Mor als 89 anys Melvin Van Peebles, icona del cinema afroamericà

 

El director i escriptor Melvin Van Peebles, destacada figura del cinema afroamericà que es va distingir per les seues pel·lícules del moviment cinematogràfic “blaxplotation” (explotació negra), va morir este dimarts als 89 anys a Nova York.

“El meu pare sabia que les imatges de negres importaven“, va dir hui en un comunicat un dels seus fills, Mario Van Peebles.

“Volem ser l’èxit que veiem, i per tant necessitem veure’ns a nosaltres mateixos sent lliures“, va agregar en un comunicat, en el qual va afirmar a més que “l’alliberament real no significava imitar la mentalitat del colonitzador”.

El director i escriptor va influenciar a tota una generació de cineastes afroamericans, entre ells Spike Lee i John Singleton, amb pel·lícules en les quals la comunitat afroamericana era la protagonista i que van formar part del boom de cinema negre als EUA en els anys 70.

 

Van Peebles era conegut per haver dirigit produccions com les cintes indie clàssiques

 

Sweet Sweetback’s Baadasssss Song” -que serà projectada esta setmana en el Festival de Cinema de Nova York amb motiu del seu 50 aniversari-, “The Story of a Three-Day Pass”, “Watermelon Man” i “Don’t Play Us Cheap”.

Sweet Sweetback’s“, que conta la història d’un afroamericà que fuig de les autoritats blanques, va ser filmada en 19 dies amb un reduït pressupost de 500.000 dòlars, però va pastar més de 10 milions de dòlars en taquilla, convertint-se en la pel·lícula independent de major èxit econòmic fins a aqueix moment.

Encara que potser hui el seu nom no és molt conegut pel públic cinèfil, la veritat és que Hollywood encara guarda en la seua memòria la influència social, cultural i política del cinema de Melvin Van Peebles i el blaixploitation.

Per això alguns grans artistes com Marlon Wayans, Tyler Perry o fins i tot Billy Zane han volgut retre-li homenatge en les seues xarxes socials.

«Descansa en pau, pioner», va escriure Wayans. «Si no haguera sigut per tu, no hi existiria un jo, ni un nosaltres. Gràcies per donar-nos la fe de fer alguna maleïda cosa. Les meues condolences a tota la tribu Van Peebles. Descansa a poder»
 

 

Spike Lee també li va dedicar unes belles paraules: «Estic tan trist per la pèrdua del meu germà Melvin Van Peebles… Ell va portar el cinema independent negre a la palestra amb la seua trasngresora Sweet Sweetback’s Badasssss Song (ell mateix em va signar este pòster). Ell va ser sempre un gran suport en la meua carrera cinematogràfica, fins es va passar per l’ésser de Feix el que degues. Maledicció, hem perdut a un altre gegant. Les meues condolences a la família Peebles».

 

Últimes notícies

Un bebé de cinc mesos, greu després de ser mossegat al cap per un gos a Abanilla

Un bebé de cinc mesos roman ingressat en l'UCI de l'Hospital Doctor Balmis d'Alacant després de patir una mossegada en el crani per part d'un gos de raça potencialment perillosa en un paratge rural d'Abanilla.

Compromís acusa a Camps de gastar 15.000 euros en gasolina del seu cotxe oficial en 2025

Compromís acusa a Francisco Camps d'usar 15.000 euros públics en combustible del seu cotxe oficial per a la seua campanya interna en el PP, xifra que l'entorn del expresident nega i tatxa d'errònia.

S’entrega l’home atrinxerat en la seua vivenda després de ser acusat de violència masclista a Teulada

Un home de 45 anys acusat de violència masclista s'entrega després de romandre prop d'una hora atrinxerat en la seua vivenda de Teulada. La Guàrdia Civil aconseguix la seua detenció sense ferits i amb la zona acordonada.

Alerta groga per ratxes de fins a 80 km/h a l’interior i litoral nord de Castelló

La Aemet manté actiu l'avís groc per vent del nord-oest en diverses zones de l'interior i litoral de Castelló, amb ratxes màximes d'entre 70 i 80 km/h i fenòmens costaners associats.

Detingut a València després de ser localitzat per la geolocalització d’uns auriculars robats

La Policia Local de València va detindre a un home acusat de robar l'equipatge complet d'uns turistes gràcies a la geolocalització activa d'uns auriculars sense fils sostrets de l'interior del vehicle.

Les màximes es recuperen en la Comunitat Valenciana i Llíria aconseguix 22,3 graus

Les temperatures màximes han repuntat este dilluns en la Comunitat Valenciana després d'un diumenge més fresc, amb pujades de fins a 7 graus i un màxim de 22,3 a Llíria.

Dos nous projectes empresarials opten a instal·lar-se en Parc Sagunt II

La Generalitat ha tancat el termini del concurs per a la compra de parcel·les en Parc Sagunt II amb dos noves propostes empresarials i obri ara la fase de valoració dels projectes presentats.

La Generalitat incorpora de manera immediata a 108 nous agricultors amb una ajuda de 4,4 milions

La Generalitat activa una ajuda directa de 4,4 milions d'euros que permet la incorporació immediata de 108 nous agricultors en la Comunitat Valenciana, amb majoria de dones i prioritat per a jóvens.