11.2 C
València
Divendres, 23 gener, 2026

El Govern d’Espanya aprovarà este dijous una rebaixa limitada de l’IVA de la llum

 

El Govern d’Espanya ha decidit llançar una ofensiva per a abaratir la factura de la llum quan els preus de l’electricitat estan en màxims i, sobretot, quan està immers en una agra polèmica pels indults als polítics condemnats de Catalunya.

Casualment, les mesures es van anunciar poques hores després que el president de l’Executiu, Pedro Sánchez, anticiparà que el Consell de Ministres aprovarà hui els indults.

Segons ha informat el propi Executiu, el Reial decret llei per a reduir el cost del subministrament d’energia elèctrica que es tramitarà en Consell de Ministres extraordinari constarà de tres punts principals.

D’una banda, l'”aplicació del 10% [actualment el tipus és del 21%] d’IVA fins a cap d’any per a tots els consumidors amb potència contractada fins a 10 kW, sempre que el preu mitjà mensual del mercat majorista de l’electricitat estiga per damunt dels 45 euros per MWh”.

I encara dins l’IVA, s’aplicarà eixe mateix tipus del 10% “a tots els consumidors vulnerables severs fins a cap d’any amb independència de la seua potència contractada i del preu del mercat”.

Això vol dir que no s’aplicarà una reducció generalitzada de l’impost sobre el valor afegit, com havia lliscat i volia la formació ara dirigida per Ione Belarra, i que en moments d’una certa normalitat en el mercat elèctric no existirà cap mena de reducció. I, a més, en absolut es tracta d’una reducció indefinida si no que només tindrà vigència en el present 2021.

Per a completar el paquet de mesures, l’Executiu també anunciarà la “suspensió del 7% de l’Impost sobre el Valor de la Producció d’Energia Elèctrica durant el tercer trimestre d’enguany”.

Al juny està actualment en 82,5 euros el MWh després que al maig aconseguira els 67,12 euros, a l’abril els 65,02 euros i al març 45,44 euros.

Només al febrer (28,5 euros) va estar per davall del mínim establit ara, ja que al gener va arribar a 60,16 euros.

Rebaixa de 6,6 euros

 

La rebaixa de l’IVA suposa que l’import total dels rebuts de la llum seran un 11% més barats.

Per exemple, una factura de 60 euros es reduirà en 6,6 euros, i quedarà en 53,4 euros. Per a un import de 50 euros, l’estalvi serà de 5,5 euros, fins als 44,5 euros.

Cal recordar que l’IVA s’aplica sobre l’import final del consum elèctric i no afecta els preus de la llum. És a dir, si les tarifes continuen altes, com en l’actualitat, l’import del rebut serà més car i l’IVA aplicat pujarà, encara que a partir d’ara siga del 10%.

La baixada de l’esmentat impost afectarà tant els consumidors amb tarifa regulada o pvpc com als que tenen contractes en el mercat liberalitzat (preu fix durant 12 mesos).

Últimes notícies

El Senat fixa per al 10 de febrer la compareixença del president de la Confederació Hidrogràfica del Xúquer

La comissió d'investigació de la dana al Senat ha citat per al 10 de febrer a Miguel Polo, després de reordenar el seu calendari per la suspensió de la sessió anterior.

Rescaten a un escalador polonés atrapat en els penya-segats de Toix a Calp

Un escalador polonés va ser rescatat de matinada en els penya-segats de Toix, a Calp. L'operació va durar més de quatre hores i va estar marcada per pluja i fred.

Una dona de 45 anys ha mort en l’incendi d’una vivenda a Vila-real

Una dona de 45 anys ha mort en l'incendi d'una vivenda en l'avinguda Constitució de Vila-real. Bombers l'han rescatada, però el SAMU ha confirmat el decés

Nou menors detinguts per l’agressió a un jove al costat d’una discoteca d’Alacant

Un adolescent de 15 anys va ser arrestat per la seua implicació en l'agressió a un jove de 16 en Nit de cap d'any, elevant a nou els menors detinguts. Les primeres huit detencions es van practicar el 14 de gener i els arrestats tenen entre 14 i 16 anys.

Vint estreles Michelin se citen en la XXIV Trobada Gastronòmic Alfonso Mira a Aspe

El XXIV Alfonso Mira Experience reunirà cuiners amb 20 estreles Michelin del 21 de febrer a l'11 de març a Aspe, amb jornades temàtiques i aforament limitat.

Mor una dona en l’incendi d’un pis a Vila-real

Una dona de mitjana edat ha mort este divendres després de l'incendi d'una vivenda en l'avinguda Constitució de Vila-real. El foc s'ha iniciat en el saló-menjador i dos dotacions han intervingut.

El Consorci de Museus oferirà 36 exposicions en 2026 amb més de 100 artistes

L'organisme autonòmic va anunciar 36 exposicions per a 2026 amb més de 100 artistes, activitats en les tres províncies i un programa educatiu que aconseguirà a 400 centres.

València contractarà la gestió integral del Jardí del Túria per 35 milions durant cinc anys

València impulsarà un contracte de 35 milions i cinc anys per a la neteja, manteniment i reposició del Jardí del Túria. Inclourà guardaparques i respectarà les funcions del OAM.