La UE reconeix la singularitat d’Espanya i permetrà que baixe el preu de l’electricitat

El president del Govern, Pedro Sánchez, en una roda de premsa conjunta amb el primer ministre de Portugal, António Costa, ha subratllat que «avui els líders europeus hem donat una reposada eficaç i urgent a una situació que estan sofrint els nostres ciutadans i ciutadanes des de fa mesos i que la crisi a Ucraïna ha agreujat fins a fer-la insostenible. Avui, per fi, hem assumit la nostra responsabilitat i hem donat una solució conjunta a una demanda que els europeus porten reclamant des de fa temps». Com ha destacat Pedro Sánchez, la mesura, «excepcional i temporal, no suposa subvencions al gas, ni distorsiona els incentius per a les energies netes, ni els fluxos d’electricitat entre països». Per això, la mesura no distorsiona el mercat europeu d’electricitat.

En l’actualitat, el preu diari del mercat majorista de l’electricitat, el marquen les centrals que utilitzen gas. Per ells, el Govern d’Espanya, de manera temporal, establirà un preu de referència al gas que s’utilitza per a produir d’electricitat que serà substancialment més baix que el que l’actual. Com el gas marca el preu diari de l’electricitat, amb aquesta mesura, baixaran els preus de la factura de la llum als consumidors.

Els alts preus de l’energia tenen un impacte cada vegada més negatiu en els ciutadans i les empreses, que s’ha vist agreujat per l’agressió militar russa contra Ucraïna. Per això, Espanya lidera el debat en l’àmbit europeu des de setembre de 2021 per a acordar solucions que repercutisquen directament en un descens significatiu en el preu de la factura que paguen els consumidors.

Ucraïna, assumptes econòmics i exteriors, Brúixola estratègica i COVID-19

El primer dia del Consell Europeu, al costat dels caps d’Estat i de Govern, ha participat el president dels EUA, Joe Biden que, en el seu primer viatge a Europa des de l’inici de la invasió d’Ucraïna per part de la Federació Russa, ha volgut enviar un missatge d’unitat i cooperació entre la UE i els EUA El president d’Ucraïna, Volodímir Zelensky, ha participat també per videoconferència per a explicar el desenvolupament de la invasió del seu país.

Els 27 han acordat continuar amb l’ajuda financera i l’assistència humanitària als refugiats, que ja superen els 3,7 milions, a més de prop de 7 milions desplaçats dins del país. Per això, els països ampliaran l’ajuda humanitària als països fronterers d’Ucraïna, que està rebent a la major part de ciutadans que fugen de la guerra, i crearan un Fons Fiduciari de Solidaritat amb Ucraïna. Espanya, compromesa amb els refugiats, continua amb la seua labor d’acolliment en els tres centres habilitats per a això i ha compromés l’enviament d’una altra partida d’armament defensiu i ofensiu perquè la població ucraïnesa defensi la llibertat de país.

Els caps d’Estat i de Govern han abordat temes de seguretat i defensa dels Estats membres, especialment el tema de la Brúixola estratègica, que ha estat aprovat aquesta setmana pels ministres del ram. Sobre el COVID-19, els líders han abordat temes de coordinació per a combatre la pandèmia, amb especial recalcament en la solidaritat internacional.

Sobre relacions exteriors de la Unió Europea, els 27 han preparat la pròxima Cimera UE-Xina i la situació a Bòsnia i Hercegovina. «Avui els líders hem estat a l’altura de les circumstàncies i hem acordat unes conclusions que ens permeten finalment adoptar mesures immediates per a fer front a una situació insostenible. Ha estat un gran assoliment per a Europa i per al nostre país. Però la tasca no conclou aquí. Ara cal continuar treballant en les mesures i solucions a mitjà i llarg termini que Europa necessita», ha conclòs el president del Govern.

Últimes notícies

Tallada l’A-3 a Loriguilla cap a València per un camió accidentat que obliga a desviar el trànsit

Un camió que ha quedat creuat a la calçada ha tallat tots els carrils de l'A-3 a Loriguilla en sentit València i el trànsit es desvia per la via de servici i per l'A-7. Ja hi ha uns dos quilòmetres de retencions.

La compravenda d’habitatges baixa un 7 % a l’abril a la Comunitat Valenciana

La compravenda d’habitatges ha baixat un 7 % a l’abril a la Comunitat Valenciana, fins a 7.880 operacions, en un context de poca oferta i preus a l’alça a tot Espanya.

A disposició judicial l’home detingut per la mort d’un veí en una baralla a Aldaia

L’home detingut dimarts a Aldaia com a presumpte autor d’una agressió mortal amb arma blanca ha passat este divendres a disposició dels jutjats de Torrent. En el succés, ocorregut en una antiga vivenda a les afores del nucli urbà, també va ser arrestada una altra persona.

Contexto Queer, la llibreria de Benimaclet que s’ha convertit en refugi LGBTIQA+

Contexto Queer ha obert en el barri de Benimaclet com una llibreria especialitzada en literatura LGBTIQA+ i un espai segur on el col·lectiu es pot sentir acollit i representat. El projecte, impulsat per Carla Sáenz, combina un fons de 3.000 llibres queer amb activitats setmanals i una forta vocació comunitària.

Cap de setmana estable i amb pols en suspensió abans d’una forta onada de calor

La Comunitat Valenciana viurà un cap de setmana d’oratge estable, amb pols en suspensió i temperatures sense grans canvis, abans d’una onada de calor a partir de dilluns que deixarà màximes per damunt dels 40 graus i nits tòrrides, segons Aemet.

La valenciana Metrika encén el nou Sónar unificat des de Fira Gran Via

La cantant valenciana Metrika ha obert la primera jornada del nou Sónar unificat a la Fira Gran Via de L Hospitalet amb un directe irreverent de reggaeton i dembow, en una edició marcada pel trasllat temporal des de Montjuïc per les obres del centenari de l Exposició Internacional de 1929.

Catalá assegura que València serà clau perquè Feijóo arribe a la presidència d’Espanya

María José Catalá ha defensat que València tindrà un paper decisiu perquè Alberto Núñez Feijóo siga president d’Espanya i ha pronosticat que el PP guanyarà les eleccions autonòmiques l’any que ve.

Catalá assegura que València serà clau perquè Feijóo arribe a la presidència d’Espanya

María José Catalá ha defensat que València tindrà un paper decisiu perquè Alberto Núñez Feijóo siga president d’Espanya i ha pronosticat que el PP guanyarà les eleccions del pròxim any a la Comunitat Valenciana.