El canvi climàtic duplica les probabilitats d’onades de calor en un any

L’estiu serà més sec i calorós del normal”, assegura l’Agència Estatal de Meteorologia (AEMET).
Un advertiment que no és un crit aïllat. “La calor mitjana i extrem estan augmentant en tots els continents”, alertava el Grup Intergovernamental d’Experts sobre el Canvi Climàtic ( IPCC) per les seues sigles en anglés) en un dels seus últims informes.

Alguns fenòmens meteorològics extrems com les onades de calor tenen una relació “clara i inequívoca” amb el canvi climàtic a tot el món, mentre que amb uns altres, com els ciclons, el paper del calfament global en cada esdeveniment és més variable.

En el cas de les onades de calor, a més, és “probable que les asseguradores, els economistes i els governs subestimen l’abast de les repercussions”, indica un estudi de la Universitat d’Oxford, l’Imperial College de Londres (el Regne Unit) i la Universitat Victòria de Wellington (Nova Zelanda).

L’equip va examinar, amb l’anomenada ciència de l’atribució, les repercussions de cinc fenòmens meteorològics extrems i el grau en què podien atribuir-se al canvi climàtic induït per l’ésser humà.
Van usar els últims informes del Grup intergovernamental d’experts sobre el canvi climàtic i els resultats d’un conjunt cada vegada major d’estudis d’atribució, en els quals s’usen observacions meteorològiques i models climàtics per a determinar el paper del canvi climàtic en alguns fenòmens meteorològics.

Els extrems de calor han augmentat en probabilitat i intensitat a causa del canvi climàtic”, asseguren. A més, deixen clar l’origen: “és el canvi climàtic provocat per l’home”.

Passatges que amenacen amb no ser esdeveniments aïllats. “La probabilitat que ocórrega una onada de calor es multiplica per dos si es compara amb un any amb clima preindustrial i amb una temperatura d’1,2 °C superior«, assegura el text. Això, mantenint les temperatures actuals, però si ascendeixen per damunt del límit fixat pels Acords de París, la probabilitat d’episodis de calor extrema es quintuplica.

Els autors van descobrir que, en el cas d’alguns fenòmens meteorològics extrems, com les onades de calor, “la relació amb el canvi climàtic és clara i inequívoca a tot el món, i que és probable que les asseguradores, els economistes i els governs subestimen l’abast de les repercussions”.

Per a altres fenòmens com els ciclons tropicals, l’estudi assenyala que “existeixen importants diferències entre regions i que el paper que exerceix el canvi climàtic en cada esdeveniment és més variable que en el cas de les onades de calor”.

Els fenòmens meteorològics més extrems i intensos, com les onades de calor, les sequeres i les pluges torrencials, han augmentat dràsticament en els últims anys, afectant la població de tot el planeta.

«Per això, comprendre el paper que juga el canvi climàtic en aquests esdeveniments pot ajudar a preparar-nos millor per a ells. També ens permet determinar el cost real que tenen les emissions de carboni en les nostres vides”, va indicar l’autor principal de l’estudi, Ben Clarke, de l’Oxford, en un comunicat.
A més, es necessiten amb ”urgència” més dades dels països d’ingressos baixos i mitjans, on els efectes del canvi climàtic es deixen sentir amb més força.

“No estem preparats”

Malgrat les alertes i dels sistemes meteorològics cada vegada més precisos, “la societat no està preparada per a esdeveniments que històricament hagen sigut tan poc probables”, destaquen els autors en la seua investigació. “Som especialment vulnerables a aquesta mena d’esdeveniments extrems i que ara són més possibles”, apunten.

En les dos últimes dècades, «es van registrar 157.000 morts per onades de calor en tot el planeta«, segons les dades registrades en l’EMDAT (la base de dades sobre desastres internacionals). Cert és que, l’àmplia majoria d’aqueixes defuncions, es van registrar en dos onades de calor: la de 2003 a Europa i la de 2010 a Rússia.

Aquests dos esdeveniments van acumular 70.000 i 55.000 morts, “l’onada de calor de 2003 va ser més probable per culpa del canvi climàtic”, incideixen els autors de la investigació. Al costat del creixent nombre de pèrdues humanes, la calor també ha provocat nombroses complicacions cardiovasculars i respiratòries i insuficiència renal.

Fenòmens extrems

Les onades de calor no són els únics esdeveniments meteorològics anormals, els investigadors de la Universitat d’Oxford, de l’Imperial College London i de la Universitat Victòria de Wellington posen el focus en les pluges extremes, la sequera i els ciclons tropicals.

Segons els autors de la investigació, des de la dècada de 1950, les fortes pluges s’han tornat més freqüents i intenses en la major part del món. “Els diluvis són cada vegada més freqüents i intensos, especialment, a Amèrica del Nord, a Àsia i a Europa”, revela l’informe.

Igual que les onades de calor, les inundacions van deixar una xifra similar de morts en els últims 20 anys: 111.000. La factura econòmica supera els 610.000 milions de dòlars a tot el món.

La falta de coneixement d’esdeveniments previs i l’escassetat de dades dificulten la previsió de danys provocats amb aquests esdeveniments. Així, els investigadors reclamen que per a adaptar-se als riscos canviants i optimitzar la mitigació d’aquestes modificacions, és “crucial que la comprensió de tots aquests fenòmens continue desenvolupant-se i es faça de manera equitativa en totes les regions”.

Últimes notícies

Musuayi i Ryan ja treballen a la ciutat esportiva del Llevant

Yanis Musuayi i Mathew Ryan s’han incorporat als entrenaments del Llevant a la ciutat esportiva de Buñol en la penúltima setmana de pretemporada. El club ha tancat el fitxatge del davanter belga i la renovació del porter australià.

El Valencia Basket tanca la campanya amb 11.900 abonats de l’equip masculí

Valencia Basket ha tancat la fase principal de la campanya d’abonaments amb 11.900 abonats de l’equip masculí i més de 3.600 del femení, que encara pot créixer. El club preveu superar els 15.500 abonats entre les dues seccions.

Nova guia web de València per a seguir l’eclipsi solar del 12 d’agost amb tota seguretat

La web municipal de València ha obert un espai específic amb horaris, punts d’observació, consells de seguretat, transport i activitats per a gaudir de l’eclipsi solar del 12 d’agost.

Una nova formulació valenciana promet protecció davant la radiació ionitzant

L’Institut d’Investigació Sanitària La Fe i la Universitat de València han desenvolupat una formulació innovadora que combina compostos bioactius per a protegir l’organisme davant la radiació ionitzant i reduir-ne els danys després de l’exposició.

Rescatats amb helicòpter quatre senderistes deshidratats al barranc de l’Encantà

Quatre senderistes han sigut evacuats amb l’helicòpter del Consorci Provincial de Bombers al barranc de l’Encantà, entre Planes i l’embassament de Beniarrés, després de patir esgotament i deshidratació en una zona de difícil accés i amb altes temperatures.

Quatre detinguts per una onada de robatoris en empreses de la Comunitat Valenciana i Cuenca

La Guàrdia Civil ha detingut quatre hòmens, tots de nacionalitat romanesa, acusats d’onze robatoris en empreses de la Comunitat Valenciana i de Cuenca mitjançant el mètode del butró. En els registres a València s’han recuperat un arma de foc, joies, diners en efectiu i ferramentes robades.

Detingut a Oriola un membre d’una banda que atracava joieries a França

La Policia Nacional, els Mossos i la Gendarmerie han desmantellat una organització transfronterera que assaltava joieries a França, amb operatius a Barcelona, Tarragona, Oriola i Suècia.

L’equip de la UPV arrasa a la Formula Student Austria i manté el lideratge mundial

L’FSUPV Team de la Universitat Politècnica de València ha guanyat la Formula Student Austria 2026, revalida el títol i consolida el seu lideratge mundial en la categoria de combustió.
FILMOTECA D'ESTIU