21.9 C
València
Dimecres, 29 octubre, 2025

Proposen que el Camí del Greal de València siga Itinerari Cultural Europeu ‘vertebrador i sostenible’

Aconseguir que el Camí del Sant Greal siga Itinerari Cultural Europeu per a donar a conéixer el calze que es custodia en la Catedral de València i aconseguir un impacte econòmic i social similar al Camí de Santiago.

Este és l’objectiu de la proposta que l’Associació Internacional Itinerari Cultural Camí del Sant Greal d’Europa ha dissenyat i serà examinada a partir del pròxim mes de setembre. Així ho ha explicat la presidenta d’esta entitat, Ana Mafé, en una roda de premsa en la qual ha desgranat els detalls de la iniciativa.

Mafé ha explicat que la ruta –que recorreria inicialment tres països– pot servir per a “vertebrar el territori amb sostenibilitat”. En este sentit, la doctora en Història de l’Art ha apostat per desenrotllar el turisme a través del camí. “Vull atraure públic sostenible, que siga educat amb el patrimoni, que vinga i gaudisca de la nostra terra, però amb eixe punt de sensibilitat necessari, que partisca d’ell mateix, que no l’haja d’educar jo. El pelegrí i el turista cultural complixen estos estàndards”, ha assegurat.

Així mateix, Mafé ha anunciat que han presentat la sol·licitud de certificació a la Unió Europea i, per tant, a partir de setembre seran examinats per a saber si esta ruta inspirada en el Sant Greal serà itinerari europeu.

“Que el camí siga itinerari cultural europeu significa que des dels pobles que ara no tenen l’oportunitat de demanar diners perquè l’administració els diran que no hi ha, puguen demanar-ho a Europa per a consolidar el patrimoni i la història”, ha indicat.

Així, Mafé no ha dubtat a remarcar que “l’exemple a seguir és Santiago de Compostel·la”. “L’objectiu és donar a conéixer el Sant Calze de València a través d’una ruta que servirà d’impuls econòmic i social per a totes les poblacions per les quals transcorre igual que succeïx amb el camí de Sant Jaume”, ha afegit.

La responsable de l’associació –que ha comentat que ja s’ha recaptat col·laboració d’institucions com la Diputació de València o el Govern d’Aragó– ha incidit en què el desenrotllament d’este Camí del Sant Greal és positiu per a tots els territoris involucrats –el recorregut involucra a Itàlia, França i Espanya– i, sobretot, per al sector turístic.

“Les humanitats han de dotar de contingut allò que realment crearà teixit productiu, riquesa econòmica i sostenibilitat perquè, sense arrels culturals, el relat turístic es queda com un ‘Walt Disney'”, ha exposat.

En esta línia, Mafé ha posat l’accent que cal aprofitar el que ja està construït. “Hi ha una via verda ja feta i una infraestructura, perquè l’aprofitarem per al camí. Vertebrar el territori amb sostenibilitat és aprofitar les infraestructures que ja estan fetes, i millorar el que falta a través d’albergs i centres internacionals”, ha manifestat.

Tres països

El Camí del Sant Greal recorre fins a tres països diferents –Itàlia, França i Espanya– i, a més, segons Mafé, s’està treballant amb diversos territoris, com Mònaco, Andorra, Ciutat del Vaticà, San Galgano i Gènova, per a involucrar noves estades en la ruta.

A partir de ací, es creua a França amb l’objectiu “de conéixer al personatge de María Magdalena”. Després de creuar el país gal, el camí prosseguix des de Somport fins a València, mentres creua per Saragossa, Terol, Barracas i Sagunt, entre altres municipis.

“Un pelegrí que mai ha vist la mar Mediterrània fa este recorregut i arriba fins a Marjal del Moro i, com a mínim plora d’emoció perquè eixe és la mar de la nostra cultura”, ha postil·lat.

Últimes notícies

Els reis i Sánchez saludaran als familiars en el funeral d’Estat per la dana

El funeral d'Estat per les 237 víctimes se celebra esta vesprada a València, amb discursos de familiars i del rei Felip VI. Els reis i Sánchez saludaran als afins en una sala adjacent després de la salutació a les autoritats

València acull el funeral d’Estat per les 237 víctimes de la DANA, un any després

València acull esta vesprada el funeral d'Estat per les 237 víctimes de la DANA del 29 d'octubre de 2024, en el primer aniversari. L'acte, de caràcter laic, col·loca a les famílies en el centre de l'homenatge i reunix altes autoritats.

El president de la Generalitat, Carlos Mazón, reconeix que ‘hi hagué coses que haurien d’haver funcionat millor’ en el primer aniversari de la DANA

El Consell declara el 29 d’octubre com a Dia de Record a les Víctimes de la DANA i jornada de dol oficial a tota la Comunitat Valenciana

Sedaví declara el 29 d’octubre dia de dol oficial durant 12 anys

El ple municipal ha aprovat per unanimitat fixar cada 29 d'octubre com a jornada de dol durant 12 anys en memòria de les 12 víctimes vinculades al municipi. La decisió coincidix amb el primer aniversari de la riuada provocada per la DANA del 29-O i s'acompanya d'actes d'homenatge.

Morant exigix a Mazón explicacions i dignitat política per a les víctimes de la DANA

Diana Morant ha afirmat que Carlos Mazón encara deu explicacions i dignitat política a les víctimes de la DANA. Yolanda Díaz i Patxi López han recolzat les exigències de rendició de comptes.

Un any després de la DANA a València: lliçons i canvis

Dotze mesos després de les riuades a València, l'experiència ha deixat aprenentatges clars: millor anticipació, comunicació més clara, urbanisme més responsable i una societat més preparada.

El Congrés guarda un minut de silenci pels 237 morts de la DANA

El Congrés ha guardat un minut de silenci en el primer aniversari de la DANA, que va deixar 237 morts, principalment a València. A la vesprada hi haurà funeral d'Estat en el Museu de les Ciències de València, presidit pels reis i amb presència del Govern i familiars.

Rufián diu ‘psicòpata’ a Mazón per anar al funeral d’Estat per la DANA

Rufián ha titllat de 'psicòpata' a Carlos Mazón per mantindre la seua assistència al funeral d'Estat per les víctimes de la DANA malgrat la petició de les famílies. També ha acusat a Feijóo i Abascal de 'ser 'còmplices' de la seua continuïtat.