16.9 C
València
Dijous, 11 desembre, 2025

CHS plantejarà noves restriccions al regadiu davant el mal inici de l’any hidrològic

La Confederació Hidrogràfica del Segura ha citat per al 15 de desembre la Comissió de Desembassament amb la previsió d’acordar noves restriccions als regadius de la conca. L’ajust respon a la mala arrancada de l’any hidrològic 2025-2026, amb precipitacions entorn d’un 50% per davall de l’habitual. Segons va avançar l’organisme, les retallades afectaran regs tradicionals i no tradicionals i seran, com a mínim, del següent escaló respecte als vigents, la qual cosa obligarà a ajustar dotacions i calendaris de reg en les pròximes setmanes.

L’inici del curs hidrològic no està sent bo i els indicadors de sequera i d’escassetat conjuntural han situat per segon mes consecutiu a la demarcació en situació d’alerta. Este context anticipa una gestió més prudent de l’aigua disponible per a garantir el proveïment urbà i sostindre, en la mesura que siga possible, les campanyes agrícoles, prioritzant usos i escalonant demandes.

Un inici de curs en alerta

El president de l’organisme va realitzar balanç de l’any hidrològic anterior, de l’1 d’octubre de 2024 al 30 de setembre de 2025, que va ser bo: es van registrar 372 litres per metre quadrat, un 16% per damunt de la mitjana de l’última dècada. Les aportacions van ascendir a 326 hectòmetres cúbics, 25 més que l’exercici previ, i els consums van rondar els 303 hectòmetres. Encara que eixe consum va superar l’objectiu marcat, els embassaments van tancar amb 69 hectòmetres cúbics emmagatzemats.

A eixe resultat es va sumar un ‘any excepcional’ en aportacions del transvasament Tajo-Segura: 489 hectòmetres cúbics, amb cinc mesos de transferències màximes de 60 hectòmetres i altres set mesos en nivell 2, amb 27 hectòmetres. Amb eixe matalàs, l’organisme preveu que hi haurà capacitat d’atendre tant el proveïment com els regadius del present exercici.

En este context, es va traslladar un missatge de prudència però també d’estabilitat: no es preveuen ‘problemes reals de subministrament fins a 2027′. A més, es va apel·lar a la ‘tranquil·litat’ perquè hi ha ‘molta aigua embassada a la Conca del Segura a conseqüència de l’excepcional any hidrològic i del transvasament’, per la qual cosa no s’esperen ‘incidències’ i es comptarà amb ‘suficient aigua per a atendre el present any hidrològic i fins i tot alguna cosa del següent’.

Regles del transvasament i nova planificació

El 18 de desembre es reunirà el Consell Nacional de l’Aigua sense incloure en l’orde del dia la reforma de les regles d’explotació del transvasament Tajo-Segura. Eixa modificació, prevista en el Pla Hidrològic i a la qual s’oposen els regants, podria abordar-se al llarg de l’any; de prosperar, les aportacions al Segura serien menors, per la qual cosa la conca estaria més condicionada per les seues pròpies reserves i per l’eficiència en l’ús de l’aigua.

Seguix a més en exposició pública el quart cicle de planificació hidrològica, obert fins al 28 de maig, amb una quinzena d’assumptes recurrents: límits a les extraccions d’aigües subterrànies, reducció de la contaminació per nitrats, sostenibilitat dels regadius vinculats al transvasament, conservació de la Mar Menor i impuls de la dessalació. Sobre esta última, el Ministeri per a la Transició Ecològica redacta dos projectes per a noves plantes que aportarien 150 hectòmetres cúbics i, en este cicle, es fixaran les condicions econòmiques d’accés perquè, en paraules de l’organisme, ‘estem arribant ja al límit de la capacitat de pagament que els regants poden tindre en relació a la utilització d’estes aigües’.

Últimes notícies

Presó per al segon detingut pel tiroteig mortal de Xirivella

Un jutjat ha ordenat presó provisional, comunicada i sense fiança per a un home de 65 anys pel tiroteig mortal ocorregut el 4 de setembre a Xirivella. És el pare del primer arrestat i els dos romanen investigats en una causa sota secret de sumari.

Controlat l’incendi en una nau industrial d’Alzira després de diversos desallotjaments preventius

El foc declarat en una nau sense activitat que emmagatzemava cartó i bidons va quedar controlat a les 22.32. Els bombers mantenen treballs amb quatre dotacions.

Camps s’oferix al PP per a ser candidat a la Generalitat i afirma que aconseguiria majoria absoluta

Camps ha presentat el seu equip de campanya i ha defés que la seua proposta és realista: s'ha oferit per a liderar el PPCV i aspirar a la Presidència amb majoria absoluta. Ha demanat un congrés urgent i massiu per a triar candidatura i reactivar la militància.

Metges exigixen atenció de qualitat en la tercera jornada de vaga en la Comunitat Valenciana

Metges de la Comunitat Valenciana s'han concentrat en la tercera jornada de vaga per a exigir menys sobrecàrrega i més mitjans. Sanitat i sindicats han fixat una nova reunió el 17 de desembre mentres discrepen sobre el seguiment.

El Nou Mestalla tindrà seients més grans i amb més espai entre aficionats

El València ha triat a Daplast com a proveïdor de butaques del Nou Mestalla. Les noves places seran més àmplies, amb major separació lateral i passadissos més amples.

Del Moral dirigix la sessió del Llevant, encara sense els quatre lesionats

El Llevant va tornar al treball per a preparar el partit del diumenge davant el Vila-real. Dela, Matías Moreno, Espí i Pablo Martínez no van completar la sessió i Del Moral parlarà el dissabte a les 12.30.

Copete i Diakhaby completen l’entrenament amb el València i apunten al Metropolità

Els centrals Copete i Diakhaby van completar la sessió del dijous amb el València abans de visitar a l'Atlètic. Corberán valora defensa de cinc per la baixa de Tárrega.

El Vila-real iguala la seua pitjor ratxa europea sense guanyar i frega l’eliminació en Champions

Derrota 2-3 davant el Copenhaguen que deixa a l'equip amb opcions mínimes i firma sis partits sense guanyar a Europa, la seua pitjor seqüència històrica igualada. L'equip talla una sequera de 317 minuts sense marcar, insuficient per a canviar la dinàmica.