Mor als 89 anys Melvin Van Peebles, icona del cinema afroamericà

 

El director i escriptor Melvin Van Peebles, destacada figura del cinema afroamericà que es va distingir per les seues pel·lícules del moviment cinematogràfic «blaxplotation» (explotació negra), va morir este dimarts als 89 anys a Nova York.

«El meu pare sabia que les imatges de negres importaven«, va dir hui en un comunicat un dels seus fills, Mario Van Peebles.

«Volem ser l’èxit que veiem, i per tant necessitem veure’ns a nosaltres mateixos sent lliures«, va agregar en un comunicat, en el qual va afirmar a més que «l’alliberament real no significava imitar la mentalitat del colonitzador».

El director i escriptor va influenciar a tota una generació de cineastes afroamericans, entre ells Spike Lee i John Singleton, amb pel·lícules en les quals la comunitat afroamericana era la protagonista i que van formar part del boom de cinema negre als EUA en els anys 70.

 

Van Peebles era conegut per haver dirigit produccions com les cintes indie clàssiques

 

«Sweet Sweetback’s Baadasssss Song» -que serà projectada esta setmana en el Festival de Cinema de Nova York amb motiu del seu 50 aniversari-, «The Story of a Three-Day Pass», «Watermelon Man» i «Don’t Play Us Cheap».

«Sweet Sweetback’s«, que conta la història d’un afroamericà que fuig de les autoritats blanques, va ser filmada en 19 dies amb un reduït pressupost de 500.000 dòlars, però va pastar més de 10 milions de dòlars en taquilla, convertint-se en la pel·lícula independent de major èxit econòmic fins a aqueix moment.

Encara que potser hui el seu nom no és molt conegut pel públic cinèfil, la veritat és que Hollywood encara guarda en la seua memòria la influència social, cultural i política del cinema de Melvin Van Peebles i el blaixploitation.

Per això alguns grans artistes com Marlon Wayans, Tyler Perry o fins i tot Billy Zane han volgut retre-li homenatge en les seues xarxes socials.

«Descansa en pau, pioner», va escriure Wayans. «Si no haguera sigut per tu, no hi existiria un jo, ni un nosaltres. Gràcies per donar-nos la fe de fer alguna maleïda cosa. Les meues condolences a tota la tribu Van Peebles. Descansa a poder»
 

 

Spike Lee també li va dedicar unes belles paraules: «Estic tan trist per la pèrdua del meu germà Melvin Van Peebles… Ell va portar el cinema independent negre a la palestra amb la seua trasngresora Sweet Sweetback’s Badasssss Song (ell mateix em va signar este pòster). Ell va ser sempre un gran suport en la meua carrera cinematogràfica, fins es va passar per l’ésser de Feix el que degues. Maledicció, hem perdut a un altre gegant. Les meues condolences a la família Peebles».

 

Últimes notícies

L’Elx, amb deu jugadors, sorprén l’Espanyol a Cornellà

L’Elx ha guanyat 1-3 l’Espanyol al RCDE Stadium malgrat jugar amb deu des del minut 6, amb doblet de Fer Niño i gol de Valera.

Deting a València el jove que buscaven per matar a colps el seu padrastre

La Policia Nacional ha detingut a València un jove de 23 anys, fugit des del 8 de setembre, acusat de matar a colps amb una mancuerna el seu padrastre al barri de Sant Isidre.

València reobri el Jardí del Túria excepte el tram del Palau de la Música

L'Ajuntament de València ha reobert el Jardí del Túria després del temporal, però manté tancat el tram del voltant del Palau de la Música per treballs de neteja i manteniment després del desbordament d'un col·lector.

Una empresa del Parc Científic d’Alacant crea una tecnologia per a blindar arxius 3D industrials

Curial, empresa vinculada al Parc Científic de la Universitat d’Alacant, ha desenvolupat una tecnologia pròpia que marca de forma indetectable cada arxiu 3D per a reforçar-ne la protecció i rastrejar possibles fugues en projectes industrials d’I+D+i.

Rescaten un voltor que havia caigut a l’aigua a l’embassament de Cirat, a Montanejos

Bombers del Consorci Provincial de Castelló han rescatat un voltor que havia caigut a l’aigua a l’embassament de Cirat, a Montanejos, i també han auxiliat un motorista accidentat en una pista forestal entre Adzaneta del Maestrat i Llucena.

Per què Aemet no activa l’avís roig per les últimes pluges a València

Aemet defensa que l’avís roig per pluges a València s’ha de limitar a episodis realment extraordinaris i que els llindars varien segons la freqüència d’estos fenòmens a cada territori.

Més de 3.200 llamps colpegen la Comunitat Valenciana en una vesprada de fortes tempestes

Les tempestes del 16 de setembre han deixat 3.258 llamps núvol-terra a la Comunitat Valenciana i fins a 113,6 l/m2 a L'Eliana, segons Meteorage i Avamet.

Condemnat a més de huit anys de presó per agredir sexualment la seua exparella a Cox

L’Audiència d’Alacant ha condemnat a huit anys i mig de presó un home per agredir sexualment la seua exparella a Cox en 2022. La sentència imposa també 16 anys i mig d’allunyament, huit de llibertat vigilada i una indemnització de 10.120 euros.