La UE reconeix la singularitat d’Espanya i permetrà que baixe el preu de l’electricitat

El president del Govern, Pedro Sánchez, en una roda de premsa conjunta amb el primer ministre de Portugal, António Costa, ha subratllat que “avui els líders europeus hem donat una reposada eficaç i urgent a una situació que estan sofrint els nostres ciutadans i ciutadanes des de fa mesos i que la crisi a Ucraïna ha agreujat fins a fer-la insostenible. Avui, per fi, hem assumit la nostra responsabilitat i hem donat una solució conjunta a una demanda que els europeus porten reclamant des de fa temps”. Com ha destacat Pedro Sánchez, la mesura, “excepcional i temporal, no suposa subvencions al gas, ni distorsiona els incentius per a les energies netes, ni els fluxos d’electricitat entre països”. Per això, la mesura no distorsiona el mercat europeu d’electricitat.

En l’actualitat, el preu diari del mercat majorista de l’electricitat, el marquen les centrals que utilitzen gas. Per ells, el Govern d’Espanya, de manera temporal, establirà un preu de referència al gas que s’utilitza per a produir d’electricitat que serà substancialment més baix que el que l’actual. Com el gas marca el preu diari de l’electricitat, amb aquesta mesura, baixaran els preus de la factura de la llum als consumidors.

Els alts preus de l’energia tenen un impacte cada vegada més negatiu en els ciutadans i les empreses, que s’ha vist agreujat per l’agressió militar russa contra Ucraïna. Per això, Espanya lidera el debat en l’àmbit europeu des de setembre de 2021 per a acordar solucions que repercutisquen directament en un descens significatiu en el preu de la factura que paguen els consumidors.

Ucraïna, assumptes econòmics i exteriors, Brúixola estratègica i COVID-19

El primer dia del Consell Europeu, al costat dels caps d’Estat i de Govern, ha participat el president dels EUA, Joe Biden que, en el seu primer viatge a Europa des de l’inici de la invasió d’Ucraïna per part de la Federació Russa, ha volgut enviar un missatge d’unitat i cooperació entre la UE i els EUA El president d’Ucraïna, Volodímir Zelensky, ha participat també per videoconferència per a explicar el desenvolupament de la invasió del seu país.

Els 27 han acordat continuar amb l’ajuda financera i l’assistència humanitària als refugiats, que ja superen els 3,7 milions, a més de prop de 7 milions desplaçats dins del país. Per això, els països ampliaran l’ajuda humanitària als països fronterers d’Ucraïna, que està rebent a la major part de ciutadans que fugen de la guerra, i crearan un Fons Fiduciari de Solidaritat amb Ucraïna. Espanya, compromesa amb els refugiats, continua amb la seua labor d’acolliment en els tres centres habilitats per a això i ha compromés l’enviament d’una altra partida d’armament defensiu i ofensiu perquè la població ucraïnesa defensi la llibertat de país.

Els caps d’Estat i de Govern han abordat temes de seguretat i defensa dels Estats membres, especialment el tema de la Brúixola estratègica, que ha estat aprovat aquesta setmana pels ministres del ram. Sobre el COVID-19, els líders han abordat temes de coordinació per a combatre la pandèmia, amb especial recalcament en la solidaritat internacional.

Sobre relacions exteriors de la Unió Europea, els 27 han preparat la pròxima Cimera UE-Xina i la situació a Bòsnia i Hercegovina. “Avui els líders hem estat a l’altura de les circumstàncies i hem acordat unes conclusions que ens permeten finalment adoptar mesures immediates per a fer front a una situació insostenible. Ha estat un gran assoliment per a Europa i per al nostre país. Però la tasca no conclou aquí. Ara cal continuar treballant en les mesures i solucions a mitjà i llarg termini que Europa necessita”, ha conclòs el president del Govern.

Accede a nuestra hemeroteca Accedeix a la nostra hemeroteca Access our archive

Últimes notícies

Mor un home de 51 anys després de xocar el seu cotxe contra un semàfor a Sant Vicent del Raspeig

El sinistre va ocórrer de matinada i el SAMU va intentar reanimar-lo sense èxit. El cap de setmana va deixar una altra víctima mortal a la província en un xoc entre furgoneta i tractor.

Detingut un home a Albatera per clavar un tornavís al cap a un jove; està molt greu

Un home de 37 anys ha sigut detingut a Albatera després d'una batussa en la qual, presumptament, va clavar un tornavís al cap d'un jove de 25 anys. El ferit va ser traslladat a l'hospital amb la ferramenta incrustada i seguix molt greu; es preveu que l'arrestat passe hui a disposició judicial.

MariLuz, 85 anys i més de sis dècades en l’Ofrena, espera que no siga l’última desfilada

Als seus 85 anys, MariLuz Marín tornarà a desfilar en l'Ofrena de les Falles després de més de sis dècades de tradició familiar i devoció, i confia a repetir.

Mor en caure per un penya-segat en intentar arreplegar unes ulleres a Pilar de la Horadada

Un home de 28 anys ha mort en precipitar-se uns deu metres per un penya-segat a Pilar de la Horadada quan intentava recuperar unes ulleres. El cos va ser rescatat de la mar pel GEAS de la Guàrdia Civil.

Detingut un regidor d’Altea de Compromís per bufetejar i causar lesions a la seua parella

L'edil de Servicis Jurídics, Contractació i Patrimoni d'Altea, Rafael Ramón Mompó (Compromís), ha sigut detingut a Xàbia per presumpta agressió a la seua parella. La Guàrdia Civil ho va detindre després d'un episodi que va deixar lesions no greus, mentres l'alcalde analitza possibles mesures.

Pujada de temperatures i ratxes molt fortes a l’interior de Castelló este dilluns

Cels poc nuvolosos i màximes a l'alça marquen l'inici de setmana en la Comunitat Valenciana. L'interior nord de Castelló registrarà ratxes de vent molt forts al matí.

El viatge de Pepet d’Esparter-Gran Via Ramón y Cajal, millor falla infantil de 2026

'Arca. El viatge de Pepet', de Zvonimir Ostoic per a Esparter-Gran Via Ramón y Cajal, s'ha alçat amb el primer premi infantil i ha firmat doblet amb el ninot indultat. Convent Jerusalem i Maestro Gozalbo completen el podi.

La falla infantil d’Esparter-Gran Via Ramón y Cajal, la millor de 2026 a València

L'obra 'Arca. El viatge de Pepet', de Zvonimir Ostoic per a Esparter-Gran Via Ramón y Cajal, s'ha alçat amb el primer premi i ha aconseguit el ninot indultat infantil.