Per què puc tindre covid encara que done negatiu en un test d’antígens?

El test d’antígens torna a ser un dels productes més demandats en les farmàcies. Això és pel fet que, en les últimes setmanes, torna a haver-hi gent que té un o diversos símptomes típics de covid -febre, tos, congestió nasal, dolors musculars i de cap…- però, quan es fan una prova a casa, el resultat és negatiu.

Aquest es coneix com la positivitat retardada, és a dir no sempre un negatiu significa que no s’estiga contagiat del COVID-19. Les noves variants estan generant que, encara que es tinguen tots els símptomes —tos, febre i/o congestió nasal—els autotest no reflecteixen el diagnòstic. Això provoca que molts donen inicialment per descartat el contagi de coronavirus, però al cap de pocs dies, després de repetir la prova, ix positiva.
La clau és que detectar una certa quantitat de virus, donarà resultats negatius en els primers dies, abans que incremente la càrrega viral. És a dir que les noves variants del coronavirus, s’amaguen durant uns dies. Els test d’antígens de les farmàcies, són sensibles a una càrrega viral determinada, per la qual cosa si s’acurta el període d’incubació i els símptomes es manifesten abans, aqueixa càrrega viral encara no serà prou alta per a ser detectada en aquesta prova.

El perill de la positivitat retardada és que, entre el primer i segon test d’antígens, la persona ha continuat fent vida normal, la qual cosa podria ajudar a crear noves cadenes de transmissió del virus. Alguns experts destaquen a més que aquest fenomen pot “descol·locar” les previsions i “mentir” sobre la incidència del COVID-19.

Per aquesta raó, és recomanable que, encara que es done negatiu en les proves, es prenguen les precaucions pròpies d’una persona contagiada de covid fins que es descarte per complet.
Però, per què succeeix això? En primer lloc, l’arribada de noves variants de covid -especialment aquelles que sorgeixen d’ómicron, com la BA.2 i la BA.5- provoca que canvien els períodes d’incubació, ja que són més contagioses però menys letals.

Incubació d’alpha i delta

Així, si el període d’incubació de la variant alpha era en mitjana de cinc a sis dies i aqueix període va disminuir a quatre dies durant l’ona de la variant delta, amb ómicron el període entre la invasió viral i l’arribada dels símptomes es va reduir encara més i és de tan sols tres dies, segons informacions de l’agència de seguretat sanitària del Regne Unit.

Resumint: si abans una persona tardava quasi una setmana a desenvolupar els símptomes típics del covid, ara aqueix procés és molt més ràpid i pot desenvolupar-los després de només un dia del contagi.

La recomanació, doncs, és la mateixa: amb els símptomes típics del covid -febre, tos, congestió nasal, dolors musculars i de cap- convé extremar les precaucions i evitar el contacte directe amb altres persones, per a evitar el contagi. Així mateix, convé portar màscara. Encara que la persona s’haja fet la prova en els primers dies amb resultat negatiu.

Un període d’incubació d’entre 5 i 7 dies és normalment suficient per a la majoria de les persones, per la qual cosa, si s’ha fet la prova el primer o segon dia de símptomes i el resultat ha sigut negatiu, convé repetir-lo novament entre el tercer i el cinqué dia.

Últimes notícies

Recuperen el cadàver d’un home en una zona rocosa al costat del castell de Sagunt

Bombers i el grup de rescat aeri GERA han recuperat el cadàver d'un home en una zona rocosa i de difícil accés prop del castell de Sagunt, després de l'avís d'una persona que el va albirar des de la distància.

El CSN recolza més de 100 inspeccions nuclears i radiològiques de la Generalitat per a 2026

El Consell de Seguretat Nuclear valguda la planificació de la Generalitat per a 2026, amb més d'un centenar d'inspeccions en instal·lacions radioactives, sanitàries i de transport de material radioactiu.

Pugen les temperatures i s’imposa el temps estable en quasi tota Espanya

Un anticicló sobre Europa manté el temps estable en la major part d'Espanya, amb cels buidats i un ascens generalitzat de les temperatures, notable en el sud-oest i el sud de Galícia.

Troben un dofí mular mort i molt descompost a la platja de Almardá a Sagunt

Un dofí mular, l'espècie de dofí més comú al Mediterrani, apareix mort en avançat estat de descomposició a la platja de Almardá de Sagunt després de l'avís d'un vianant.

Educació fixa fins demà el termini perquè els sindicats docents firmen l’acord

Educació dona de termini fins a este dimecres a les 17.00 hores perquè els sindicats docents accepten l'última oferta, que manté la pujada salarial de 200 euros fins a 2028 i retira canvis sobre valencià i substitucions.

El Gómez Ulla prepara visites segures per als 13 aïllats per hantavirus després de donar de nou negatiu

L'Hospital Gómez Ulla organitza visites escalonades i controlades per als 13 contactes de hantavirus, que han tornat a donar negatiu, mentres l'únic cas positiu evoluciona de manera favorable.

Aagesen veu fonamental que l’ex alt càrrec investigat per l’àudio de Aemet rendisca comptes

Sara Aagesen considera fonamental que el exsubsecretario de Justícia valencià rendisca comptes per la filtració de l'àudio manipulat de Aemet durant la dana de 2024 a València.

Diana Morant reivindica el seu doble paper de ministra i candidata a la Generalitat Valenciana

Diana Morant defén que el seu càrrec de ministra reforça, i no resta, la seua candidatura a la Generalitat Valenciana i reivindica que la seua prioritat és presidir el govern autonòmic.