16.6 C
València
Dijous, 22 gener, 2026

Ximo Puig reclama un “gran pacte per l’energia” en la Comunitat Valenciana

El president de la Generalitat, Ximo Puig ha reclamat un “gran pacte per l’energia” aconseguit entre partits polítics, administracions, agents socials i el conjunt de la societat civil, que assegure una “sostenibilitat justa” per al medi ambient i l’ocupació, i que accelere l’autonomia energètica.

Així ho ha manifestat en l’obertura de la trobada ‘El desafiament renovable en la Comunitat Valenciana’, organitzat pels diaris del Grup Premsa Ibèrica en la Comunitat Valenciana, en col·laboració amb l’empresa hidroelèctrica Statkraft, i a la qual també ha assistit el conseller d’Hisenda i Model Econòmic, Arcadi España, i la consellera d’Agricultura, Desenvolupament Rural, Emergència Climàtica i Transició Ecològica, Mireia Mollà.

Durant la seua intervenció, Ximo Puig ha assegurat que l’actual situació d’emergència generada per la guerra a Ucraïna i la inflació, especialment en els costos energètics, exigeix respostes “urgents”, com les que el Consell està adoptant per a accelerar la transició energètica i evitar la dependència.

En aquest sentit, ha avançat que en les pròximes setmanes el Consell autoritzarà 19 noves instal·lacions renovables que ja disposen de declaració favorable d’impacte ambiental i que se sumaran a les 19 recentment autoritzades. D’aquesta manera, la Comunitat Valenciana comptarà amb 38 noves plantes fotovoltaiques “com a reacció a la guerra”, ha assenyalat.

A més, ha explicat que s’han rebut 441 sol·licituds per a crear noves plantes, que aportarien 6.150 megavats de potència a la xarxa elèctrica valenciana.

El cap del Consell ha destacat que la Comunitat Valenciana disposa d’“un jaciment inesgotable de sol” que ha de ser convertit en un “avantatge competitiu”, ja que constitueix una oportunitat d’inversió i noves ocupacions de qualitat, per la qual cosa ha instat a tots els sectors econòmics a sumar-se a l’aposta per les renovables i a aprofitar l’ajuda dels fons europeus Next Generation.

Així mateix, ha considerat una urgència aconseguir la sobirania energètica per a passar d’importar combustibles fòssils a ser “exportadors d’energia”, la qual cosa suposa un projecte de futur per a garantir l’ocupació i l’estat del benestar, ha afegit.

Finalment, el cap del Consell ha destacat el compromís de la Generalitat per accelerar la transició energètica amb mesures com el nou decret de renovables que contempla la reducció dels terminis a 10 mesos per a resoldre nous projectes competència de la Generalitat, i a 6 mesos en el cas que competisquen a ajuntaments; l’agilitació dels projectes de 10 megavats o menys, amb la seua tramitació per la via d’urgència; i l’ocupació màxima del 3% del sòl no urbanitzable per a renovables.

Últimes notícies

L’Horta Sud convida als voluntaris de la dana a tornar com a turistes

L'Horta Sud llança en Fitur 2026 la campanya 'Torna a l'Horta Sud' perquè els qui van ajudar després de la dana tornen com a turistes, redescobrisquen la zona i donen suport a l'economia local.

La Generalitat recupera 50 quilòmetres de camins forestals a Xert després de la dana

La Generalitat ha reparat 50 km de camins i pistes forestals a Xert amb 1,1 milions després de la dana. L'actuació s'integra en un pla de 93 milions per a recuperar 2.755 km i reforçar la prevenció d'incendis.

Acaba l’alerta groga per fenòmens costaners a Alacant i seguix l’avís per vent

Emergències ha decretat la fi de l'alerta groga per fenòmens costaners en tota la costa d'Alacant, però manté els avisos per vent. L'avís continua actiu a l'interior nord de Castelló, interior sud de València i en tota la província d'Alacant.

Bombers contenen la propagació d’un incendi al costat d’una nau en el polígon de Carrús

El foc declarat en l'exterior d'una nau del polígon de Carrús afecta a apilaments de cartó, plàstic i restes de desballestament. No hi ha ferits i es preveuen diverses hores de treball.

Diversos detinguts per la mort d’un home a Benifaió després d’un incendi simulat

Diverses persones han sigut detingudes com a presumptes responsables de l'assassinat d'un home a Benifaió i de simular un incendi per a encobrir-lo. La investigació seguix sota secret judicial i l'autòpsia va descartar que la mort es deguera al foc.

La Universitat d’Alacant incorpora l’arxiu familiar Gallego Picazo sobre la Guerra Civil

La Universitat d'Alacant ha rebut l'arxiu de la família Gallego Picazo, amb cartes de l'Ebre i documents sobre repressió i postguerra. Després de la seua digitalització, podrà consultar-se en la web de l'Arxiu de la Democràcia.

Els bombers han realitzat 12 intervencions pel vent a Alacant i es decreten tancaments preventius

El vent ha provocat 12 actuacions dels bombers des de les 7.50 hores i ha motivat tancaments de parcs, jardins i del Castell de Santa Bàrbara. Les autoritats mantenen l'alerta groga i demanen precaució en zones arbrades i costaneres.

Llevant i Elx, urgits per guanyar en el Ciutat

Llevant busca la seua primera victòria a casa i l'Elx el seu primer triomf fora en un dol marcat per la urgència i les baixes. El partit arranca a les 21.00.