3.4 C
València
Dimecres, 7 gener, 2026

Tot el que podràs fer a partir del dilluns en la fase 1

Home netejant la terrassa del seu negoci.

Tornen les terrasses | Laia Solanellas

 

En el Butlletí Oficial de l’Estat(BOE) publicat este dissabte s’ha anunciat tot allò que es permet fer a partir del pròxim dilluns en les regions que han assolit la fase 1 del desconfinament. 

 

Reunions de fins a 10 persones

En la fase 1 es permet el contacte social en grups reduïts de persones que no siguen vulnerables ni tinguen patologies prèvies. Es podran fer trobades de fins a 10 persones en domicilis particulars però també al carrer o en terrasses de bars i restaurants, que podran obrir amb un aforament del 50%.

 

Les persones que viuen en la mateixa casa podran viatjar juntes en cotxe i ocupar totes les places. S’haurà de garantir sempre que siga possible el teletreball i els Ajuntaments podran autoritzar mercats a l’aire lliure amb limitacions. 

 

Museus i biblioteques podran obrir amb un terç de l’aforament

Els servicis culturals començaran a tornar a obrir poc a poc. En les biblioteques, les que no podran superar un terç del seu aforament, no es podran dur a terme activitats culturals ni tampoc es podran usar les sales d’estudi ni els ordinadors. Tampoc es permetrà fer préstecs entre biblioteques i cada volta que un usuari torne un llibre, este es dipositarà en un espai apartat i haurà d’estar en quarantena durant 14 dies.

 

Pel que fa als museus, tampoc podran superar el 30% del seu aforament. En este cas, les visites seran individuals i no es podran usar objectes d’ús tàctil ni audioguies. Es recomana la compra en línia de les entrades i s’obliga a respectar sempre les distàncies de seguretat i les mesures d’higiene per tal d’evitar al màxim el contagi per COVID-19.

 

Les sales i els teatres també es podran obrir sense servicis complementaris, amb un terç de l’aforament i amb un màxim de 30 persones en el cas de recinte tancat i de 200 en espais oberts. Pel que fa als artistes, hauran de mantindre la distància de seguretat durant les representacions o prendre mesures de seguretat expressament dissenyades per a cada cas.

 

Els bars i restaurants podran tindre, com a màxim, deu persones en cada taula

Els bars i restaurants podran obrir les terrasses amb un 50% de la seua capacitat i, en cada taula hi podran haver, com a màxim, deu persones. En el document també detalla que no es podran usar productes d’autoservici, i desaconsella l’ús de cartes, que s’hauran de substituir per cartells o pissarres. Els locals podran tenir els lavabos oberts, però només hi podrà accedir una persona cada volta i, com a mínim, s’hauran de desinfectar sis voltes al dia.

 

Pel que fa als establiments comercials, reobren de manera generalitzada, sempre que no superen els 400 metres quadrats. En estos casos, no es podrà superar el 30% de l’aforament i s’haurà de mantindre una distància mínima de dos metres entre les persones. Si el local és massa xicotet i no es pot respectar esta distància, només hi podrà entrar una persona cada volta. 

 

Els establiments hauran de tindre a disposició del públic dispensadors de gels hidroalcohòlics i desinfectants. A demés, es recomana que s’establisca un horari d’atenció amb servici prioritari per a les persones majors de 65 anys. 

 

Els gimnasos podran obrir amb cita prèvia

Els gimnasos públics i privats podran obrir amb cita prèvia. Les classes seran individuals, sense contacte físic i, com a mínim, s’haurà de deixar dos metres de distància entre entrenador i usuari. A demés, els centres hauran d’evitar l’acumulació de persones tant en els accessos com en les eixides i, en el cas que hi haja més d’un entrenador, no es podrà superar l’aforament màxim del 30%. 

 

L’accés a la zona de dutxes i vestuaris quedarà totalment prohibit i, només en aquells casos en els que siga estrictament necessari, es podran habilitar espais auxiliars a on podrà accedir una sola persona. Estos espais s’hauran de desinfectar cada volta que s’utilitzen.

 

Pel que fa a l’obertura d’instal·lacions deportives a l’aire lliure, queda inclosa qualsevol instal·lació descoberta encara que esta es trobe dins d’un recinte tancat. En tot cas, el que sí que es prohibix és l’ús de piscines i de zones d’aigua. 

 

La fase 1 de la desescalada també autoritza l’accés als Centres d’Alt Rendiment als deportistes d’alt nivell, que podran anar a aquell que tinguen més pròxim. En cas de què no hi haja cap dins de la seua regió sanitària, se’ls permetrà eixir de la zona o, fins i tot, de la comunitat autònoma, però en este cas hauran de disposar d’una acreditació per part de la seua federació deportiva.

 

Els llocs de culte podran obrir amb un terç de l’aforament i es recomana portar mascareta

Els llocs de culte també tornen a obrir les portes al públic. Segons establix l’ordre publicada este dissabte pel Ministeri de Sanitat, amb caràcter general es recomana l’ús de la mascareta i abans de cada celebració s’hauran de desinfectar els espais. Durant la cerimònia, també es reiterarà la desinfecció dels objectes que es toquen amb major freqüència. No es permetrà l’ús d’aigua beneïda i les ablucions rituals s’hauran de fer en casa.

 

Durant les celebracions caldrà evitar el contacte personal, la distribució d’objectes, llibres o fulletons, tocar o besar objectes de devoció o altres objectes que s’usen habitualment, i l’actuació de cors. Dins dels llocs de culte es facilitarà la distribució dels assistents, si cal assenyalant les zones que es poden gastar en funció de l’aforament. En el cas de què els assistents estiguen en terra o es descalcen abans d’entrar al lloc de culte, s’usaran catifes personals i el calçat s’ubicarà en el lloc establert, en una bossa i separat.

 

Pel que fa a les vetlles, l’ordre disposa que en fase 1 es podran fer en tota classe d’instal·lacions, públiques o privades, amb un límit màxim en cada moment de quinze persones en espais a l’aire lliure o de deu persones en espais tancats, siguin o no convivents. La participació en la comitiva per a l’enterrament o comiat per a la cremació del difunt es restringix a quinze persones, entre familiars, a demés de la persona responsable de la cerimònia.

 

Es permeten els desplaçaments a segones residències dins de la regió sanitària

El govern de Pedro Sánchez ha rectificat i, finalment, permetrà els desplaçaments a segones residències si són dins de la mateixa regió sanitària en aquells territoris que dilluns entren en fase 1. 

 

La fase 1 també permet els desplaçaments dins la mateixa zona per a anar a hotels o allotjaments turístics. Els hotels i allotjaments turístics podran obrir totes les habitacions, sense límit d’aforament. A demés, se’ls permetrà oferir el servici de bar i restaurant, però només en podran fer ús els clients. El que no es podrà usar són els espais comuns, com ara la piscina, l’spa, el gimnàs o la discoteca.

Últimes notícies

La Aemet preveu gelades al costat de la costa i mínimes de fins a -6 a l’interior

La pròxima matinada portarà gelades fins i tot prop del litoral i descensos de fins a -6 en àrees de l'interior. Hi ha avisos grocs per fred i vent.

Set triomfs del Llevant davant l’Espanyol en el Ciutat, l’últim en 2016

El Llevant rep este diumenge a l'Espanyol amb un balanç a casa de set triomfs en quinze dols de Primera. No guanya en el Ciutat des de 2016.

El València només ha perdut una vegada amb l’Elx a Mestalla: 1-2 en la 65-66

El València rebrà este dissabte a l'Elx en la jornada 19 amb un balanç aclaparador a Mestalla: 16 victòries, 7 empats i 1 derrota. L'últim precedent, en 2022, va acabar en empat.

El Vila-real encadena quatre triomfs i un empat en les últimes cinc visites de l’Alabés

L'equip groc rep a l'Alabés en la jornada 19 amb una ratxa en La Ceràmica: quatre victòries i un empat des de 2019, quasi sempre amb marcadors inflats.

El 6.703 del Xiquet repartix el primer premi en 20 localitats de la Comunitat Valenciana

El número 6.703 ha resultat premiat amb el primer premi del sorteig del Xiquet, dotat amb 2 milions per sèrie i 200.000 euros al dècim, amb fort repartiment en la Comunitat Valenciana. El segon i el tercer han quedat més concentrats.

Dos ferits per l’explosió d’un càmping gas en una autocaravana al Campello

Una dona de 66 i un home de 76 han patit cremades després de l'explosió d'un càmping gas en una autocaravana en un càmping del Campello. Van ser atesos en el lloc i traslladats als hospitals d'Alacant i Sant Joan.

Ademuz marca la mínima en la Comunitat Valenciana amb 7 graus sota zero

Ademuz ha registrat -7 graus, la mínima de la Comunitat Valenciana, seguida per Castellfort i Fredes. En el litoral, les capitals han quedat per damunt de zero.

Troben un tercer cos i el casc del vaixell del naufragi d’una família espanyola a Indonèsia

Els equips de rescat van trobar un tercer cos i el casc del KM Putri Sakinah, afonat el 26 de desembre en Komodo amb una família espanyola a bord. Dos menors seguixen desapareguts.