La directora general de Protecció Civil i Emergències, Virginia Barcones, ha sostingut davant la comissió d’investigació sobre la DANA al Senat que el PP vol pervertir el sistema nacional de Protecció Civil en retraure al Govern que no declarara una emergència d’interés nacional després de l’episodi d’octubre de 2024 en la Comunitat Valenciana. Ha defés que el marc legal fixa amb claredat qui pot activar cada nivell de resposta i ha acusat els populars d’intentar canviar a posteriori les normes del joc.
En una sessió marcada pel debat sobre competències —la comissió compta amb majoria del Grup Popular—, Barcones ha insistit que l’emergència d’interés nacional la determina el Ministeri de l’Interior a sol·licitud de la comunitat autònoma. ‘No es pot voler canviar ara el sistema, la norma, les obligacions de cada un’, ha subratllat, abans d’advertir que és molt greu suggerir que l’Estat podia haver fet alguna cosa que, amb l’ordenament jurídic a la mà, no podia fer.
Competències i emergència nacional
Barcones ha recordat que a Espanya el legislador entén que l’administració més pròxima als ciutadans és la que millor coneix el territori, per la qual cosa la gestió inicial recau en la comunitat autònoma. Des d’eixe punt de partida, ha preguntat per què, si es tractava d’una emergència nacional, el president Carlos Mazón no el va veure amb eixa claredat per a sol·licitar la declaració. Al seu juí, alguns han intentat canviar el relat per a presentar un sistema de protecció civil distint al que establix la normativa. De les seues paraules es deduïx que, sense petició autonòmica, l’Estat no pot assumir el comandament operatiu ni activar el nivell de coordinació estatal previst per als casos d’interés nacional.
El senador popular José Antonio Monago ha replicat que, si a les huit del matí l’Estat ja estava monitorant el que passava, tenia dades suficients per a assumir la responsabilitat: ‘Vosté tenia molta informació per a declarar una emergència d’interés nacional’, ha dit, lamentant que diversos estaments obviaren eixa possibilitat. Barcones ha respost que això és invertir la càrrega de la prova i ha remarcat que les competències de cada administració són clares. El xoc ha pivotat, així, entre disposar d’informació tècnica i tindre l’habilitació jurídica per a declarar un nivell d’emergència.
Alertes a la població i viatge al Brasil
Monago també ha considerat que Protecció Civil podia haver activat un és-Alert tenint en compte —ha ironitzat— del mal que l’estava fent la Generalitat. Barcones ha replicat: ‘Vosté sap que l’organisme competent per a traslladar els avisos a una situació de perill per a la població és la Generalitat. És el nostre sistema’. D’esta explicació es desprén que els avisos massius a la població són a càrrec de l’administració autonòmica i que l’òrgan estatal coordina, però no substituïx, eixa competència.
El PP ha portat a més a la comissió el viatge que Barcones va emprendre al Brasil el dia de la DANA per a una reunió tècnica del G-20. Ha preguntat si no era raonable cancel·lar-ho amb la informació meteorològica dels dies 28 i 29. La directora ha indicat que va eixir quan el nivell d’alerta era 0 i que, en conéixer l’ocorregut, va prendre el primer vol de retorn. Ha defés que la Direcció General està entrenada i que en tot moment es va fer el que corresponia, fins al punt de reptar: ‘Diga’m una sola cosa que haguera de fer-se i no es va fer’. Amb això ha volgut subratllar que els protocols permeten operar sense dependre de la presència física de la titular de l’organisme.
Monago ha retret a la compareixent que no contestara a les seues preguntes, que llegira un argumentari i que recorreguera al ‘comodí de la Generalitat’ per a eludir responsabilitats. Ha sostingut que el deure del Govern és manar amb claredat, coordinar amb precisió i deixar un rastre verificable de les decisions, i ha insistit que la llei preveu l’emergència d’interés nacional per a situacions que requerixen coordinació estatal. Al seu juí, la DANA va ser una emergència estatal ‘de manual’. Per això, el Grup Popular ha anunciat que demanarà tota la documentació operativa per a reconstruir minut a minut el succeït, la qual cosa anticipa nous encreuaments polítics a mesura que avance la investigació parlamentària.



