Localitzen 18 artefactes explosius de la Guerra Civil a Alcoi

Agents de la Policia Nacional han localitzat en una antiga fosa de la localitat alacantina, 18 artefactes de la Guerra Civil Espanyola, enterrat possiblement, pels mateixos treballadors de la fosa.

 

Origen de la troballa i planificació de la intervenció

 

La troballa es va produir arran de les obres de rehabilitació que s’estaven duent a terme a l’edifici.

L’empresa encarregada de la supervisió de les obres especialitzada en estudis del subsol amb geo radar, va contactar amb la Policia Nacional, mobilitzant-se la Unitat de Desactivació d’Explosius i NRBQ de la Comissaria Provincial d’Alacant (TEDAX-NRBQ), que després d’un estudi minuciós va facilitar un informe realitzat, a petició de l’Ajuntament d’Alcoi, tenint en compte una troballa anterior on els TEDAX van arribar a localitzar, neutralitzar i destruir un total de 85 Artefactes Reals Reglamentaris (ARR’s) originaris de la Guerra Civil Espanyola.

Després d’assegurar el lloc, es va planificar la manera d’intervenir sobre la zona concreta de la instal·lació on l’informe del geo radar reflectia que podrien existir artefactes soterrats, emprant-se, en un primer moment, els mitjans propis de l’especialitat i posteriorment maquinària de la qual disposa l’empresa rehabilitadora.

Una complexa inspecció del lloc

 

Així les coses, els agents especialistes, van començar una complexa inspecció havent de treballar contra factors adversos com eren; la gran superfície de la fosa (més 8000 m²), l’elevada quantitat d’elements metàl·lics al subsol que impedeixen fer servir detectors de metalls i el mateix fet que estiguen enterrats a diferents profunditats.

Tot i això, els agents van aconseguir localitzar poc després de començar l’excavació dos granades de morter i, després d’una posterior inspecció de la zona, van continuar apareixent més artefactes ARR’s, fins a una quantitat total de divuit; set magranes de morter de diferents calibres, tres obusos d’artilleria, una magrana de fusell, una magrana de mà de mànec, tres magranes de mà, una espoleta de magrana de morter, una bomba d’aviació i un altre artefacte que no ha estat possible identificar pel mal estat de conservació.

Els agents van concloure en el seu informe que, atenent a la manera com van ser trobats els artefactes, tot feia suposar que van haver de ser enterrats de forma intencionada, probablement per treballadors de la fosa, i no són el resultat d’un tret que hagués fallat, això que implica que podrien existir més “dipòsits” similars al trobat en altres parts de la fosa, per la qual cosa es va continuar amb la inspecció de la zona.

 

Una nova fase amb gossos ensinistrats exclusivament per a aquesta comesa

 

Per a aquesta nova fase de la intervenció, es va sol·licitar la participació de la Unitat de Guies Canins de la Brigada de Seguretat Ciutadana d’Alacant per fer servir els seus gossos en la detecció d’aquests ARR’s, fet que ha constituït un repte per a aquesta unitat, atés que dins de les seues capacitats no hi ha detectat l’olor del component explosiu d’origen militar del qual es componen la majoria d’aquests artefactes coneguts com a TNT.

És doncs, una capacitat completament nova que han d’adquirir, primer, perquè l’explosiu del qual es componen la majoria dels ARR’s (TNT) no el tenien introduït i segon, perquè tampoc estaven acostumats a buscar explosius enterrats, malgrat això, es va aconseguir un extraordinari rendiment dels gossos sent el resultat satisfactori tenint en compte que encara es troba als seus inicis.

Finalitzada la pràctica de camp, els agents especialistes, van realitzar la destrucció en condicions de seguretat dels ARR’s localitzats, en una pedrera situada al terme municipal de Cocentaina, lloc idoni per això atés que complia amb tots els requisits protocol·litzats per dur a terme aquest tipus de destruccions a més d’estar relativament propera al lloc de localització dels artefactes.

 

Coordinació constant amb l’empresa promotora i mesures de prevenció extremes

 

Amb l’empresa rehabilitadora ja s’ha establert un protocol de treball per si en algun dels treballs que estan duent a terme localitzen algun artefacte, perquè avisen la Policia Nacional i no manipulen l’objecte, no descartant noves inspeccions atesa la gran superfície de les instal·lacions per si pogueren existir més “dipòsits” similars al trobat en altres parts de la fosa.

Durant el temps que s’han dut a terme aquestes intervencions, en tot moment, s’han extremat les mesures de prevenció havent-se paralitzat qualsevol activitat laboral a la zona, que ha estat mil·limètricament senyalitzada i fitada perimetralment per evitar qualsevol mena de risc humà o material, sempre en coordinació contínua amb l’empresa promotora de les obres i amb l’Ajuntament d’Alcoi.

 

Què fer si hi ha un artefacte explosiu?

 

La perillositat d’aquest tipus d’artefactes rau, principalment, en la seua manipulació, per la qual cosa, davant d’una troballa d’aquest tipus, qualsevol ciutadà ho ha de posar en coneixement de la Policia Nacional de manera immediata, trucant al telèfon 091, abstenint-se de qualsevol mena de manipulació sobre l’objecte.

Últimes notícies

València activa el protocol per contaminació per pols sahariana i fum dels incendis

L'Ajuntament de València ha activat el protocol de contaminació tipus 1 per l'entrada de pols sahariana i fum dels incendis pròxims, i recomana limitar l'activitat física a l'aire lliure als col·lectius més vulnerables.

Morant reclama un pact d’Estat per frenar els grans incendis forestals

La ministra Diana Morant defensa a València un pacte d’Estat contra l’emergència climàtica arran dels grans incendis, entre ells el de la Vall d’Uixó, amb 6.500 hectàrees cremades i 16.000 persones evacuades.

L’incendi de la Vall d’Uixó arrasa 6.500 hectàrees però ja dona opcions d’estabilització

L’incendi declarat dissabte a la Vall d’Uixó ha cremat més de 6.500 hectàrees i té un perímetre de 48 quilòmetres, però la direcció de l’extinció veu factible estabilitzar-lo prompte. Les 16.000 persones desallotjades continuaran fora de casa, almenys, fins a la mitjanit de dilluns, i es manté el confinament de la Vall d’Uixó, Betxí i Onda.

Confinen Onda pel fum de l’incendi de la Vall d’Uixó

El Centre de Coordinació d’Emergències ha ordenat confinar Onda per l’afectació del fum de l’incendi forestal de la Vall d’Uixó, que crema sense control i ja ha obligat a desallotjar més de 16.000 persones.

Pedro Sánchez visitarà dilluns la zona cremada per l’incendi de la Vall d’Uixó

Pedro Sánchez ha anunciat que viatjarà este dilluns a la Vall d’Uixó per vore sobre el terreny els danys de l’incendi, que ha cremat més de 4.300 hectàrees i ha forçat el desallotjament de més de 16.000 persones.

Evacuen Azuébar i Almedíjar per l’incendi descontrolat de la Vall d’Uixó

Emergències ha ordenat desallotjar Azuébar i Almedíjar, amb uns 600 habitants, per l’incendi forestal de la Vall d’Uixó, que continua sense control i ja ha obligat a evacuar més de 16.000 persones.

El València viatja a Regne Unit per a la segona concentració de pretemporada

El València CF viatjarà dilluns a Regne Unit per completar una segona concentració de pretemporada a St. George's Park, amb dos amistosos programats davant Derby County i Stoke City.

La pujada d’humitat dona una treva a l’incendi de la Vall d’Uixó però l’oratge empitjora

L’augment d’humitat ha millorat lleugerament les tasques d’extinció de l’incendi de la Vall d’Uixó, encara fora de control, però les previsions de vent de llevant i l’orografia compliquen el treball dels Bombers de Castelló.