13.7 C
València
Divendres, 30 gener, 2026

Cau una xarxa criminal que facilitava de manera fraudulenta Inspeccions de la ITV

En un operatiu que va abastar mesos de recerca, la Policia Nacional ha desmantellat una complexa xarxa criminal enfocada a facilitar de manera fraudulenta Inspeccions Tècniques de Vehicles (ITV) i que abastaria la implicació de propietaris de vehicles que es desplaçarien des de diferents punts d’Espanya fins a la localitat de Crevillent (Alacant) i Santomera (Múrcia).

Aquesta xarxa guardava estreta relació amb empreses que es dedicaven a la compravenda de vehicles.

Inici de la recerca

L’operació, liderada pel Grup de Recerca de la Brigada d’Estrangeria i Fronteres de la Comissaria de Policia Nacional a Elx, amb la col·laboració del Cos de Policia Local de Crevillent, va revelar una trama delictiva que involucrava a ciutadans d’origen marroquí, senegalés i espanyols.

En el centre d’aquesta operació i com a principal investigat es trobava un individu de nacionalitat marroquina, resident a Crevillent, qui exercia un paper clau com a intermediari entre empreses de compravenda de vehicles de segona mà i importació, tallers de la zona i una Estació d’ITV a Santomera (Múrcia).

La seua participació abastava des de la supervisió d’inspeccions fraudulentes dins de la mateixa estació d’ITV, fins a la revisió de documents; arribant fins i tot a tenir connexions amb propietaris de vehicles particulars amb deficiències, als quals cobrava per a aconseguir un resultat positiu en la inspecció del vehicle en l’estació.

15 fallades greus per a un vehicle amb la ITV recentment aprovada

A tall d’exemple, en el transcurs de la recerca i cap a la primera quinzena del mes de juny, els agents adscrits al Grup de Recerca de la Brigada d’Estrangeria i fronteres d’Elx van centrar la ubicació d’un d’aquests vehicles investigats i que recentment hauria passat una presumpta Inspecció Tècnica de Vehicle amb resultat favorable, però de manera fraudulenta.

Els investigadors van interceptar al conductor d’aquest vehicle i al·legant el mal estat visible i ostensible d’aquest, van acompanyar al seu conductor fins a una altra ITV de la localitat d’Elx on el vehicle va ser objecte d’una petita inspecció tècnica.

Fruit d’aquesta inspecció, es va poder concloure que aquest vehicle presentava un total de 15 fallades diferents de caràcter greu, sent important aclarir que amb tan sols un d’ells no hauria de passar la Inspecció.

Metodologia delictiva

Les diligències realitzades per part de la Policia Nacional van revelar la col·laboració estreta entre el principal investigat i diverses empreses de compravenda de vehicles de Crevillent, totes majoritàriament dirigides per ciutadans d’origen marroquí.

Aquestes empreses adquirien per a la seua venda vehicles amb deficiències greus o sense la documentació necessària per a la seua matriculació a Espanya i posterior venda, contribuint així a l’entramat delictiu.

La metodologia operativa delictiva del principal investigat es va consolidar al llarg d’almenys dos anys, durant els quals s’estima que a aproximadament 5.000 vehicles van ser sotmesos a inspeccions favorables de manera fraudulenta representant un risc potencial per a la seguretat viària. La recerca concloc que alguns d’estos vehicles es desplaçarien des de ciutats com Granada, Almeria, València o Albacete.

Fase d’Explotació

La Policia Nacional va concloure la recerca el passat dia 28 de novembre, amb el registre i inspecció d’una de les Estacions que té concedida la Inspecció Tècnica de Vehicles en la localitat de Santomera (Múrcia) així com dues empreses de compravenda de vehicles de segona mà en la localitat de Crevillent.

Tretze han estat els arrestats totals, set empleats de l’Estació d’ITV, incloent-hi directors tècnics, enginyers i tècnics especialitzats, la resta de detinguts van ser localitzats en diferents localitats com Molina de Segura, Crevillent i Elx.

Entre els detinguts, varis amb antecedents penals, es trobaven vuit ciutadans espanyols, quatre marroquins i un senegalés. Els autors estaven compresos entre els 32 anys fins als 68 anys.

A més de les detencions, es van decomissar 9.000 euros en efectiu, documentació vinculada als delictes investigats i una màquina encunyadora de matrícules.

L’operatiu també va incloure inspeccions en més de 200 vehicles en els establiments de compravenda objecte de recerca, resultant en la immobilització d’alguns d’ells per part de la Policia Local de Crevillent a causa de la falta de documentació.

El principal investigat actuava com un empleat més de la ITV

La inspecció duta a terme el passat dia 28 de novembre en l’Estació ITV va destapar la inusual relació que el principal investigat mantenia amb l’empresa, així com amb els encarregats i treballadors.

En aquest registre els investigadors de la Policia Nacional van trobar una taquilla que era utilitzada exclusivament pel principal investigat, el qual no era treballador “assalariat” de l’estació, i el més sorprenent de tot és que a l’interior d’aquesta taquilla van trobar un dispositiu OBD (On Board Diagnostics) que era utilitzat per aquest per a eliminar electrònicament les fallades que els vehicles “corruptes” donaven en la complexa maquinària utilitzada en aquesta mena d’estacions i així poder continuar amb la inspecció de manera favorable.

Les actuacions van ser posades en coneixement del Jutjat d’Instrucció en funcions de guàrdia d’Elx, encara que alguns dels detinguts van ser posats a la disposició dels Jutjats de Múrcia i Molina del Segura.

Tots els detinguts enfronten càrrecs que van des de pertinença a organització criminal, delictes contra l’Administració pública, falsedat documental fins a delictes contra la seguretat viària, incloent-hi estafa al gerent del taller investigat.

La desarticulació d’esta complexa xarxa criminal subratlla l’efectivitat de la col·laboració entre les forces policials en la lluita contra activitats delictives que comprometen la seguretat i legalitat en l’àmbit vehicular.

Últimes notícies

El vent nocturn deixa ratxes de 76 km/h a Vilafranca sense incidents en la Comunitat Valenciana

La Comunitat Valenciana seguix en alerta per vent este divendres després d'una nit de ratxes destacades. El màxim, 76 km/h a Vilafranca, no va provocar incidents rellevants.

Febrer arriba en la Comunitat Valenciana amb pluges febles després d’un dissabte ventós

El diumenge, inici de febrer, portarà intervals nuvolosos i pluges febles a l'interior que poden aconseguir el litoral, després d'un dissabte de fort vent d'oest.

CaixaBank guanya 5.891 milions en 2025, un 1,8% més, i eleva el dividend

CaixaBank va obtindre un benefici net de 5.891 milions en 2025, un 1,8% més, malgrat la caiguda del marge d'interessos. Hi haurà dividend total de 0,50 €/acció i payout del 59,4%.

València supera al Maccabi 94-83 amb un Taylor decisiu i el Roig Arena com a impuls

El València Basket es va imposar 94-83 al Maccabi amb Taylor clau en la remuntada i Sako dominant el rebot. La graderia del Roig Arena va impulsar el tancament del partit i l'equip va tornar al top 6.

Unes 150 persones reclamen a València l’expulsió d’Israel dels tornejos europeus

La concentració va coincidir amb el partit d'Eurolliga entre València Basket i Maccabi Tel Aviv i es va desenrotllar amb un ampli desplegament policial. És el primer dol de la temporada a Espanya enfront d'un equip israelià que es juga amb públic malgrat la recomanació de celebrar-ho a porta tancada.

Prop de 150 persones reclamen a València expulsar a Israel dels tornejos europeus

Unes 150 persones s'han concentrat al costat del Roig Arena durant el València Basket-Maccabi per a exigir l'expulsió d'Israel de les competicions europees. La protesta ha transcorregut amb consignes, pancartes i un ampli dispositiu policial.

Pérez Llorca ha reclamat una indemnització similar per a les víctimes de la DANA i del tren de Adamuz

El president valencià ha demanat equiparar les indemnitzacions de la DANA amb les de l'accident ferroviari de Adamuz i ha titllat de vergonyosa la diferència. Ha reclamat una rectificació i ha evitat entrar en una guerra de xifres.

Sarabia: ‘Davant el Barça cal ser valents i allunyar-los de la nostra porteria’

Eder Sarabia va assegurar que l'Elx ha de ser valent davant el Barcelona, superar la pressió i mantindre al rival lluny de l'àrea. Va confirmar les baixes d'Álvaro Núñez i Josan Ferrández, i no va descartar al nouvingut Lucas Cepeda.