Els ceps “d’interés” de coronavirus: Eta, Iota, Kappa i Lambda

 

La variant Delta del coronavirus ha passat a ser la principal preocupació de les autoritats sanitàries a la vista de la seua ràpida transmissió a tot el món. A més, algunes vacunes perden eficàcia davant aquesta mutació del virus, la qual cosa suposa que siga de vital importància que es reduïsquen els casos com més prompte millor. No obstant això, existeixen més variants de la COVID-19 i encara que en alguns casos l’Organització Mundial de la Salut no les haja classificades com una variant “de preocupació”, si posa el focus en altres classificades com “d’interès”. És el cas de la variant Lambda.

 

És igual de contagiosa que altres ceps?

Aquest cep es va registrar inicialment l’agost de 2020 al Perú. Els contagis no són tan significatius com els registrats d’altres ceps, però és present en més de 40 països. No obstant això, la cap de la cèl·lula tècnica anti COVID de l’OMS, María Von Kerkhove, ha aclarit que “no s’ha mostrat especialment transmissible” i que “no és la majoritària en cap dels països on s’ha detectat”, fins i tot al Perú.

 

Per això, de moment, l’OMS no considera necessari que passa classificar-se com una variant “de preocupació” però sí com “d’interés”. Quan una variant passa a aquesta llista, les autoritats hagen de fer un seguiment continu de l’evolució d’aquesta variant per a evitar possibles noves ones de la COVID-19.

 

Hi ha quatre variants etiquetades com “de preocupació”: l’Alfa (britànica), la Beta (sud-africana), la Delta (índia) i la Gamma (brasilera). D’altra banda, hi ha altres quatre consideres com “d’interès”: l’Eta (múltiples països), la Iota (estatunidenca), la Kappa (índia) i la Lambda (peruana).

 

Presència de la variant Lambda a Espanya

L’últim informe oficial de Sanitat sobre la situació de les diferents variants a Espanya, anota que hi ha diversos brots a Cantàbria en els quals la variant Lambda està implicada. D’altra banda, el 3 d’agost la consellera de Salut del govern basc, Gotzone Sagardui, confirmava que hi havia dos casos positius d’aquest cep, els cosins del territori. La base de dades de GISAID, que es dedica a fer un seguiment de les variants a nivell mundial, cita 105 positius d’aquesta variant al nostre país.

 

Sembla que, de moment, la Lambda no té presència en més comunitats del nostre país encara que és important que es determinen si són casos importats o no per a tractar de frenar-los com més prompte millor.

 

Respecte a la presència de la variant en altres països, GISAID situa a Xile com el país amb major presència de la Lambda. Li segueixen els Estats Units, el Perú, l’Equador, Mèxic, l’Argentina i Espanya. Encara que asseguren que aquest últim mes aquest cep no superava el 18% dels positius totals en cada territori.

Accede a nuestra hemeroteca Accedeix a la nostra hemeroteca Access our archive

Últimes notícies

Juan Luis Gandia guanya el Rectorat de la Universitat de València amb el 58,58% del vot ponderat

Juan Luis Gandia ha guanyat la segona volta al Rectorat de la Universitat de València amb el 58,58% del vot ponderat enfront d'Ángeles Solanes. La participació s'ha quedat en el 17,81%, amb 10.316 vots d'un cens de 57.920.

L’incendi d’un camió curta 45 minuts l’A-7 a Paterna en direcció Barcelona

L'incendi d'un camió que transportava bobines de paper ha obligat a tancar els tres carrils de la A-7 a Paterna durant 45 minuts. A les 18.24 s'ha reobert el carril esquerre, amb cues de fins a 13 km.

Granada i València s’alien per a impulsar un vol directe i una promoció turística conjunta

Les diputacions han segellat una aliança per a llançar una connexió aèria directa entre Granada i València. El pla inclou un concurs públic i una estratègia de promoció turística conjunta.

La mort d’un home al seu balcó a Alacant apunta a una bala perduda d’un tiroteig

La investigació assenyala que un home de 59 anys va ser aconseguit per un tret accidental mentres era al balcó de la seua vivenda a Carolines Altes. S'han constatat set detonacions i no hi ha detencions.

Incendi d’un camió curta 45 minuts l’A-7 a Paterna cap a Barcelona

Un camió amb bobines de paper s'ha incendiat en l'A-7 a l'altura de Paterna i ha obligat a tancar l'autovia 45 minuts en sentit Barcelona. La reobertura parcial ha deixat retencions de fins a 13 quilòmetres i desviaments provisionals.

Els maquinistes inicien vaga en FGV amb servicis mínims del 75%-80% en Falles

Semaf activa aturs en Metrovalencia i TRAM d'Alacant amb mínims del 75% i del 80% del 15 al 19 de març. El sindicat denuncia carències de seguretat i falta de negociació.

Morrissey manté els concerts de Saragossa i Sevilla després de cancel·lar el de València

La promotora confirma que seguixen en peus les dates del 14 de març a Saragossa i del 16 a Sevilla, després de suspendre el concert previst a València. L'artista ha atribuït la cancel·lació a la falta de descans pel soroll a la ciutat, en plena avantsala de les Falles.

Desenes d’entitats convoquen per al dissabte concentracions contra la guerra de l’Iran a València, Alacant, Alcoi i Crevillent

Desenes d'organitzacions socials, sindicats i entitats veïnals han convocat este dissabte concentracions per a rebutjar els atacs a l'Iran. Les protestes seran al migdia a València, Alacant, Alcoi i Crevillent.