10.2 C
València
Dimecres, 28 gener, 2026

El canvi climàtic duplica les probabilitats d’onades de calor en un any

L’estiu serà més sec i calorós del normal”, assegura l’Agència Estatal de Meteorologia (AEMET).
Un advertiment que no és un crit aïllat. “La calor mitjana i extrem estan augmentant en tots els continents”, alertava el Grup Intergovernamental d’Experts sobre el Canvi Climàtic ( IPCC) per les seues sigles en anglés) en un dels seus últims informes.

Alguns fenòmens meteorològics extrems com les onades de calor tenen una relació “clara i inequívoca” amb el canvi climàtic a tot el món, mentre que amb uns altres, com els ciclons, el paper del calfament global en cada esdeveniment és més variable.

En el cas de les onades de calor, a més, és “probable que les asseguradores, els economistes i els governs subestimen l’abast de les repercussions”, indica un estudi de la Universitat d’Oxford, l’Imperial College de Londres (el Regne Unit) i la Universitat Victòria de Wellington (Nova Zelanda).

L’equip va examinar, amb l’anomenada ciència de l’atribució, les repercussions de cinc fenòmens meteorològics extrems i el grau en què podien atribuir-se al canvi climàtic induït per l’ésser humà.
Van usar els últims informes del Grup intergovernamental d’experts sobre el canvi climàtic i els resultats d’un conjunt cada vegada major d’estudis d’atribució, en els quals s’usen observacions meteorològiques i models climàtics per a determinar el paper del canvi climàtic en alguns fenòmens meteorològics.

Els extrems de calor han augmentat en probabilitat i intensitat a causa del canvi climàtic”, asseguren. A més, deixen clar l’origen: “és el canvi climàtic provocat per l’home”.

Passatges que amenacen amb no ser esdeveniments aïllats. “La probabilitat que ocórrega una onada de calor es multiplica per dos si es compara amb un any amb clima preindustrial i amb una temperatura d’1,2 °C superior“, assegura el text. Això, mantenint les temperatures actuals, però si ascendeixen per damunt del límit fixat pels Acords de París, la probabilitat d’episodis de calor extrema es quintuplica.

Els autors van descobrir que, en el cas d’alguns fenòmens meteorològics extrems, com les onades de calor, “la relació amb el canvi climàtic és clara i inequívoca a tot el món, i que és probable que les asseguradores, els economistes i els governs subestimen l’abast de les repercussions”.

Per a altres fenòmens com els ciclons tropicals, l’estudi assenyala que “existeixen importants diferències entre regions i que el paper que exerceix el canvi climàtic en cada esdeveniment és més variable que en el cas de les onades de calor”.

Els fenòmens meteorològics més extrems i intensos, com les onades de calor, les sequeres i les pluges torrencials, han augmentat dràsticament en els últims anys, afectant la població de tot el planeta.

Per això, comprendre el paper que juga el canvi climàtic en aquests esdeveniments pot ajudar a preparar-nos millor per a ells. També ens permet determinar el cost real que tenen les emissions de carboni en les nostres vides”, va indicar l’autor principal de l’estudi, Ben Clarke, de l’Oxford, en un comunicat.
A més, es necessiten amb ”urgència” més dades dels països d’ingressos baixos i mitjans, on els efectes del canvi climàtic es deixen sentir amb més força.

“No estem preparats”

Malgrat les alertes i dels sistemes meteorològics cada vegada més precisos, “la societat no està preparada per a esdeveniments que històricament hagen sigut tan poc probables”, destaquen els autors en la seua investigació. “Som especialment vulnerables a aquesta mena d’esdeveniments extrems i que ara són més possibles”, apunten.

En les dos últimes dècades, “es van registrar 157.000 morts per onades de calor en tot el planeta“, segons les dades registrades en l’EMDAT (la base de dades sobre desastres internacionals). Cert és que, l’àmplia majoria d’aqueixes defuncions, es van registrar en dos onades de calor: la de 2003 a Europa i la de 2010 a Rússia.

Aquests dos esdeveniments van acumular 70.000 i 55.000 morts, “l’onada de calor de 2003 va ser més probable per culpa del canvi climàtic”, incideixen els autors de la investigació. Al costat del creixent nombre de pèrdues humanes, la calor també ha provocat nombroses complicacions cardiovasculars i respiratòries i insuficiència renal.

Fenòmens extrems

Les onades de calor no són els únics esdeveniments meteorològics anormals, els investigadors de la Universitat d’Oxford, de l’Imperial College London i de la Universitat Victòria de Wellington posen el focus en les pluges extremes, la sequera i els ciclons tropicals.

Segons els autors de la investigació, des de la dècada de 1950, les fortes pluges s’han tornat més freqüents i intenses en la major part del món. “Els diluvis són cada vegada més freqüents i intensos, especialment, a Amèrica del Nord, a Àsia i a Europa”, revela l’informe.

Igual que les onades de calor, les inundacions van deixar una xifra similar de morts en els últims 20 anys: 111.000. La factura econòmica supera els 610.000 milions de dòlars a tot el món.

La falta de coneixement d’esdeveniments previs i l’escassetat de dades dificulten la previsió de danys provocats amb aquests esdeveniments. Així, els investigadors reclamen que per a adaptar-se als riscos canviants i optimitzar la mitigació d’aquestes modificacions, és “crucial que la comprensió de tots aquests fenòmens continue desenvolupant-se i es faça de manera equitativa en totes les regions”.

Últimes notícies

Detingut el responsable d’un bar per instal·lar cambres ocultes en els lavabos del local

La Guàrdia Civil ha detingut al responsable d'un bar a L'Alqueria de la Comtessa per instal·lar cambres ocultes en els lavabos. S'han intervingut dos cambres i cinc discos amb més de 5 TB i la investigació continua oberta.

Avís taronja per ratxes de 90 km/h a Alacant i per fenòmens costaners este dimecres

Aemet ha establit per a este dimecres l'avís taronja per vent a Alacant i per fenòmens costaners en els litorals de València i Alacant. També activa avisos grocs per vent a Castelló i zones de València i per mala mar en el sud d'Alacant i a Castelló en diferents trams horaris.

Pluges al migdia, baixada de temperatures i ratxes molt fortes este dimecres en la Comunitat Valenciana

La Comunitat Valenciana espera este dimecres intervals nuvolosos amb pluges en les hores centrals, descens tèrmic i vent de l'oest amb ratxes que podrien superar 90 km/h. El dijous augmentarà la nuvolositat al matí i les màximes repuntaran a la vesprada, amb ratxes molt fortes a l'interior.

El Vila-real incorpora a Alfon González i negocia el fitxatge d’Alex Freeman

El club ha tancat l'arribada en cessió de Alfon González per a reforçar la banda esquerra i manté converses pel lateral Alex Freeman. La defensa es reordena davant la baixa de llarga duració de Juan Foyth.

Pradas replica a Bernabé i defén que el 29-O va estar al peu del canó

Salomé Pradas ha respost a Pilar Bernabé després de la seua compareixença al Senat per la DANA. La exconsellera ha defés que el 29-O va estar al peu del canó.

La Diputació de València avança a gener la neteja de platges i incorpora noves rastrilladoras

La Diputació de València ha avançat a gener una campanya que solia començar al març i ha sumat dos rastrilladoras per a treballar en la riba. La mesura respon als temporals i busca mantindre les platges netes i segures tot l'any, amb prioritat en el sud i un calendari fins a octubre.

Pérez Llorca oferix al PSPV tornar a la Mesa de Les Corts i desbloquejar els òrgans estatutaris

Pérez Llorca ha tendit la mà al PSPV perquè torne a la Mesa de Les Corts i al Consell de Radiotelevisió Valenciana i per a renovar els òrgans estatutaris. Després de reunir-se amb els síndics, ha defés recuperar la 'normalitat institucional' i s'ha mostrat disposat a formalitzar una reunió amb Diana Morant.

Veïns de València rebran pautes per a prohibir allotjaments turístics en les seues finques

La federació veïnal llança una campanya per a explicar els canvis en la Llei de Propietat Horitzontal que permeten vetar pisos turístics en els edificis. La iniciativa inclou sessions informatives en barris.