11.9 C
València
Dijous, 1 gener, 2026

La UE reconeix la singularitat d’Espanya i permetrà que baixe el preu de l’electricitat

El president del Govern, Pedro Sánchez, en una roda de premsa conjunta amb el primer ministre de Portugal, António Costa, ha subratllat que “avui els líders europeus hem donat una reposada eficaç i urgent a una situació que estan sofrint els nostres ciutadans i ciutadanes des de fa mesos i que la crisi a Ucraïna ha agreujat fins a fer-la insostenible. Avui, per fi, hem assumit la nostra responsabilitat i hem donat una solució conjunta a una demanda que els europeus porten reclamant des de fa temps”. Com ha destacat Pedro Sánchez, la mesura, “excepcional i temporal, no suposa subvencions al gas, ni distorsiona els incentius per a les energies netes, ni els fluxos d’electricitat entre països”. Per això, la mesura no distorsiona el mercat europeu d’electricitat.

En l’actualitat, el preu diari del mercat majorista de l’electricitat, el marquen les centrals que utilitzen gas. Per ells, el Govern d’Espanya, de manera temporal, establirà un preu de referència al gas que s’utilitza per a produir d’electricitat que serà substancialment més baix que el que l’actual. Com el gas marca el preu diari de l’electricitat, amb aquesta mesura, baixaran els preus de la factura de la llum als consumidors.

Els alts preus de l’energia tenen un impacte cada vegada més negatiu en els ciutadans i les empreses, que s’ha vist agreujat per l’agressió militar russa contra Ucraïna. Per això, Espanya lidera el debat en l’àmbit europeu des de setembre de 2021 per a acordar solucions que repercutisquen directament en un descens significatiu en el preu de la factura que paguen els consumidors.

Ucraïna, assumptes econòmics i exteriors, Brúixola estratègica i COVID-19

El primer dia del Consell Europeu, al costat dels caps d’Estat i de Govern, ha participat el president dels EUA, Joe Biden que, en el seu primer viatge a Europa des de l’inici de la invasió d’Ucraïna per part de la Federació Russa, ha volgut enviar un missatge d’unitat i cooperació entre la UE i els EUA El president d’Ucraïna, Volodímir Zelensky, ha participat també per videoconferència per a explicar el desenvolupament de la invasió del seu país.

Els 27 han acordat continuar amb l’ajuda financera i l’assistència humanitària als refugiats, que ja superen els 3,7 milions, a més de prop de 7 milions desplaçats dins del país. Per això, els països ampliaran l’ajuda humanitària als països fronterers d’Ucraïna, que està rebent a la major part de ciutadans que fugen de la guerra, i crearan un Fons Fiduciari de Solidaritat amb Ucraïna. Espanya, compromesa amb els refugiats, continua amb la seua labor d’acolliment en els tres centres habilitats per a això i ha compromés l’enviament d’una altra partida d’armament defensiu i ofensiu perquè la població ucraïnesa defensi la llibertat de país.

Els caps d’Estat i de Govern han abordat temes de seguretat i defensa dels Estats membres, especialment el tema de la Brúixola estratègica, que ha estat aprovat aquesta setmana pels ministres del ram. Sobre el COVID-19, els líders han abordat temes de coordinació per a combatre la pandèmia, amb especial recalcament en la solidaritat internacional.

Sobre relacions exteriors de la Unió Europea, els 27 han preparat la pròxima Cimera UE-Xina i la situació a Bòsnia i Hercegovina. “Avui els líders hem estat a l’altura de les circumstàncies i hem acordat unes conclusions que ens permeten finalment adoptar mesures immediates per a fer front a una situació insostenible. Ha estat un gran assoliment per a Europa i per al nostre país. Però la tasca no conclou aquí. Ara cal continuar treballant en les mesures i solucions a mitjà i llarg termini que Europa necessita”, ha conclòs el president del Govern.

Últimes notícies

Un incendi en un edifici de Paiporta deixa 11 ferits, cinc traslladats a l’hospital

Onze persones d'entre 3 i 79 anys han sigut ateses després d'un incendi en un edifici del carrer l'Horta. Cinc han sigut traslladades, quatre per fum i una per cremades.

Rescaten a diverses persones a Paiporta per un incendi en un pis de la primera planta

Bombers han rescatat a diverses persones en un edifici de Paiporta després de declarar-se un incendi en un pis de la primera planta. El fum s'ha propagat cap a les plantes superiors i diverses persones han rebut atenció sanitària.

Estenen tres dies la busca dels espanyols desapareguts a Indonèsia

Les autoritats indonèsies van decidir estendre fins al diumenge la busca de tres espanyols després del naufragi del vaixell turístic KM Putri Sakinah. La mesura arriba després de set jornades de rastreig i una petició formal de l'Ambaixada d'Espanya.

Rescaten a diverses persones d’un edifici de Paiporta després d’un incendi en la primera planta

Un incendi en un pis de la primera planta d'un edifici de Paiporta ha generat un dens núvol de fum i ha obligat a rescatar a diverses persones. El foc ha sigut extingit després de la mobilització de sis dotacions.

Estenen tres jornades la busca dels espanyols desapareguts a Indonèsia

Indonèsia va prolongar fins al diumenge l'operatiu per a localitzar a tres espanyols desapareguts després del naufragi d'un vaixell turístic en Komodo. L'ampliació es recolza en les dades de set dies de rastreig i en la petició formal de l'Ambaixada d'Espanya.

El Vila-real busca trencar la seua mala ratxa d’estrenes davant l’Elx en el Martínez Valero

L'equip groc visita el Martínez Valero en la primera jornada de 2026 després de dos derrotes seguides en els seus primers partits de l'any i un llarg període invicte.

El València només va guanyar un dels seus últims cinc estrenes d’any

L'equip visita Balaídos per a obrir 2026 amb una ratxa discreta: una victòria en cinc arrancades recents. A domicili no guanya una estrena des de 2013.

València Basket obri 2026 en la quasi inexpugnable pista del Surne Bilbao

València obri l'any en una pista on el Bilbao ha guanyat 5 de 6 i amb un calendari que comprimix 12 partits en 28 dies entre Lliga Endesa i Eurolliga. Ponsarnau i la defensa local marquen el repte.