El Govern d’Espanya aprovarà este dijous una rebaixa limitada de l’IVA de la llum

 

El Govern d’Espanya ha decidit llançar una ofensiva per a abaratir la factura de la llum quan els preus de l’electricitat estan en màxims i, sobretot, quan està immers en una agra polèmica pels indults als polítics condemnats de Catalunya.

Casualment, les mesures es van anunciar poques hores després que el president de l’Executiu, Pedro Sánchez, anticiparà que el Consell de Ministres aprovarà hui els indults.

Segons ha informat el propi Executiu, el Reial decret llei per a reduir el cost del subministrament d’energia elèctrica que es tramitarà en Consell de Ministres extraordinari constarà de tres punts principals.

D’una banda, l'»aplicació del 10% [actualment el tipus és del 21%] d’IVA fins a cap d’any per a tots els consumidors amb potència contractada fins a 10 kW, sempre que el preu mitjà mensual del mercat majorista de l’electricitat estiga per damunt dels 45 euros per MWh».

I encara dins l’IVA, s’aplicarà eixe mateix tipus del 10% «a tots els consumidors vulnerables severs fins a cap d’any amb independència de la seua potència contractada i del preu del mercat».

Això vol dir que no s’aplicarà una reducció generalitzada de l’impost sobre el valor afegit, com havia lliscat i volia la formació ara dirigida per Ione Belarra, i que en moments d’una certa normalitat en el mercat elèctric no existirà cap mena de reducció. I, a més, en absolut es tracta d’una reducció indefinida si no que només tindrà vigència en el present 2021.

Per a completar el paquet de mesures, l’Executiu també anunciarà la «suspensió del 7% de l’Impost sobre el Valor de la Producció d’Energia Elèctrica durant el tercer trimestre d’enguany».

Al juny està actualment en 82,5 euros el MWh després que al maig aconseguira els 67,12 euros, a l’abril els 65,02 euros i al març 45,44 euros.

Només al febrer (28,5 euros) va estar per davall del mínim establit ara, ja que al gener va arribar a 60,16 euros.

Rebaixa de 6,6 euros

 

La rebaixa de l’IVA suposa que l’import total dels rebuts de la llum seran un 11% més barats.

Per exemple, una factura de 60 euros es reduirà en 6,6 euros, i quedarà en 53,4 euros. Per a un import de 50 euros, l’estalvi serà de 5,5 euros, fins als 44,5 euros.

Cal recordar que l’IVA s’aplica sobre l’import final del consum elèctric i no afecta els preus de la llum. És a dir, si les tarifes continuen altes, com en l’actualitat, l’import del rebut serà més car i l’IVA aplicat pujarà, encara que a partir d’ara siga del 10%.

La baixada de l’esmentat impost afectarà tant els consumidors amb tarifa regulada o pvpc com als que tenen contractes en el mercat liberalitzat (preu fix durant 12 mesos).

Últimes notícies

València tanca 26 col·legis de zones inundables des de les 14 h per alerta taronja

L'Ajuntament de València suspén des de les 14 hores de dimecres les activitats en 26 centres educatius de zones inundables i afectades per la DANA i paralitza també l'esport a l'aire lliure, mercats i actes municipals.

L’oposició exigeix fer públic el dosier sobre Pérez Llorca mentre el PP el resta importància

PSPV i Compromís reclamen conéixer el suposat dosier intern del PP sobre Juanfran Pérez Llorca, mentre el PP el qualifica de xafardeig i Vox apel·la a la presumpció d’innocència.

Exonerats els consellers no executius de Banco de Valencia pel cas Grand Coral

Una vintena de consellers no executius de Banco de Valencia i Bancaja han quedat exonerats en el juí pel cas Grand Coral després que la Fiscalia Anticorrupció i l’Advocacia de l’Estat hagen retirat totes les acusacions. Els principals acusats han admés els fets i han defensat que els consellers només coneixien la informació que els traslladava el comitè de Riscos.

Alerta taronja este dimecres per fortes pluges a la província de València

Emergències ha activat per a este dimecres l’alerta taronja en tota la província de València per fortes pluges i tempestes, amb fins a 80 l/m2 en poques hores i possibilitat de granís de fins a quatre centímetres.

El PP exigeix explicacions per les ajudes a UGT i Vox acusa el PSOE de suposada “màfia organitzada”

PP, Vox, Compromís i PSPV han reaccionat a la investigació de l’Agència Valenciana Antifrau sobre 255.000 euros en subvencions a un congrés d’UGT en 2021. Els partits es creuen acusacions per les ajudes al sindicat i per altres casos que reclamen investigar.

La jutgessa de la dana reclama al càmera que va gravar Pradas a Carlet com a testimoni

La jutgessa de Catarroja que investiga la gestió de la dana ha ordenat identificar i citar com a testimoni el càmera que va gravar la visita de l’exconsellera Salomé Pradas a Carlet el 29 d’octubre de 2024. La causa també estudia si una nova mort s’atribuirà a la dana, cosa que podria elevar les víctimes a 233.

La UA reclama un pacte d’Estat en educació arran de l’últim informe PISA

La rectora de la Universitat d’Alacant, Amparo Navarro, ha exigit un pacte d’Estat en educació després de l’últim informe PISA de l’OCDE i ha reivindicat més finançament i beques en l’acte d’obertura del curs 2026-2027. La consellera d’Educació ha defensat l’acord plurianual 2026-2029 i ha posat en valor l’augment històric del pressupost universitari valencià.

El Levante busca reaccionar davant l’Athletic després de la desfeta contra el Barça

El Levante rep este dimecres l’Athletic Club al Ciutat de València amb la intenció de refer-se de la derrota contra el Barça i consolidar una zona tranquil·la a la taula, mentre els bascos busquen reprendre la seua bona dinàmica després de l’empat davant l’Elche.