El canvi climàtic duplica les probabilitats d’onades de calor en un any

L’estiu serà més sec i calorós del normal”, assegura l’Agència Estatal de Meteorologia (AEMET).
Un advertiment que no és un crit aïllat. “La calor mitjana i extrem estan augmentant en tots els continents”, alertava el Grup Intergovernamental d’Experts sobre el Canvi Climàtic ( IPCC) per les seues sigles en anglés) en un dels seus últims informes.

Alguns fenòmens meteorològics extrems com les onades de calor tenen una relació “clara i inequívoca” amb el canvi climàtic a tot el món, mentre que amb uns altres, com els ciclons, el paper del calfament global en cada esdeveniment és més variable.

En el cas de les onades de calor, a més, és “probable que les asseguradores, els economistes i els governs subestimen l’abast de les repercussions”, indica un estudi de la Universitat d’Oxford, l’Imperial College de Londres (el Regne Unit) i la Universitat Victòria de Wellington (Nova Zelanda).

L’equip va examinar, amb l’anomenada ciència de l’atribució, les repercussions de cinc fenòmens meteorològics extrems i el grau en què podien atribuir-se al canvi climàtic induït per l’ésser humà.
Van usar els últims informes del Grup intergovernamental d’experts sobre el canvi climàtic i els resultats d’un conjunt cada vegada major d’estudis d’atribució, en els quals s’usen observacions meteorològiques i models climàtics per a determinar el paper del canvi climàtic en alguns fenòmens meteorològics.

Els extrems de calor han augmentat en probabilitat i intensitat a causa del canvi climàtic”, asseguren. A més, deixen clar l’origen: “és el canvi climàtic provocat per l’home”.

Passatges que amenacen amb no ser esdeveniments aïllats. “La probabilitat que ocórrega una onada de calor es multiplica per dos si es compara amb un any amb clima preindustrial i amb una temperatura d’1,2 °C superior«, assegura el text. Això, mantenint les temperatures actuals, però si ascendeixen per damunt del límit fixat pels Acords de París, la probabilitat d’episodis de calor extrema es quintuplica.

Els autors van descobrir que, en el cas d’alguns fenòmens meteorològics extrems, com les onades de calor, “la relació amb el canvi climàtic és clara i inequívoca a tot el món, i que és probable que les asseguradores, els economistes i els governs subestimen l’abast de les repercussions”.

Per a altres fenòmens com els ciclons tropicals, l’estudi assenyala que “existeixen importants diferències entre regions i que el paper que exerceix el canvi climàtic en cada esdeveniment és més variable que en el cas de les onades de calor”.

Els fenòmens meteorològics més extrems i intensos, com les onades de calor, les sequeres i les pluges torrencials, han augmentat dràsticament en els últims anys, afectant la població de tot el planeta.

«Per això, comprendre el paper que juga el canvi climàtic en aquests esdeveniments pot ajudar a preparar-nos millor per a ells. També ens permet determinar el cost real que tenen les emissions de carboni en les nostres vides”, va indicar l’autor principal de l’estudi, Ben Clarke, de l’Oxford, en un comunicat.
A més, es necessiten amb ”urgència” més dades dels països d’ingressos baixos i mitjans, on els efectes del canvi climàtic es deixen sentir amb més força.

“No estem preparats”

Malgrat les alertes i dels sistemes meteorològics cada vegada més precisos, “la societat no està preparada per a esdeveniments que històricament hagen sigut tan poc probables”, destaquen els autors en la seua investigació. “Som especialment vulnerables a aquesta mena d’esdeveniments extrems i que ara són més possibles”, apunten.

En les dos últimes dècades, «es van registrar 157.000 morts per onades de calor en tot el planeta«, segons les dades registrades en l’EMDAT (la base de dades sobre desastres internacionals). Cert és que, l’àmplia majoria d’aqueixes defuncions, es van registrar en dos onades de calor: la de 2003 a Europa i la de 2010 a Rússia.

Aquests dos esdeveniments van acumular 70.000 i 55.000 morts, “l’onada de calor de 2003 va ser més probable per culpa del canvi climàtic”, incideixen els autors de la investigació. Al costat del creixent nombre de pèrdues humanes, la calor també ha provocat nombroses complicacions cardiovasculars i respiratòries i insuficiència renal.

Fenòmens extrems

Les onades de calor no són els únics esdeveniments meteorològics anormals, els investigadors de la Universitat d’Oxford, de l’Imperial College London i de la Universitat Victòria de Wellington posen el focus en les pluges extremes, la sequera i els ciclons tropicals.

Segons els autors de la investigació, des de la dècada de 1950, les fortes pluges s’han tornat més freqüents i intenses en la major part del món. “Els diluvis són cada vegada més freqüents i intensos, especialment, a Amèrica del Nord, a Àsia i a Europa”, revela l’informe.

Igual que les onades de calor, les inundacions van deixar una xifra similar de morts en els últims 20 anys: 111.000. La factura econòmica supera els 610.000 milions de dòlars a tot el món.

La falta de coneixement d’esdeveniments previs i l’escassetat de dades dificulten la previsió de danys provocats amb aquests esdeveniments. Així, els investigadors reclamen que per a adaptar-se als riscos canviants i optimitzar la mitigació d’aquestes modificacions, és “crucial que la comprensió de tots aquests fenòmens continue desenvolupant-se i es faça de manera equitativa en totes les regions”.

Últimes notícies

Corberán admet vergonya per la imatge del València a Riazor

Carlos Corberán ha qualificat de vergonyosa la primera part del València a Riazor, en la derrota 3-1 contra el Deportivo. L’entrenador ha assumit la responsabilitat i ha criticat la falta d’activació i actitud competitiva del seu equip.

Dos gols en pròpia porta condemnen el Valencia a Riazor

El Valencia ha tornat a oferir una mala imatge a Riazor i ha perdut 3-1 davant el Deportivo, amb dos gols en pròpia porta de César Tárrega i Diakhaby. L’equip gallec ha celebrat així la seua primera victòria en Primera huit anys després, i continua invicte este curs.

Busquen aclarir la mort d’un home trobat al riu Xúquer a Sueca

La Guàrdia Civil investiga la mort d’un home, encara sense identificar, localitzat este diumenge flotant al riu Xúquer al seu pas per Sueca. Els agents analitzen si va morir per accident, causes naturals o altres circumstàncies.

El Levante fitxa cedit el francés Axel Tape fins a final de temporada

El Levante UD ha tancat la incorporació en qualitat de cedit del centrecampista francés Axel Tape, de 19 anys, procedent del Bayer 04 Leverkusen fins a final de temporada.

Pego arriba als 37 graus i encapçala la pujada de temperatures a la Comunitat

Les màximes han pujat fins a 7 graus en municipis com Pego, que ha registrat 37 graus. A les comarques de València també s’han superat els 36 graus en alguns punts.

Enric Mas es corona en Aitana i es posa líder de la Vuelta

El mallorquí Enric Mas s’ha imposat en l’Alto de Aitana, ha estrenat el mallot roig i arriba al primer descans com a nou líder sòlid de la Vuelta 2026.

Set migrants arriben en pastera a una platja de Santa Pola en ple migdia

Una pastera amb set migrants d’origen magribí ha arribat este migdia a la platja de Santa Pola del Este, plena de banyistes. Els hòmens, alguns possiblement menors, han fugit pel passeig marítim fins que els han localitzat les forces de seguretat.

Mor un home en colpejar-se el cap al Pou Clar d’Ontinyent

Un home d’entre 35 i 40 anys ha mort este divendres al paratge del Pou Clar d’Ontinyent després de colpejar-se el cap amb una roca mentre estava amb la família.