Dos anys de la declaració de l’Estat d’Alarma

Ejemplo de shortcode con estilo
Espanya entra en una nova fase pandèmica amb el debat sobre la retirada de les mascaretes en interiors damunt la taula

Tal dia com hui, el 14 de març del 2020, es declarava l’Estat d’Alarma a Espanya per la pandèmia de coronavirus i la por de la propagació.

Es compleixen dos anys des que el president del Govern, Pedro Sánchez, compareixia davant dels mitjans de comunicació per anunciar en to de gravetat les «decisions extraordinàries» que havia adoptat el Govern per «protegir els espanyols i guanyar el virus«.

«Estem preparats, tenim les idees clares i no ens tremolarà la mà», va dir aleshores. Anticipava en la intervenció «mesures dràstiques» que anaven a tindre «desgraciadament, conseqüències».

Sembla que ha passat quasi un segle des d’aquelles paraules, que van iniciar una llarga travessia pandèmica a Espanya que encara no s’ha acabat. El decret d’alarma, el segon que es declarava en democràcia, i amb ell el confinament general, havia d’estar en vigor inicialment dos setmanes. Una quinzena que finalment es va ampliar a quasi dos mesos, fins al 9 de maig de 2020, quan va començar la primera desescalada.

Com a conseqüència de la pandèmia del coronavirus, es va establir el confinament de tots els ciutadans i, únicament, podien eixir del domicili, les persones que tingueren feines essencials o circumstàncies personals que ho permeteren.

Dos anys després, el president de la Generalitat, Ximo Puig, ha recordat a les seues xarxes socials la declaració de l’Estat d’Alarma a Espanya.

Més d’onze milions de contagis i 100.000 morts


Entre 2020 i 2021, la societat ha viscut nou mesos i tres setmanes sota un dels dos estats d’alarma que s’han declarat a Espanya amb motiu de la pandèmia. Hem patit almenys cinc variants del coronavirus, que en el territori valencià han deixat 1.315.518 contagis (aproximadament el 22% de la població) i 9.106 víctimes mortals. A Espanya, les infeccions superen els onze milions i les morts són 101.135.

També hem protagonitzat una campanya de vacunació massiva històrica, gràcies a la qual 4,2 milions de valencians i valencianes tenen actualment la doble pauta de la injecció que els protegeix contra la covid-19.

El final de la mascareta?

La crisi sanitària encara no ha acabat. El SARS-CoV-2 encara resisteix i continua entre nosaltres, però amb menys força des que la irrupció de les vacunes han canviat les normes del joc. Per davant queda el repte de normalitzar la covid-19 fins a convertir-la en una malaltia respiratòria més, que pot matar però que ha vingut per a quedar-se.

Precisament en aquest debat es troba ja immersa Espanya. El govern central i les comunitats autònomes treballen en l’estratègia de control de la covid-19 que guiarà el país en la nova fase pandèmica, més centrada en les persones més vulnerables i el seu entorn, així com en els casos greus.

De moment, se sap que aquesta setmana s’acaba el recompte diari de contagis, el Ministeri de Sanitat només actualitzarà dades dimarts i divendres. També la realització de proves diagnòstiques d’infecció activa amb caràcter general, els rastrejos o l’aïllament dels casos lleus i asimptomàtics.

Últimes notícies

Comencen els treballs per a recuperar les depuradores danyades per la dana Adam a La Safor i La Marina Alta

El Consell ha iniciat la reparació de 29 depuradores i infraestructures de sanejament danyades per la dana Adam a La Safor i La Marina Alta, amb una estimació inicial de 2,5 milions d’euros en desperfectes. La major part dels danys es concentra a la província de València, i la Generalitat també actuarà en camins rurals i donarà suport al sector agrícola.

Brugué reivindica la fortalesa del Ciutat en la lluita del Llevant

Roger Brugué destaca que fer-se fort al Ciutat de València és clau perquè el Llevant continue sumant en la lliga, després del triomf per 3-1 contra l’Athletic Club. L’atacant, en ratxa golejadora, remarca el paper de l’afició i la importància del col·lectiu.

Processats quatre antics caps d’ETA per l’atemptat de Santa Pola de 2002

El jutge de l’Audiència Nacional Antonio Piña ha processat quatre exdirigents d’ETA pel seu paper en l’atemptat contra la caserna de la Guàrdia Civil de Santa Pola (Alacant) en 2002, que va causar dos morts, entre ells una xiqueta de 6 anys. El magistrat amplia així el procediment obert en 2024 contra altres dos responsables de la banda.

El Valencia Basket vol reaccionar en Eurolliga en la pista d’un París ferit

El Valencia Basket visita este divendres el Paris Basketball després de dues derrotes seguides en Eurolliga, davant un rival en mala ratxa però molt perillós a casa. L’equip taronja arriba reforçat per la victòria contra l’UCAM Murcia i amb tota la plantilla disponible, excepte Yankuba Sima, ja fora del club.

Sadiq torna a entrenar amb el grup i acosta la seua reaparició

El davanter nigerià Sadiq Umar ha completat la primera part de l’entrenament amb el grup a Paterna, el seu primer pas en la recta final de la recuperació de la lesió isquiotibial patida el 30 de setembre davant el Deportivo en Riazor.

Albert demana al Valencia Basket centrar-se en París i oblidar les derrotes

Xavi Albert rebutja que les últimes derrotes en Euroliga afegisquen pressió al Valencia Basket i reclama viure el present abans de visitar el París Basketball. El tècnic també analitza la situació de Nadir Hifi, Mo Gueye i Mario Saint-Supéry.

Així són els 10 projectes de la CHJ per a reduir el risc d’inundacions després de la dana

La Confederación Hidrográfica del Júcar ha iniciat la participació pública de deu projectes per a reduir el risc d’inundacions en les conques del Poyo, Magre i Pozalet-Saleta, les més colpejades per la dana de 2024. El procés inclou jornades informatives en diversos municipis valencians entre octubre i novembre.

Més de 30.000 euros de la Ruta 091 per a AEBHA a Alacant

La Policia Nacional ha lliurat a AEBHA 30.510 euros recaptats en la cinquena edició de la carrera solidària Ruta 091, una xifra rècord que permetrà mantindre els servicis de l’associació enguany.