10.2 C
València
Dissabte, 17 gener, 2026

Consells per a usar la mascareta baix la pluja i què passa si es banya

 

Durant els últims mesos, la mascareta s’ha convertit en un complement imprescindible en el nostre dia a dia i pareix que ho seguirà sent durant un llarg període de temps. És obligatori usar-la si ixes al carrer i és sancionable si no la portes.

 

No obstant això, no totes les classes de de mascareta són vàlides i fins i tot hi ha algunes que poden suposar-te una sanció econòmica. Per este motiu, cal tindre molta cura a l’hora de comprar-les, ja que no totes estan homologades i tampoc tenen el mateix efecte protector que les que sí que ho estan.

 

Ara bé, una de les grans preocupacions dels ciutadans és l’ús de les mascaretes baix la pluja. Tal com ha explicat Maria Cruz Minguillón, de l’Institut Diagnòstic Ambiental i Estudis de l’Aigua (IDAEA-CSIC) en ‘Maldita Ciencia’, «el material de les mascaretes canvia les seves propietats quan es banya i la seua capacitat de filtració es pot vore afectada. Per això és important que no es banyen».

 

«Els fabricants diuen que tires la mascareta quan estiga bruta o banyada, ja que no asseguren que els materials mantinguen l’eficàcia de filtració quan es banyen. La tendència esta tardor serà mascareta i paraigües», afegix, d’altra banda, Víctor Jiménez Cid, catedràtic del departament de Microbiologia i Parasitologia a la Universitat Complutense de Madrid i membre de la Societat Espanyola de Microbiologia.

 

Què hem de fer si es banya la mascareta?

Pepe Alcamí, viròleg de l’Institut de Salut Carlos III, també ha afirmat que eixos equips no protegixen si es mullen i que fins i tot podrien incrementar el risc d’infecció d’altres malalties. «Si una mascareta es banya per la nostra suor, respiració o saliva s’ha de tirar perquè es poden reproduir molts bacteris, i no és gens higiènic».

 

«En canvi, si es mulla per la pluja, la podem assecar i reutilitzar-la. Si una mascareta es mulla, deixa de filtrar adequadament, tant les quirúrgiques com les de tela». Per tant, si l’equip de protecció es mulla, caldrà canviar-lo com més prompte millor.

 

«Hauria de tirar-se, o rentar-se en cas que siga apta. De fet, els fabricants et diuen que quan una mascareta es mulla, o simplement s’humiteja, ha de canviar-se immediatament, encara que no hagen complert les hores d’ús, perquè la capacitat de filtració es veu deteriorada», ha explicat Carlota Martín Maestro, farmacèutica de la Farmàcia Alameda, a ‘Uppers’.

 

Com evitar que es banye?

A demés, ha advertit que «no servix qualsevol tècnica» per a evitar que la pluja filtre fins a la mascareta. «El més lògic és portar un paraigua, però mai hem de tapar-la amb les nostres mans». Segons Pepe Alcamí, per a protegir-nos del virus en un dia de plujós, «una alternativa és portar, a demés de la mascareta, un protector de classe pantalla de plàstic dels que et poses com un barret: seria el ‘paraigües’ de la mascareta».

 

Si no es disposa d’este equip de protecció, en el cas d’usar mascaretes reutilitzables en dies de pluja, caldrà portar recanvis guardats en fundes protectores, rentar la que s’ha mullat i deixar-la assecar adequadament abans de tornar a usar-la. Si es fan servir les d’un sol ús, caldrà canviar la humida o mullada per una de nova.

Últimes notícies

Busquen per mar i aire a un veler perdut entre Gandia i Guardamar del Segura

Salvament Marítim porta dos dies buscant a un veler de 9 metres amb un únic tripulant entre Gandia i Guardamar. L'última referència ho va situar a l'altura de Benidorm.

Detingut a Xàtiva l’autor de l’atropellament de la Ronda Nord de València

La Guàrdia Civil ha arrestat a Xàtiva al jove que va atropellar en 2024 a un xiquet en la Ronda Nord de València i va fugir. Tenia tres requisitòries i va incomplir una mesura judicial.

Cau a Xàtiva l’autor de l’atropellament de la Ronda Nord: tenia tres ordes d’ingrés a la presó

La Guàrdia Civil ha detingut a Xàtiva al jove que va atropellar en 2024 a un xiquet en la Ronda Nord de València i va fugir. Tenia tres requisitòries i va infringir mesures.

Felipe Orts arriba en el seu millor moment i somia amb el podi a Benidorm

Felipe Orts afronta la Copa del Món de Benidorm en el seu millor moment i es marca el podi com a somni realista malgrat l'alt nivell i la presència de Van der Poel. Sofía Rodríguez aspira a un top 15 davant les grans favorites.

Les temperatures han baixat en la Comunitat Valenciana i les màximes s’han quedat en 15 graus

El descens tèrmic ha deixat les màximes en 15 graus a Rojales i Orihuela, per davall dels 19 del divendres a Pego. El diumenge baixaran les mínimes i les màximes seran similars.

Manifestació a Llíria contra la planta de biometà i per energies segures

Veïns de Llíria han protestat contra la macroplanta de biometà i han reclamat alternatives més netes, segures i sostenibles per a la comarca.

Luis Castro va lamentar que el penal de Mbappé va canviar el partit

El tècnic del Llevant va atribuir el 2-0 a un punt d'inflexió en la pena màxima transformada per Mbappé i va lamentar no capitalitzar les primeres ocasions.

Iván Romero va lamentar la baixada després del penal i va defendre l’actitud del Llevant

El davanter del Llevant va lamentar la derrota 2-0 davant el Reial Madrid, va assegurar que el seu equip va tindre les millors ocasions i que el penal de Mbappé va canviar el partit.