Ser administrador d’un grup de WhatsApp té implicacions legals?

Ser administrador d’un grup de WhatsApp pot ser un acte innocent i a la que no li es done gens d’importància, però cal anar amb conter perquè es pot convertir en un malson.

Advocats experts expliquen quines implicacions pot carrejar este carreg.

La distància en el món digital potser perillós

Cada vegada ens manegem més pel món digital, les noves tecnologies fa que moltes persones s’expressen de manera més extravertida que cara a cara, sense saber que les seues accions poden ser igualment il·legals.

Crear un grup de WhatsApp

En la nostra vida quotidiana s’ha fet molt habitual crear un grup de WhatsApp, amb amics, company de faena, familiars… una cosa al que no li donen molta importància, però, la té?. Esta activitat pot torçar-se i convertir-se en un malson si hi ha insults pel mig o revelació de dades personals, entre altres delictes.

Què suposa ser administrador de WhatsApp?

Els grups de WhatsApp han passat en els últims anys de ser una eina de comunicació dins d’un àmbit personal i privat a utilitzar-se en empreses, grups de pares i mares en col·legis, fins i tot entre empresaris i clients.

Ser administrador d’un xat suposa estar sotmés a les mateixes regles que en qualsevol àmbit de la vida” ens aclareix Ignacio González Gugel, advocat i soci fundador de dPG Legal. Estes aplicacions, per molt privades que siguen, no poden utilitzar-se per a cometre delictes com a amenaces o violar la intimitat de les persones.

Davant qualsevol mena de delicte, ja siguen insults, revelar dades personals d’altres participants o tercers, o compartir pornografia infantil, tots els participants del grup té la mateixa obligació de denunciar-lo, ens explica Javier Franch Fleta, advocat coofundador de TeBorramos, empresa que ajuda a eliminar contingut negatiu d’internet. No obstant això, els administradors compten amb la possibilitat de gestionar la conversa.

L’administrador pot controlar

Poden decidir qui entra o surt del grup, fins i tot impedir que una persona envie més missatges. Això els confereix més poder i també més responsabilitat. “L’administrador no pot dur a terme una actitud preventiva, però sí que pot controlar i executar les mesures per a impedir que torne a ocórrer” explica Ignacio González.

Encara així, la responsabilitat majoritària, ens recorda Javier Franch, seria de la persona que està compartint esta informació que pot ser perjudicial per a tercers. Franch recalca que no tots els participants són igual d’actius, fins i tot alguns romanen aliens i no s’arriben a assabentar mai del que ocorre en el grup de WhatsApp.

Existeixen dos vies per les quals una persona pot ser denunciada per la seua actitud en estes aplicacions. Una és la via civil en la qual es tracten casos com les amenaces o insults i poden acabar obligant esta persona a rescabalar al lesionat. D’altra banda, està la via penal en la qual depenent del delicte la pena màxima pot ser l’ingrés a la presó, per exemple, davant delictes de terrorisme o prostitució.

Protecció de dades

En els últims anys les principals denúncies relacionades amb estos grups responien a la protecció de dades dels usuaris que es queixaven d’haver estat agregats sense el seu consentiment a un grup. Arran d’això les aplicacions han llançat funcions de seguretat per a bloquejar que qualsevol usuari desconegut ens integre en un grup que no volem. Casos com el d’ajuntaments locals o empreses que creaven grups per a informar veïns o clients sense adonar-se que feien així públics les dades personals d’estos.

Amb quines funcions compten els administradors per a controlar l’ús dels xats?

A més de crear el grup i convidar als participants, els administradors compten amb una sèrie de funcions amb les quals gestionar este grup i posar una mica d’ordre. No són moltes, però sí les suficients per a no permetre que es repetesquen alguns conflictes. Poden:

Expulsar a un dels participants.
Designar altres administradors amb els quals compartir aquest càrrec.
Triar qui pot enviar missatges dins del grup.
Triar qui pot editar la informació del grup, com la icona, nom o activar la funció de missatges temporals.

En WhatsApp estes opcions que veus en la imatge superior es troben entrant en la informació del grup que has creat i entrant en la secció Ajustos del Grup.

Estes funcions són molt similars a les que permeten Telegram i altres aplicacions en les quals s’han popularitzat grups de gran grandària on fins pot haver-hi 200 integrants. Els administradors poden fins i tot esborrar missatges d’altres persones i eliminar-nos perquè cap participant puga veure’l.

Com poden protegir els usuaris estos xats?

Davant esta mena de situacions, com hem vist abans, els participants i administrats té el deure de denunciar qualsevol conducta delictiva que es cometa dins del xat. Siguem o no els afectats per este comportament, tenim una sèrie de recursos al nostre abast.

Grups de xat més segurs

Per a començar, WhatsApp i Telegram  donen opcions als seus usuaris per a impedir que desconeguts o persones en les quals no confiem ens agreguen a un xat grupal sense el nostre consentiment. Estes funcions han arribat en els últims anys a les aplicacions, Javier Franch ens recorda que si no les utilitzem seria necessari comptar amb un document signat o un enregistrament en la qual l’altra persona ens done el seu consentiment per a agregar-la al xat, una cosa poc pràctica per a una cosa tan trivial com és WhatsApp.

Accede a nuestra hemeroteca Accedeix a la nostra hemeroteca Access our archive

Últimes notícies

Marián Cano ressalta el pes de la indústria de l’esport en l’economia de la Comunitat Valenciana

La consellera Marián Cano ha defés en Forinvest la indústria de l'esport com a sector estratègic en la Comunitat, amb prop del 2% del PIB i 4.700 empreses. Ha subratllat l'estirada del turisme esportiu i el retorn fiscal dels grans esdeveniments.

La infanta Elena presencia la seua primera mascletà després de ser rebuda a l’Ajuntament de València

La infanta Elena ha sigut rebuda a l'Ajuntament de València abans d'assistir a la seua primera mascletà, l'onzena de les Falles 2026, a càrrec de Pirotècnia Tomás. La visita ha coincidit amb la seua participació en Forinvest i ha inclòs reconeixements a les tradicions i a iniciatives socials després de la dana.

Troben mort a un home de 68 anys en un carrer d’Alacant sense signes de violència

Un vianant va alertar al 112 a les 9.17 després de localitzar a un home defallit en La Florida. No hi ha signes aparents de violència i l'autòpsia ho aclarirà.

Trenta-cinc tapes com a reclam en la Ruta gastronòmica de Quaresma d’Alacant

La Ruta gastronòmica de Quaresma reunix 35 tapes i plats en restaurants d'Alacant fins al 2 d'abril, amb receptes tradicionals reinterpretades i producte local.

Intervingudes set reproduccions no autoritzades de Yturralde i Chillida

La Policia de la Generalitat ha intervingut set còpies no autoritzades d'obres de José María Yturralde i Eduardo Chillida a València; el venedor ha sigut investigat. Dos rèpliques ja s'havien venut i les peces queden custodiades en Fira València.

Pedro Martínez demana defensa sòlida per a tindre opcions davant el Reial Madrid

El tècnic del València Basket va subratllar que la defensa i el control del ritme seran determinants davant un rival de gran qualitat. Va negar qualsevol ànim de revenja i va assumir la baixa de Kameron Taylor excepte recuperació quasi total.

Tres anys de presó per intentar introduir droga en la presó de Fontcalent durant una comunicació

L'Audiència d'Alacant va imposar tres anys de presó i una multa de 600 euros a una dona de 52 anys per intentar entrar cocaïna i haixix en Fontcalent durant una visita. La sentència és ferma.

Dos detinguts a Toledo i Xirivella per amenaces i ciberassetjament a Ione Belarra

La Policia Nacional ha detingut a dos hòmens espanyols a Toledo i Xirivella per amenaces i ciberassetjament a Ione Belarra en Instagram. Un té 49 anys i antecedents; l'altre, de 30, no tenia detencions prèvies.