18.3 C
València
Dimarts, 25 novembre, 2025

Catalá apel·la a la ciència per a estar més preparats davant catàstrofes i demana coordinació després de la dana

L’alcaldessa de València, María José Catalá, ha apel·lat a la ciència per a estar més preparats davant possibles catàstrofes i minimitzar els seus efectes, en la cerimònia de la 37a edició dels Premis Rei Jaume I, presidida pel rei Felip VI i amb l’assistència de la ministra de Ciència, Diana Morant, absència del president en funcions, Carlos Mazón, inclosa. Catalá ha vinculat el suport de la Corona a estos guardons amb una mirada pràctica: acudir al coneixement per a anticipar-se a episodis extrems i reduir en la mesura del possible el seu impacte social i econòmic.

Ciència i prevenció davant catàstrofes

L’alcaldessa ha sostingut que el suport i compromís amb els Premis Rei Jaume I també fan mirar a la ciència ‘com el lloc on esta terra ha d’acudir per a estar més preparats davant possibles catàstrofes i evitar i minimitzar en la mesura del possible les seues pitjors conseqüències’. Ha valorat que estos guardons ‘celebren l’excel·lència científica’ i que, des de la seua creació, han projectat el nom d’Espanya i de València a l’àmbit internacional. En eixe marc, ha posat el focus en el paper de les dones en la investigació, en defendre que són un ‘impuls inspirador perquè les jóvens trien el camí de la ciència i de la investigació’.

Catalá ha considerat que els Premis Rei Jaume I adquirixen un valor especial en situar el talent en el centre i ha subratllat, amb la seua pròpia fórmula, ‘Sense cognoms, sense barreres, sense prejuís’. Després d’agrair el suport de la Corona en els moments més durs viscuts per la ciutadania valenciana, ha insistit en una idea de continuïtat: combinar prestigi científic amb decisions efectives perquè la prevenció es traduïsca en seguretat real.

En eixa línia, ha afirmat: ‘La ciència està del nostre costat, tenim a les millors universitats, tenim grans professionals. Però necessitem coordinació i lleialtat institucional’. Un any després de la dana, ha defés que ‘ja s’hauria d’estar treballant en una gran solució d’enginyeria hidràulica per a protegir el conjunt de la ciutat de València i de tota l’àrea metropolitana’ i ha reclamat un ‘pla sud metropolità ja’. La proposta, de caràcter tècnic, pretén reforçar les defenses enfront d’episodis de pluges torrencials, alguna cosa que, segons ha remarcat, requerix planificació conjunta d’administracions i un lideratge clar per a accelerar terminis.

Exigències a administracions i empreses

El president de la Fundació Premis Rei Jaume I, Vicente Boluda, ha criticat la ‘intolerable descoordinació de les administracions’ en la postdana. Després d’agrair el ‘suport, carinyo i presència constant’ dels reis en els mesos posteriors a aquell episodi, ha reconegut que han sigut moments ‘durs’ en els quals la societat valenciana s’ha ‘reinventat’, i ha destacat la solidaritat que han mostrat ciutadans de tota Espanya.

Boluda ha retret que ‘encara no s’ha iniciat ni una sola obra per a evitar que una tragèdia com la que va ocórrer el 29 d’octubre de 2024’ torne a repetir-se, i ha demanat que qualsevol actuació ‘ha d’atendre’s a criteris científics i tècnics’. A més, ha felicitat els set premiats, als qui ha definit com a ‘referents en les seues respectives disciplines i que contribuïxen a engrandir el país amb la seua labor’, i ha assenyalat que la seua trajectòria és una ‘inspiració’ per a reforçar la interconnexió entre ciència, investigació i empresa.

També ha recordat els aprenentatges del professor Santiago Grisolía, creador dels Premis, en subratllar que ‘no hi ha avanç sense inversió en ciència, investigació i tecnologia’ i reclamar que el teixit empresarial es comprometa més amb el seu entorn. D’ací la seua crida a ‘comprometre’ns més’ com a empresaris. Finalment, ha insistit en una ‘rebaixa del nivell de crispació i polarització política existent’ i ha reclamat el ‘tan anhelat Pacte per la Ciència’, que ha considerat clau per a augmentar la inversió en I+D+i fins al 3% en 2030, reforçar mitjans per a investigadors i elevar la seua connexió amb les empreses.

Últimes notícies

El Govern aprova una nova zona catastròfica per a la Comunitat Valenciana per inundacions i incendis

El Consell de Ministres ha aprovat la declaració que inclou a 63 comarques d'onze comunitats després d'episodis de pluges, DANA i focs entre agost i novembre.

Emergències recorda als ajuntaments la normativa per a les festes de Nadal

La Conselleria d'Emergències i Interior enviarà una circular als municipis per a recordar requisits, autoritzacions i horaris de les celebracions nadalenques. L'objectiu és previndre riscos i unificar criteris davant esdeveniments amb gran afluència.

Chucho Valdés presenta en Els Arts el seu nou disc Cuba & Beyond

Els Arts inaugura este dijous el seu cicle de músiques del món amb Chucho Valdés. El pianista cubà presenta Cuba & Beyond en un recital únic al piano.

Maribel Vilaplana va pagar l’aparcament a les 19.47 després de menjar amb Mazón el dia de la dana

Un registre del pàrquing de Glorieta reflectix un càrrec de 15,10 euros a les 19.47:45 del 29 d'octubre. La jutgessa ordena verificar entrada i eixida i demana gravacions del 112

Rescaten a Benidorm a una dona obligada a prostituir-se i detenen a quatre persones

La Policia Nacional ha rescatat a una dona agredida i explotada sexualment a Benidorm i ha detingut a quatre persones en esta localitat i a L'Alfàs del Pi.

Vox votarà en contra del decret d’ajudes per la DANA 2024

Pepa Millán ha confirmat que Vox rebutjarà en el Congrés el reial decret llei amb mesures enfront dels danys de la DANA d'octubre de 2024, en considerar-ho insuficient.

Maribel Vilaplana va pagar a les 19.47 l’aparcament després de menjar amb Mazón el dia de la DANA

Maribel Vilaplana va pagar a les 19.47 un tiquet de 15,10 euros en un aparcament pròxim al Ventorro el dia de la DANA, després de menjar amb Carlos Mazón. El jutjat de Catarroja ha demanat certificar les hores d'entrada i eixida del vehicle.

Hugo Duro després de la seua xilena en el derbi: treball diari per a eixos moments

El davanter del València va valorar la seua xilena davant el Llevant, va destacar la passada de Gayà i es va afermar com a màxim golejador de l'equip en Lliga amb 4 punts.