Com està afectant la pujada de preus a la ciutadania?

Les tensions actuals posen en suspens als supermercats a Espanya. La situació del camp espanyol i la guerra a Ucraïna s’està notant en la cistella de la compra aquest 2022. Existeix una gran diferència amb el que es podia comprar mesos abans amb una quantitat concreta de diners i el que es pot adquirir ara.


La qual cosa anuncia un escenari d’estagflació, un fenomen consistent en un lànguid creixement, descontrol dels preus i que posa en un compromís als bancs centrals a l’hora de fixar els tipus d’interés.


Coincideixen els analistes a destacar que en aquests moments és difícil aproximar xifres o calcular l’horitzó temporal de la crisi, al no poder-se entrellucar quan i en quina mesura s’apaivagarà el conflicte a Ucraïna.


Alça energètica i de preus agrícoles


Els economistes confirmen aquestes previsions i dona per descomptat que l’índex general de preus pujarà a ritmes de dos dígits, no sols pel component energètic sinó pel que afectarà els preus agrícoles pel fet que Ucraïna és un subministrador de cereal estratègic per a Europa.


A més són més optimista sobre els preus, però encara així contempla que les taxes d’inflació s’acceleraran impulsades pel component energètic i vorejaran el 10% que ja es constata en la cistella de la compra, on alguns productes, com l’oli, repunten més del 30%.


Els experts europeus consultats no assenyalen només a Espanya com perjudicada per les alces de preus. Calculen que la inflació estarà almenys 1,5 punts per damunt del que es preveu a la UE. Tenint en compte l’última dada europea, una alça del 5,8%, això suposa depassar una taxa del 7% impensable recentment.

Però, Quin és el motiu que ha desencadenat aquest canvi?


L’origen de la pujada de preu dels aliments recau en els costos de producció que sosté tota la cadena alimentària. Dins d’aquesta cadena alimentària hi ha obstacles i contratemps en cada baula d’aquesta cadena, des del primer fins a l’últim, és a dir, des de l’agricultor, passant pel fabricant i les cadenes de distribució.


Una de les principals conseqüències de l’alta inflació també és que els consumidors perden poder adquisitiu, ja que els salaris segueixen sense pujar. Al contrari del que ocorre amb les dades d’inflació, que tant l’INE com Eurostat a nivell europeu publiquen cada mes, resulta més difícil mesurar amb tanta freqüència i precisió com evolucionen els salaris.


Per això, Quins nous hàbits s’estan emprant?


Ciutadans afirmen tindre precaució amb la freqüència d’encendre i apagar la llum, no posar la calefacció, quedar-se a casa, buscar ofertes o directament no «donar-se capritxos» poden ser solucions perquè aquesta pujada de preus no es note en excés.

Últimes notícies

Compromís dona llum verda a Mónica Oltra com a candidata a l’alcaldia de València

L’executiva de Compromís per València ha aprovat per consens iniciar el procés per a convocar una assemblea extraordinària que ratifique Mónica Oltra com a candidata a l’alcaldia de València, a proposta de l’exalcalde Joan Ribó.

El Valencia Basket remunta a temps i castiga el Bilbao en un final d’infart (83-80)

El Valencia Basket remunta tretze punts en tres minuts i mig davant el Surne Bilbao Basket al Roig Arena (83-80) i s’avança en l’eliminatòria de quarts de final de la Lliga Endesa després d’un partit que els visitants havien controlat durant 34 minuts.

Justícia elevarà el pressupost de 2026 fins als 613 milions amb un increment del 5,6 %

La Conselleria de Justícia, Transparència i Participació disposarà en 2026 de 612,9 milions d’euros, 32,7 milions més que en 2025, per avançar cap a un model judicial més modern, àgil i eficient, en un context d’infrafinançament estructural.

Mora una dona de 61 anys en un greu accident de trànsit al centre d’Alcoi

Una dona de 61 anys ha mort este dimecres a migdia en un atropellament al centre d’Alcoi després que un cotxe col·lisionara, arrancara dos arbres i impactara contra ella. Una altra dona de 79 anys ha resultat ferida amb politraumatismes i ha sigut traslladada a l’Hospital d’Alcoi.

El pressupost dana de 2026 destina 445 milions per a impulsar la recuperació i tancar la reconstrucció

El vicepresident tercer del Consell, Vicente Martínez Mus, anuncia que el pressupost dana de 2026 inclou més de 445 milions, dins d’unes comptes de 1.100 milions, per a culminar la reconstrucció després de les riuades de 2024 i reforçar la prevenció davant fenòmens extrems.

El CSN eleva a nivell 2 un incident a la central nuclear de Cofrents del 2 de maig

El Consell de Seguretat Nuclear ha classificat com a incident de nivell 2 a l'escala internacional el sucsés ocorregut el 2 de maig a la central nuclear de Cofrents, relacionat amb el funcionament anòmal de huit vàlvules d'aïllament de vapor, sense conseqüències per a persones ni medi ambient.

Un club de futbol base investiga un possible espectacle eròtic en una festa amb menors

El CB Bonrepòs i Mirambell ha obert una investigació interna per aclarir si en una celebració del seu equip juvenil en una instal·lació municipal es va fer un espectacle eròtic amb menors presents i ja ha pres mesures cautelars.

Pérez Llorca anuncia una línia rècord de 50 milions per a modernitzar el camp valencià

Juanfran Pérez Llorca anuncia en Carlet la major línia d’ajudes de la història de la Comunitat Valenciana per a modernitzar explotacions agràries, dotada amb 50 milions d’euros i amb especial suport a jóvens i zones rurals.