21.9 C
València
Dimarts, 10 febrer, 2026

Mor als 89 anys Melvin Van Peebles, icona del cinema afroamericà

 

El director i escriptor Melvin Van Peebles, destacada figura del cinema afroamericà que es va distingir per les seues pel·lícules del moviment cinematogràfic “blaxplotation” (explotació negra), va morir este dimarts als 89 anys a Nova York.

“El meu pare sabia que les imatges de negres importaven“, va dir hui en un comunicat un dels seus fills, Mario Van Peebles.

“Volem ser l’èxit que veiem, i per tant necessitem veure’ns a nosaltres mateixos sent lliures“, va agregar en un comunicat, en el qual va afirmar a més que “l’alliberament real no significava imitar la mentalitat del colonitzador”.

El director i escriptor va influenciar a tota una generació de cineastes afroamericans, entre ells Spike Lee i John Singleton, amb pel·lícules en les quals la comunitat afroamericana era la protagonista i que van formar part del boom de cinema negre als EUA en els anys 70.

 

Van Peebles era conegut per haver dirigit produccions com les cintes indie clàssiques

 

Sweet Sweetback’s Baadasssss Song” -que serà projectada esta setmana en el Festival de Cinema de Nova York amb motiu del seu 50 aniversari-, “The Story of a Three-Day Pass”, “Watermelon Man” i “Don’t Play Us Cheap”.

Sweet Sweetback’s“, que conta la història d’un afroamericà que fuig de les autoritats blanques, va ser filmada en 19 dies amb un reduït pressupost de 500.000 dòlars, però va pastar més de 10 milions de dòlars en taquilla, convertint-se en la pel·lícula independent de major èxit econòmic fins a aqueix moment.

Encara que potser hui el seu nom no és molt conegut pel públic cinèfil, la veritat és que Hollywood encara guarda en la seua memòria la influència social, cultural i política del cinema de Melvin Van Peebles i el blaixploitation.

Per això alguns grans artistes com Marlon Wayans, Tyler Perry o fins i tot Billy Zane han volgut retre-li homenatge en les seues xarxes socials.

«Descansa en pau, pioner», va escriure Wayans. «Si no haguera sigut per tu, no hi existiria un jo, ni un nosaltres. Gràcies per donar-nos la fe de fer alguna maleïda cosa. Les meues condolences a tota la tribu Van Peebles. Descansa a poder»
 

 

Spike Lee també li va dedicar unes belles paraules: «Estic tan trist per la pèrdua del meu germà Melvin Van Peebles… Ell va portar el cinema independent negre a la palestra amb la seua trasngresora Sweet Sweetback’s Badasssss Song (ell mateix em va signar este pòster). Ell va ser sempre un gran suport en la meua carrera cinematogràfica, fins es va passar per l’ésser de Feix el que degues. Maledicció, hem perdut a un altre gegant. Les meues condolences a la família Peebles».

 

Últimes notícies

El ponent ha elevat a 25 graus les màximes a Xàbia i Miramar i Aemet ha activat l’avís taronja a València

El vent de ponent ha deixat 25,5 graus a Xàbia i 25,4 a Miramar, només per darrere de registres a Canàries. Aemet ha activat avís taronja per ratxes de fins a 90 km/h i València ha suspés els mercats extraordinaris del dimecres

La Diputació diu que garantirà la continuïtat del Museu Nino Bravo a Aielo de Malferit

La Diputació de València ha anunciat que mediarà per a evitar el tancament del Museu Nino Bravo i garantir la seua continuïtat a Aielo de Malferit. Proposa una gestió professional dins de la Xarxa de Museus Etnològics després del conflicte entre la família i l'Ajuntament.

La jutgessa de la DANA demana a l’escorta de Mazón la factura del mòbil per a acreditar l’hora en què va cessar el seu...

La magistrada que investiga la gestió de la DANA ha reclamat a l'escorta de Carlos Mazón la factura del seu telèfon per a fixar quan va prescindir del seu servici. També ha ordenat acarar missatges i trucades d'alts càrrecs d'Emergències dels dies 28 i 29 d'octubre de 2024.

L’Audiència de València rebutja aprofundir en l’actuació dels agents de la CHJ el 29-O

L'Audiència Provincial ha desestimat el recurs que demanava més detall sobre el treball dels agents de la CHJ durant les riuades del 29-O i ha avalat el criteri de la jutgessa instructora.

Pérez Llorca defén la col·laboració públic-privada i anuncia canvis fiscals i menys traves

El president ha reivindicat la col·laboració públic-privada davant AVE, ha criticat la proposta de finançament autonòmic i ha avançat una reforma de l'Impost de Successions i Donacions al costat de mesures de simplificació administrativa.

Els hotels de la Comunitat Valenciana superen per primera vegada els 10 milions de clients

La planta hotelera de la Comunitat bat el seu rècord amb més de 10 milions de clients i 31,6 milions de pernoctacions en 2025. Benidorm concentra el 36,4% del total.

Augmenten les reserves d’aigua: el Xúquer aconseguix el 57,3% i el Segura puja al 39,4%

Les pluges han impulsat amb força les reserves del Xúquer i del Segura, que se situen en el 57,3% i el 39,4% de la seua capacitat. El conjunt dels embassaments puja al 77,3%.

Boluda (AVE) llança un ‘ja n’hi ha prou’ davant el clima de confrontació política

Vicente Boluda, president d'AVE, ha denunciat un clima 'insostenible i corrosiu' de confrontació política i ha reclamat pactes. Ha demanat alinear al públic i el privat per a atraure inversió i accelerar projectes.