València contempla incentius per a prevaldre l’estalvi d’aigua en estat d’emergència

La regidora del Cicle Integral de l’Aigua a l’Ajuntament de València i presidenta de la EMSHI, Elisa Valía, ha presentat al costat de Miguel Polo, president de la Confederació Hidrogràfica del Xúquer (CHJ), i Arancha Fidalgo, cap de l’Oficina de Planificació Hidrològica el nou Pla d’Emergència davant situacions de sequera del proveïment d’aigua a València, coincidint amb la vespra del Dia Mundial de Lluita contra la Desertificació i la Sequera 2022, que es commemora el 17 de juny.

El nou pla, presentat en la seu de la CHJ, està redactat per la Regidoria del Cicle Integral de l’Aigua de l’Ajuntament de València i ja ha sigut remés a la CHJ, que ha informat favorablement, i ha sigut aprovat per Junta de Govern Local.

Una de les mesures que recull este nou full de ruta insta que l’Ordenança d’Aigua de la ciutat de València contemple incentius per a prevaldre l’estalvi d’aigua, donat l’escenari d’emergència climàtica actual.
La regidora ha recordat que “som la primera generació que notem el canvi climàtic, però també som els primers que podem fer alguna cosa sobre este tema. De fet, tot indica que, si no actuem amb celeritat, els efectes negatius s’aniran empitjorant.”

Segons Valía “des de les administracions públiques estem preparats perquè la ciutadania mantinga els seus nivells de benestar, però també és important que la població estiga ben informada dels reptes als quals ens enfrontem en qüestió de sequera d’aigua i això també implica un canvi de paradigma respecte a la nostra relació amb l’aigua”.

La regidora ha explicat que “no podem permetre’ns el luxe de malgastar ni una sola gota i és necessari aprofitar este recurs quantes vegades es puga, millor. La reutilització d’aigua és un assumpte clau en aqueix canvi de mentalitat”.

Es tracta d’un pla que ofereix eines per a poder combatre les sequeres i minimitzar els impactes de l’escassetat d’aigua en l’activitat econòmica i en la societat en el seu conjunt”, ha explicat Elisa Valía.

Per part seua, Miguel Polo, ha destacat “la importància que les poblacions de més de 20.000 habitants disposen del corresponent Pla d’Emergència davant situacions de sequera en compliment de la Llei del Pla Hidrològic Nacional” i ha anunciat la pròxima celebració d’una jornada formativa que es dirigirà a aquells municipis que encara no tenen aprovat aquest Pla.

L’Ajuntament de València va redactar el seu primer Pla de Sequera l’octubre de 2001 i en 2006 va ser revisat i presentat davant la Confederació Hidrogràfica del Xúquer. El canvi de normativa en el Pla Hidrològic Nacional ha obligat a les poblacions de més de 20.000 habitants a adaptar el document que, a més, incorpora noves mesures d’acord amb les condicions actuals.

Este pla és coherent amb el desenvolupat per l’Entitat Metropolitana de Serveis Hidràulics (EMSHI), ja que les dos plantes potabilitzadores, La Presa (Manises) i El Realón (Picassent), són les que subministren aigua potable a València i la seua àrea metropolitana.

Este nou pla s’ha centrat a establir indicadors que poden seguir-se en coordinació amb els establits per la CHJ, incorporar una sèrie de mesures concretes per a incrementar la resiliència del proveïment i incorporar elements que milloren la visió holística de la sequera, no sols cenyint-se a la qualitat i quantitat d’aigua tractada, sinó també a aspectes mediambientals.

A més d’incentivar l’estalvi d’aigua, el nou full de ruta també contempla la penalització mitjançant la possibilitat d’implantar un cànon d’escassetat a aquells usuaris que, davant una situació greu, com és l’entrada en l’escenari d’Emergència, no presenten una actitud responsable i no siguen capaces de reduir el seu consum en un percentatge prèviament establit.

El nou pla contempla altres mesures, com el seguiment de les variables de referència, desplegament de campanyes de conscienciació per a l’estalvi d’aigua, l’activació i seguiment dels Plans d’Emergència de Grans Consumidors (hotels, restaurants, centres sanitaris, centres educatius, centres socials, etc.), reducció del volum d’aigua subministrada limitant els usos urbans dels sistemes públics municipals no essencials, com l’aigualege de carrers, les fonts ornamentals, així com els volums utilitzats en cementeris, instal·lacions esportives i dutxes i llavapeus de platja.

També es contempla la constitució del Comité de Seguiment de Sequera i Coordinació amb altres estaments; la modificació dels percentatges de subministrament des del Xúquer i el Túria per al proveïment de València i els municipis de la seua àrea metropolitana, la comprovació de l’estat, posada a punt i activació dels pous de titularitat municipal, així com actuacions de vigilància per a la conservació i protecció dels ecosistemes aquàtics, entre altres mesures.

El Pla d’Emergències per Sequera del Proveïment de València es pot consultar íntegrament en la pàgina web de Emivasa.

Últimes notícies

Els majors de la Residència de Ferroviaris de Sant Joan viuen la cremà amb la visita de Juanfran Pérez Llorca

La Residència de Ferroviaris de Sant Joan d’Alacant ha celebrat la cremà de la seua foguera amb la presència del president de la Generalitat, Juanfran Pérez Llorca, i de l’alcalde Santiago Román, en una iniciativa que acostava la festa als residents majors.

Visites multisensorials perquè les Fogueres d Alacant siguen accessibles per a tots

Un grup d investigació de la Universitat d Alacant i la Foguera Sèneca-Autobusos ha posat en marxa una prova pilot de visites multisensorials per a acostar el monument a persones amb discapacitat. El projecte FogUAccess busca fer l art i la festa més accessibles amb olors, sons, textures i explicacions adaptades.

Una mascletà berciana fa tremolar les Fogueres de Sant Joan dAlacant

El pirotècnic Pedro Alonso, de la firma Pibierzo, ha debutat en el concurs de mascletaes de les Fogueres de Sant Joan dAlacant amb un espectacle anomenat Terremoto berciano en el cielo alicantino, que ha arribat als 126,8 decibels en 5 minuts i 41 segons.

CCOO PV es persona com a acusació popular pel cas de la professora agredida per un policia a València

CCOO PV s'ha personat com a acusació popular en la causa oberta per l'agressió d'un policia nacional a una professora jubilada durant la vaga del professorat valencià el 31 de maig a València. El sindicat demana imputar diversos delictes a l'agent i reclama la seua suspensió cautelar de funcions.

Roben el coure d’un pou agrícola arranjat per la dana només un dia després d’acabar les obres

La comunitat de regants La Serreta i La Escala, que rega quasi 500 hectàrees en pobles com Real i Montroi, ha patit un robatori de coure valorat en més de 25.000 euros només 24 hores després de finalitzar les obres de reparació del pou danyat per la dana.

Obres a la Gran Via Marqués del Túria: menys soroll i asfalt nou este estiu

L’Ajuntament de València ha iniciat la renovació de més de 22.000 m2 de calçada a la Gran Via Marqués del Túria amb asfalt fonoabsorbent que reduirà fins a 10 decibels el soroll del trànsit i fins a un 20 % les emissions de CO₂. Les obres, adjudicades per 1,24 milions d’euros, s’allargaran fins a finals d’agost.

Pérez Llorca veu en la condemna a Ábalos l’inici del final del sanchisme

El president de la Generalitat, Juanfran Pérez Llorca, interpreta la condemna a 24 anys de presó a José Luis Ábalos com l’inici del final del sanchisme a Espanya i en la Comunitat Valenciana, i pressiona Pedro Sánchez perquè convoque eleccions.

Bernabé acusa la Generalitat de ocultar dades clau durant la dana del 29 d’octubre

La delegada del Govern, Pilar Bernabé, assegura que la Generalitat va convocar tard el Cecopi, no va aportar anàlisis de pluja ni va traslladar al centre les més de 11.000 telefonades al 112 durant la dana del 29 d’octubre de 2024.