17 C
València
Dimarts, 24 febrer, 2026

La Comunitat Valenciana supera a Espanya en 10 indicadors econòmics

La Comunitat Valenciana presenta una millor evolució que la d’Espanya en 10 dels principals indicadors econòmics en termes interanuals. En concret, els relatius a PIB, ocupació, exportacions, producció industrial, comerç minorista, empreses o compravenda d’habitatges.

“L’economia de la Comunitat Valenciana presenta signes clars de recuperació i està tornant a prendre impuls. Tot i la complicada conjuntura internacional, l’alt nivell d’inflació i la pujada dels tipus d’interés, la nostra autonomia resisteix i torna a presentar al tercer trimestre de l’any taxes de creixement superiors, tant a la mitjana nacional com a l’europea”, ha explicat la directora general d’Anàlisi i Polítiques Públiques, Ana Berenguer.

El Producte Interior Brut (PIB) de la Comunitat Valenciana va créixer un 4,6% el tercer trimestre de l’any en termes interanuals, 0,8 punts per sobre del que ho va fer el del conjunt del país, que es va situar al 3,8%, i el doble del registrat a la zona euro (2,3%).

“El teixit empresarial valencià sempre s’ha caracteritzat pel seu caràcter emprenedor i, a més a més en estes últimes crisis, ha demostrat també una gran resiliència i capacitat d’adaptació a les noves circumstàncies. Este esperit, unit a mesures de suport a les empreses i als autònoms que desenvolupa el Consell, com ara el Pla Resistir, el Reactiva o els acords en el marc de l’Acord Alcem-nos, han contribuït a mantindre l’activitat i l’ocupació en els sectors”, ha destacat Ana Berenguer.

Mercat de treball

Pel que fa als indicadors relatius al mercat de treball, cal destacar que l’afiliació a la Seguretat Social va créixer al novembre un 3,1% a la Comunitat Valenciana respecte al mateix mes de l’any anterior, mentre que a Espanya l’increment va ser del 2,7%. En estos moments a la Comunitat Valenciana hi ha afiliades a la Seguretat Social 2.076.704 persones, xifra que suposa un rècord històric.

Pel que fa a la xifra d’atur registrat al novembre, va baixar un 12,9% a la Comunitat Valenciana en termes interanuals davant el 9,5% de descens que va registrar el conjunt del país. És a dir, l’atur es va reduir a la Comunitat Valenciana 3,4 punts més que a Espanya. El novembre passat la Comunitat Valenciana va liderar la baixada de l’atur a Espanya amb 15.330 desocupats menys respecte al mes anterior.

Per part seua, els contractes indefinits es van incrementar un 263,6% a la Comunitat Valenciana, 25 punts més que la mitjana espanyola (238,4%) de gener a novembre respecte al mateix període de l’any anterior.

Si atenem a l’Enquesta de Població Activa (EPA), la Comunitat Valenciana registra una taxa d’atur del 13,5% el tercer trimestre de l’any, davant del 12,7% d’Espanya. Tot i això, el descens d’esta taxa segons l’EPA ha estat més gran a la Comunitat Valenciana (-2,6 punts) que a Espanya (-1,9) en este mateix període. Així mateix, en el tercer trimestre es va registrar a la Comunitat Valenciana la xifra de persones aturades més baixa des del 2008, “una tendència que esperem que continue”, ha apuntat Ana Berenguer, a la següent EPA que es publicarà el 26 de gener.

Exportacions i producció industrial

Pel que fa a les xifres d’exportacions cal assenyalar que a la Comunitat Valenciana van augmentar un 24,6%, un punt més que al conjunt del país (23,6%) de gener a octubre. Durant este període la Comunitat Valenciana va exportar productes per un import global de 32.872 milions.

“Les exportacions van créixer a les tres províncies per sobre del 16%. Per sectors, automòbil  lidera exportació de la Comunitat Valenciana (amb un augment del 34%), seguit dels productes ceràmics (26%) agroalimentació (9%)”, ha assenyalat Berenguer.

Per la seua banda, el creixement de l’Índex de Producció Industrial es va situar en període de gener a octubre al 3,4% davant el 3,3% del conjunt del país. Este índex mesura l’evolució de l’activitat productiva de les branques industrials, exclosa la construcció.

Empreses

Pel que fa a l’activitat empresarial, tant la xifra d’empresa inscrites a la Seguretat social com l’afiliació d’autònoms presenten una evolució millor a la Comunitat Valenciana que al conjunt del país.

Així la Comunitat Valenciana va tancar novembre amb 151.059 empreses inscrites a la Seguretat Social, un 0,9% més que el mateix mes de l’any anterior. En el cas d’Espanya, la xifra es va mantindre invariable.

Per part seua, l’afiliació d’autònoms a la Seguretat Social va créixer al novembre un 0,6% a la Comunitat Valenciana, enfront del 0,1% del conjunt del país, i s’arriba a la xifra de 362.322 afiliats.

Compravenda d’habitatges

I ja, finalment la compravenda d’habitatges va remuntar un 26,5% a la Comunitat Valenciana els deu primers mesos de l’any, en comparació del mateix període de l’any anterior. A Espanya, el creixement va ser del 17,6%, gairebé 9 punts per sota de l’augment experimentat a la Comunitat Valenciana.

Accede a nuestra hemeroteca Accedeix a la nostra hemeroteca Access our archive

Últimes notícies

Els bombers de València superen 1.100 servicis per vent en menys de dos mesos

El Consorci ha atés 1.110 actuacions per ratxes i objectes desplaçats en un període molt curt, quasi el triple de la mitjana anual. La cadena de huit borrasques ha forçat reforços operatius.

Rescatats quinze migrants d’una pastera a cinc quilòmetres de la costa alacantina

Salvament Marítim ha rescatat a quinze hòmens que viatjaven en una pastera a uns cinc quilòmetres d'Arenals del Sol. Van arribar al port d'Alacant i van ser atesos per Creu Roja.

Una bandera ucraïnesa de 100 metres recorre Alacant en el quart aniversari de la guerra

Una bandera d'Ucraïna de 100 metres ha encapçalat una marxa pacífica a Alacant, amb lectura de manifest i lemes contra l'oblit. La província concentra el 17% de la diàspora a Espanya.

La Generalitat amplia al 20% l’aval de vivenda i eleva a 30 milions el programa de l’IVF

El Consell reforça el programa de l'IVF fins a 30 milions i eleva l'aval al 20% perquè jóvens de 18 a 45 anys accedisquen a finançament del 100% en la seua primera vivenda. La nova convocatòria amplia el preu màxim a 311.000 € i flexibilitza l'edat en municipis afectats per la dana.

La jutgessa de la DANA centra en les víctimes 60 de les 109 pàgines del seu escrit contra Mazón

La instructora remet al TSJCV una exposició raonada sobre la gestió de la DANA i dedica 60 de 109 pàgines a relatar pel seu nom a 230 víctimes. Enlletgix les 'informacions falses' que van sumar morts inexistents i assenyala que un altre cas en estudi podria elevar el balanç a 231.

Pérez Llorca considera que PPCV i Mazón ja van assumir responsabilitats per la DANA

El president ha expressat un profund respecte per les víctimes i ha defés que el PPCV i Carlos Mazón ja van assumir la seua responsabilitat política. També ha evitat valorar les investigacions judicials i ha recordat les mesures adoptades després del temporal.

El PP evita pronunciar-se sobre la petició al TSJCV per a investigar a Carlos Mazón

El síndic popular Fernando Pastor ha reiterat que el partit no comenta decisions judicials. Ha evitat parlar de demanar l'acta a Carlos Mazón fins que es pronuncie el TSJCV.

Dimarts amb sol i lleuger ascens tèrmic en la Comunitat Valenciana

Dimarts amb cels poc nuvolosos o buidats i temperatures en lleuger ascens o sense canvis en la Comunitat Valenciana. Hi haurà boires i bancs de boira en el litoral.