11 C
València
Diumenge, 1 febrer, 2026

Els ceps “d’interés” de coronavirus: Eta, Iota, Kappa i Lambda

 

La variant Delta del coronavirus ha passat a ser la principal preocupació de les autoritats sanitàries a la vista de la seua ràpida transmissió a tot el món. A més, algunes vacunes perden eficàcia davant aquesta mutació del virus, la qual cosa suposa que siga de vital importància que es reduïsquen els casos com més prompte millor. No obstant això, existeixen més variants de la COVID-19 i encara que en alguns casos l’Organització Mundial de la Salut no les haja classificades com una variant “de preocupació”, si posa el focus en altres classificades com “d’interès”. És el cas de la variant Lambda.

 

És igual de contagiosa que altres ceps?

Aquest cep es va registrar inicialment l’agost de 2020 al Perú. Els contagis no són tan significatius com els registrats d’altres ceps, però és present en més de 40 països. No obstant això, la cap de la cèl·lula tècnica anti COVID de l’OMS, María Von Kerkhove, ha aclarit que “no s’ha mostrat especialment transmissible” i que “no és la majoritària en cap dels països on s’ha detectat”, fins i tot al Perú.

 

Per això, de moment, l’OMS no considera necessari que passa classificar-se com una variant “de preocupació” però sí com “d’interés”. Quan una variant passa a aquesta llista, les autoritats hagen de fer un seguiment continu de l’evolució d’aquesta variant per a evitar possibles noves ones de la COVID-19.

 

Hi ha quatre variants etiquetades com “de preocupació”: l’Alfa (britànica), la Beta (sud-africana), la Delta (índia) i la Gamma (brasilera). D’altra banda, hi ha altres quatre consideres com “d’interès”: l’Eta (múltiples països), la Iota (estatunidenca), la Kappa (índia) i la Lambda (peruana).

 

Presència de la variant Lambda a Espanya

L’últim informe oficial de Sanitat sobre la situació de les diferents variants a Espanya, anota que hi ha diversos brots a Cantàbria en els quals la variant Lambda està implicada. D’altra banda, el 3 d’agost la consellera de Salut del govern basc, Gotzone Sagardui, confirmava que hi havia dos casos positius d’aquest cep, els cosins del territori. La base de dades de GISAID, que es dedica a fer un seguiment de les variants a nivell mundial, cita 105 positius d’aquesta variant al nostre país.

 

Sembla que, de moment, la Lambda no té presència en més comunitats del nostre país encara que és important que es determinen si són casos importats o no per a tractar de frenar-los com més prompte millor.

 

Respecte a la presència de la variant en altres països, GISAID situa a Xile com el país amb major presència de la Lambda. Li segueixen els Estats Units, el Perú, l’Equador, Mèxic, l’Argentina i Espanya. Encara que asseguren que aquest últim mes aquest cep no superava el 18% dels positius totals en cada territori.

Últimes notícies

1-3: el Barcelona aferma el lideratge i complica la vida a l’Elx

El Barcelona va guanyar 1-3 en el Martínez Valero i va protegir el lideratge una jornada més. L'Elx va seguir sense guanyar en 2026 i va quedar més prop del descens.

Sorloth, sense fractures ni hematomes cranials, torna a Madrid amb l’equip

Les proves mèdiques descarten fractures i hematomes cranials en Alexander Sorloth després del xoc de cap en el Llevant-Atlètic (0-0). El davanter torna a Madrid amb l'expedició i queda pendent d'evolució.

El Barcelona mana al descans davant l’Elx (1-2)

El Barcelona mana 1-2 al descans gràcies a Lamine Yamal i Ferran Torres; l'Elx va arribar a igualar per mitjà d'Álvaro Rodríguez. Els blaugranes han generat moltes ocasions i els pals han evitat un avantatge major.

Empat sense gols entre Llevant i Atlètic marcat per un xoc de caps

Llevant i Atlètic van empatar 0-0 en el Ciutat de València en un partit amb poques ocasions i condicionat per un fort xoc de caps entre Sorloth i Moreno. Luís Castro no va quedar satisfet malgrat la millora del seu equip després del descans.

0-0: Llevant i Atlètic, sense pegada després d’un fort xoc

Empat sense gols en el Ciutat de València en un dol amb poques arribades, marcat pel xoc de Sorloth i Matías Moreno i per les parades de Ryan i Oblak.

0-0: El Llevant domina a l’Atlètic però paga la seua falta de gol

El Llevant va millorar després del descans, va estrényer amb pressió alta i pilota parada i es va topar amb un Oblak brillant. L'Atlètic va generar molt poc i va rescatar un punt.

Nova manifestació per la dana exigix a Mazón entregar la seua acta de diputat

Centenars de persones han marxat per Benetússer, Sedaví i Alfafar per a exigir justícia i que Mazón entregue la seua acta i acudisca a declarar davant la jutgessa de Catarroja.

Sorloth, traslladat a l’hospital per una ferida incisocontusa en el Llevant-Atlètic

El davanter de l'Atlètic ha sigut retirat en llitera després d'un xoc de cap en el minut 24. El club confirma proves mèdiques i el rival queda en observació.