Per què puc tindre covid encara que done negatiu en un test d’antígens?

El test d’antígens torna a ser un dels productes més demandats en les farmàcies. Això és pel fet que, en les últimes setmanes, torna a haver-hi gent que té un o diversos símptomes típics de covid -febre, tos, congestió nasal, dolors musculars i de cap…- però, quan es fan una prova a casa, el resultat és negatiu.

Aquest es coneix com la positivitat retardada, és a dir no sempre un negatiu significa que no s’estiga contagiat del COVID-19. Les noves variants estan generant que, encara que es tinguen tots els símptomes —tos, febre i/o congestió nasal—els autotest no reflecteixen el diagnòstic. Això provoca que molts donen inicialment per descartat el contagi de coronavirus, però al cap de pocs dies, després de repetir la prova, ix positiva.
La clau és que detectar una certa quantitat de virus, donarà resultats negatius en els primers dies, abans que incremente la càrrega viral. És a dir que les noves variants del coronavirus, s’amaguen durant uns dies. Els test d’antígens de les farmàcies, són sensibles a una càrrega viral determinada, per la qual cosa si s’acurta el període d’incubació i els símptomes es manifesten abans, aqueixa càrrega viral encara no serà prou alta per a ser detectada en aquesta prova.

El perill de la positivitat retardada és que, entre el primer i segon test d’antígens, la persona ha continuat fent vida normal, la qual cosa podria ajudar a crear noves cadenes de transmissió del virus. Alguns experts destaquen a més que aquest fenomen pot “descol·locar” les previsions i “mentir” sobre la incidència del COVID-19.

Per aquesta raó, és recomanable que, encara que es done negatiu en les proves, es prenguen les precaucions pròpies d’una persona contagiada de covid fins que es descarte per complet.
Però, per què succeeix això? En primer lloc, l’arribada de noves variants de covid -especialment aquelles que sorgeixen d’ómicron, com la BA.2 i la BA.5- provoca que canvien els períodes d’incubació, ja que són més contagioses però menys letals.

Incubació d’alpha i delta

Així, si el període d’incubació de la variant alpha era en mitjana de cinc a sis dies i aqueix període va disminuir a quatre dies durant l’ona de la variant delta, amb ómicron el període entre la invasió viral i l’arribada dels símptomes es va reduir encara més i és de tan sols tres dies, segons informacions de l’agència de seguretat sanitària del Regne Unit.

Resumint: si abans una persona tardava quasi una setmana a desenvolupar els símptomes típics del covid, ara aqueix procés és molt més ràpid i pot desenvolupar-los després de només un dia del contagi.

La recomanació, doncs, és la mateixa: amb els símptomes típics del covid -febre, tos, congestió nasal, dolors musculars i de cap- convé extremar les precaucions i evitar el contacte directe amb altres persones, per a evitar el contagi. Així mateix, convé portar màscara. Encara que la persona s’haja fet la prova en els primers dies amb resultat negatiu.

Un període d’incubació d’entre 5 i 7 dies és normalment suficient per a la majoria de les persones, per la qual cosa, si s’ha fet la prova el primer o segon dia de símptomes i el resultat ha sigut negatiu, convé repetir-lo novament entre el tercer i el cinqué dia.

Accede a nuestra hemeroteca Accedeix a la nostra hemeroteca Access our archive

Últimes notícies

Juan Luis Gandia guanya el Rectorat de la Universitat de València amb el 58,58% del vot ponderat

Juan Luis Gandia ha guanyat la segona volta al Rectorat de la Universitat de València amb el 58,58% del vot ponderat enfront d'Ángeles Solanes. La participació s'ha quedat en el 17,81%, amb 10.316 vots d'un cens de 57.920.

L’incendi d’un camió curta 45 minuts l’A-7 a Paterna en direcció Barcelona

L'incendi d'un camió que transportava bobines de paper ha obligat a tancar els tres carrils de la A-7 a Paterna durant 45 minuts. A les 18.24 s'ha reobert el carril esquerre, amb cues de fins a 13 km.

Granada i València s’alien per a impulsar un vol directe i una promoció turística conjunta

Les diputacions han segellat una aliança per a llançar una connexió aèria directa entre Granada i València. El pla inclou un concurs públic i una estratègia de promoció turística conjunta.

La mort d’un home al seu balcó a Alacant apunta a una bala perduda d’un tiroteig

La investigació assenyala que un home de 59 anys va ser aconseguit per un tret accidental mentres era al balcó de la seua vivenda a Carolines Altes. S'han constatat set detonacions i no hi ha detencions.

Incendi d’un camió curta 45 minuts l’A-7 a Paterna cap a Barcelona

Un camió amb bobines de paper s'ha incendiat en l'A-7 a l'altura de Paterna i ha obligat a tancar l'autovia 45 minuts en sentit Barcelona. La reobertura parcial ha deixat retencions de fins a 13 quilòmetres i desviaments provisionals.

Els maquinistes inicien vaga en FGV amb servicis mínims del 75%-80% en Falles

Semaf activa aturs en Metrovalencia i TRAM d'Alacant amb mínims del 75% i del 80% del 15 al 19 de març. El sindicat denuncia carències de seguretat i falta de negociació.

Morrissey manté els concerts de Saragossa i Sevilla després de cancel·lar el de València

La promotora confirma que seguixen en peus les dates del 14 de març a Saragossa i del 16 a Sevilla, després de suspendre el concert previst a València. L'artista ha atribuït la cancel·lació a la falta de descans pel soroll a la ciutat, en plena avantsala de les Falles.

Desenes d’entitats convoquen per al dissabte concentracions contra la guerra de l’Iran a València, Alacant, Alcoi i Crevillent

Desenes d'organitzacions socials, sindicats i entitats veïnals han convocat este dissabte concentracions per a rebutjar els atacs a l'Iran. Les protestes seran al migdia a València, Alacant, Alcoi i Crevillent.