Bernabé acusa la Generalitat de ocultar dades clau durant la dana del 29 d’octubre

La delegada del Govern en la Comunitat Valenciana, Pilar Bernabé, ha acusat este dilluns la Generalitat de faltar d’iniciativa i de no aportar informació clau durant les hores crítiques de la dana del 29 d’octubre de 2024, especialment en el Cecopi, on, segons ha denunciat, no s’ha traslladat ni l’anàlisi de les pluges ni les 11.000 telefonades que havia rebut el 112 fins a aquell moment.

Durant la seua compareixença en la Comissió d’investigació de la dana en el Congrés dels Diputats, Bernabé ha defensat la gestió del Govern central i ha carregat contra l’actuació del Consell de Carlos Mazón. El debat ha sigut tens, amb intercanvi d’acusacions entre la delegada del Govern i diputats de Vox i del PP sobre la gestió d’aquell dia que ella ha qualificat de tràgic.

‘El Cecopi es va convocar tard’, ha afirmat Bernabé. Ha explicat que, quan finalment es va reunir, ‘ja era tot un caos’, una situació que ha resumit com ‘l’anatomia del despropòsit’. En la seua opinió, ‘tot es va fer mal i tard’ per part de la Generalitat Valenciana en la gestió inicial ‘de la catàstrofe’.

Records de les hores més crítiques

La delegada ha relatat que encara té molt presents els moments de major tensió. Ha assegurat que no oblidarà ‘les telefonades dels alcaldes’ que li contaven que ‘veien morir els veïns’. Mentrestant, segons ha relatat, ‘un conseller deia que ja començava l’esquerra amb la seua campanyeta’.

Bernabé ha assegurat que ha aportat documentació a la comissió per a demostrar que aquell dia estava ‘pendent, alerta i atenta’. Ha acusat l’aleshores Govern autonòmic de Carlos Mazón de ‘sustraure i manipular’ informació sobre el que estava passant durant l’episodi de pluges extremes.

També ha afirmat que, al seu juí, ‘hauria sigut pitjor si s’haguera intervingut la Generalitat’ durant aquella jornada. Amb això ha volgut remarcar que, segons ella, la responsabilitat era de qui dirigia en aquell moment l’administració autonòmica i no de l’Estat.

Informació incompleta en el Cecopi

Sobre el funcionament del Cecopi, el Centre de Coordinació Operativa Integrat, ha indicat que en la reunió només es va parlar del pantà de Forata perquè l’única informació detallada la va aportar el Govern a través de la Confederación Hidrográfica del Júcar (CHJ). En canvi, ha acusat la part autonòmica de no facilitar les dades que tenia.

‘No van donar la informació dels anàlisis pluviomètrics, que havien d’haver fet’, ha assegurat. Ha insistit que estos registres de pluja haurien permés anticipar millor les conseqüències de la dana i decidir abans quines mesures activar en els municipis més exposats.

Bernabé també ha denunciat que al Cecopi no ha arribat la informació procedent de ‘més de 11.000 telefonades’ que ja havia rebut el 112. Segons ha explicat, eixes telefonades permetien tindre sobre un mapa les zones afectades i la gravetat de les incidències que s’estaven produint en cada moment.

Ha qualificat la coordinació dins del Cecopi d»asimètrica’. Ha detallat que, quan es va convocar, ja era tard i la situació era ‘un caos, dramàtica’. En canvi, ha destacat que la Unidad Militar de Emergencias (UME) es va mobilitzar ‘en el primer minut’ en què se’n va demanar l’actuació.

Retards en l’Es Alert i en la convocatòria del Cecopi

Segons el relat de Bernabé, es va passar ‘una hora demanant que s’enviara l’Es Alert a tota la província’ després dels fets de Paiporta. Ha assenyalat que, en alguns municipis sense cobertura, el missatge d’alerta es va sentir ‘al dia següent’, cosa que, al seu parer, va reduir l’eficàcia del sistema d’avisos massius.

Ha sostingut que la Generalitat va convocar el Cecopi ‘passades dos hores de l’activació’. A més, ha apuntat que, ‘dins dels despropòsits’, el Consell ‘en lloc de demanar l’activació, va demanar la desactivació’, una decisió que, segons ella, després ‘van haver de corregir’.

Bernabé ha explicat que va sol·licitar la intervenció de la UME ‘nou hores abans’. ‘Si s’haguera fet a les 12.00 del matí, que és quan jo ho vaig demanar, probablement tot hauria canviat radicalment’, ha declarat davant els diputats.

Ha remarcat que aquell era, segons ella, ‘el moment en què s’havia d’haver actuat’. Després d’eixa franja horària, ha indicat, la situació ja estava ‘desbordada’ en molts punts del territori.

‘A partir de les 17.00 de la vesprada en el Cecopi, tot era un caos. Perquè ja era tard, i allà el que intentàvem era atendre les emergències que anaven eixint a cada moment’, ha conclós.

Últimes notícies

La covid es dispara un 125 % en una setmana a la Comunitat Valenciana

La incidència d’infeccions respiratòries per covid-19 ha augmentat un 125 % en una setmana a la Comunitat Valenciana, fins als 117,2 casos per cada 100.000 habitants, mentres la grip baixa i el VRS es manté a zero.

Els testimonis defenen que la protesta de Greenpeace a Sagunt no va causar danys

Agents de la Guàrdia Civil, responsables portuaris i periodistes han coincidit en el juí que l’acció de Greenpeace a Sagunt en 2021 va ser pacífica, sense danys materials ni risc materialitzat per al trànsit marítim.

El Suprem confirma 4 anys de presó a Santi Mina per abusos sexuals

El Tribunal Suprem ha confirmat la condemna a quatre anys de presó al futbolista i exjugador del València Santi Mina per un delicte d’abusos sexuals comesos en 2017 a Mojácar, i ha mantingut la indemnització de 25.000 euros fixada pel TSJA.

El CCCC mostra el vídeoassaig de Joan Morey sobre veu i comunicació contemporània

El Centre del Carme Cultura Contemporània exposa fins al 22 de novembre el projecte de videoart de Joan Morey, un assaig audiovisual que connecta escultures barroques, poder de la veu i formes de comunicació actuals.

El Front Abolicionista reclama a Les Corts mesures fermes contra la prostitució

Representants del Front Abolicionista s’han concentrat davant Les Corts per exigir una estratègia valenciana contra les violències sexuals i una llei estatal abolicionista del sistema prostitucional.

Eutanàsia a Ami, la rinoceronta de Bioparc València amb una malaltia irreversible

Bioparc València ha hagut de practicar l’eutanàsia a Ami, una jove rinoceronta blanca de 7 anys, després de patir una greu malaltia irreversible de la medul·la òssia que li causava un deteriorament accelerat de la salut.

El rector de la UJI reclama més finançament per a garantir la qualitat universitària

El rector de la UJI, Jesús Lancis, ha aprofitat l’obertura del curs 2026/2027 de les universitats valencianes per a exigir a les administracions més finançament i afrontar el repte de la intel·ligència artificial generativa. L’acte ha reunit a Castelló les principals autoritats autonòmiques, estatals i locals.

Els fons FEDER per a la Comunitat ja mobilitzen 630 milions d’euros

La Generalitat ha gestionat ja el 70,9 % dels fons FEDER 2021-2027 assignats a la Comunitat Valenciana, amb 629,87 milions mobilitzats i 1.515 operacions en marxa.