Els ceps “d’interés” de coronavirus: Eta, Iota, Kappa i Lambda

 

La variant Delta del coronavirus ha passat a ser la principal preocupació de les autoritats sanitàries a la vista de la seua ràpida transmissió a tot el món. A més, algunes vacunes perden eficàcia davant aquesta mutació del virus, la qual cosa suposa que siga de vital importància que es reduïsquen els casos com més prompte millor. No obstant això, existeixen més variants de la COVID-19 i encara que en alguns casos l’Organització Mundial de la Salut no les haja classificades com una variant “de preocupació”, si posa el focus en altres classificades com “d’interès”. És el cas de la variant Lambda.

 

És igual de contagiosa que altres ceps?

Aquest cep es va registrar inicialment l’agost de 2020 al Perú. Els contagis no són tan significatius com els registrats d’altres ceps, però és present en més de 40 països. No obstant això, la cap de la cèl·lula tècnica anti COVID de l’OMS, María Von Kerkhove, ha aclarit que “no s’ha mostrat especialment transmissible” i que “no és la majoritària en cap dels països on s’ha detectat”, fins i tot al Perú.

 

Per això, de moment, l’OMS no considera necessari que passa classificar-se com una variant “de preocupació” però sí com “d’interés”. Quan una variant passa a aquesta llista, les autoritats hagen de fer un seguiment continu de l’evolució d’aquesta variant per a evitar possibles noves ones de la COVID-19.

 

Hi ha quatre variants etiquetades com “de preocupació”: l’Alfa (britànica), la Beta (sud-africana), la Delta (índia) i la Gamma (brasilera). D’altra banda, hi ha altres quatre consideres com “d’interès”: l’Eta (múltiples països), la Iota (estatunidenca), la Kappa (índia) i la Lambda (peruana).

 

Presència de la variant Lambda a Espanya

L’últim informe oficial de Sanitat sobre la situació de les diferents variants a Espanya, anota que hi ha diversos brots a Cantàbria en els quals la variant Lambda està implicada. D’altra banda, el 3 d’agost la consellera de Salut del govern basc, Gotzone Sagardui, confirmava que hi havia dos casos positius d’aquest cep, els cosins del territori. La base de dades de GISAID, que es dedica a fer un seguiment de les variants a nivell mundial, cita 105 positius d’aquesta variant al nostre país.

 

Sembla que, de moment, la Lambda no té presència en més comunitats del nostre país encara que és important que es determinen si són casos importats o no per a tractar de frenar-los com més prompte millor.

 

Respecte a la presència de la variant en altres països, GISAID situa a Xile com el país amb major presència de la Lambda. Li segueixen els Estats Units, el Perú, l’Equador, Mèxic, l’Argentina i Espanya. Encara que asseguren que aquest últim mes aquest cep no superava el 18% dels positius totals en cada territori.

Accede a nuestra hemeroteca Accedeix a la nostra hemeroteca Access our archive

Últimes notícies

El Hilali acusa a Rafa Mir de dir-li ‘Vas vindre en pastera’ i l’àrbitre va activar el protocol

El Hilali va acusar a Rafa Mir de dir-li 'Vas vindre en pastera' a l'Elx-Espanyol (2-2). L'àrbitre va activar el protocol antiracista i l'Elx va demanar prudència per falta d'evidències.

L’Elx demana respecte i prudència davant la falta d’evidències després de l’acusació a Rafa Mir

El club ha reclamat cautela després de l'acusació d'Omar El Hilali durant l'Elx-Espanyol, que va portar a l'àrbitre a activar el protocol contra el racisme. L'acta arreplega la suposada frase 'en pastera', no sentida per l'equip arbitral.

Fausto Díaz impulsa el primer títol del Manacor: campió de la Copa del Rei davant el Melilla

El Conectabalear CV Manacor va conquistar la seua primera Copa del Rei en derrotar 3-1 al CV Melilla. Fausto Díaz va sumar 19 punts i la final va reunir 6.215 espectadors, rècord històric.

Fausto Díaz guia l’històric títol del Manacor en la Copa del Rei

El Conectabalear CV Manacor va conquistar la seua primera Copa del Rei en derrotar 3-1 al CV Melilla a la Fonteta, amb 19 punts de Fausto Díaz i un ambient de rècord.

Díaz guia l’històric títol del Manacor en la Copa del Rei

Manacor es va proclamar campió de la Copa del Rei després de véncer 3-1 a Melilla amb 19 punts de Fausto Díaz, en una final amb rècord coper de 6.215 aficionats.

La borrasca Regina portarà vent intens i pluja des del dimarts en la Comunitat Valenciana

Regina arribarà a Espanya el dilluns, però en la Comunitat Valenciana es notarà sobretot entre dimarts i dijous, amb vent de nord-est persistent, pluja i onatge.

Fausto Díaz lidera l’històric primer títol del Manacor en la Copa del Rei

El Conectabalear CV Manacor es va proclamar campió de la Copa del Rei per 3-1 davant el Melilla i va aconseguir el primer títol de la seua història. Fausto Díaz va ser el màxim anotador amb 19 punts.

El Manacor fa història: primera Copa del Rei després de véncer 3-1 a Melilla

El Conectabalear CV Manacor es va imposar 3-1 al CV Melilla a la Fonteta i va alçar la seua primera Copa del Rei davant 6.125 aficionats, rècord del torneig