18.1 C
València
Dimecres, 14 gener, 2026

Adverteixen d’un possible desproveïment de pollastre en els pròxims mesos

El sector avícola demana ajuda. Milers de famílies al nostre país depenen de les granges de pollastres, però les pujades de tots els costos estan fent que vegen perillar la seua continuïtat en els pròxims mesos. Asseguren que els marges de benefici, abans de les pujades dels últims mesos eren ja molt escassos, i que la situació ara és insostenible.

Des de la Unió de Xicotets Agricultors i Ramaders (UPA) asseguren que, en un any, una explotació de grandària mitjana ha passat de pagar 800 € de factura de llum al mes, a 3.700 €. Una cosa similar ocorre amb el gas de 3.000 € al mes a més de 6.500 €.

L’organització recorda que els consumidors estan pagant un 35% més pel pollastre que fa pocs mesos. No obstant això els grangers, que cuiden i alimenten als pollastres, no estan percebent a penes res d’aqueix increment, per la qual cosa la seua rendibilitat s’ha desplomat, fent inviable la supervivència de les granges.

La situació és tan crítica, que en tot just uns mesos podríem enfrontar-nos fins i tot a desproveïment de pollastre a nivell nacional, davant la impossibilitat de fer front a les despeses de les granges, que en aquests dies d’onada de calor es disparen encara més per la necessitat de refrigerar les granges per a mantindre el benestar dels animals.

Amb aquestes factures, diuen, els comptes no ixen. Denuncien que el preu d’aquesta carn cada dia s’incrementa en els mercats i, no obstant això, ells no perceben aqueixa pujada. La Unió de Xicotets Agricultors i Ramaders (UPA) calcula que les pèrdues dels grangers avícoles en 32 milions d’euros, “pel fet que en aquests moments els seus costos superen el que les integradores els paguen“, argumenten en un comunicat.

Per pollastre estan perdent entre 0,13 i 0,15 euros. En cas de no corregir-se la situació, les pèrdues podrien fregar els 75 milions a final d’any. L’ajuda que ha articulat el MAPA és de 10 milions d’euros, per la qual cosa és a penes “un pegat” per a una crisi que és d’enorme dimensió.

UPA s’ha reunit en els últims dies amb els dirigents de la patronal avícola i els ha exigit una cosa senzilla: que complisquen la Llei de la Cadena Alimentària i cobrisquen els costos de producció dels grangers. “Un granger no pot cobrar per un pollastre menys de 0,55 o 0,60 euros”, sentencien.

UPA ha llançat també un missatge a ENESA i a Agroseguro perquè posen al dia la línia d’assegurances d’avicultura. “El segur és extremadament car i els grangers tenen serioses dificultats per a contractar-la. No té sentit que una línia d’assegurances siga impossible de contractar”.

Possible desproveïment de pollastres

A conseqüència de tot això, podria donar-se un “possible desproveïment de carn de polit i pollastre a la fi de juliol en els mercats espanyols” segons Alexis Codesal, avicultor i president de l’Associació ‘Defensa la teua avicultura’. Els efectes es notaran en els mercats i en les granges perquè segons Codesal això els està abocant a “una situació de fallida segura“.

UPA recorda que, encara que els consumidors “estan pagant un 35% més pel pollastre que fa pocs mesos“, aquesta pujada no s’està repercutint en els grangerspel que la seua rendibilitat s’ha desplomat, fent inviable la supervivència de les granges“.

Últimes notícies

El Burgos somia i el València s’aferra a la Copa en un dol inèdit

El València arriba al Plantio en plena crisi i busca en la Copa del Rei el passe a quarts i un reforç anímic. El Burgos apunta a una nit històrica davant la seua aficion.

La jutgessa convoca per quarta vegada a l’excap de gabinet de Mazón per a analitzar el seu mòbil

La jutgessa que investiga la gestió de la dana ha citat per quarta vegada a José Manuel Cuenca per a revisar el telèfon que va usar el 29 d'octubre de 2024. Un tècnic de la Generalitat participarà en la inserció de la seua SIM per a intentar recuperar i acarar missatges.

Seguiment dispar de la vaga de metges en la Comunitat: 80% per als convocants i 3,09% per a Sanitat

El Sindicat Mèdic Avanza ha situat el seguiment entre el 70 i el 80%, mentres que la Conselleria de Sanitat l'ha xifrat en un 3,09%. La protesta reclama un estatut propi i millores laborals i retributives.

Més de 270 víctimes de violència sobre la dona han accedit a ocupació amb els itineraris de la Generalitat

Més de 270 víctimes de violència sobre la dona han accedit en 2025 a un lloc de treball gràcies a itineraris d'inserció de la Generalitat. La iniciativa, activa des de mitjan 2024, ha atés a més de 900 dones en les tres províncies.

El poal LED de Callao repetix com a aparador de la Costa Blanca en Fitur

La Costa Blanca tornarà a promocionar-se en Fitur amb un poal de pantalles LED 360 graus en Callao i un programa que integra esport, cultura i gastronomia. Hi haurà més de 60 presentacions, 25 showcookings i presència en espais temàtics de la fira.

Ortí destaca 39 candidatures valencianes als Premis Goya

La consellera Carmen Ortí ha subratllat el gran moment de l'audiovisual valencià amb 39 nominacions en la 40 edició dels Goya, 19 d'elles amb ajudes del IVC.

Detecten una microalga productora de ciguatoxinas en el Mediterrani peninsular

Han confirmat per primera vegada la presència de Gambierdiscus australs en aigües enfront de Dénia i Xàbia, amb abundàncies de 20-140 cèl·lules per litre. El risc per al consumidor es considera baix i es manté la vigilància científica.

El cim sobre finançament autonòmic se salda amb el rebuig de quasi totes les comunitats

El cim sobre el nou sistema de finançament autonòmic ha acabat amb el rebuig de quasi totes les comunitats, excepte Catalunya. El malestar per l'anunci previ d'Oriol Junqueras i l'exigència de majoria absoluta en el Congrés han anticipat un tràmit difícil