Consells per a evitar ser estafat a l’hora de comprar online en el ‘Black Friday’

black friday

Imatge d’una xica fent una compra per Internet | Cedida

 

La Policia Nacional ha emés un comunicat, en estos dies a on les compres i els descomptes estan ben presents en les xarxes, recordant que la millor manera per a evitar ser víctima de fraus i estafes cibernètiques en el ‘Black Friday’ és fer ús del sentit comú i mostrar especial atenció a consells claus que permetran fer compres segures en la xarxa.

 

Els experts en fraus i estafes cibernètiques de la Unitat d’Investigació Tecnològica de la Policia Nacional avisen que els ciberdelinqüents aprofiten estos events, en els què s’incrementen les compres i transferències virtuals, per a intentar enganyar a les seues víctimes potencials.    

 

Per a evitar els càrrecs fraudulents, la suplantació d’identitat, la reconducció a una pàgina web falsa o la remissió massiva de missatges amb ofertes irreals, entre moltes altres estafes, els especialistes proposen estes cinc pautes que servixen com a protecció en qualsevol classe de transacció:

 

  • No introduïsca el seu número de targeta en pàgines web de dubtosa confiança. Aplique sempre el seu sentit comú i, en cas de dubte, no faça la transacció.
  • Assegure’s de què siga un lloc segur. Per a això, comprove que apareix la icona d’un cadenat en la barra de direccions del seu navegador.
  • Verifique regularment que els càrrecs rebuts en el seu compte bancari es corresponen amb les compres que ha fet.
  • Utilitze plataformes intermèdies de pagament, amb targetes prepagament o amb saldo reduït.
  • Sempre que siga possible, establisca una doble comprovació per a aprovar la transacció (un codi del banc remés al seu mòbil, targeta de coordenades, etc).
  • Conserve sempre el tiquet o justificant de la transacció de qualsevol classe de compra per a poder fer les reclamacions corresponents en cas de productes defectuosos o que no responguen a l’esperat.

 

Principals fraus que amenacen el procés de compra

Les principals estratègies que han seguit els ciberestafadors durant els últims anys, que han aprofitat l’ús massiu de les targetes de crèdit per a fer pagaments i la normalització de les compres online, han sigut dissenyades per a conseguir el seu objectiu d’enganyar als compradors durant les seues transaccions. Entre elles, la Policia Nacional destaca:

 

El ‘carding’ consistix en la utilització fraudulenta de numeracions vàlides de targetes de crèdit per a fer compres per Internet, és a dir, els càrrecs fraudulents contra una targeta de crèdit, de la què han obtingut les credencials a través d’altres procediments o per atacs a bases de dades de clients d’entitats o empreses. Una vegada obtingudes eixes credencials, l’estafador controla completament la targeta per a operar amb ella lliurement fins que el seu titular original procedisca a la seua anul·lació. 

 

En la majoria dels casos les credencials s’obtenen també en fer transferències electròniques fraudulentes, que consistix en enganyar a les víctimes amb ofertes comercials tan atractives com falses, amb la finalitat de conseguir les dades i claus bancaris o de targetes de crèdit, pagaments o transferències indegudes, etc. Una volta la víctima ha fet la transferència a un compte controlat per l’organització, desapareix tot rastre dels venedors i, per descomptat, també del producte oferit. 

 

El ‘phishing’ és un altre mètode utilitzat pels ciberdelinqüents per a suplantar la identitat d’una empresa i enganyar a les seues víctimes. A través de correus electrònics, que contenen una pàgina web duplicada amb aparença legal (de bancs, organismes, empreses, etc), la víctima, -confiada d’estar davant una pàgina oficial-, proporcionarà les dades que li sol·liciten i que posteriorment utilitzaran per a cometre l’estafa.  Les entitats bancàries, empreses o organismes oficials mai demanen informació de claus per correu electrònic. En cas de patir un d’estos atacs, s’aconsella comunicar-ho a l’entitat o banc suplantat.

 

El ‘pharming’ consisteix a suplantar el nom de domini (DNS) d’una web legal, per a reconduir a l’usuari víctima, a una pàgina web falsa. Una volta en ella, el procediment per a robar les seues dades serà igual que l’anterior.

 

El ‘spamming’ o remissió massiva de missatges no sol·licitats amb ofertes publicitàries de qualsevol classe, avisos falsos, cupons descompte o altres ganxos el més atractiu i creïble possible. Per això, des dels perfils en xarxes socials de la Policia Nacional es reitera no obrir correus d’usuaris desconeguts i eliminar-los directament i mai clicar en enllaços curts de procedència dubtosa.

 

El ‘Vishing’ i el ‘SMishing’ són variants del ‘phishing’. En el cas del ‘Vishing’, l’engany es produïx induïnt a la víctima a cridar a un número d’atenció al client fals. En el ‘SMishing’ la trampa es fa a través d’un SMS.

 

També pots llegir…

Anuncios
Accede a nuestra hemeroteca Accedeix a la nostra hemeroteca Access our archive

Últimes notícies

Més calor i risc de tempestes en l’inici de maig en la Comunitat Valenciana

La primera setmana completa de maig arriba a la Comunitat Valenciana amb un notable repunt de les màximes, fins a 27 graus en el centre, i risc de ruixats tempestuosos a l'interior.

Carlos Álvarez patix una lesió de turmell i perilla la seua final de Lliga amb el Llevant

Carlos Álvarez patix una lesió de sindesmosis en el turmell esquerre i podria perdre's els últims quatre partits de Lliga amb el Llevant, a l'espera de la seua evolució.

El València Basket patix davant un combatiu Ensino Lugo però assegura el passe a semifinals

El València Basket va remuntar en el Roig Arena per a imposar-se 73-70 al Durán Maquinaria Ensino Lugo i certificar el seu bitllet a semifinals de la Lliga Femenina Endesa, on es mesurarà al Spar Girona.

València Basket es jugarà el passe a la final davant Girona sense factor pista

València Basket s'enfrontarà al Spar Girona en les semifinals de la Lliga Femenina, una eliminatòria a doble partit en la qual el conjunt valencià no tindrà el factor pista a favor.

Tres ferits en una col·lisió frontal amb un cotxe en sentit contrari en l’A-7 a Tibi

Tres persones han resultat ferides en una col·lisió frontal en l'A-7, a l'altura de l'eixida de Tibi, després que un dels vehicles circulara en sentit contrari.

Controlat l’incendi en la campa exterior d’un desballestament d’Orihuela

El foc declarat en la campa exterior d'un desballestament a Orihuela ha quedat controlat este diumenge al migdia després dels treballs continuats del Consorci Provincial de Bombers d'Alacant.

Quatre persones moren ofegades, entre elles dos menors, en una platja d’Oliva

Quatre persones, inclosos dos menors d'11 i 14 anys, van morir ofegades a la platja Aigua Morta d'Oliva. Altres dos van ser evacuades a l'Hospital de Gandia amb símptomes d'ofegament.

Aspes guia al Celta a una victòria clau davant l’Elx

Iago Aspas lidera el triomf del Celta per 3-1 davant l'Elx, un resultat que impulsa les seues opcions europees i complica encara més la permanència il·licitana.