Febrer va camí de portar la major pujada de la llum de la història, segons FACUA

En cas de mantindre’s la tendència de la primera meitat del mes, febrer portarà la major pujada de la factura de la llum de la història. Segons l’anàlisi de FACUA-Consumidors en Acció, amb els preus d’aquests catorze dies el rebut mensual de l’usuari mitjà amb la tarifa semi regulada PVPC aconseguiria els 130,56 euros, un 110,3% per damunt dels 62,08 euros de febrer de l’any passat.

Fins hui, l’increment interanual més elevat ha sigut el del desembre passat, quan el rebut va pujar un 103,0% i el seu preu va batre a més tots els rècords, situant-se en 140,62 euros.

 

Incoherència i autocomplaença de Garzón

 

FACUA adverteix que la crua realitat, amb la llum en màxims històrics, xoca amb la incoherència i autocomplaença del ministre de Consum, Alberto Garzón, en afirmar que el Govern ha adoptat «mesures suficients» per a «rebaixar» la factura elèctrica.

«Tenim i hem fet mesures suficients per a anar rebaixant aqueix preu«, va assegurar Garzón el passat 9 de febrer en una entrevista en el programa de La Sexta, ‘El Objectivo’, després de ser preguntat per la periodista Ana Pastor per les elevades tarifes i les afirmacions que va realitzar quan estava en l’oposició i la pujada havia sigut molt inferior a l’actual.

«Aquest nadal la llum ha tingut un preu un 10% superior a la de l’any passat. Milers de famílies no podran mantindre les seues cases a temperatures adequades, la qual cosa repercutirà greument en la salut dels quals menys tenen. Cap govern decent hauria de tolerar-lo», va assenyalar el hui ministre en un tuit el desembre de 2017.

FACUA recorda que el Govern no ha aconseguit en cap moment rebaixar les tarifes elèctriques de la majoria de consumidors que tenen la tarifa semi regulada PVPC. I és que l’Executiu de coalició segueix sense intervindre de manera contundent en el sector per a retallar els desproporcionats marges de benefici de l’oligopoli.

Les mesures adoptades des de juny de l’any passat sol han servit per a esmorteir parcialment la gran pujada aplicada per les grans elèctriques gràcies a l’especulació que els permet el sistema de subhasta marginalista pel qual es determinen les tarifes.

 

El Govern es plega a l’oligopoli

 

FACUA critica que aquest Govern també s’haja plegat als interessos de l’oligopoli energètic i seguisca sense escometre noves mesures per a reduir les tarifes elèctriques una vegada que s’han mostrat clarament insuficients les dutes a terme al juny -baixada de l’IVA– i setembre -baixada dels càrrecs regulats i l’impost especial sobre l’electricitat-.

Les retallades en els beneficis caiguts del cel de les elèctriques han sigut finalment molt inferiors als milers de milions promesos per la vicepresidenta tercera i ministra per a la Transició Ecològica, Teresa Ribera.

En aquest sentit, l’associació porta mesos reclamant a l’Executiu de coalició que impose durant almenys sis mesos un descompte mínim del 50% en la factura elèctrica sotmesa a la tarifa semi regulada PVPC de la immensa majoria de famílies, excloent només a les de rendes més altes.

Descompte que, igual que l’actual model de bo social, seria a càrrec de les principals energètiques que operen a Espanya de manera proporcional a les seues quotes de mercat. L’associació adverteix que la directiva europea del sector permet aplicar aquest tipus d’intervencions.

 

 

L’usuari mitjà

 

L’usuari mitjà utilitzat per FACUA en les seues anàlisis té una potència contractada de 4,4 kW -la mateixa en horari punta i vall- i un consum de 366 kWh mensuals. És un perfil elaborat després de l’anàlisi de diverses desenes de milers de factures d’habitatges habitats.

Quant als percentatges de consum en els tres trams horaris del nou sistema de facturació, l’associació ha pres com a referència el perfil d’usuari mig tradicional sense discriminació horària publicat per la Comissió Nacional dels Mercats i la Competència (CNMC), que consumeix el 45% de l’electricitat en l’horària vall, el 29% en l’horari punta i el 26% en l’horari pla.

De dilluns a divendres, l’horari punta s’aplica de 10 a 14 hores i de 18 a 22 hores, el pla de 14 a 18 hores i de 22 a 00 hores, i la vall de 00 a 8 hores. Dissabtes, diumenges i festius nacionals s’aplica les 24 hores l’horària vall.

 

Factura de l’usuari mitjà (en euros, amb impostos)

2018

2019

2020

2021

2022

Gener

74,81

79,79

67,94

80,48

133,06

Febrer

76,32

75,37

64,51

62,08

 

Març

69,46

72,39

60,06

70,90

 

Abril

69,94

73,09

55,71

81,55

 

Maig

75,34

70,97

56,47

82,13

 

Juny

76,71

69,62

60,58

81,27

 

Juliol

78,39

71,82

62,67

85,34

 

Agost

80,73

68,64

63,77

93,10

 

Setembre

83,55

66,87

66,78

102,71

 

Octubre

80,60

70,08

64,61

120,68

 

Novembre

79,64

68,79

68,50

115,18

 

Desembre

80,11

64,62

69,28

140,62

 

Mitja

77,18

71,15

63,66

93,00

 

 

L’usuari mitjà té un consum mensual de 366 kWh i una potència contractada de 4,4 kW 

Últimes notícies

Cinc detinguts en una macrooperació contra el narcotràfic amb 4 tones d’haixix a València

Cinc persones han sigut detingudes en una operació policial contra el narcotràfic en què s’han intervingut quatre tones d’haixix en una nau industrial de Silla. La investigació continua oberta i sota secret de sumari, dirigida des de Madrid pel Tribunal Central d’Instància.

Un accident en la A-7 a Paterna col·lapsa la via amb 6 km d’aturades

Un accident de trànsit en la A-7 a l’altura de Paterna ha generat sis quilòmetres de retencions en sentit Barcelona esta vesprada de dilluns, després de tallar-se el carril dret al punt quilomètric 324,500.

José María Chiquillo assumirà una direcció en l’Ivace per decisió de Pérez Llorca

El president de la Generalitat, Juanfran Pérez Llorca, ha nomenat José María Chiquillo personal directiu de l’Ivace, segons el DOGV.

José María Chiquillo s’incorpora com a directiu a l’Ivace per decisió de Pérez Llorca

El president de la Generalitat, Juanfran Pérez Llorca, ha nomenat José María Chiquillo personal directiu de l’Ivace, segons publica el DOGV, després d’una trajectòria política i institucional vinculada a València i a l’àmbit internacional.

Mompó no descarta ser candidat del PP a la Generalitat: ‘No hi ha jugador de futbol que no vullga ser titular’

El president de la Diputació de València, Vicent Mompó, no s'ha descartat com a candidat del PP a la Generalitat i ha defés la gestió provincial en la DANA durant un esmorzar informatiu d'AMDComVal.

Un nou campus gratuït de programació arribarà a Alacant a partir de 2027

La Generalitat i la Fundació Telefónica posaran en marxa el campus 42 Alicante en l’antic edifici de Correus, amb formació gratuïta en programació, IA i ciberseguretat finançada amb 10,3 milions d’euros.

La pel·lícula valenciana ‘La violinista’ fa història en Annecy com a primer llargmetratge espanyol premiat

La consellera Carmen Ortí ha rebut a València la productora Paloma Mora per celebrar el Cristal a millor llargmetratge d’animació que ha aconseguit 'La violinista' en el Festival d’Annecy, el primer per a una pel·lícula espanyola en este certamen.

‘La violinista’, primera pel·líçula espanyola premiada a Annecy, triomfa amb segell valencià

La pel·lícula d’animació ‘La violinista’, amb participació de la productora valenciana TV ON Producciones i suport de l’Institut Valencià de Cultura, s’ha convertit en la primera cinta espanyola guanyadora del Cristal al millor llargmetratge al Festival d’Annecy. La consellera Carmen Ortí ha rebut la productora Paloma Mora i ha destacat el valor històric del reconeixement.