Què és centaurus? La nova subvariant del coronavirus que fa saltar les alarmes

L’Organització Mundial de la Salut (OMS) segueix molt de prop l’evolució del virus del SARS-CoV-2 i especialment, dels últims subllinatges de la variant Ómicron. Les últimes conegudes són BA.4 i BA.5, que han disparat els contagis en diversos països.

L’atenció que ha reunit la malaltia es correspon concretament a mutacions en proteïnes spike, situades en la membrana de les unitats víriques, concretament les G446S i R493Q que permetrien a la variant evadir diversos anticossos i per tant ser més resistent enfront de la immunitat aconseguida fins al moment en la població. Això implica que tant persones vacunades com aquells que ja han passat a malaltia tindrien més possibilitats de contagiar-se.

No obstant això, a l’Índia els científics han detectat al país una nova subvariant d’Òmicron que es transmetria fins a cinc vegades més que la variant original. Tot això després que les autoritats sanitàries índies registraren un augment dels contagis per coronavirus entre els 15.000 i els 19.000 en els últims deu dies. Una variant coneguda com a BA.2.75 i a la qual han sobrenomenat ‘Centaurus’. Va ser el passat 30 de juny quan a l’Índia es van notificar els primers casos produïts per aquest subllinatge.

Sobre les seues característiques es va pronunciar la científica cap de l’Organització Mundial de la Salut, Soumya Swaminathan. “Té mutacions en la proteïna que permet accedir a les cèl·lules sanes de l’organisme, la qual cosa fa témer que tinga més capacitat de contagi i siga capaç d’evadir la immunitat prèvia amb més facilitat”. Malgrat això, va expressar que encara és prompte per a conéixer si és una variant més severa que unes altres o si disposa d’una “invasió immune addicional”.

Centaurus pel món

A l’Índia s’han comprovat que aquesta variant, que es contagia cinc vegades més ràpida que altres llinatges, representa ja el 20% dels nous contagis i tindria un avantatge de creixement d’un 18%, en comparació a les altres subvariants de la COVID-19. Encara amb tots aquests trets, de moment no hi ha evidències que mostren que causa greus símptomes en les persones contagiades. Encara que sí que pot infectar a pacients que hagen superat la malaltia o que estiguen vacunats contra la COVID.

Per la seua part el doctor en Farmàcia de la Universitat del País Basc, Gorka Orive, ha manifestat a través de les seues xarxes socials que aquesta subvariant “presenta fins a 8 mutacions addicionals respecte a BA.5″, un fet que considera com “un impacte que ha de ser estudiat tant pel que fa a la seua infectivitat com evasió immunitària”.

Detectats nous casos en huit països

De fet, l’Índia no seria l’únic país en el qual tindria presència aquesta variant. La pròpia OMS h assegurat que ja s’han detectat casos produïts per aquesta variant en altres huit països, com és el cas d’Alemanya, Austràlia, el Canadà, els Estats Units, el Japó, Nova Zelanda i el Regne Unit.

El viròleg de l’Imperial College de Londres, Tom Peackok, va expressar en les seues xarxes socials que cap de les mutacions detectades en aquesta nova variant suposa una cosa realment preocupant. “Cap d’aquests individualment marca realment com a preocupant, però que apareguen tots junts alhora és un altre assumpte”, va dir en el seu compte de Twitter

Anuncios
Accede a nuestra hemeroteca Accedeix a la nostra hemeroteca Access our archive

Últimes notícies

Més de 250 conductors passen a disposició judicial al març en la Comunitat Valenciana per delictes de trànsit

Un total de 257 conductors van ser posats a disposició judicial al març en la Comunitat Valenciana per delictes contra la seguretat viària, la majoria per alcohol i per conduir sense permís o llicència.

València activa el protocol per contaminació de pols en suspensió i llança recomanacions a la població

L'Ajuntament de València activa el protocol informatiu per un episodi de contaminació de pols en suspensió i demana reduir l'exposició a l'aire lliure i l'ús del cotxe privat.

Kameron Taylor afronta el repte de Màlaga sense por i amb màxim respecte a Unicaja

Kameron Taylor destaca que València Basket no es tirarà arrere davant el repte de visitar a Unicaja després d'una exigent doble jornada d'Eurolliga i subratlla el carinyo i respecte que sent pel seu exequipo.

El València Basket defén la seua segona plaça en l’ACB en la pista d’un Unicaja molt exigit

El València Basket visita a l'Unicaja a Màlaga per a protegir la seua segona posició en la Lliga Endesa després d'una exigent setmana en Eurolliga, enfront d'un rival esgotat per les derrotes però reforçat per la seua passada a la Final Four de la BCL.

Athletic i Vila-real mesuren les seues aspiracions europees en San Mamés

San Mamés acull un dol clau per Europa en el qual l'Athletic intenta recuperar crèdit després del seu colp a Getafe davant un Vila-real que vol consolidar la seua plaça de Champions.

Matías Moreno exigix màxima intensitat del Llevant davant el Getafe

Matías Moreno reclama que el Llevant isca amb màxima determinació i unit per a aconseguir la victòria davant el Getafe i acostar-se a la permanència.

Morant demana a les administracions reforçar la seua aposta per la cultura en la Comunitat Valenciana

Diana Morant reivindica el potencial del sector cultural valencià i reclama a totes les administracions que reforcen el seu suport amb més esdeveniments i polítiques estables.

Interceptat a Moixent un conductor drogat després de recórrer 27 quilòmetres en sentit contrari per la A-35 i l’A-33

La Guàrdia Civil de Trànsit investiga a un home de 64 anys que va conduir de nit, sota els efectes de les drogues, 27 quilòmetres en sentit contrari per les autovies A-35 i A-33 fins a ser detingut a Moixent.