Una nova línia de tramvia uneix el centre de València amb la Ciutat dels Arts i el barri de Natzaret

La Línia 10 (Alacant-Natzaret) de Metrovalencia té una longitud de cinc quilòmetres, huit estacions (tres subterrànies: Alacant, Russafa i Amado Granell-Montolivet; i cinc en superfície: Quatre Carreres, Ciutat Arts i Ciències-Justícia, Oceanogràfic, Moreres, i Natzaret) i se situa en l’est de la ciutat de València, ampliant de forma molt considerable l’oferta de transport públic en aquesta zona.

La nova línia de tramvia connecta, des del 17 de maig, el centre de la ciutat de València amb un dels seus principals actius turístics, la Ciutat de les Arts i les Ciències, dona servei a zones amb gran moviment diari de persones, com pot ser la Ciutat de la Justícia, i a més connectarà barris d’una forma sostenible. Entre aquests barris es troba Natzaret, Moreres, Quatre Carreres, Montolivet i Russafa.

Aquest projecte es va reactivar, després d’anys d’abandó, per part del President de la Generalitat, Ximo Puig, en 2017. El projecte, que havia estat paralitzat des de 2011, ha comptat amb una inversió de 50 milions d’euros, aportats per l’Administració Autonòmica i cofinançats per la Unió europea a través del programa operatiu del Fons Europeu de Desenvolupament Regional (FEDER) de la Comunitat Valenciana 2014-2020.

Les actuals obres van començar l’abril de 2019 i han comprés els treballs d’infraestructura i superestructura de via en els trams subterranis i nous de superfície; arquitectura i equipament; senyalització i comunicacions; electrificació i subestacions; i la construcció del depòsit i taller provisional de Natzaret.
Estacions i parades

La Línia 10 compta amb tres estacions subterrànies plenament accessibles: Alacant, Russafa i Amado Granell-Montolivet. La primera compta amb dos accessos al carrer Sogorb, a aproximadament 300 metres de l’estació de Xàtiva de Metrovalencia i de l’Estació del Nord de Renfe, i en l’avinguda Germanies; Russafa, disposa d’un únic accés en l’avinguda Antic Regne de València, al costat de les Escoles Professionals d’Artesans; mentre que les instal·lacions d’Amado Granell-Montolivet disposen de dos accessos en la mateixa avinguda, en l’encreuament amb el carrer Luis Oliag i en la confluència amb el carrer Granat i la Plaça doctor Torrens.

Les parades en superfície són Quatre Carreres, molt pròxima al pavelló del València Basket, Ciutat dels Arts-Justícia, Oceanogràfic, Moreres, pròxima a una zona urbanística en creixement i Natzaret. L’estructura d’aquestes parades compta amb 23 metres de llarg, la qual cosa garanteix una major accessibilitat i més espai per a les persones que utilitzen el tramvia. A més, el nou equipament disposa d’espai suficient per a situar la informació de servei, com a horaris i plans, teleindicadors, megafonia i suports publicitaris. Es tracta d’estructures metàl·liques que reprodueixen en la seua part posterior la silueta del «trencadís».

La Línia 10, origen de futures ampliacions

La posada en servei de la Línia 10 de Metrovalencia suposa el primer pas de futures ampliacions de la xarxa de tramvia a la ciutat de València. A part de la prolongació de la mateixa línia cap al Grau, els seus primers quilòmetres de recorregut seran compartits per les futures Línies 11, que es desviarà a la Ciutat de les Arts i de les Ciències (Pont l’Assut de l’Or) fins al Grau, i la Línia 12, que prendrà un traçat alternatiu, després de l’estació d’Amado Granell-Montolivet i abans de la parada de Quatre Carreres, fins a aconseguir l’hospital més gran de València, l’Hospital La Fe.

Temps de recorregut i freqüència de pas

El recorregut del tramvia entre l’estació d’Alacant i la de Natzaret s’ha previst en 16 minuts, mentre que entre Alacant i Ciutat Arts i Ciències-Justícia, parada terme en la meitat de les circulacions, el trajecte és d’11 minuts.

La freqüència dels tramvies és de 7,5 minuts fins a Ciutat Arts i Ciències-Justícia i 15 minuts fins a Natzaret els dies laborables, que es converteixen en 10 i 20 minuts, respectivament, en dissabtes, diumenges i festius.

La nova línia compta amb sistema de prioritat semafòrica en tots els encreuaments per als vianants i de vehicles, al llarg de tot el recorregut en superfície.

El material mòbil que circula entre el carrer Alacant i el barri de Natzaret està compost per set unitats de tramvia Bombardier, de la sèrie 4.200, de pis baix que disposen de rampes manuals automàtiques en totes les portes dobles per a facilitar l’accés a la unitat des de l’andana a les persones de mobilitat reduïda en cadires de rodes. La seua capacitat és de més de 200 persones per unitat.

El nou disseny dels tramvies ha sigut realitzat per l’empresa estudiopg que s’ha recolzat en unes certes claus, com són reforçar la identitat de marca de Metrovalencia, unint-la a Generalitat Valenciana, a través del color roig corporatiu.

Connexió amb la resta de la xarxa

Les estacions d’Alacant i Bailén (Línia 7) estan unides per un nou passatge per als vianants fins a l’estació d’Alacant que permetrà el pas de les persones usuàries de la Línia 7 a la Línia 10.

Enguany començaran les obres del pas per als vianants Alacant-Xàtiva (Línies 3, 5 i 9) que tindrà una longitud projectada superior a 250 metres i unirà a través del subsol totes dues estacions des dels vestíbuls, arrancant a cota de vestíbul en el costat Alacant i arribant a uns tres metres per davall del nivell de vestíbul de l’estació de Xàtiva, la qual cosa obliga a disposar un nucli de comunicació vertical compost per una escala fixa i una altra mecànica i un ascensor accessible per a PMR (Persones de Mobilitat Reduïda).

Transbord gratuït a Alacant

Des del moment en el qual la nova línia entre en servei, la seua connexió amb la resta de la xarxa de metro és gratuïta. D’aquesta manera, els transbords que es realitzen entre les estacions de Xàtiva (L3, L5 i L9), Bailén (L7) i Plaça Espanya (L1 i L2) amb la d’Alacant (L10) es podran realitzar sense cap cost, encara que el canó per als vianants que unirà Alacant i Xàtiva no estiga conclòs. En el sentit invers, des de l’L10 a la resta de la xarxa, el transbord tampoc tindrà cost.

És a dir, els viatgers i viatgeres, després d’eixir de les instal·lacions de Metrovalencia en aquestes estacions, podran dirigir-se caminant pel carrer o pel passatge per als vianants de Bailén fins a Alacant, on podran validar el seu títol de transport sense que se’ls descompte cap viatge addicional. El temps que disposaran les persones usuàries per a fer aquest enllaç gratuït serà de 20 minuts.

D’altra banda, gràcies als nous títols integrats SUMA, els viatgers i viatgeres de Rodalia, MetroBus i l’EMT podran transbordar de manera gratuïta a Línia 10, com ocorre amb totes les línies de Metrovalencia.

Estacions amb molt d’art

L’estació de Russafa compta amb dos murals artístics de gran format que s’han instal·lat en les parets frontals de les dues andanes.

Les obres ocupen tot el mur de l’andana de cadascun dels nivells de l’estació, amb una extensió per mural de més de dos-cents metres quadrats. El mural del primer pis és obra dels artistes Mr.Simon i Lliri blanc González, i ofereix la seua particular visió de la mobilitat sostenible. El segon mural és obra la dupla artística formada per Nero i Unamesa, que reflecteixen de manera seqüencial l’evolució experimentada pel barri de Russafa.

Aquestes obres artístiques són resultat de la col·laboració entre FGV i l’Associació Cultural Zedre sota l’etiqueta de #Artalmetro.

Il·lustracions identificatives d’estacions i parades

La denominació de les huit estacions i parades de la Línia 10 s’ha realitzat en funció de criteris geogràfics més funcionals i altres de caràcter històric i popular però sempre amb la finalitat d’ajudar a situar-se a les persones usuàries.

Huit il·lustradors acompanyen amb les seues creacions la denominació de les estacions i parades. Les il·lustracions presenten sota la mirada personal i estil de cada artista elements o personatges vinculats al nom triat.

Diego Blanco ha fet la imatge d’Alacant; Mar Hernández «Malota» la de Russafa; Pau Valls la d’Amado Granell-Montolivet; Irene Pérez la de Quatre Carreres; Víctor Visa la corresponent a Ciutat Arts i Ciències-Justícia; Ángela Fernández del Camp la d’Oceanogràfic; Simone Virgini la pertanyent a Moreres; i Elga Fernández Lamas la de Natzaret.

Últimes notícies

Ndukwe firma l’empat del Levante al minut 99 davant el Sevilla

El Levante ha salvat un punt al Ciutat de València gràcies a un gol d’Ifeanyi Ndukwe en el minut 99 davant el Sevilla, després d’una frenètica recta final amb dos gols andalusos i dos remuntats pels granotes.

Allegri i Rafa Marín avisen d’un duel molt dur a La Ceràmica entre Villarreal i Nàpols

Massimiliano Allegri i Rafa Marín han remarcat la dificultat del partit de Champions a La Ceràmica davant un Villarreal que arriba en creixement i concedeix poques ocasions. El tècnic i el central del Nàpols demanen ordre, concentració i pocs errors per a traure un bon resultat.

Rescatat en helicòpter un home de 80 anys després de caure en un camí de Vilamarxant

Bombers del Consorci Provincial de València han rescatat en helicòpter un home duns 80 anys que ha caigut en un camí de Vilamarxant i no podia continuar caminant. La víctima, amb una lesió en una cama, ha sigut traslladada a lHospital La Fe de València.

Setembre de 2026, el més càlid a la Comunitat Valenciana des de 1950

Setembre de 2026 ha sigut el mes de setembre més càlid a la Comunitat Valenciana des de, com a mínim, 1950, amb més de 23 graus de mitjana, segons Aemet. També ha sigut el segon setembre més càlid del món i el tercer d’Europa registrat fins ara.

Moleiro confia en el Villarreal per a reaccionar en la Champions contra el Nàpols

Alberto Moleiro ha assegurat que el Villarreal arriba amb confiança i idees clares al duel de Champions contra el Nàpols a Vila-real, marcat pel desig de refer-se de l’última temporada. El migcampista ha avisat que en esta competició no hi ha marge per a la relaxació des del primer partit.

El Vila-real apel·la a la ment i a l’autoestima per al duel clau amb el Nàpols

Iñigo Pérez i Alberto Moleiro han reivindicat la importància de la fortalesa mental, la il·lusió i el bon moment físic per a rebre el Nàpols en un duel de Champions que el Vila-real vol aprofitar per a dissipar dubtes. Tots dos han apel·lat a l’experiència recent i a l’aprenentatge europeu per afrontar el partit amb més ambició.

El PP acusa el PSPV de usar la sanitat privada per atacar el Consell

El PP acusa el PSPV de ignorar els avanços en sanitat a la Comunitat Valenciana i d’usar la sanitat privada per desacreditar el Consell. Els populars defenen que les derivacions a centres privats són una ferramenta legal i ja regulada pel Botànic.

Fira València es consolida com a gran motor del turisme de negocis

Fira València ha reforçat el seu lideratge en el turisme MICE a la Comunitat Valenciana després de l’èxit de 'València Inspira Diseño', que ha reunit més de 54.000 visites professionals i ha generat una injecció econòmica estimada en més de 12 milions d’euros.