Com està afectant la pujada de preus a la ciutadania?

Les tensions actuals posen en suspens als supermercats a Espanya. La situació del camp espanyol i la guerra a Ucraïna s’està notant en la cistella de la compra aquest 2022. Existeix una gran diferència amb el que es podia comprar mesos abans amb una quantitat concreta de diners i el que es pot adquirir ara.


La qual cosa anuncia un escenari d’estagflació, un fenomen consistent en un lànguid creixement, descontrol dels preus i que posa en un compromís als bancs centrals a l’hora de fixar els tipus d’interés.


Coincideixen els analistes a destacar que en aquests moments és difícil aproximar xifres o calcular l’horitzó temporal de la crisi, al no poder-se entrellucar quan i en quina mesura s’apaivagarà el conflicte a Ucraïna.


Alça energètica i de preus agrícoles


Els economistes confirmen aquestes previsions i dona per descomptat que l’índex general de preus pujarà a ritmes de dos dígits, no sols pel component energètic sinó pel que afectarà els preus agrícoles pel fet que Ucraïna és un subministrador de cereal estratègic per a Europa.


A més són més optimista sobre els preus, però encara així contempla que les taxes d’inflació s’acceleraran impulsades pel component energètic i vorejaran el 10% que ja es constata en la cistella de la compra, on alguns productes, com l’oli, repunten més del 30%.


Els experts europeus consultats no assenyalen només a Espanya com perjudicada per les alces de preus. Calculen que la inflació estarà almenys 1,5 punts per damunt del que es preveu a la UE. Tenint en compte l’última dada europea, una alça del 5,8%, això suposa depassar una taxa del 7% impensable recentment.

Però, Quin és el motiu que ha desencadenat aquest canvi?


L’origen de la pujada de preu dels aliments recau en els costos de producció que sosté tota la cadena alimentària. Dins d’aquesta cadena alimentària hi ha obstacles i contratemps en cada baula d’aquesta cadena, des del primer fins a l’últim, és a dir, des de l’agricultor, passant pel fabricant i les cadenes de distribució.


Una de les principals conseqüències de l’alta inflació també és que els consumidors perden poder adquisitiu, ja que els salaris segueixen sense pujar. Al contrari del que ocorre amb les dades d’inflació, que tant l’INE com Eurostat a nivell europeu publiquen cada mes, resulta més difícil mesurar amb tanta freqüència i precisió com evolucionen els salaris.


Per això, Quins nous hàbits s’estan emprant?


Ciutadans afirmen tindre precaució amb la freqüència d’encendre i apagar la llum, no posar la calefacció, quedar-se a casa, buscar ofertes o directament no “donar-se capritxos” poden ser solucions perquè aquesta pujada de preus no es note en excés.

Accede a nuestra hemeroteca Accedeix a la nostra hemeroteca Access our archive

Últimes notícies

Un xiquet de 2 anys ha resultat ferit amb politraumatisme en caure d’un balcó a Catarroja

Un xiquet de dos anys ha resultat ferit amb politraumatisme després de caure des del balcó d'un segon pis a Catarroja. Va ser atés pel SAMU i traslladat a la Fe.

Hondón de los Frailes registra un terratrémol de magnitud 2,5 sense danys

Un sisme de magnitud 2,5 s'ha registrat a Hondón de los Frailes a les 18.50 i a 4 km de profunditat. No s'han notificat danys i el 112 ha rebut una única crida

Marco Pérez obri la porta gran a València en el seu debut en una plaça de primera

El de Salamanca va tallar dos orelles a una seriosa correguda de Santiago Domecq i va eixir a coll en Falles. Víctor Hernández va destacar sense premi i Perera va tirar d'ofici.

Cau la rematada de la Falla Camí Nou d’Alzira, recentment guanyadora del primer premi

La rematada superior de la Falla Camí Nou d'Alzira s'ha desplomat i ha danyat diversos ninots hores després de guanyar el primer premi. No s'han registrat ferits.

S’ha desplomat la rematada de la falla Camí Nou d’Alzira, la més alta de la ciutat

La rematada superior de 19 metres del monument 'Avani' s'ha ensorrat cap a les 16.00 hores després de dos dies de ratxes de vent, danyant diversos ninots. No hi ha ferits.

La mascletá trenca cristalls de l’oficina de turisme de l’Ajuntament de València

La setzena mascletá de les Falles, a càrrec de Pirotècnia Mediterrani, ha trencat diversos cristalls de l'oficina de turisme de l'Ajuntament. El tret, amb 230 quilos durant set minuts i mig, ha estremit l'abarrotada plaça de l'Ajuntament.

0-1: els pals i el meta James van tancar el passe a semifinals al Vila-real juvenil

El Vila-real juvenil va caure 0-1 davant el PSG en quarts de la Lliga de Campions Juvenil després de dominar i sumar tres pals. James va firmar parades clau i va detindre un penal.

Sindicats i Sanitat seguixen rutes paral·leles en la segona setmana de la vaga de metges

Els metges mantenen un seguiment similar i el Ministeri activa mesures pactades amb el Fòrum de la Professió Mèdica, la qual cosa aprofundix el xoc amb el comité de vaga.