Com està afectant la pujada de preus a la ciutadania?

Les tensions actuals posen en suspens als supermercats a Espanya. La situació del camp espanyol i la guerra a Ucraïna s’està notant en la cistella de la compra aquest 2022. Existeix una gran diferència amb el que es podia comprar mesos abans amb una quantitat concreta de diners i el que es pot adquirir ara.


La qual cosa anuncia un escenari d’estagflació, un fenomen consistent en un lànguid creixement, descontrol dels preus i que posa en un compromís als bancs centrals a l’hora de fixar els tipus d’interés.


Coincideixen els analistes a destacar que en aquests moments és difícil aproximar xifres o calcular l’horitzó temporal de la crisi, al no poder-se entrellucar quan i en quina mesura s’apaivagarà el conflicte a Ucraïna.


Alça energètica i de preus agrícoles


Els economistes confirmen aquestes previsions i dona per descomptat que l’índex general de preus pujarà a ritmes de dos dígits, no sols pel component energètic sinó pel que afectarà els preus agrícoles pel fet que Ucraïna és un subministrador de cereal estratègic per a Europa.


A més són més optimista sobre els preus, però encara així contempla que les taxes d’inflació s’acceleraran impulsades pel component energètic i vorejaran el 10% que ja es constata en la cistella de la compra, on alguns productes, com l’oli, repunten més del 30%.


Els experts europeus consultats no assenyalen només a Espanya com perjudicada per les alces de preus. Calculen que la inflació estarà almenys 1,5 punts per damunt del que es preveu a la UE. Tenint en compte l’última dada europea, una alça del 5,8%, això suposa depassar una taxa del 7% impensable recentment.

Però, Quin és el motiu que ha desencadenat aquest canvi?


L’origen de la pujada de preu dels aliments recau en els costos de producció que sosté tota la cadena alimentària. Dins d’aquesta cadena alimentària hi ha obstacles i contratemps en cada baula d’aquesta cadena, des del primer fins a l’últim, és a dir, des de l’agricultor, passant pel fabricant i les cadenes de distribució.


Una de les principals conseqüències de l’alta inflació també és que els consumidors perden poder adquisitiu, ja que els salaris segueixen sense pujar. Al contrari del que ocorre amb les dades d’inflació, que tant l’INE com Eurostat a nivell europeu publiquen cada mes, resulta més difícil mesurar amb tanta freqüència i precisió com evolucionen els salaris.


Per això, Quins nous hàbits s’estan emprant?


Ciutadans afirmen tindre precaució amb la freqüència d’encendre i apagar la llum, no posar la calefacció, quedar-se a casa, buscar ofertes o directament no «donar-se capritxos» poden ser solucions perquè aquesta pujada de preus no es note en excés.

Últimes notícies

Catalá descarta canvis en els actes del 9 d’Octubre per l’acampada per la vivenda

L’alcaldessa de València, María José Catalá, assegura que no modificarà els actes del 9 d’Octubre per l’acampada per la vivenda a la plaça de l’Ajuntament i remeta la gestió a la Delegació del Govern.

Sedaví ja estava destrossat abans que arribara l’avís d’Es-Alert per la dana

L’alcalde de Sedaví, Josep Francesc Cabanes, ha explicat davant la jutgessa que el missatge d’Es-Alert es va rebre quan el municipi ja patia greus inundacions i carrers anegats de cotxes.

Els episodis extrems al Mediterrani són ara més violents i concentrats, segons Aemet

El cap de Climatologia d’Aemet en la Comunitat Valenciana, José Ángel Núñez, alerta que els fenòmens greus, com la dana de 2024, no són nous però sí més explosius i concentrats en poc de temps, fet que augmenta el perill d’inundacions al Mediterrani.

Dino Prizmic encapçala el cartell del Ferrero Forty Challenger a Villena

El croat Dino Prizmic, revelació de la temporada després de guanyar Djokovic i Shelton, lidera un Ferrero Forty Challenger amb fort accent espanyol a Villena, dotat amb més de 160.000 euros i 100 punts ATP per al campió.

Juan Carlos Ferrero conta en un llibre com ha forjat la seua mentalitat guanyadora

Juan Carlos Ferrero ha plasmat en el llibre 'Mentalidad ganadora. Más allá de la motivación, entre el hábito de la disciplina' el seu recorregut esportiu i personal, coincidint amb el torneig Alicante Ferrero Forty Challenger que se celebra a la seua acadèmia de Villena.

Barcala apel·la al 29-N com a oportunitat per a acabar amb la etapa del sanchisme

L’alcalde d’Alacant, Luis Barcala, i altres dirigents del PP alacantí consideren l’avanç de les generals al 29-N com una ocasió per a un canvi de govern a Espanya i carreguen contra la gestió de Pedro Sánchez, especialment en habitatge i situació a Ceuta.

Compromís vol una opció valenciana al 100 % el 29-N i es distancia de Frente Amplio

Compromís ha reiterat que vol presentar-se al 29-N amb una candidatura valenciana al 100 % i, de moment, sense integrar-se en la plataforma Frente Amplio, tot i que manté converses amb altres actors polítics i socials.

El mòbil concentra el 30 % dels accidents mortals per distracció a la carretera

El 30 % dels accidents mortals de trànsit tenen l’origen en distraccions al volant i, sobretot, en l’ús del telèfon mòbil. La DGT ha reforçat els controls a la Comunitat Valenciana fins a l’11 d’octubre.