Consells per a evitar ser estafat a l’hora de comprar online en el ‘Black Friday’

Ejemplo de shortcode con estilo
Imatge d’una xica fent una compra per Internet | Cedida   La Policia Nacional ha emés un comunicat, en estos dies a on les compres i els descomptes estan ben presents en les xarxes, recordant que la millor manera per a evitar ser víctima de fraus i estafes cibernètiques en el ‘Black Friday’ és fer ús […]
black friday

Imatge d’una xica fent una compra per Internet | Cedida

 

La Policia Nacional ha emés un comunicat, en estos dies a on les compres i els descomptes estan ben presents en les xarxes, recordant que la millor manera per a evitar ser víctima de fraus i estafes cibernètiques en el ‘Black Friday’ és fer ús del sentit comú i mostrar especial atenció a consells claus que permetran fer compres segures en la xarxa.

 

Els experts en fraus i estafes cibernètiques de la Unitat d’Investigació Tecnològica de la Policia Nacional avisen que els ciberdelinqüents aprofiten estos events, en els què s’incrementen les compres i transferències virtuals, per a intentar enganyar a les seues víctimes potencials.    

 

Per a evitar els càrrecs fraudulents, la suplantació d’identitat, la reconducció a una pàgina web falsa o la remissió massiva de missatges amb ofertes irreals, entre moltes altres estafes, els especialistes proposen estes cinc pautes que servixen com a protecció en qualsevol classe de transacció:

 

  • No introduïsca el seu número de targeta en pàgines web de dubtosa confiança. Aplique sempre el seu sentit comú i, en cas de dubte, no faça la transacció.
  • Assegure’s de què siga un lloc segur. Per a això, comprove que apareix la icona d’un cadenat en la barra de direccions del seu navegador.
  • Verifique regularment que els càrrecs rebuts en el seu compte bancari es corresponen amb les compres que ha fet.
  • Utilitze plataformes intermèdies de pagament, amb targetes prepagament o amb saldo reduït.
  • Sempre que siga possible, establisca una doble comprovació per a aprovar la transacció (un codi del banc remés al seu mòbil, targeta de coordenades, etc).
  • Conserve sempre el tiquet o justificant de la transacció de qualsevol classe de compra per a poder fer les reclamacions corresponents en cas de productes defectuosos o que no responguen a l’esperat.

 

Principals fraus que amenacen el procés de compra

Les principals estratègies que han seguit els ciberestafadors durant els últims anys, que han aprofitat l’ús massiu de les targetes de crèdit per a fer pagaments i la normalització de les compres online, han sigut dissenyades per a conseguir el seu objectiu d’enganyar als compradors durant les seues transaccions. Entre elles, la Policia Nacional destaca:

 

El ‘carding’ consistix en la utilització fraudulenta de numeracions vàlides de targetes de crèdit per a fer compres per Internet, és a dir, els càrrecs fraudulents contra una targeta de crèdit, de la què han obtingut les credencials a través d’altres procediments o per atacs a bases de dades de clients d’entitats o empreses. Una vegada obtingudes eixes credencials, l’estafador controla completament la targeta per a operar amb ella lliurement fins que el seu titular original procedisca a la seua anul·lació. 

 

En la majoria dels casos les credencials s’obtenen també en fer transferències electròniques fraudulentes, que consistix en enganyar a les víctimes amb ofertes comercials tan atractives com falses, amb la finalitat de conseguir les dades i claus bancaris o de targetes de crèdit, pagaments o transferències indegudes, etc. Una volta la víctima ha fet la transferència a un compte controlat per l’organització, desapareix tot rastre dels venedors i, per descomptat, també del producte oferit. 

 

El ‘phishing’ és un altre mètode utilitzat pels ciberdelinqüents per a suplantar la identitat d’una empresa i enganyar a les seues víctimes. A través de correus electrònics, que contenen una pàgina web duplicada amb aparença legal (de bancs, organismes, empreses, etc), la víctima, -confiada d’estar davant una pàgina oficial-, proporcionarà les dades que li sol·liciten i que posteriorment utilitzaran per a cometre l’estafa.  Les entitats bancàries, empreses o organismes oficials mai demanen informació de claus per correu electrònic. En cas de patir un d’estos atacs, s’aconsella comunicar-ho a l’entitat o banc suplantat.

 

El ‘pharming’ consisteix a suplantar el nom de domini (DNS) d’una web legal, per a reconduir a l’usuari víctima, a una pàgina web falsa. Una volta en ella, el procediment per a robar les seues dades serà igual que l’anterior.

 

El ‘spamming’ o remissió massiva de missatges no sol·licitats amb ofertes publicitàries de qualsevol classe, avisos falsos, cupons descompte o altres ganxos el més atractiu i creïble possible. Per això, des dels perfils en xarxes socials de la Policia Nacional es reitera no obrir correus d’usuaris desconeguts i eliminar-los directament i mai clicar en enllaços curts de procedència dubtosa.

 

El ‘Vishing’ i el ‘SMishing’ són variants del ‘phishing’. En el cas del ‘Vishing’, l’engany es produïx induïnt a la víctima a cridar a un número d’atenció al client fals. En el ‘SMishing’ la trampa es fa a través d’un SMS.

 

També pots llegir…

Últimes notícies

La UME es desplega a Oliva per les inundacions extremes causades per la dana Adam

Unitats de la UME han eixit de la base de Bétera per reforçar els serveis d’emergències davant les greus inundacions a Oliva i la Safor, amb registres de pluja històrics que superen els 600 litres per metre quadrat.

Pluges històriques a la Safor i la Marina Alta amb més de 600 l/m²

El temporal de pluges intenses al litoral sud de la província de València i el nord d'Alacant ha deixat més de 600 l/m² en 24 hores en municipis de la Safor i la Marina Alta, amb registres rècord a Pego i Forna.

Nou avís Es-Alert per pluges a la Comunitat: es demana no eixir de casa

La Generalitat ha enviat un nou missatge Es-Alert a les zones afectades per les pluges persistents i les inundacions a la Comunitat Valenciana i demana a la població que evite desplaçaments i romanga en la vivenda.

Desallotgen un càmping a Xàbia i més de 100 persones passen la nit en un alberg

Els bombers han desallotjat el càmping El Naranjal de Xàbia per l’episodi intens de pluges, i més d’un centenar de persones s’han traslladat a un alberg municipal. Les autoritats demanen evitar desplaçaments innecessaris mentres continuen els avisos per pluja a la Comunitat Valenciana.

Gandia reforça la vigilància a Beniopa i obri el pavelló del Raval per la pluja extrema

Gandia ha reforçat la vigilància en zones inundables com el barranc de Beniopa i està habilitant el pavelló del Raval per als veïns, davant les fortes pluges que han deixat 309,2 litres per metre quadrat en 24 hores.

Localitzen sense vida una dona que s’havia banyat en una platja de Sagunt en plena alerta per fortes pluges

Els servicis d’emergència han trobat morta una dona desapareguda este diumenge mentre es banyava en una platja de Sagunt, mentres la Comunitat Valenciana es trobava en alerta per fortes pluges i fenòmens costaners.

Trobeu sense vida la dona desapareguda mentre es banyava a la platja de Sagunt

Han localitzat el cos sense vida d’una dona que havia desaparegut este diumenge mentre es banyava a una platja de Sagunt, en una jornada marcada per l’alerta per pluges i fenòmens costaners.

Nou avís Es-Alert per risc d’inundacions al sud de València i nord d’Alacant

La Generalitat ha activat un nou Es-Alert per fortes pluges i risc d’inundacions al litoral sud de València i al litoral nord i interior d’Alacant, i demana extremar les precaucions. L’avís inclou recomanacions de seguretat com allunyar-se de rius i soterranis i telefonar al 112 en cas d’emergència.