Què és centaurus? La nova subvariant del coronavirus que fa saltar les alarmes

L’Organització Mundial de la Salut (OMS) segueix molt de prop l’evolució del virus del SARS-CoV-2 i especialment, dels últims subllinatges de la variant Ómicron. Les últimes conegudes són BA.4 i BA.5, que han disparat els contagis en diversos països.

L’atenció que ha reunit la malaltia es correspon concretament a mutacions en proteïnes spike, situades en la membrana de les unitats víriques, concretament les G446S i R493Q que permetrien a la variant evadir diversos anticossos i per tant ser més resistent enfront de la immunitat aconseguida fins al moment en la població. Això implica que tant persones vacunades com aquells que ja han passat a malaltia tindrien més possibilitats de contagiar-se.

No obstant això, a l’Índia els científics han detectat al país una nova subvariant d’Òmicron que es transmetria fins a cinc vegades més que la variant original. Tot això després que les autoritats sanitàries índies registraren un augment dels contagis per coronavirus entre els 15.000 i els 19.000 en els últims deu dies. Una variant coneguda com a BA.2.75 i a la qual han sobrenomenat ‘Centaurus’. Va ser el passat 30 de juny quan a l’Índia es van notificar els primers casos produïts per aquest subllinatge.

Sobre les seues característiques es va pronunciar la científica cap de l’Organització Mundial de la Salut, Soumya Swaminathan. “Té mutacions en la proteïna que permet accedir a les cèl·lules sanes de l’organisme, la qual cosa fa témer que tinga més capacitat de contagi i siga capaç d’evadir la immunitat prèvia amb més facilitat”. Malgrat això, va expressar que encara és prompte per a conéixer si és una variant més severa que unes altres o si disposa d’una “invasió immune addicional”.

Centaurus pel món

A l’Índia s’han comprovat que aquesta variant, que es contagia cinc vegades més ràpida que altres llinatges, representa ja el 20% dels nous contagis i tindria un avantatge de creixement d’un 18%, en comparació a les altres subvariants de la COVID-19. Encara amb tots aquests trets, de moment no hi ha evidències que mostren que causa greus símptomes en les persones contagiades. Encara que sí que pot infectar a pacients que hagen superat la malaltia o que estiguen vacunats contra la COVID.

Per la seua part el doctor en Farmàcia de la Universitat del País Basc, Gorka Orive, ha manifestat a través de les seues xarxes socials que aquesta subvariant “presenta fins a 8 mutacions addicionals respecte a BA.5″, un fet que considera com “un impacte que ha de ser estudiat tant pel que fa a la seua infectivitat com evasió immunitària”.

Detectats nous casos en huit països

De fet, l’Índia no seria l’únic país en el qual tindria presència aquesta variant. La pròpia OMS h assegurat que ja s’han detectat casos produïts per aquesta variant en altres huit països, com és el cas d’Alemanya, Austràlia, el Canadà, els Estats Units, el Japó, Nova Zelanda i el Regne Unit.

El viròleg de l’Imperial College de Londres, Tom Peackok, va expressar en les seues xarxes socials que cap de les mutacions detectades en aquesta nova variant suposa una cosa realment preocupant. “Cap d’aquests individualment marca realment com a preocupant, però que apareguen tots junts alhora és un altre assumpte”, va dir en el seu compte de Twitter

Accede a nuestra hemeroteca Accedeix a la nostra hemeroteca Access our archive

Últimes notícies

Barcala garantix transparència total en la comissió sobre les vivendes públiques de la Platja de Sant Joan

Luis Barcala defén que la comissió municipal aclarirà el paper de l'Ajuntament en l'adjudicació de 140 vivendes públiques a la Platja de Sant Joan i promet col·laboració màxima amb la Justícia.

La Generalitat impulsa un centenar d’activitats als parcs naturals per Pasqua

La Generalitat organitza més de cent activitats de 'Pasqua als parcs' en 22 parcs naturals i espais protegits, amb especial protagonisme per als municipis i els centres educatius.

Castelló prepara un ampli dispositiu de seguretat per a l’eclipsi solar del 12 d’agost

Castelló ha iniciat la planificació d'un dispositiu especial de seguretat i mobilitat per a l'eclipsi total de sol del 12 d'agost, que atraurà a milers de persones i comptarà amb una àmplia programació divulgativa.

L’Arquebisbat de València crearà coordinadors de menors en parròquies per a previndre abusos

L'Oficina de Protecció del Menor de l'Arquebisbat de València incorporarà coordinadors de menors en parròquies i reforçarà la formació i els protocols per a previndre abusos sexuals en l'àmbit pastoral.

Rovira xifra en 410 milions l’estalvi per als valencians per la reforma fiscal del Consell

La reforma fiscal aplicada pel Consell des de 2023 ha generat un estalvi total de 410,2 milions per als contribuents valencians, principalment en Successions i Donacions, Transmissions Patrimonials i noves deduccions autonòmiques en l'IRPF.

SailGP confia que l’arribada de València eleve la competició a un altre nivell

SailGP desembarca a València els dies 5 i 6 de setembre, en substitució de Cadis, amb l'objectiu d'impulsar la competició i reforçar a la ciutat com a seu de grans esdeveniments esportius.

Les víctimes de la dana recorren al TSJCV perquè s’investigue a Mazón sense aforament

L'associació de víctimes de la dana del 29 d'octubre de 2024 recorre davant el TSJCV l'arxivament de la investigació a Carlos Mazón i qüestiona que se li aplique l'aforament autonòmic.

El PP defén com a àmbit privat la votació de la confraria de Sagunt que exclou a les dones

La Confraria de la Puríssima Sang de Sagunt torna a rebutjar la participació de dones en les processons de Setmana Santa. El PP defén que és una decisió privada, mentres PSPV i Compromís la consideren un veto discriminatori.