13.3 C
València
Diumenge, 15 febrer, 2026

Mor als 89 anys Melvin Van Peebles, icona del cinema afroamericà

 

El director i escriptor Melvin Van Peebles, destacada figura del cinema afroamericà que es va distingir per les seues pel·lícules del moviment cinematogràfic “blaxplotation” (explotació negra), va morir este dimarts als 89 anys a Nova York.

“El meu pare sabia que les imatges de negres importaven“, va dir hui en un comunicat un dels seus fills, Mario Van Peebles.

“Volem ser l’èxit que veiem, i per tant necessitem veure’ns a nosaltres mateixos sent lliures“, va agregar en un comunicat, en el qual va afirmar a més que “l’alliberament real no significava imitar la mentalitat del colonitzador”.

El director i escriptor va influenciar a tota una generació de cineastes afroamericans, entre ells Spike Lee i John Singleton, amb pel·lícules en les quals la comunitat afroamericana era la protagonista i que van formar part del boom de cinema negre als EUA en els anys 70.

 

Van Peebles era conegut per haver dirigit produccions com les cintes indie clàssiques

 

Sweet Sweetback’s Baadasssss Song” -que serà projectada esta setmana en el Festival de Cinema de Nova York amb motiu del seu 50 aniversari-, “The Story of a Three-Day Pass”, “Watermelon Man” i “Don’t Play Us Cheap”.

Sweet Sweetback’s“, que conta la història d’un afroamericà que fuig de les autoritats blanques, va ser filmada en 19 dies amb un reduït pressupost de 500.000 dòlars, però va pastar més de 10 milions de dòlars en taquilla, convertint-se en la pel·lícula independent de major èxit econòmic fins a aqueix moment.

Encara que potser hui el seu nom no és molt conegut pel públic cinèfil, la veritat és que Hollywood encara guarda en la seua memòria la influència social, cultural i política del cinema de Melvin Van Peebles i el blaixploitation.

Per això alguns grans artistes com Marlon Wayans, Tyler Perry o fins i tot Billy Zane han volgut retre-li homenatge en les seues xarxes socials.

«Descansa en pau, pioner», va escriure Wayans. «Si no haguera sigut per tu, no hi existiria un jo, ni un nosaltres. Gràcies per donar-nos la fe de fer alguna maleïda cosa. Les meues condolences a tota la tribu Van Peebles. Descansa a poder»
 

 

Spike Lee també li va dedicar unes belles paraules: «Estic tan trist per la pèrdua del meu germà Melvin Van Peebles… Ell va portar el cinema independent negre a la palestra amb la seua trasngresora Sweet Sweetback’s Badasssss Song (ell mateix em va signar este pòster). Ell va ser sempre un gran suport en la meua carrera cinematogràfica, fins es va passar per l’ésser de Feix el que degues. Maledicció, hem perdut a un altre gegant. Les meues condolences a la família Peebles».

 

Accede a nuestra hemeroteca Accedeix a la nostra hemeroteca Access our archive

Últimes notícies

El Suprem desestima el recurs de la UMH i consolida el grau de Medicina en la UA

L'alt tribunal inadmet el recurs de cassació de la UMH contra el grau de Medicina de la Universitat d'Alacant, confirma la fallada del TSJCV i imposa costes.

Temporal a Granada: voluntaris de València, rescat en Alfacar i Órgiva sense aigua

El temporal ha activat una resposta solidària i d'emergència: equips de València han secundat els acovardisques a la Vega i Huétor Tájar, la Guàrdia Civil ha evacuat a un veí en Alfacar i Órgiva s'ha quedat sense subministrament d'aigua pel trencament de la canonada general.

El Consell demana actuacions urgents i declarar 60 municipis zones greument afectades per la borrasca Harry

El Consell ha acordat sol·licitar al Govern la declaració de zones greument afectades per a 60 municipis i reclama obres urgents de regeneració del litoral després del temporal.

El PP reclama una auditoria urgent de les infraestructures ferroviàries a la província de València

El PP en la Diputació de València ha presentat una moció per a instar a Adif a una auditoria extraordinària de la xarxa ferroviària provincial. La proposta exigix un pla urgent amb calendari i pressupost i demana responsabilitats polítiques, inclosa la dimissió del ministre Óscar Puente

Donya Letizia visitarà la fàbrica de calçat Pedro García pel seu centenari

Donya Letizia visitarà el 19 de febrer la fàbrica Pedro García a Elda amb motiu del centenari de la firma. Recorrerà la cadena de producció i serà rebuda per autoritats i responsables de l'empresa.

Tanquen el port de València pel temporal i l’avís groc de Aemet

L'Autoritat Portuària de València ha decidit tancar este divendres el port a entrades i eixides per condicions meteorològiques adverses. Aemet ha activat avís groc en el litoral entre les 14 i les 22 hores i Emergències ha elevat les alertes per al dissabte.

Morant ha acusat a Camarero d’impulsar el canvi normatiu que va permetre irregularitats en la VPP d’Alacant

Diana Morant ha denunciat un escàndol en una promoció de VPP a Alacant i ha assenyalat a Susana Camarero per impulsar el canvi normatiu. Ha exigit explicacions en Les Corts i la devolució dels pisos adjudicats de manera irregular.

Morant defén que les paraules d’Óscar López sobre Lambán són una anàlisi política des del respecte

Diana Morant ha emmarcat les declaracions d'Óscar López sobre Javier Lambán com una anàlisi política realitzada des del respecte. Ha reclamat fer oposició al PP per a frenar a la ultradreta, ha rebutjat separar les eleccions generals i ha defés el seu suport a la llei de multireincidència impulsada per Junts.