Ser administrador d’un grup de WhatsApp té implicacions legals?

Ejemplo de shortcode con estilo
Ser administrador d’un grup de WhatsApp pot ser un acte innocent i a la que no li es done gens d’importància, però cal anar amb conter perquè es pot convertir en un malson. Advocats experts expliquen quines implicacions pot carrejar este carreg. La distància en el món digital potser perillós Cada vegada ens manegem més pel món digital, […]

Ser administrador d’un grup de WhatsApp pot ser un acte innocent i a la que no li es done gens d’importància, però cal anar amb conter perquè es pot convertir en un malson.

Advocats experts expliquen quines implicacions pot carrejar este carreg.

La distància en el món digital potser perillós

Cada vegada ens manegem més pel món digital, les noves tecnologies fa que moltes persones s’expressen de manera més extravertida que cara a cara, sense saber que les seues accions poden ser igualment il·legals.

Crear un grup de WhatsApp

En la nostra vida quotidiana s’ha fet molt habitual crear un grup de WhatsApp, amb amics, company de faena, familiars… una cosa al que no li donen molta importància, però, la té?. Esta activitat pot torçar-se i convertir-se en un malson si hi ha insults pel mig o revelació de dades personals, entre altres delictes.

Què suposa ser administrador de WhatsApp?

Els grups de WhatsApp han passat en els últims anys de ser una eina de comunicació dins d’un àmbit personal i privat a utilitzar-se en empreses, grups de pares i mares en col·legis, fins i tot entre empresaris i clients.

«Ser administrador d’un xat suposa estar sotmés a les mateixes regles que en qualsevol àmbit de la vida» ens aclareix Ignacio González Gugel, advocat i soci fundador de dPG Legal. Estes aplicacions, per molt privades que siguen, no poden utilitzar-se per a cometre delictes com a amenaces o violar la intimitat de les persones.

Davant qualsevol mena de delicte, ja siguen insults, revelar dades personals d’altres participants o tercers, o compartir pornografia infantil, tots els participants del grup té la mateixa obligació de denunciar-lo, ens explica Javier Franch Fleta, advocat coofundador de TeBorramos, empresa que ajuda a eliminar contingut negatiu d’internet. No obstant això, els administradors compten amb la possibilitat de gestionar la conversa.

L’administrador pot controlar

Poden decidir qui entra o surt del grup, fins i tot impedir que una persona envie més missatges. Això els confereix més poder i també més responsabilitat. «L’administrador no pot dur a terme una actitud preventiva, però sí que pot controlar i executar les mesures per a impedir que torne a ocórrer» explica Ignacio González.

Encara així, la responsabilitat majoritària, ens recorda Javier Franch, seria de la persona que està compartint esta informació que pot ser perjudicial per a tercers. Franch recalca que no tots els participants són igual d’actius, fins i tot alguns romanen aliens i no s’arriben a assabentar mai del que ocorre en el grup de WhatsApp.

Existeixen dos vies per les quals una persona pot ser denunciada per la seua actitud en estes aplicacions. Una és la via civil en la qual es tracten casos com les amenaces o insults i poden acabar obligant esta persona a rescabalar al lesionat. D’altra banda, està la via penal en la qual depenent del delicte la pena màxima pot ser l’ingrés a la presó, per exemple, davant delictes de terrorisme o prostitució.

Protecció de dades

En els últims anys les principals denúncies relacionades amb estos grups responien a la protecció de dades dels usuaris que es queixaven d’haver estat agregats sense el seu consentiment a un grup. Arran d’això les aplicacions han llançat funcions de seguretat per a bloquejar que qualsevol usuari desconegut ens integre en un grup que no volem. Casos com el d’ajuntaments locals o empreses que creaven grups per a informar veïns o clients sense adonar-se que feien així públics les dades personals d’estos.

Amb quines funcions compten els administradors per a controlar l’ús dels xats?

A més de crear el grup i convidar als participants, els administradors compten amb una sèrie de funcions amb les quals gestionar este grup i posar una mica d’ordre. No són moltes, però sí les suficients per a no permetre que es repetesquen alguns conflictes. Poden:

Expulsar a un dels participants.
Designar altres administradors amb els quals compartir aquest càrrec.
Triar qui pot enviar missatges dins del grup.
Triar qui pot editar la informació del grup, com la icona, nom o activar la funció de missatges temporals.

En WhatsApp estes opcions que veus en la imatge superior es troben entrant en la informació del grup que has creat i entrant en la secció Ajustos del Grup.

Estes funcions són molt similars a les que permeten Telegram i altres aplicacions en les quals s’han popularitzat grups de gran grandària on fins pot haver-hi 200 integrants. Els administradors poden fins i tot esborrar missatges d’altres persones i eliminar-nos perquè cap participant puga veure’l.

Com poden protegir els usuaris estos xats?

Davant esta mena de situacions, com hem vist abans, els participants i administrats té el deure de denunciar qualsevol conducta delictiva que es cometa dins del xat. Siguem o no els afectats per este comportament, tenim una sèrie de recursos al nostre abast.

Grups de xat més segurs

Per a començar, WhatsApp i Telegram  donen opcions als seus usuaris per a impedir que desconeguts o persones en les quals no confiem ens agreguen a un xat grupal sense el nostre consentiment. Estes funcions han arribat en els últims anys a les aplicacions, Javier Franch ens recorda que si no les utilitzem seria necessari comptar amb un document signat o un enregistrament en la qual l’altra persona ens done el seu consentiment per a agregar-la al xat, una cosa poc pràctica per a una cosa tan trivial com és WhatsApp.

Últimes notícies

Elx troba un capitell andalusí dels segles X i XI als Banys Àrabs

Les excavacions als Banys Àrabs d’Elx han recuperat un capitell andalusí dels segles X i XI i un fust de pedra calcària. Les peces s’estudien al MAHE.

Morant alerta del coste de desacreditar la ciencia y la investigación

Diana Morant ha reivindicat a Vitoria la ciència davant del negacionisme i ha advertit dels efectes de retallar la investigació i perdre talent.

El Tarancón busca la sorpresa davant del Llevant en la Copa

El Tarancón rep el Llevant a les 19.00 en la primera ronda de la Copa del Rei, en una eliminatòria a partit únic al Municipal.

El Tavernes viurà a Mestalla el partit més il·lusionant de la seua història

El Tavernes jugarà davant el València a Mestalla en la primera ronda de la Copa del Rei. Javier Aguirre ha anunciat rotacions i ha demanat respecte pel rival.

El Valencia busca ante el Tavernes su primer triunfo con Aguirre

El Valencia rep a Mestalla la UE Tavernes en la primera ronda de la Copa del Rey i aspira a estrenar el compte de victòries de Javier Aguirre. El tècnic ha defensat que l’equip afrontarà el partit amb serietat.

La Liga F rebrà 5 milions i el bàsquet femení, un milió

El Govern ha aprovat 5 milions d’euros per a la Liga F i un milió per a professionalitzar el bàsquet femení, dins d’un paquet de 18,2 milions per a 2026.

Aguirre reclama seriedad ante el Tavernes y mira a la Copa para reaccionar

Javier Aguirre ha defensat la importància de la Copa del Rey abans del partit davant del Tavernes a Mestalla. El tècnic preveu rotacions i possibles minuts per als canterans.

La TDT incorpora nous canals el 5 de novembre: qui ha de resintonitzar el televisor i com posar À Punt en el 9

L'arribada de les emissions en ultra alta definició i d'una nova cadena comportarà canvis en la televisió digital terrestre, encara que els usuaris de plataformes no hauran de fer cap ajust