Localitzen 18 artefactes explosius de la Guerra Civil a Alcoi

Agents de la Policia Nacional han localitzat en una antiga fosa de la localitat alacantina, 18 artefactes de la Guerra Civil Espanyola, enterrat possiblement, pels mateixos treballadors de la fosa.

 

Origen de la troballa i planificació de la intervenció

 

La troballa es va produir arran de les obres de rehabilitació que s’estaven duent a terme a l’edifici.

L’empresa encarregada de la supervisió de les obres especialitzada en estudis del subsol amb geo radar, va contactar amb la Policia Nacional, mobilitzant-se la Unitat de Desactivació d’Explosius i NRBQ de la Comissaria Provincial d’Alacant (TEDAX-NRBQ), que després d’un estudi minuciós va facilitar un informe realitzat, a petició de l’Ajuntament d’Alcoi, tenint en compte una troballa anterior on els TEDAX van arribar a localitzar, neutralitzar i destruir un total de 85 Artefactes Reals Reglamentaris (ARR’s) originaris de la Guerra Civil Espanyola.

Després d’assegurar el lloc, es va planificar la manera d’intervenir sobre la zona concreta de la instal·lació on l’informe del geo radar reflectia que podrien existir artefactes soterrats, emprant-se, en un primer moment, els mitjans propis de l’especialitat i posteriorment maquinària de la qual disposa l’empresa rehabilitadora.

Una complexa inspecció del lloc

 

Així les coses, els agents especialistes, van començar una complexa inspecció havent de treballar contra factors adversos com eren; la gran superfície de la fosa (més 8000 m²), l’elevada quantitat d’elements metàl·lics al subsol que impedeixen fer servir detectors de metalls i el mateix fet que estiguen enterrats a diferents profunditats.

Tot i això, els agents van aconseguir localitzar poc després de començar l’excavació dos granades de morter i, després d’una posterior inspecció de la zona, van continuar apareixent més artefactes ARR’s, fins a una quantitat total de divuit; set magranes de morter de diferents calibres, tres obusos d’artilleria, una magrana de fusell, una magrana de mà de mànec, tres magranes de mà, una espoleta de magrana de morter, una bomba d’aviació i un altre artefacte que no ha estat possible identificar pel mal estat de conservació.

Els agents van concloure en el seu informe que, atenent a la manera com van ser trobats els artefactes, tot feia suposar que van haver de ser enterrats de forma intencionada, probablement per treballadors de la fosa, i no són el resultat d’un tret que hagués fallat, això que implica que podrien existir més “dipòsits” similars al trobat en altres parts de la fosa, per la qual cosa es va continuar amb la inspecció de la zona.

 

Una nova fase amb gossos ensinistrats exclusivament per a aquesta comesa

 

Per a aquesta nova fase de la intervenció, es va sol·licitar la participació de la Unitat de Guies Canins de la Brigada de Seguretat Ciutadana d’Alacant per fer servir els seus gossos en la detecció d’aquests ARR’s, fet que ha constituït un repte per a aquesta unitat, atés que dins de les seues capacitats no hi ha detectat l’olor del component explosiu d’origen militar del qual es componen la majoria d’aquests artefactes coneguts com a TNT.

És doncs, una capacitat completament nova que han d’adquirir, primer, perquè l’explosiu del qual es componen la majoria dels ARR’s (TNT) no el tenien introduït i segon, perquè tampoc estaven acostumats a buscar explosius enterrats, malgrat això, es va aconseguir un extraordinari rendiment dels gossos sent el resultat satisfactori tenint en compte que encara es troba als seus inicis.

Finalitzada la pràctica de camp, els agents especialistes, van realitzar la destrucció en condicions de seguretat dels ARR’s localitzats, en una pedrera situada al terme municipal de Cocentaina, lloc idoni per això atés que complia amb tots els requisits protocol·litzats per dur a terme aquest tipus de destruccions a més d’estar relativament propera al lloc de localització dels artefactes.

 

Coordinació constant amb l’empresa promotora i mesures de prevenció extremes

 

Amb l’empresa rehabilitadora ja s’ha establert un protocol de treball per si en algun dels treballs que estan duent a terme localitzen algun artefacte, perquè avisen la Policia Nacional i no manipulen l’objecte, no descartant noves inspeccions atesa la gran superfície de les instal·lacions per si pogueren existir més “dipòsits” similars al trobat en altres parts de la fosa.

Durant el temps que s’han dut a terme aquestes intervencions, en tot moment, s’han extremat les mesures de prevenció havent-se paralitzat qualsevol activitat laboral a la zona, que ha estat mil·limètricament senyalitzada i fitada perimetralment per evitar qualsevol mena de risc humà o material, sempre en coordinació contínua amb l’empresa promotora de les obres i amb l’Ajuntament d’Alcoi.

 

Què fer si hi ha un artefacte explosiu?

 

La perillositat d’aquest tipus d’artefactes rau, principalment, en la seua manipulació, per la qual cosa, davant d’una troballa d’aquest tipus, qualsevol ciutadà ho ha de posar en coneixement de la Policia Nacional de manera immediata, trucant al telèfon 091, abstenint-se de qualsevol mena de manipulació sobre l’objecte.

Últimes notícies

Judici a Castelló per bulo de pederàstia del cas Bar España difós durant vint anys

La Secció Penal de la Plaça 3 del Tribunal d'Instància de Castelló jutjarà entre el 16 i el 26 d'octubre sis acusats de difondre durant dècades el bulo del suposat cas de pederàstia del Bar España de Benicarló, pel qual es reclamen 2,4 milions d'euros d'indemnització.

SOS Hostaleria carrega contra la vaga general de l’11 de novembre per «política»

SOS Hostaleria rebutja la vaga general de l’11 de novembre, que qualifica de mobilització política que danyarà sobretot autònoms i xicotetes empreses del sector.

Compromís acusa Catalá d’encendre el 9 d’Octubre per la protesta per la vivenda

Compromís acusa l’alcaldessa de València, María José Catalá, de voler encendre l’ambient del 9 d’Octubre usant l’acampada per la vivenda, i li retreu que no busque solucions al problema d’accés a una vivenda digna.

Pérez Llorca donarà comptes en Les Corts sobre la dana i la ‘prioritat nacional’

El president de la Generalitat, Juanfran Pérez Llorca, respondrà dimecres que ve en el ple de Les Corts preguntes dels síndics sobre la gestió de la dana del 2024 i l’aplicació de la ‘prioritat nacional’ en la Comunitat Valenciana.

Sònia Valiente transforma la tragèdia del Hindenburg en un ‘thriller’ sobre soledat i poder

La novel·la ‘El vuelo de la fortuna’, de la valenciana Sònia Valiente, recrea l’últim viatge del Hindenburg per abordar la soledat, l’ambició i els límits del poder i del progrés tecnològic.

El PSPV atribueix a les seues al·legacions i als veïns el fre a un nou hotel al vell cine Imperial del Cabanyal

El PSPV-PSOE assegura que les al·legacions del seu grup i de l’Associació de Veïns del Cabanyal-Canyamelar han impedit, de moment, la llicència d’un hotel de 27 habitacions al vell cine Imperial. El portaveu Borja Sanjuan alerta que el govern municipal estudia canviar les normes urbanístiques i reclama prioritzar vivendes assequibles davant la pressió turística.

València es queda sense mascletà del 9 d’Octubre per l’acampada per la vivenda

L’Ajuntament de València ha anunciat que la mascletà del 9 d’Octubre a la plaça ha quedat suspesa per decisió de la Delegació del Govern, davant l’acampada de més de 1.500 persones pel dret a la vivenda. La resta d’actes continuen previstos i el consistori estudia possibles accions judicials.

El Tribunal de les Aigües, reafirmat com a símbol viu de la identitat valenciana

Juanfran Pérez Llorca ha destacat el Tribunal de les Aigües com a llegat viu de la Comunitat Valenciana, model universal de governança i símbol d’identitat valenciana, en rebre la blusa de síndic d’honor i la medalla de plata de la institució.