Els ceps “d’interés” de coronavirus: Eta, Iota, Kappa i Lambda

 

La variant Delta del coronavirus ha passat a ser la principal preocupació de les autoritats sanitàries a la vista de la seua ràpida transmissió a tot el món. A més, algunes vacunes perden eficàcia davant aquesta mutació del virus, la qual cosa suposa que siga de vital importància que es reduïsquen els casos com més prompte millor. No obstant això, existeixen més variants de la COVID-19 i encara que en alguns casos l’Organització Mundial de la Salut no les haja classificades com una variant “de preocupació”, si posa el focus en altres classificades com “d’interès”. És el cas de la variant Lambda.

 

És igual de contagiosa que altres ceps?

Aquest cep es va registrar inicialment l’agost de 2020 al Perú. Els contagis no són tan significatius com els registrats d’altres ceps, però és present en més de 40 països. No obstant això, la cap de la cèl·lula tècnica anti COVID de l’OMS, María Von Kerkhove, ha aclarit que “no s’ha mostrat especialment transmissible” i que “no és la majoritària en cap dels països on s’ha detectat”, fins i tot al Perú.

 

Per això, de moment, l’OMS no considera necessari que passa classificar-se com una variant “de preocupació” però sí com “d’interés”. Quan una variant passa a aquesta llista, les autoritats hagen de fer un seguiment continu de l’evolució d’aquesta variant per a evitar possibles noves ones de la COVID-19.

 

Hi ha quatre variants etiquetades com “de preocupació”: l’Alfa (britànica), la Beta (sud-africana), la Delta (índia) i la Gamma (brasilera). D’altra banda, hi ha altres quatre consideres com “d’interès”: l’Eta (múltiples països), la Iota (estatunidenca), la Kappa (índia) i la Lambda (peruana).

 

Presència de la variant Lambda a Espanya

L’últim informe oficial de Sanitat sobre la situació de les diferents variants a Espanya, anota que hi ha diversos brots a Cantàbria en els quals la variant Lambda està implicada. D’altra banda, el 3 d’agost la consellera de Salut del govern basc, Gotzone Sagardui, confirmava que hi havia dos casos positius d’aquest cep, els cosins del territori. La base de dades de GISAID, que es dedica a fer un seguiment de les variants a nivell mundial, cita 105 positius d’aquesta variant al nostre país.

 

Sembla que, de moment, la Lambda no té presència en més comunitats del nostre país encara que és important que es determinen si són casos importats o no per a tractar de frenar-los com més prompte millor.

 

Respecte a la presència de la variant en altres països, GISAID situa a Xile com el país amb major presència de la Lambda. Li segueixen els Estats Units, el Perú, l’Equador, Mèxic, l’Argentina i Espanya. Encara que asseguren que aquest últim mes aquest cep no superava el 18% dels positius totals en cada territori.

Últimes notícies

El Misteri d’Elx emociona Londres amb un concert especial pel 25é aniversari de la Unesco

El Misteri d’Elx ha oferit a Londres un concert amb 40 veus en la St. Etheldreda’s Roman Catholic Church per a celebrar el 25é aniversari de la seua declaració com a Patrimoni Cultural Immaterial de la Humanitat per la Unesco i reforçar Elx com a destí turístic.

Dos talls de llum deixen sense subministrament 40.000 abonats a Alacant però es resolen en minuts

Alacant ha patit este divendres dos talls de llum que han deixat sense subministrament uns 40.000 abonats, encara que Iberdrola ha restablit el servici en menys de mitja hora en cada cas.

Mor un home de 78 anys a la platja de Varadero de Santa Pola després d’un desmai a l’aigua

Un home de 78 anys ha mort a la platja de Varadero, a Santa Pola, després de desmaiar-se dins de l’aigua. Altres banyistes han intentat reanimar-lo sense èxit i la Guàrdia Civil ha iniciat el protocol judicial.

Localitzen el cadàver d’un home de 70 anys en un socavó d’un descampat en obres a València

Han trobat el cos sense vida d’un home d’uns 70 anys en un socavó d’un descampat en obres entre l’Hospital La Fe i la rotonda dels Anzuelos, a València. La Policia Nacional investiga el cas i, de moment, no veu indicis de criminalitat a l’espera de l’autòpsia.

El Elche potencia la franja verda en la nova primera equipació per a la temporada 2026-2027

L’Elche ha presentat la nova primera equipació per a la temporada 2026-2027, amb la franja verda més protagonista sobre el fons blanc i detalls en negre en coll i mànigues.

Dispositiu policial reforçat a la Comunitat Valenciana per a la final del Mundial entre Espanya i Argentina

La Delegació del Govern ha anunciat un desplegament reforçat de Policia Nacional i Guàrdia Civil en les principals ciutats valencianes durant la final del Mundial entre Espanya i Argentina d’este diumenge, tant en les retransmissions públiques com en les possibles celebracions.

Ordenen presó per a cinc acusats de narcotràfic amb fiança de fins a 12.000 euros

La Secció Tercera de l’Audiència Provincial de València ha acordat presó provisional per a cinc condemnats per narcotràfic, eludible amb fiances d’entre 10.000 i 12.000 euros que hauran de depositar en un termini de tres dies.

Més de 3.300 avisos entre Emergències i ajuntaments de València la vesprada de la DANA

El 112 i les autoritats locals de la província de València van creuar 3.323 comunicacions la vesprada de la DANA del 29 d’octubre de 2024, segons un informe remés a la jutgessa que investiga les inundacions amb 231 víctimes mortals.