella busca a un home sospitós d'haver violat a una menor de 16 anys. L'agressió es va produir el 26 de febrer i es reserven detalls per protecció de la víctima.

Sis autonomies pacten a València exigir una nova Llei de Costas que supere les partions

Sis comunitats litorals han acordat un manifest que reclama una nova llei, rebutja els reglaments del Govern i demana una reunió urgent amb Sara Aagesen. La II Cimera Nacional del Litoral ha reforçat un front comú per a revisar el model de gestió de la costa.

El Pla Endavant té en marxa el 62 % de les mesures de la Generalitat set mesos després de la seua aprovació

L’informe de seguiment de febrer indica que el 17 % de les iniciatives ja s’han completat i que el ritme d’execució del pla s’ha duplicat des del mes de juliol

Llevant i Girona busquen oxigen en un dol que pot agitar la zona baixa

El Llevant, penúltim, s'aferra a l'impuls del triomf davant l'Alabés per a continuar viu. El Girona vol frenar el seu sot recent i no enlairar-se d'Europa.

La Generalitat assegura que 4 de cada 5 famílies de la DANA no han cobrat les ajudes de primera necessitat

El Consell critica la falta de pagaments estatals i el bloqueig de fons municipals, mentres defén que el Pla Endavant suma el 57% d'accions finalitzades o en curs.