Què és centaurus? La nova subvariant del coronavirus que fa saltar les alarmes

L’Organització Mundial de la Salut (OMS) segueix molt de prop l’evolució del virus del SARS-CoV-2 i especialment, dels últims subllinatges de la variant Ómicron. Les últimes conegudes són BA.4 i BA.5, que han disparat els contagis en diversos països.

L’atenció que ha reunit la malaltia es correspon concretament a mutacions en proteïnes spike, situades en la membrana de les unitats víriques, concretament les G446S i R493Q que permetrien a la variant evadir diversos anticossos i per tant ser més resistent enfront de la immunitat aconseguida fins al moment en la població. Això implica que tant persones vacunades com aquells que ja han passat a malaltia tindrien més possibilitats de contagiar-se.

No obstant això, a l’Índia els científics han detectat al país una nova subvariant d’Òmicron que es transmetria fins a cinc vegades més que la variant original. Tot això després que les autoritats sanitàries índies registraren un augment dels contagis per coronavirus entre els 15.000 i els 19.000 en els últims deu dies. Una variant coneguda com a BA.2.75 i a la qual han sobrenomenat ‘Centaurus’. Va ser el passat 30 de juny quan a l’Índia es van notificar els primers casos produïts per aquest subllinatge.

Sobre les seues característiques es va pronunciar la científica cap de l’Organització Mundial de la Salut, Soumya Swaminathan. “Té mutacions en la proteïna que permet accedir a les cèl·lules sanes de l’organisme, la qual cosa fa témer que tinga més capacitat de contagi i siga capaç d’evadir la immunitat prèvia amb més facilitat”. Malgrat això, va expressar que encara és prompte per a conéixer si és una variant més severa que unes altres o si disposa d’una “invasió immune addicional”.

Centaurus pel món

A l’Índia s’han comprovat que aquesta variant, que es contagia cinc vegades més ràpida que altres llinatges, representa ja el 20% dels nous contagis i tindria un avantatge de creixement d’un 18%, en comparació a les altres subvariants de la COVID-19. Encara amb tots aquests trets, de moment no hi ha evidències que mostren que causa greus símptomes en les persones contagiades. Encara que sí que pot infectar a pacients que hagen superat la malaltia o que estiguen vacunats contra la COVID.

Per la seua part el doctor en Farmàcia de la Universitat del País Basc, Gorka Orive, ha manifestat a través de les seues xarxes socials que aquesta subvariant “presenta fins a 8 mutacions addicionals respecte a BA.5″, un fet que considera com “un impacte que ha de ser estudiat tant pel que fa a la seua infectivitat com evasió immunitària”.

Detectats nous casos en huit països

De fet, l’Índia no seria l’únic país en el qual tindria presència aquesta variant. La pròpia OMS h assegurat que ja s’han detectat casos produïts per aquesta variant en altres huit països, com és el cas d’Alemanya, Austràlia, el Canadà, els Estats Units, el Japó, Nova Zelanda i el Regne Unit.

El viròleg de l’Imperial College de Londres, Tom Peackok, va expressar en les seues xarxes socials que cap de les mutacions detectades en aquesta nova variant suposa una cosa realment preocupant. “Cap d’aquests individualment marca realment com a preocupant, però que apareguen tots junts alhora és un altre assumpte”, va dir en el seu compte de Twitter

Accede a nuestra hemeroteca Accedeix a la nostra hemeroteca Access our archive

Últimes notícies

Pérez Llorca viu amb emoció l’Ofrena a la Verge dels Desemparats en un dia molt important

El president de la Generalitat Juanfran Pérez Llorca desfila en l'Ofrena a la Verge dels Desemparats molt emocionat, destacant el privilegi de participar al costat de la seua filla en un dia molt important per a ell.

La Cantina planta una falla per a no oblidar la DANA i homenatjar les víctimes

El centre de voluntariat La Cantina planta per segon any la falla No oblidar la DANA en Russafa com a monument a la memòria i homenatge a les víctimes de les inundacions.

Pérez Llorca viu una Ofrena molt emotiva al costat de la seua filla en les Falles de València

El president de la Generalitat, Juanfran Pérez Llorca, participa en l'Ofrena a la Verge dels Desemparats molt emocionat i destaca el privilegi de viure-la al costat de la seua filla.

València entra en la recta final de les Falles amb la ciutat abarrotada de turistes

València afronta els últims dies de les Falles de 2026 amb la ciutat saturada de visitants, alta ocupació turística i un calendari festiu intens que culmina en la Nit del Foc i la Cremà.

APTUR CV denuncia sabotatges en 450 vivendes turístiques de València després de les Falles

APTUR CV denuncia una onada de vandalisme en panys i façanes d'unes 450 vivendes turístiques a València durant els últims dies de les Falles, amb danys que xifra en 250.000 euros i un impacte en la convivència veïnal i la imatge de la ciutat.

Rototom Sunsplash 2026 revela un primer cartell amb Major Lazer, Shenseea i Protoje

El Rototom Sunsplash 2026 anuncia un potent primer avanç de cartell amb Major Lazer Soundsystem, Shenseea, Protoje, G-5 i referents històrics del reggae i el ska.

Més de 300 bombers vetlen per la seguretat en la cremà de les Falles de València 2026

Més de 300 bombers i un centenar de voluntaris de Protecció Civil integren el dispositiu especial per a la Nit de la Cremà a València, que supervisarà 95 falles amb especial atenció a les de major risc.

Modernitat i tradició enlluernen en la penúltima i eixordadora mascletà de les Falles 2026

La Pirotècnia Caballer FX Global Foc combina foc digital i pólvora clàssica en una mascletà de 180 quilos i cinc minuts de ritme ascendent que fa vibrar la plaça de l'Ajuntament de València.