Com està afectant la pujada de preus a la ciutadania?

Ejemplo de shortcode con estilo
Els experts calculen que l'IPC pujarà més del 10% si persisteix el conflicte bèl·lic amb Rússia i preveuen que la inflació s'engrossisca en almenys 1,5 punts de mitjana a la UE

Les tensions actuals posen en suspens als supermercats a Espanya. La situació del camp espanyol i la guerra a Ucraïna s’està notant en la cistella de la compra aquest 2022. Existeix una gran diferència amb el que es podia comprar mesos abans amb una quantitat concreta de diners i el que es pot adquirir ara.


La qual cosa anuncia un escenari d’estagflació, un fenomen consistent en un lànguid creixement, descontrol dels preus i que posa en un compromís als bancs centrals a l’hora de fixar els tipus d’interés.


Coincideixen els analistes a destacar que en aquests moments és difícil aproximar xifres o calcular l’horitzó temporal de la crisi, al no poder-se entrellucar quan i en quina mesura s’apaivagarà el conflicte a Ucraïna.


Alça energètica i de preus agrícoles


Els economistes confirmen aquestes previsions i dona per descomptat que l’índex general de preus pujarà a ritmes de dos dígits, no sols pel component energètic sinó pel que afectarà els preus agrícoles pel fet que Ucraïna és un subministrador de cereal estratègic per a Europa.


A més són més optimista sobre els preus, però encara així contempla que les taxes d’inflació s’acceleraran impulsades pel component energètic i vorejaran el 10% que ja es constata en la cistella de la compra, on alguns productes, com l’oli, repunten més del 30%.


Els experts europeus consultats no assenyalen només a Espanya com perjudicada per les alces de preus. Calculen que la inflació estarà almenys 1,5 punts per damunt del que es preveu a la UE. Tenint en compte l’última dada europea, una alça del 5,8%, això suposa depassar una taxa del 7% impensable recentment.

Però, Quin és el motiu que ha desencadenat aquest canvi?


L’origen de la pujada de preu dels aliments recau en els costos de producció que sosté tota la cadena alimentària. Dins d’aquesta cadena alimentària hi ha obstacles i contratemps en cada baula d’aquesta cadena, des del primer fins a l’últim, és a dir, des de l’agricultor, passant pel fabricant i les cadenes de distribució.


Una de les principals conseqüències de l’alta inflació també és que els consumidors perden poder adquisitiu, ja que els salaris segueixen sense pujar. Al contrari del que ocorre amb les dades d’inflació, que tant l’INE com Eurostat a nivell europeu publiquen cada mes, resulta més difícil mesurar amb tanta freqüència i precisió com evolucionen els salaris.


Per això, Quins nous hàbits s’estan emprant?


Ciutadans afirmen tindre precaució amb la freqüència d’encendre i apagar la llum, no posar la calefacció, quedar-se a casa, buscar ofertes o directament no «donar-se capritxos» poden ser solucions perquè aquesta pujada de preus no es note en excés.

Últimes notícies

Desallotgen un càmping a Xàbia i més de 100 persones passen la nit en un alberg

Els bombers han desallotjat el càmping El Naranjal de Xàbia per l’episodi intens de pluges, i més d’un centenar de persones s’han traslladat a un alberg municipal. Les autoritats demanen evitar desplaçaments innecessaris mentres continuen els avisos per pluja a la Comunitat Valenciana.

Gandia reforça la vigilància a Beniopa i obri el pavelló del Raval per la pluja extrema

Gandia ha reforçat la vigilància en zones inundables com el barranc de Beniopa i està habilitant el pavelló del Raval per als veïns, davant les fortes pluges que han deixat 309,2 litres per metre quadrat en 24 hores.

Localitzen sense vida una dona que s’havia banyat en una platja de Sagunt en plena alerta per fortes pluges

Els servicis d’emergència han trobat morta una dona desapareguda este diumenge mentre es banyava en una platja de Sagunt, mentres la Comunitat Valenciana es trobava en alerta per fortes pluges i fenòmens costaners.

Trobeu sense vida la dona desapareguda mentre es banyava a la platja de Sagunt

Han localitzat el cos sense vida d’una dona que havia desaparegut este diumenge mentre es banyava a una platja de Sagunt, en una jornada marcada per l’alerta per pluges i fenòmens costaners.

Nou avís Es-Alert per risc d’inundacions al sud de València i nord d’Alacant

La Generalitat ha activat un nou Es-Alert per fortes pluges i risc d’inundacions al litoral sud de València i al litoral nord i interior d’Alacant, i demana extremar les precaucions. L’avís inclou recomanacions de seguretat com allunyar-se de rius i soterranis i telefonar al 112 en cas d’emergència.

Emergència 1 per pluges a la Marina Alta i avís en cinc comarques més

La Generalitat ha decretat l’emergència 1 per fortes pluges a la Marina Alta i la situació 0 en cinc comarques més, amb avisos d’acumulats que podrien superar els 400 litres en 24 hores. Emergències ha atés quasi 300 incidents, sobretot per inundacions i desperfectes en la via pública.

El València Basket reacciona amb una victòria sòlida davant l’UCAM Murcia

El València Basket ha tallat una dinàmica de tres derrotes seguides amb una victòria contundent contra l’UCAM Murcia, que Xavi Albert qualifica de colp sobre la taula.

Tall de les línies de Rodalia C1 i C2 des de les 20.00 hores per l’alerta roja per pluges

Adif ha suspés este divendres, des de les 20.00 hores i fins a nou avís, la circulació de les línies de Rodalia C1 i C2 entre València Estació Nord i Gandia i entre València Estació Nord i Moixent per l’alerta roja per pluges i tempesta al litoral sud de València i nord d’Alacant.