Febrer va camí de portar la major pujada de la llum de la història, segons FACUA

En cas de mantindre’s la tendència de la primera meitat del mes, febrer portarà la major pujada de la factura de la llum de la història. Segons l’anàlisi de FACUA-Consumidors en Acció, amb els preus d’aquests catorze dies el rebut mensual de l’usuari mitjà amb la tarifa semi regulada PVPC aconseguiria els 130,56 euros, un 110,3% per damunt dels 62,08 euros de febrer de l’any passat.

Fins hui, l’increment interanual més elevat ha sigut el del desembre passat, quan el rebut va pujar un 103,0% i el seu preu va batre a més tots els rècords, situant-se en 140,62 euros.

 

Incoherència i autocomplaença de Garzón

 

FACUA adverteix que la crua realitat, amb la llum en màxims històrics, xoca amb la incoherència i autocomplaença del ministre de Consum, Alberto Garzón, en afirmar que el Govern ha adoptat «mesures suficients» per a «rebaixar» la factura elèctrica.

«Tenim i hem fet mesures suficients per a anar rebaixant aqueix preu«, va assegurar Garzón el passat 9 de febrer en una entrevista en el programa de La Sexta, ‘El Objectivo’, després de ser preguntat per la periodista Ana Pastor per les elevades tarifes i les afirmacions que va realitzar quan estava en l’oposició i la pujada havia sigut molt inferior a l’actual.

«Aquest nadal la llum ha tingut un preu un 10% superior a la de l’any passat. Milers de famílies no podran mantindre les seues cases a temperatures adequades, la qual cosa repercutirà greument en la salut dels quals menys tenen. Cap govern decent hauria de tolerar-lo», va assenyalar el hui ministre en un tuit el desembre de 2017.

FACUA recorda que el Govern no ha aconseguit en cap moment rebaixar les tarifes elèctriques de la majoria de consumidors que tenen la tarifa semi regulada PVPC. I és que l’Executiu de coalició segueix sense intervindre de manera contundent en el sector per a retallar els desproporcionats marges de benefici de l’oligopoli.

Les mesures adoptades des de juny de l’any passat sol han servit per a esmorteir parcialment la gran pujada aplicada per les grans elèctriques gràcies a l’especulació que els permet el sistema de subhasta marginalista pel qual es determinen les tarifes.

 

El Govern es plega a l’oligopoli

 

FACUA critica que aquest Govern també s’haja plegat als interessos de l’oligopoli energètic i seguisca sense escometre noves mesures per a reduir les tarifes elèctriques una vegada que s’han mostrat clarament insuficients les dutes a terme al juny -baixada de l’IVA– i setembre -baixada dels càrrecs regulats i l’impost especial sobre l’electricitat-.

Les retallades en els beneficis caiguts del cel de les elèctriques han sigut finalment molt inferiors als milers de milions promesos per la vicepresidenta tercera i ministra per a la Transició Ecològica, Teresa Ribera.

En aquest sentit, l’associació porta mesos reclamant a l’Executiu de coalició que impose durant almenys sis mesos un descompte mínim del 50% en la factura elèctrica sotmesa a la tarifa semi regulada PVPC de la immensa majoria de famílies, excloent només a les de rendes més altes.

Descompte que, igual que l’actual model de bo social, seria a càrrec de les principals energètiques que operen a Espanya de manera proporcional a les seues quotes de mercat. L’associació adverteix que la directiva europea del sector permet aplicar aquest tipus d’intervencions.

 

 

L’usuari mitjà

 

L’usuari mitjà utilitzat per FACUA en les seues anàlisis té una potència contractada de 4,4 kW -la mateixa en horari punta i vall- i un consum de 366 kWh mensuals. És un perfil elaborat després de l’anàlisi de diverses desenes de milers de factures d’habitatges habitats.

Quant als percentatges de consum en els tres trams horaris del nou sistema de facturació, l’associació ha pres com a referència el perfil d’usuari mig tradicional sense discriminació horària publicat per la Comissió Nacional dels Mercats i la Competència (CNMC), que consumeix el 45% de l’electricitat en l’horària vall, el 29% en l’horari punta i el 26% en l’horari pla.

De dilluns a divendres, l’horari punta s’aplica de 10 a 14 hores i de 18 a 22 hores, el pla de 14 a 18 hores i de 22 a 00 hores, i la vall de 00 a 8 hores. Dissabtes, diumenges i festius nacionals s’aplica les 24 hores l’horària vall.

 

Factura de l’usuari mitjà (en euros, amb impostos)

2018

2019

2020

2021

2022

Gener

74,81

79,79

67,94

80,48

133,06

Febrer

76,32

75,37

64,51

62,08

 

Març

69,46

72,39

60,06

70,90

 

Abril

69,94

73,09

55,71

81,55

 

Maig

75,34

70,97

56,47

82,13

 

Juny

76,71

69,62

60,58

81,27

 

Juliol

78,39

71,82

62,67

85,34

 

Agost

80,73

68,64

63,77

93,10

 

Setembre

83,55

66,87

66,78

102,71

 

Octubre

80,60

70,08

64,61

120,68

 

Novembre

79,64

68,79

68,50

115,18

 

Desembre

80,11

64,62

69,28

140,62

 

Mitja

77,18

71,15

63,66

93,00

 

 

L’usuari mitjà té un consum mensual de 366 kWh i una potència contractada de 4,4 kW 

Últimes notícies

Dihuit hores d’avís roig per pluges torrencials a la Comunitat Valenciana

La Comunitat Valenciana afronta des d’aquesta vesprada dihuit hores d’avís roig per pluges torrencials, amb fins a 250 l/m2 en dotze hores, tempestes, granís i ratxes molt fortes de vent, especialment a Castelló i al litoral de València.

Es-Alert per nivell roig de pluges a Castelló i València: què has de fer

La Generalitat ha activat un Es-Alert per nivell roig de pluges a partir de les 18.00 hores a l’interior nord i litoral de Castelló i al litoral de València, i demana evitar desplaçaments i allunyar-se de barrancs i cursos d’aigua.

Aemet eleva a roig l’avís per fortes pluges a la costa de Castelló i València des de les 18 h

Aemet ha activat l’avís roig per pluges intenses des de les 18 hores al litoral i interior nord de Castelló i al litoral de València, on es podrien acumular fins a 90 litres en una hora i 250 en dotze hores.

Més de 224.000 lloguers es podrien prorrogar a la Comunitat Valenciana fins a 2028

El decret de pròrroga extraordinària de dos anys dels contractes de lloguer permetria allargar 224.372 arrendaments a la Comunitat Valenciana, segons càlculs de Sumar, que xifra en més de 1,89 milions els contractes beneficiats a tot Espanya.

Octubre comença amb fortes pluges i tronades torrencials a la Comunitat Valenciana

La Comunitat Valenciana estrena octubre amb un avís per ruixats molt forts, tronades, granís i ratxes de vent molt intenses, que es poden repetir divendres, sobretot a les comarques de Castelló i València.

PP i Vox tomben totes les propostes de l’oposició i exhibixen fractura en immigració i finançament

PP i Vox han rebutjat totes les propostes de l’oposició en el debat sobre l’estat de la Comunitat Valenciana i han evidenciat discrepàncies en immigració i finançament autonòmic, tot i mantindre acords en matèria de vivenda.

Avís per fortes pluges des de dijous al migdia a la Comunitat Valenciana

La Comunitat Valenciana afronta des de dijous al migdia un episodi de pluges molt intenses i estàtiques, amb risc d’inundacions i barrancades, que pot arribar a nivell roig en punts de Castelló, València i nord d’Alacant.

Una desena de municipis valencians suspenen les classes per l’alerta per pluges intenses

Almenys deu municipis de la província de València han suspés per a dijous l’activitat lectiva per l’alerta taronja per pluges intenses i tempestes. L’avís afecta també Castelló i el litoral nord d’Alacant, amb recomanacions d’extremar la precaució fins divendres.