Per què puc tindre covid encara que done negatiu en un test d’antígens?

El test d’antígens torna a ser un dels productes més demandats en les farmàcies. Això és pel fet que, en les últimes setmanes, torna a haver-hi gent que té un o diversos símptomes típics de covid -febre, tos, congestió nasal, dolors musculars i de cap…- però, quan es fan una prova a casa, el resultat és negatiu.

Aquest es coneix com la positivitat retardada, és a dir no sempre un negatiu significa que no s’estiga contagiat del COVID-19. Les noves variants estan generant que, encara que es tinguen tots els símptomes —tos, febre i/o congestió nasal—els autotest no reflecteixen el diagnòstic. Això provoca que molts donen inicialment per descartat el contagi de coronavirus, però al cap de pocs dies, després de repetir la prova, ix positiva.
La clau és que detectar una certa quantitat de virus, donarà resultats negatius en els primers dies, abans que incremente la càrrega viral. És a dir que les noves variants del coronavirus, s’amaguen durant uns dies. Els test d’antígens de les farmàcies, són sensibles a una càrrega viral determinada, per la qual cosa si s’acurta el període d’incubació i els símptomes es manifesten abans, aqueixa càrrega viral encara no serà prou alta per a ser detectada en aquesta prova.

El perill de la positivitat retardada és que, entre el primer i segon test d’antígens, la persona ha continuat fent vida normal, la qual cosa podria ajudar a crear noves cadenes de transmissió del virus. Alguns experts destaquen a més que aquest fenomen pot “descol·locar” les previsions i “mentir” sobre la incidència del COVID-19.

Per aquesta raó, és recomanable que, encara que es done negatiu en les proves, es prenguen les precaucions pròpies d’una persona contagiada de covid fins que es descarte per complet.
Però, per què succeeix això? En primer lloc, l’arribada de noves variants de covid -especialment aquelles que sorgeixen d’ómicron, com la BA.2 i la BA.5- provoca que canvien els períodes d’incubació, ja que són més contagioses però menys letals.

Incubació d’alpha i delta

Així, si el període d’incubació de la variant alpha era en mitjana de cinc a sis dies i aqueix període va disminuir a quatre dies durant l’ona de la variant delta, amb ómicron el període entre la invasió viral i l’arribada dels símptomes es va reduir encara més i és de tan sols tres dies, segons informacions de l’agència de seguretat sanitària del Regne Unit.

Resumint: si abans una persona tardava quasi una setmana a desenvolupar els símptomes típics del covid, ara aqueix procés és molt més ràpid i pot desenvolupar-los després de només un dia del contagi.

La recomanació, doncs, és la mateixa: amb els símptomes típics del covid -febre, tos, congestió nasal, dolors musculars i de cap- convé extremar les precaucions i evitar el contacte directe amb altres persones, per a evitar el contagi. Així mateix, convé portar màscara. Encara que la persona s’haja fet la prova en els primers dies amb resultat negatiu.

Un període d’incubació d’entre 5 i 7 dies és normalment suficient per a la majoria de les persones, per la qual cosa, si s’ha fet la prova el primer o segon dia de símptomes i el resultat ha sigut negatiu, convé repetir-lo novament entre el tercer i el cinqué dia.

Anuncios
Accede a nuestra hemeroteca Accedeix a la nostra hemeroteca Access our archive
Anuncios

Últimes notícies

Mallorca i València es frenen a Son Moix amb un empat que fa gust de poc

Mallorca i València van empatar 1-1 a Son Moix, en un dol directe per la permanència on els locals van desaprofitar diverses ocasions clares i van acabar cedint un punt que no satisfà a cap.

Carlos Corberán lamenta el criteri arbitral pel possible penal a Gayà al Mallorca-València

Carlos Corberán considera que l'acció sobre Gayà en l'última jugada del Mallorca-València deixa un criteri arbitral confús, encara que destaca el punt reeixit per la resiliència de l'equip.

El València Basket se cita amb el Panathinaikos en els quarts de l’Eurolliga

El València Basket, segon en la fase regular de l'Eurolliga, s'enfrontarà al Panathinaikos en una sèrie al millor de cinc partits amb avantatge de camp en el Roig Arena.

Pepelu reivindica el valor de l’empat del València a Mallorca

Pepelu subratlla la importància de l'empat del València davant el Mallorca en plena lluita per la permanència i admet errors defensius després del descans i a pilota parada.

Mallorca i València es frenen a Son Moix amb un empat que no alleuja el descens

Mallorca i València empaten a Son Moix amb gols de Samu Costa i Sadiq en un partit gris que deixa als dos equips sense l'impuls que necessitaven en la lluita per la permanència.

Desallotjat un edifici de cinc plantes a Torrevieja per l’incendi d’una vivenda

Un incendi en una vivenda del carrer Verge del Colom ha obligat a desallotjar per complet un edifici de cinc plantes a Torrevieja, sense que consten ferits.

Fem profetes a John Lennon i a Bob Dylan

Leo Giménez és lingüista i en el seu article d'esta setmana parla sobre que la pau mundial continua sent una utopia perquè darrere de les guerres manen els interessos materials i de poder

Empat sense gols entre Mallorca i València al descans

Mallorca i València aconseguixen el descans amb 0-0 en un partit igualat i sense ocasions clares, marcat per la primerenca lesió de Thierry Rendall.