12.2 C
València
Dijous, 11 desembre, 2025

Una nova estació robotitzada en La Fe permetrà fer 2.000 PCR més al dia

 

El servici de Microbiologia de l’Hospital Universitari i Politècnic La Fe de València ha incorporat una estació robotitzada amb la que es podran fer 2.000 PCR més al dia de diagnòstic de coronavirus, fins a unes 3.500 proves.

 

És una donació de sis empreses (Merlin Properties, Endesa, Banc Santander, Experis de ManPower Group, Línia Directa Asseguradora, Telefónica), al costat de la Fundació Institut d’Investigació Sanitària de Santiago de Compostel·la, la Fundació Professor Novoa Santos i Auren. Diversos donants anònims també han creat un fons per a comprar estes estacions.

 

Fins a l’entrada d’este projecte, en fase pilot i preparat per a activar-se quan siga necessari, La Fe tenia capacitat per a fer 1.500 PCR, encara que ara es fan unes 500 diàries per la menor intensitat de la pandèmia.

 

Els nous ‘robots‘ pretenen donar seguretat, detectar ràpidament els brots i controlar la traçabilitat, sempre en funció de les recomanacions sanitàries. «No es tracta de fer PCR de forma absolutament descontrolada, sinó amb una línia clara», ha afirmat el ‘president’ de la Generalitat, Ximo Puig, després de visitar els laboratoris.

 

Es tracta d’una iniciativa de col·laboració públic-privada en la que participen promotors i empreses participants de diversos punts d’Espanya, amb l’objectiu de millorar la sanitat pública valenciana.

 

De fet, esta línia robotitzada per a fer PCR massivament, en la torre A de la Fe, permet incrementar la capacitat per a fer test de la Comunitat Valenciana fins a 14.000 diàries, entre els laboratoris de microbiologia dels hospitals i els centres d’investigació mèdica i universitaris.

 

A ple rendiment, estos ‘Covid-robots’ permeten fer 2.000 proves de PCR al dia perquè s’adapten als protocols del laboratori i poden utilitzar reactius de qualsevol marca comercial, com ha explicat el cap de Microbiologia en La Fe, Jose Luis López Hontangas.

 

Se suma a la tecnologia disponible en l’hospital, amb dos circuits diferents per a proves segons es tracte de mostres urgents o no. Quan el resultat es necessita immediatament, tres equips extrauen l’RNA del virus i es fa la PCR en un procés que dura entre 50 i 70 minuts. Si no és urgent, l’RNA del virus s’extrau en un equipament i després es fa la prova en un altre.

 

L’estació està emmarcada en el projecte ‘Covidrobots’ que impulsen cinc professionals de diversos àmbits: Rocío Martínez, investigadora principal en King’s College London; Andreu Veà, professor i pioner en internet; María Parga, presidenta d’Alastria; Javier Colás, director d’innovació de l’Health Care Institute d’Esade Business School, i Sandra Figaredo com a consultora ‘sènior’ de LLYC.

 

En la presentació, Ximo Puig ha destacat el paper dels ‘robots’ per a reforçar les PCR i ha posat en valor l’esforç dels sanitaris per a contindre la pandèmia, lloant a uns professionals que «han sigut, són i seran fonamentals».

Últimes notícies

Enric Mas competirà en la Challenge Mallorca 2026 després de la seua operació de varices

Enric Mas ja entrena després de passar per quiròfan i fixa la seua reaparició en la Challenge Mallorca 2026. Movistar presenta el seu projecte per a 2026 amb Uijtdebroeks com a aposta de lideratge.

Enric Mas confia a tornar millor després de la seua operació de varices

El mallorquí es va mostrar optimista en la presentació del Movistar Team: després d'operar-se de varices a la cama esquerra, ja entrena i apunta a iniciar 2026 amb bon peu.

Unzué apunta a Uijtdebroeks com a líder del Movistar per a 2026

Movistar va presentar els seus equips i el seu full de ruta per a 2026. Unzué confia a impulsar a Cian Uijtdebroeks com a referent i reforçar el bloc masculí i femení.

El cap de gabinet de Mazón va atestar que no sabia de confinaments i va remetre la decisió a un assessor

José Manuel Cuenca va declarar que desconeixia l'encaix legal d'un confinament durant la dana i va traslladar el dubte a un altre membre del gabinet. Els missatges amb Salomé Pradas il·lustren el debat intern i motiven una nova citació judicial.

Ford renova per sis mesos l’ERTO Xarxa d’Almussafes amb les mateixes condicions

La planta d'Almussafes ha renovat per sis mesos l'ERTO Xarxa amb les regles vigents en 2025: 4.152 afectats de manera rotativa, 996 llocs diaris en regulacion i el 90% del salari amb el 100% de complements.

El sector agroalimentari reclama més innovació per a ser sostenible i competitiu

La IV Trobada Renowagro ha posat el focus en la tecnologia i l'I+D com a palanques per a guanyar rendibilitat, sostenibilitat i competitivitat. Administracions, indústria i científics han defés regles clares per a accelerar l'adopció de solucions en el camp.

La Diputació preveu reobrir la Plaça de Bous de València abans de la Fira de Falles de 2026

La Diputació de València ha avançat al 90% la renovació integral de la il·luminació de la Plaça de Bous i preveu reobrir el cus abans de la Fira de Falles de 2026. L'actuació millora eficiència, seguretat i estàndards per a retransmissió en alta definició.

La frase de Mazón que el temporal se n’anava a Conca estava en un informe de Pradas

Missatges incorporats a la instrucció penal van mostrar que la frase que Mazón va pronunciar durant la DANA de 2024 figurava en un resum enviat per Salomé Pradas. El document preveia un desplaçament cap a la regió muntanyenca de Conca i una menor intensitat a partir de les 18.00.