15.8 C
València
Dijous, 13 novembre, 2025

L’aire de l’erupció de la Palma és “especialment desfavorable” en els municipis pròxims

L’erupció de la Palma ha complit aquest diumenge 50 dies des del seu començament i, a pesar que en les últimes jornades semblava que anava a menys, els científics s’han encarregat de posar a tothom els peus en el sòl: no hi ha indicis per a determinar quan serà la seua final.

Encara que la vespra la columna eruptiva era més vertical, en presentar l’erupció un caràcter estrombolià amb una important aportació de piroclastos, aquest diumenge ha tornat una intensa emissió de cendres, la qual cosa ha fet que empitjore la qualitat de l’aire.

En Los Llanos d’Aridane, on la qualitat de l’aire és “extremadament desfavorable“, segons el Pevolca, és recomanable utilitzar màscares de protecció FFP2.

El 19 de setembre a les 15.13 hores local la terra es va obrir en una zona del Pas coneguda com a Cabeza de Vaca, en el sistema de Cumbre Vieja, i llavors res feia preveure que 50 dies després l’erupció continuaria activa ni les destrosses que anava a provocar.

El volcà de la Palma entra en erupció i obliga a una evacuació massiva

 

Des de llavors fins hui, les bugades de lava cobreixen 992 hectàrees i han afectat 2.719 edificacions, la majoria d’elles destruïdes. Barris com El Paraíso, Todoque i part de la Llacuna han quedat arrasats i són quasi 7.000 persones les que han sigut evacuades de les seues llars.

Encara que el desig majoritari és que l’erupció acabe d’una vegada, els científics que vigilen en la seua evolució insisteixen que els processos volcànics són canviants i poden tindre fases de major o menor activitat, sense que aquesta haja cessat.

Això ha ocorregut aquesta última setmana en la qual el volcà després d’unes setmanes de baluerns i de molta emissió de lava que ha alimentat a les bugades ja existents afectant nova superfície, semblava haver-se parat.

Però aquest dissabte el va demostrar quan al voltant de les 18.00 hores va començar amb una activitat explosiva i a emergir de nou lava però, en aquesta ocasió, no va afectar nova superfície.

 

El volcà, una atracció turística

 

L’expert no vol que es parle de reactivació del volcà perquè mai no ha estat inactiu i tampoc veu adequat el terme estacionari per a definir l’activitat observada en els últims dies.

Això és normal en un procés volcànic, insisteix l’especialista que fins i tot afirma que la reducció en la sismicitat per si sola, no és determinant si no es tenen en compte altres factors que puguen anticipar el final d’una erupció.

I mentrestant, l’illa de la Palma recupera aquest diumenge la tranquil·litat que li caracteritza i que es veu trencada els caps de setmana pels visitants que rep i que va fer que anit no hi haguera un buit en els miradors des dels quals es pot veure l’erupció volcànica.

Des de Tajuya fins al mirador del Time, en Tijarafe, l’afluència de visitants era nombrosa i, per a la seua satisfacció, el núvol negre de cendres que al matí s’estenia sobre El Valle de Aridane, es va situar sobre la mar el que va permetre que l’observació del con i la seua activitat fora perfecta.

Hui també es pot observar amb claredat la façana o delta làvic format en caure la lava a la mar i en la qual en la seua part superior es veu l’aportació de material que encara rep de les bugades o els tubs volcànics que ho alimenten.

 

Contínua la suspensió de classes

 

El Govern canari ha anunciat que aquest dilluns es manté la suspensió presencial de les classes en els centres educatius de El Paso, Los Llanos de Aridane, Tazacorte, Tijarafe y Puntagorda.

Els col·legis d’aquests municipis porten des de principis de setmana impartint ensenyament virtual per la mala qualitat de l’aire en la zona. L’erupció del volcà de Cumbre Vieja, a l’illa de la Palma, ha complit aquest diumenge 50 dies actiu sense que hi haja dades que apunten a una finalització a curt termini.

El fenomen natural que va començar el passat 19 de setembre ha obligat de moment a l’evacuació de més de 7.000 veïns de les zones pròximes, de les quals més de 2.000 estan directament afectades per tindre la seua residència dins del perímetre del volcà.

Últimes notícies

Màxim Horta rep el Premi de les Lletres de l’Ateneu 2025 en la Nit de les Lletres

L'Ateneu Mercantil ha reconegut la trajectòria de Màxim Horta amb el Premi de les Lletres de l'Ateneu 2025 en la VII Nit Valenciana de les Lletres. La novel·la 'El Cercle Fènix', de Joaquín Ferry, ha guanyat el Premi Nacional de Novel·la, dotat amb 8.000 euros i publicació.

Mazón obri les compareixences per la dana en el Congrés; Camarero i Mompó seguiran el 24 de novembre

La Mesa de la comissió ha aprovat este dimecres el calendari: Mazón compareixerà el dilluns 17 de novembre i, el dia 24, ho faran Susana Camarero i Vicent Mompó amb format de 20 minutos per grup.

Elda abrigalla a Paula Vázquez com a Millor Calçada d’Espanya 2025

Paula Vázquez ha sigut abrigallada a Elda en una gala que ha reivindicat la tradició sabatera local amb el seu nomenament com a Millor Calçada d'Espanya 2025. La vetlada ha reunit representants institucionals, empresarials i del sector per a posar en valor el disseny i l'artesania de la ciutat.

L’Hèrcules incorpora al migcampista Mehdi Puch-Herrantz

L'Hèrcules ha incorporat al migcampista franc algerià Mehdi Puch-Herrantz, de 21 anys, després de deu dies als ordes de Rubén Torrecilla. Arriba lliure de l'AC Ajaccio, ocuparà fitxa sub-23 i firma pel que resta de temporada i una més.

El PP trenca el pacte a l’Alqueria d’Asnar i deixa a l’alcalde en minoria

Els dos regidors del PP ixen del govern local i renuncien a les seues delegacions, la qual cosa deixa a l'alcalde i a una edil no adscrita en minoria. La decisió arriba després de la polèmica per una possible irregularitat comptable i reobri el debat sobre una moció de censura.

Activen el protocol per una fallada en les polseres antimaltractament i asseguren que no va haver-hi desprotecció

Igualtat va activar el protocol de protecció després d'una incidència en el sistema Milotxa. El servici es va estabilitzar a la vesprada i no va deixar víctimes desprotegides.

Hisenda convoca el CPFF el dilluns per a la senda d’estabilitat i la tramitarà el dimarts en el Consell de Ministres

Hisenda ha convocat el CPFF per a presentar la senda d'estabilitat i el Govern la tramitarà l'endemà en el Consell de Ministres. El retard del calendari fa inviable que els comptes de 2026 entren en vigor l'1 de gener i aboca a una nova pròrroga de 2023.

Gómez demana al Ministeri flexibilitzar l’acreditació per a augmentar fins a un 15% les places MIR en la Comunitat Valenciana

El conseller ha urgit a canviar els criteris d'acreditació i a obrir un procediment permanent per a sumar places MIR en la Comunitat Valenciana. El CISNS s'ha compromés a enviar dades de cribratges amb indicadors homogenis mentres s'habilita una plataforma.