Castelló és la ciutat més barata per fer la compra a la Comunitat Valenciana, segons l’OCU

 

Castelló és de totes les ciutats visitades per OCU a la Comunitat Valenciana, en el seu estudi anual de supermercats, la més barata per anar a comprar però a més també se situa entre les més barates d’Espanya.

A la banda oposada del rànquing autonòmic està Alacant, que és la ciutat més cara de les estudiades i supera els preus d’Elx i de València.

Tot i això, este estudi anual de supermercats, realitzat per l’Organització de Consumidors i Usuaris assenyala a la Comunitat Valenciana com la més barata per realitzar la compra.

L’estudi d’OCU és una eina al servei dels consumidors que demostra que és possible estalviar 1.073 € anuals de mitjana, triant l’establiment més barat.

A la Comunitat Valenciana OCU ha visitat 64 establiments a Alacant, Elx, Castelló i València.

En el seu estudi OCU analitza els preus de l’alimentació, higiene i drogueria, amb l’objectiu de facilitar als consumidors una eina per comparar els preus entre els diferents establiments de manera que els servisca per a estalviar en la cistella de la compra.

Per a la seua elaboració OCU ha visitat 1.103 establiments en 65 ciutats a més d’internet i analitzat 160.976 preus d’una «Cistella de la compra» composta per 238 productes de diverses categories que inclouen alimentació fresca (fruites, verdures, carn i peix) alimentació envasada, productes d’higiene i drogueria tant de marques líders de fabricant com de marques blanques.

La metodologia utilitzada per OCU en el seu estudi, que realitza des de fa 33 anys, es basa en l’elaboració d’un índex amb els preus recollits en els diferents establiments, ponderats d’acord amb el pes de cada un en la despesa de les famílies.

Este índex per a cada establiment permet comparar de forma senzilla i ràpida el nivell de preus d’un establiment en particular, una cadena, una ciutat o una comunitat autònoma. Es tracta d’una eina útil pensada per facilitar l’estalvi a les llars.

Estalvi en la cistella de la compra

 

L’estalvi mitjà nacional arriba este any els 1.073 €, s’ha incrementat un 10,5% respecte de l’any passat. Es tracta d’un estalvi considerable, i suposa un 19,5% del pressupost que una llar mitjana destina a la despesa en alimentació, drogueria i higiene.

Este estalvi es produeix en un context en què les llars per efecte de la pandèmia han destinat una part més gran del seu pressupost a l’alimentació a la llar, i la seua major quantia es deu en bona mesura a la major distància entre establiments cars i barats.

A la Comunitat Valenciana l’estalvi mitjà és de 960 € i se situa per sota de la mitjana. No obstant això, hi ha diferències entre les diferents ciutats visitades a la Comunitat. València és la ciutat on es pot fer el major estalvi amb una diferència de 1.440 € entre comprar en l’establiment més barat i el més car.

La segueixen Alacant amb 984 €, Castelló 847 € i Elx amb 569 €, totes per sota de la mitjana.

 

Diferències de preus entre establiments i ciutats

 

L’estudi de supermercats d’OCU demostra les notables diferències de preus entre establiments.

L’hipermercat Family Cash de Burjassot és l’establiment més barat dels visitats per l’OCU a la Comunitat Valenciana, el segueixen els hipermercats Alcampo d’Aldaia i Castelló, així com el Supeco, també de Castelló. El supermercat Coaliment Compra saludable, situat al carrer Reina 53 de València, és el més car, seguit del supermercat Unide Market del carrer Auso i Monzó 12 d’Alacant i el Supercor de l’Avinguda Alfauir 149 de València.

Per a tots aquells consumidors que no viuen a les ciutats visitades, OCU elabora un índex de cadenes que permet conéixer el nivell de preus dels establiments propers. Dani, Més Estalvi i Family Cash (esta última d’origen valencià) són les cadenes més barates. Sánchez Romero i Sorli Discau són les més cares. Entre les cadenes nacionals, Alcampo és la més barata i Suma la més cara.

A més de les diferències de preus, l’estudi d’OCU assenyala la disparitat en el cost de la cistella de la compra que hi ha entre ciutats i comunitats autònomes. La Comunitat de València junt amb la de Múrcia són les comunitats on més barat resulta fer la compra, totes dos amb un índex 100. Balears és la Comunitat més cara, seguida de les Canàries, el País Basc i Catalunya.

 

Evolució dels preus

 

Les dades de l’estudi d’OCU assenyalen que els preus han crescut de mitjana un 0,4%. Es tracta d’un creixement lleu. Un 55% dels productes de la cistella ha apujat el seu preu, enfront d’un 45% que els han baixat, i tot i que predominen les pujades, l’increment mitjà ha estat moderat. Els productes de marca han pujat de mitjana un 1,1%, pràcticament igual que els de marca blanca, un 1%.

Les baixades més importants s’han produït en l’alimentació fresca amb un 2% de mitjana. Només 4 cadenes entre les grans cadenes han apujat els preus, E. Leclerc, Més i Més, La plaça de Dia i Dia Maxi, la resta els ha baixat, sent Consum (una cadena valenciana) i El Corte Inglés les que més han baixat de nivell de preus.

La presa de preus d’este estudi es va veure condicionada pel coronavirus l’any 2020, quan es va retardar fins a finals del mes de juny. Este any els preus es van registrar a la segona quinzena del mes de maig. Les dades d’INE registren en els últims mesos una acceleració de la pujada de preus en l’alimentació a causa de l’encariment de l’energia.

Per conéixer l’evolució més propera dels preus de l’alimentació, OCU ha dut a terme un estudi amb una mostra reduïda de 16 productes, comparant els preus de l’estudi amb els del mes de setembre. Els resultats posen de manifest que hi ha indicis clars de pujades de preus en bastants productes en els últims tres mesos.

OCU assenyala que ja s’estan produint pujades importants, a causa de l’increment del preu de l’energia, en productes com la llet, els ous o les carns, sobretot de pollastre i conill. Per tot això OCU adverteix que, si segueix el desorbitat increment del preu de l’energia, sobretot de l’electricitat, amb un increment enguany del 29%, els consumidors es veuran obligats a pagar més per omplir el carro de la compra.

 

Últimes notícies

Noves eleccions al Col·legi de Farmacèutics de València el 4 d’octubre per irregularitats en el vot per correu

El Col·legi de Farmacèutics de València tornarà a votar el 4 d’octubre després d’anul·lar-se els comicis del 10 de maig per defectes en el vot per correu denunciats per dues candidatures.

Compromís porta a Fiscalia una possible filtració d’informació privilegiada a un diputat de Vox

Compromís ha presentat una denúncia davant la Inspecció de la Fiscalia per una possible filtració d’informació confidencial de la fiscal de Nules al síndic adjunt de Vox en Les Corts.

Un any i quatre mesos de presó per mossegar en la cella i les galtes a la seua exparella a Dénia

L’Audiència d’Alacant ha condemnat un home a un any i quatre mesos de presó i sis anys de tractament ambulatori per amenaçar de mort i mossegar en la cara la seua exparella a Dénia el 2021.

Un ampli dispositiu de 900 agents garantirà la seguretat del FIB a Benicàssim

La Guàrdia Civil ha organitzat un dispositiu de 900 efectius per al FIB, amb unitats especialitzades i controls de trànsit reforçats fins diumenge al migdia.

Vuit alcaldes i l’exalcaldessa de Paiporta hauran de declarar per la dana el mes d’octubre

El jutjat que investiga la gestió de la dana ha citat per a octubre vuit alcaldes de municipis afectats i l’exalcaldessa de Paiporta com a testimonis, dins d’una causa on també s’analitzen comunicacions oficials i missatges de WhatsApp.

València activa una nova agència municipal de lloguer amb preus un 20 % més baixos

L’Ajuntament de València posa en marxa una agència municipal de lloguer que garanteix el cobrament a propietaris, ofereix contractes de set anys i rebaixa els preus un 20 % respecte al mercat, enmig de les crítiques de l’oposició.

Identifiquen tres persones quan intentaven robar entre les restes de l’edifici ensorrat de Benetússer

La Policia Local de Benetússer ha identificat tres persones que pretenien robar entre els enderrocs de l’edifici col·lapsat i l’Ajuntament reforça la seguretat de la zona amb més tanques i possible vigilància privada.

Més de 16 milions en ajudes per a impulsar la pesca i l’aqüicultura sostenibles a la Comunitat

La Generalitat ha anunciat més de 16 milions d’euros en ajudes fins a 2029 per a fomentar la pesca i l’aqüicultura sostenibles i finançar campanyes de promoció dels productes pesquers i aqüícoles valencians.