13.3 C
València
Dimecres, 18 febrer, 2026

L’AVL demana als partits polítics que contribuïsquen a enfortir l’ús del valencià

La presidenta de l’Acadèmia, Verònica Cantó, ha inaugurat el curs acadèmic 2022-2033 acompanyada dels acadèmics de la institució. L’acte institucional, celebrat al saló d´actes del monestir de Sant Miquel dels Reis, ha començat amb la lectura de la memòria, a càrrec de la secretària de l´AVL, Immaculada Cerdà.

Seguidament, ha intervingut Cantó que ha destacat el seu compromís i el de la Junta de Govern per a «continuar treballant amb rigor, perseverança i esperit de concòrdia per la llengua pròpia i històrica dels valencians». La presidenta ha recordat que l’Acadèmia es va crear per “sostreure del debat partidista un bé, la llengua, que és patrimoni de tots nosaltres i el tret més rellevant que ens identifica com a poble”.

En este sentit, i recordant que este any se celebra el 40è aniversari de l’Estatut d’Autonomia, la presidenta de la institució ha subratllat que el valencià és un dels pilars bàsics de l’autogovern. “I així ha de continuar sent, perquè al final som allò que hem heretat dels nostres avantpassats i transmissors d´un llegat cultural i lingüístic valuosíssim per a les generacions futures”, ha expressat Cantó.

– Publicitat –

Per això, ha assenyalat que un dels reptes prioritaris de l’Acadèmia és preservar el llegat lingüístic i cultural. “Hem d’assegurar-nos que sabem arribar a les noves generacions, que els sabem animar. Ens hem d’apropar a ells perquè són els que ens asseguraran que el valencià té un futur“, Ha insistit.

Viure el valencià amb naturalitat

Així mateix, la presidenta de l’AVL ha volgut recordar les formacions polítiques que “les institucions estan obligades a garantir els drets lingüístics de les persones”, i això implica que “hem de poder viure amb naturalitat en valencià a l’àmbit de la sanitat, de l’escola, dels ajuntaments, de la Generalitat i de la resta d’administracions públiques. La millor manera per garantir estes drets és que les institucions públiques disposen de funcionaris capacitats lingüísticament”, ha emfatitzat.

A més, la presidenta, tenint en compte el procés electoral de l’any que ve, ha demanat que no se’n faça un ús partidista del valencià i ha instat els partits polítics a presentar les propostes lingüístiques que estimen oportunes per tal de contribuir a enfortir l’ús del valencià.

AVL inauguració curs | AVL

Verònica Cantó ha mostrat la seua confiança en la societat i, sobretot, en aquells que volen el valencià, ho usen i ho volen en tots els àmbits de la vida. “Cada dia veiem que la societat respon, respecta la institució i ens reconeix. Constatem que la societat valenciana ha evolucionat i demana entesa, diàleg i concòrdia. I amb estes premisses ens trobareu”, ha indicat. Cantó ha insistit a el treball “constant i permanent, i moltes vegades desgraciadament desconegut” que es fa cada dia a la institució.

D’esta activitat diària n’ha adonat la secretària de l’Acadèmia. Immaculada Cerdà ha destacat els canvis a la presidència i a la Junta de Govern de la institució, la gran acollida dels actes al voltant de Carmelina Sánchez Cutillas i de Joan Fuster, Escriptors de l’Any (2020, 2021, 2022) i ha recordat que 2023 estarà dedicat als escriptors i escriptores de l’exili. Finalment, la secretària de la institució ha valorat l’esforç per adaptar el Diccionari normatiu valencià i totes les eines que l’Acadèmia ha posat en marxa a les necessitats de la societat i, sobretot, per fer-les més accessibles als usuaris.

Cent anys de Fuster en dansa

Un cop finalitzat l’acte institucional, ha tingut lloc el estrena de l’espectacle de dansa ‘Fuster. Diccionari per a cossos’, de la companyia Hort-Art. L´església del monestir s´ha convertit en l´escenari d´una proposta que presenta l’univers de Joan Fuster i, a partir de la corporalitat, fa reviure el pensament. Com s’explica al fullet de presentació, editat per l’Acadèmia, ‘Fuster. Diccionari per a cossos’ és una dansa que mostra l’univers de Fuster des de la provocació, el dubte sistèmic i el suggeriment de la corporalitat dels intèrprets.

Els intèrprets creadors d‟esta peça són Àlex Guerra i Pere Bodí. Tots dos coincideixen a assenyalar que “ballar Fuster i fer-ho a Sant Miquel dels Reis és una porta immensa”. Segons la seua opinió, l’espectacle obre lectures noves de l’obra de l’escriptor de Sueca. “Pretenem viure, sentir, escoltar i assaborir el Fuster més plural, que des del cos cerca la idea. Múltiples metàfores del cos en moviment esdevenen accepcions de les paraules de l’univers fusterià”, conclouen

Accede a nuestra hemeroteca Accedeix a la nostra hemeroteca Access our archive

Últimes notícies

Evacuades 25 persones de quatre edificis després de la solsida d’una vivenda a Puçol

Bombers han evacuat a 25 persones de quatre edificacions després de la solsida d'una casa al carrer Sant Pere. No s'han registrat ferits i la gestió ha passat als tècnics municipals.

Xilxes decreta tres dies de dol per la mort violenta d’una dona i la seua filla de 12 anys

Xilxes decreta tres dies de dol després de la troballa d'una dona i la seua filla de 12 anys mortes de manera violenta en una vivenda. La investigació continua oberta i no hi ha detinguts.

Xilxes decreta tres dies de dol per la mort violenta d’una dona i la seua filla de 12 anys

L'Ajuntament decretarà tres dies de dol i celebrarà demà un minut de silenci després de la troballa dels cossos. La víctima estava en VioGén amb risc mitjà i hi havia una orde d'allunyament en vigor; no hi ha detinguts.

La Policia Local d’Alacant ha iniciat un operatiu per a aclarir qui viu en 140 VPP de la Platja de Sant Joan

La Policia Local va activar a la vesprada un dispositiu per a comprovar la residència real en 140 vivendes protegides de la Platja de Sant Joan. La mesura, sol·licitada per la Conselleria, busca assegurar l'ús conforme a les condicions d'adjudicació.

Investiguen la mort violenta d’una dona i la seua filla de 12 anys a Xilxes

La Guàrdia Civil investiga la troballa dels cossos d'una dona i la seua filla de 12 anys en una vivenda de Xilxes. L'avís s'ha rebut esta vesprada per un possible doble crim.

Trobades mortes una dona i la seua filla de 12 anys a Xilxes; la Guàrdia Civil investiga

La Guàrdia Civil ha obert una investigació després de la troballa dels cossos d'una dona i la seua filla de 12 anys en una vivenda de Xilxes. La víctima estava en el sistema VioGén amb risc mitjà i hi havia una orde d'allunyament vigent contra el marit, que no ha sigut detingut.

Investiguen la mort violenta d’una dona i la seua filla de 12 anys a Xilxes

La Guàrdia Civil investiga la mort violenta d'una dona i la seua filla de 12 anys en una vivenda de Xilxes. L'avís va arribar a última hora de la vesprada i van acudir patrulles.

La Generalitat provarà la xarxa pública 5G per a reforçar la gestió de catàstrofes

La Generalitat posarà a prova la xarxa pública 5G com a suport a la xarxa d'emergències de la Comunitat Valenciana, amb quatre pilots en entorns urbà, industrial i rural. El pla mesurarà prioritat de trànsit, ús de vídeo i cobertura en escenaris crítics sense substituir la xarxa TETRA actual.