Mor als 89 anys Melvin Van Peebles, icona del cinema afroamericà

 

El director i escriptor Melvin Van Peebles, destacada figura del cinema afroamericà que es va distingir per les seues pel·lícules del moviment cinematogràfic “blaxplotation” (explotació negra), va morir este dimarts als 89 anys a Nova York.

“El meu pare sabia que les imatges de negres importaven“, va dir hui en un comunicat un dels seus fills, Mario Van Peebles.

“Volem ser l’èxit que veiem, i per tant necessitem veure’ns a nosaltres mateixos sent lliures“, va agregar en un comunicat, en el qual va afirmar a més que “l’alliberament real no significava imitar la mentalitat del colonitzador”.

El director i escriptor va influenciar a tota una generació de cineastes afroamericans, entre ells Spike Lee i John Singleton, amb pel·lícules en les quals la comunitat afroamericana era la protagonista i que van formar part del boom de cinema negre als EUA en els anys 70.

 

Van Peebles era conegut per haver dirigit produccions com les cintes indie clàssiques

 

Sweet Sweetback’s Baadasssss Song” -que serà projectada esta setmana en el Festival de Cinema de Nova York amb motiu del seu 50 aniversari-, “The Story of a Three-Day Pass”, “Watermelon Man” i “Don’t Play Us Cheap”.

Sweet Sweetback’s“, que conta la història d’un afroamericà que fuig de les autoritats blanques, va ser filmada en 19 dies amb un reduït pressupost de 500.000 dòlars, però va pastar més de 10 milions de dòlars en taquilla, convertint-se en la pel·lícula independent de major èxit econòmic fins a aqueix moment.

Encara que potser hui el seu nom no és molt conegut pel públic cinèfil, la veritat és que Hollywood encara guarda en la seua memòria la influència social, cultural i política del cinema de Melvin Van Peebles i el blaixploitation.

Per això alguns grans artistes com Marlon Wayans, Tyler Perry o fins i tot Billy Zane han volgut retre-li homenatge en les seues xarxes socials.

«Descansa en pau, pioner», va escriure Wayans. «Si no haguera sigut per tu, no hi existiria un jo, ni un nosaltres. Gràcies per donar-nos la fe de fer alguna maleïda cosa. Les meues condolences a tota la tribu Van Peebles. Descansa a poder»
 

 

Spike Lee també li va dedicar unes belles paraules: «Estic tan trist per la pèrdua del meu germà Melvin Van Peebles… Ell va portar el cinema independent negre a la palestra amb la seua trasngresora Sweet Sweetback’s Badasssss Song (ell mateix em va signar este pòster). Ell va ser sempre un gran suport en la meua carrera cinematogràfica, fins es va passar per l’ésser de Feix el que degues. Maledicció, hem perdut a un altre gegant. Les meues condolences a la família Peebles».

 

Últimes notícies

El Llevant es juga la permanència en un mes d’abril decisiu

El Llevant encara un mes d'abril amb quatre partits directes per a continuar viu en la lluita per la permanència en LaLiga, a només tres punts de la salvació.

Elx afronta un abril decisiu amb Raig, València, Atlètic i Oviedo en el calendari

L'Elx es juga bona part de les seues opcions de permanència en un mes d'abril marcat per dols directes davant Rayo Vallecano i Real Oviedo, a més d'un derbi amb el València i la visita de l'Atlètic de Madrid.

Abril sotmet al Vila-real a tres visites clau per a afermar la seua plaça europea

El Vila-real afronta a l'abril tres partits seguits a domicili i només un en La Ceràmica en un tram decisiu per a protegir la seua posició en places europees.

El València afronta un mes d’abril clau entre la permanència i Europa

El València encara abril amb quatre partits decisius que poden assegurar la permanència en LaLiga EA Sports o rellançar les seues opcions de classificar-se per a competicions europees.

El PSPV exigix a Pérez Llorca un pla urgent davant l’impacte de la guerra a l’Iran

El PSPV reclama al president de la Generalitat un Pla Valencià de Resposta davant les conseqüències econòmiques i socials de la guerra a l'Iran i acusa el Consell d'inacció.

València trasllada el Village dels Gai Games 2026 per a garantir el descans veïnal

L'Ajuntament de València traslladarà el Village dels Gai Games 2026 de la Ciutat de les Arts i les Ciències a l'entorn de l'estadi Ciutat de València per a garantir el descans dels veïns després d'una sentència judicial.

Ratxes de més de 130 km/h agranen Castelló i obliguen a desenes d’intervencions d’emergència

El fort temporal de vent a la província de Castelló deixa ratxes de fins a 143 km/h, més d'un centenar d'incidències ateses i la suspensió de diversos actes previstos.

Domingo de cels buidats i vent fort en la Comunitat Valenciana

La Comunitat Valenciana viurà un diumenge amb cels buidats, vent del nord i nord-oest amb ratxes molt fortes i temperatures estables, amb gelades febles a l'interior nord.