Cau una xarxa criminal que facilitava de manera fraudulenta Inspeccions de la ITV

En un operatiu que va abastar mesos de recerca, la Policia Nacional ha desmantellat una complexa xarxa criminal enfocada a facilitar de manera fraudulenta Inspeccions Tècniques de Vehicles (ITV) i que abastaria la implicació de propietaris de vehicles que es desplaçarien des de diferents punts d’Espanya fins a la localitat de Crevillent (Alacant) i Santomera (Múrcia).

Aquesta xarxa guardava estreta relació amb empreses que es dedicaven a la compravenda de vehicles.

Inici de la recerca

L’operació, liderada pel Grup de Recerca de la Brigada d’Estrangeria i Fronteres de la Comissaria de Policia Nacional a Elx, amb la col·laboració del Cos de Policia Local de Crevillent, va revelar una trama delictiva que involucrava a ciutadans d’origen marroquí, senegalés i espanyols.

En el centre d’aquesta operació i com a principal investigat es trobava un individu de nacionalitat marroquina, resident a Crevillent, qui exercia un paper clau com a intermediari entre empreses de compravenda de vehicles de segona mà i importació, tallers de la zona i una Estació d’ITV a Santomera (Múrcia).

La seua participació abastava des de la supervisió d’inspeccions fraudulentes dins de la mateixa estació d’ITV, fins a la revisió de documents; arribant fins i tot a tenir connexions amb propietaris de vehicles particulars amb deficiències, als quals cobrava per a aconseguir un resultat positiu en la inspecció del vehicle en l’estació.

15 fallades greus per a un vehicle amb la ITV recentment aprovada

A tall d’exemple, en el transcurs de la recerca i cap a la primera quinzena del mes de juny, els agents adscrits al Grup de Recerca de la Brigada d’Estrangeria i fronteres d’Elx van centrar la ubicació d’un d’aquests vehicles investigats i que recentment hauria passat una presumpta Inspecció Tècnica de Vehicle amb resultat favorable, però de manera fraudulenta.

Els investigadors van interceptar al conductor d’aquest vehicle i al·legant el mal estat visible i ostensible d’aquest, van acompanyar al seu conductor fins a una altra ITV de la localitat d’Elx on el vehicle va ser objecte d’una petita inspecció tècnica.

Fruit d’aquesta inspecció, es va poder concloure que aquest vehicle presentava un total de 15 fallades diferents de caràcter greu, sent important aclarir que amb tan sols un d’ells no hauria de passar la Inspecció.

Metodologia delictiva

Les diligències realitzades per part de la Policia Nacional van revelar la col·laboració estreta entre el principal investigat i diverses empreses de compravenda de vehicles de Crevillent, totes majoritàriament dirigides per ciutadans d’origen marroquí.

Aquestes empreses adquirien per a la seua venda vehicles amb deficiències greus o sense la documentació necessària per a la seua matriculació a Espanya i posterior venda, contribuint així a l’entramat delictiu.

La metodologia operativa delictiva del principal investigat es va consolidar al llarg d’almenys dos anys, durant els quals s’estima que a aproximadament 5.000 vehicles van ser sotmesos a inspeccions favorables de manera fraudulenta representant un risc potencial per a la seguretat viària. La recerca concloc que alguns d’estos vehicles es desplaçarien des de ciutats com Granada, Almeria, València o Albacete.

Fase d’Explotació

La Policia Nacional va concloure la recerca el passat dia 28 de novembre, amb el registre i inspecció d’una de les Estacions que té concedida la Inspecció Tècnica de Vehicles en la localitat de Santomera (Múrcia) així com dues empreses de compravenda de vehicles de segona mà en la localitat de Crevillent.

Tretze han estat els arrestats totals, set empleats de l’Estació d’ITV, incloent-hi directors tècnics, enginyers i tècnics especialitzats, la resta de detinguts van ser localitzats en diferents localitats com Molina de Segura, Crevillent i Elx.

Entre els detinguts, varis amb antecedents penals, es trobaven vuit ciutadans espanyols, quatre marroquins i un senegalés. Els autors estaven compresos entre els 32 anys fins als 68 anys.

A més de les detencions, es van decomissar 9.000 euros en efectiu, documentació vinculada als delictes investigats i una màquina encunyadora de matrícules.

L’operatiu també va incloure inspeccions en més de 200 vehicles en els establiments de compravenda objecte de recerca, resultant en la immobilització d’alguns d’ells per part de la Policia Local de Crevillent a causa de la falta de documentació.

El principal investigat actuava com un empleat més de la ITV

La inspecció duta a terme el passat dia 28 de novembre en l’Estació ITV va destapar la inusual relació que el principal investigat mantenia amb l’empresa, així com amb els encarregats i treballadors.

En aquest registre els investigadors de la Policia Nacional van trobar una taquilla que era utilitzada exclusivament pel principal investigat, el qual no era treballador “assalariat” de l’estació, i el més sorprenent de tot és que a l’interior d’aquesta taquilla van trobar un dispositiu OBD (On Board Diagnostics) que era utilitzat per aquest per a eliminar electrònicament les fallades que els vehicles “corruptes” donaven en la complexa maquinària utilitzada en aquesta mena d’estacions i així poder continuar amb la inspecció de manera favorable.

Les actuacions van ser posades en coneixement del Jutjat d’Instrucció en funcions de guàrdia d’Elx, encara que alguns dels detinguts van ser posats a la disposició dels Jutjats de Múrcia i Molina del Segura.

Tots els detinguts enfronten càrrecs que van des de pertinença a organització criminal, delictes contra l’Administració pública, falsedat documental fins a delictes contra la seguretat viària, incloent-hi estafa al gerent del taller investigat.

La desarticulació d’esta complexa xarxa criminal subratlla l’efectivitat de la col·laboració entre les forces policials en la lluita contra activitats delictives que comprometen la seguretat i legalitat en l’àmbit vehicular.

Accede a nuestra hemeroteca Accedeix a la nostra hemeroteca Access our archive

Últimes notícies

Pérez Llorca advoca per més publicitat i arrelament en l’adjudicació de la vivenda pública

El president ha defés reforçar la transparència en l'adjudicació de vivenda pública i prioritzar l'arrelament en els barems. Ha reivindicat que ja es construïxen unes 5.000 vivendes i ha blindat el Pla Viu enfront d'intents de paralitzar-lo.

Ramazani, pichichi de penal amb un 100% d’encert i nou punts per al València

L'extrem belga s'ha afermat com a especialista des dels onze metres, ha sigut el màxim golejador del València en la segona volta i els seus quatre punts han donat nou punts.

Desmantellada una plantació de marihuana en una nau de Vallada: cinc detinguts

La Guàrdia Civil ha desmantellat un cultiu interior en una nau sense activitat de Vallada amb 1.026 plantes i 25.655 grams de cabdells secs. Hi ha cinc detinguts i un ha ingressat a la presó.

PLD Space alçarà a Elx una nova fàbrica de coets i duplicarà la plantilla

PLD Space alçarà a principis del pròxim any una nova fàbrica a Elx per a escalar la seua producció i preveu duplicar la plantilla fins prop de 1.000 ocupacions des de 2028. El pla es recolza en un memoràndum amb Generalitat i Ajuntament per a agilitzar tràmits i formar perfils tècnics.

València activa el pla especial de neteja de Falles amb 3,2 milions i més WC

El dispositiu reforça contenidors, papereres i recollida fins al 23 de març amb 34.613 jornades de treball i 425 cabines

La borrasca Regina deixarà vent fort dimarts i dimecres i pluges intenses el dijous en la Comunitat Valenciana

Regina marcarà la setmana en la Comunitat Valenciana amb temporal marítim d'este i nord-est, ratxes de fins a 70 km/h i pluges més intenses i generalitzades el dijous.

Avís groc a Alacant este dimarts per ratxes de 70 km/h i ones de 3 metres

Aemet ha activat l'avís groc a l'interior i el litoral sud d'Alacant per vent del nord-est amb ratxes de fins a 70 km/h. En la costa s'esperen ones de 3 metres i vent de força 7 des de primera hora.

Mascarell ha declarat que en el Cecopi no estaven pendents de Mazón

El president del Consorci de Bombers de València ha sostingut davant la jutgessa que el Cecopi no estava pendent de Carlos Mazón. La magistrada ha qüestionat llacunes del relat i una possible falta de direcció durant la DANA.