Per què puc tindre covid encara que done negatiu en un test d’antígens?

El test d’antígens torna a ser un dels productes més demandats en les farmàcies. Això és pel fet que, en les últimes setmanes, torna a haver-hi gent que té un o diversos símptomes típics de covid -febre, tos, congestió nasal, dolors musculars i de cap…- però, quan es fan una prova a casa, el resultat és negatiu.

Aquest es coneix com la positivitat retardada, és a dir no sempre un negatiu significa que no s’estiga contagiat del COVID-19. Les noves variants estan generant que, encara que es tinguen tots els símptomes —tos, febre i/o congestió nasal—els autotest no reflecteixen el diagnòstic. Això provoca que molts donen inicialment per descartat el contagi de coronavirus, però al cap de pocs dies, després de repetir la prova, ix positiva.
La clau és que detectar una certa quantitat de virus, donarà resultats negatius en els primers dies, abans que incremente la càrrega viral. És a dir que les noves variants del coronavirus, s’amaguen durant uns dies. Els test d’antígens de les farmàcies, són sensibles a una càrrega viral determinada, per la qual cosa si s’acurta el període d’incubació i els símptomes es manifesten abans, aqueixa càrrega viral encara no serà prou alta per a ser detectada en aquesta prova.

El perill de la positivitat retardada és que, entre el primer i segon test d’antígens, la persona ha continuat fent vida normal, la qual cosa podria ajudar a crear noves cadenes de transmissió del virus. Alguns experts destaquen a més que aquest fenomen pot «descol·locar» les previsions i «mentir» sobre la incidència del COVID-19.

Per aquesta raó, és recomanable que, encara que es done negatiu en les proves, es prenguen les precaucions pròpies d’una persona contagiada de covid fins que es descarte per complet.
Però, per què succeeix això? En primer lloc, l’arribada de noves variants de covid -especialment aquelles que sorgeixen d’ómicron, com la BA.2 i la BA.5- provoca que canvien els períodes d’incubació, ja que són més contagioses però menys letals.

Incubació d’alpha i delta

Així, si el període d’incubació de la variant alpha era en mitjana de cinc a sis dies i aqueix període va disminuir a quatre dies durant l’ona de la variant delta, amb ómicron el període entre la invasió viral i l’arribada dels símptomes es va reduir encara més i és de tan sols tres dies, segons informacions de l’agència de seguretat sanitària del Regne Unit.

Resumint: si abans una persona tardava quasi una setmana a desenvolupar els símptomes típics del covid, ara aqueix procés és molt més ràpid i pot desenvolupar-los després de només un dia del contagi.

La recomanació, doncs, és la mateixa: amb els símptomes típics del covid -febre, tos, congestió nasal, dolors musculars i de cap- convé extremar les precaucions i evitar el contacte directe amb altres persones, per a evitar el contagi. Així mateix, convé portar màscara. Encara que la persona s’haja fet la prova en els primers dies amb resultat negatiu.

Un període d’incubació d’entre 5 i 7 dies és normalment suficient per a la majoria de les persones, per la qual cosa, si s’ha fet la prova el primer o segon dia de símptomes i el resultat ha sigut negatiu, convé repetir-lo novament entre el tercer i el cinqué dia.

Últimes notícies

La Unió de Consumidors reclama la devolució total de les entrades del Festival de Les Arts

La Unió de Consumidors de la Comunitat Valenciana exigix a l’organització del Festival de Les Arts que torne el 100 % de les entrades i abonaments, i que compense també els gastos de transport i allotjament de les persones afectades per la cancel·lació de la segona jornada i les incidències del primer dia.

L’oratge comença la setmana amb més calor, sobretot a l’interior de València

Este dilluns l’oratge a la Comunitat Valenciana serà estable i poc nuvolós, amb pujada de les temperatures màximes, especialment a l’interior de València, i vent fluix variable. Dimarts es preveu un descens de les màximes i un lleuger augment de les mínimes.

La vaga indefinida del professorat valencià enceta la cinquena setmana amb una nova reunió clau

La vaga indefinida del professorat de l’ensenyament públic no universitari valencià entra este dilluns en la cinquena setmana, amb 21 dies lectius de mobilitzacions i una nova mesa sectorial clau entre Educació i sindicats, mentre l’acampada al centre de València complix una setmana.

L’acampada educativa torna al centre de la plaça de la Verge de València després del Corpus

L’acampada de docents en suport a la vaga indefinida del professorat públic ha tornat al centre de la plaça de la Verge de València una vegada acabats els actes del Corpus, després d’haver-se desplaçat uns dies a un lateral per facilitar la celebració de la festa.

El Barça apallissa el Bidasoa a Alacant i alça la seua trentena Copa del Rei

El Barça d handbol revalida per tretzé any consecutiu la Copa del Rei després de destrossar el Bidasoa Irún al Centre de Tecnificació d Alacant amb un contundent 17-37 i un inici de partit demolidor.

Més de 200 agents participen en un macrooperatiu antipirateria al voltant del Martínez Valero

Més de dos-cents agents de la Policia Nacional han desplegat este diumenge un ampli dispositiu antipirateria al mercat dominical dels voltants de l'estadi Martínez Valero d'Elx, centrat en falsificacions vinculades al Mundial de futbol dels Estats Units, Mèxic i Canadà.

Localitzen un cos a la platja d’Almassora on va desaparéixer un menor dijous passat

La Guàrdia Civil ha trobat este diumenge un cos a prop de la desembocadura del riu Millars, a Almassora, en la zona on dijous va desaparéixer un menor, i investiga si correspon al jove buscat.

Agents dels Estats Units i Alemanya s’incorporen a un intercanvi amb la Policia Local d’Alacant

La Policia Local d’Alacant ha rebut tres agents d’Austin (Estats Units) i un de Hessen (Alemanya) en el marc del programa Star Internacional per compartir mètodes de treball i coneiximents en seguretat.