Així és BA.2, la nova versió d’ómicron que està creixent en el món

 

Actualment, la pandèmia del coronavirus té nom propi: ómicron. Però a la variant, que ja impera en quasi tot el globus, li han detectat nous cognoms, BA.1, BA.2 i BA.3. I d’aquestes tres subvariants, la segona ha extremat el zel d’epidemiòlegs i microbiòlegs fins a tal punt que fins i tot se li ha dedicat un àlies: ‘l’ómicron sigil·losa’.

La nomenclatura no és fútil, aquest nou genoma és capaç d’escapolir-se als mètodes de detecció de mutacions tradicionals i a malgrat tot, ja s’ha fet lloc en 35 països del món, entre ells, varis d’Europa. Mentre els científics de tot el món s’esforcen a mesurar la seua força, la probabilitat que la subvariant siga detectada a Espanya augmenta a cada dia que passa…

 

On va eixir i on es troba fins ara?

 

BA.2, una subvariant d’ómicron denominada com a ‘sigil·losa‘, està guanyant terreny en països com Dinamarca i el Regne Unit. De fet, en aquest últim país, l’Agència de Seguretat Sanitària ha informat que ja investiguen els primers casos d’aquest subllinatge, que va sorgir poc després que la variant original d’ómicron, BA.1. Però, ha de preocupar-nos?, què se sap fins ara d’aquesta subcepa?

Cal recordar que la variant ómicron del coronavirus, B.1.1.529, té tres subcepas principals, BA.1, BA.2 i BA.3, segons l’Organització Mundial de la Salut (OMS). En aquest sentit, fins ara, no hi ha evidència que BA.2, la subvariant que investiguen, siga més greu que BA.1.

A més, han informat les autoritats sanitàries del Regne Unit, la taxa de casos és, de moment molt baixa, per la qual cosa s’estima que les vacunes continuen sent efectives contra BA.2, ja que des del passat 6 de desembre s’ha detectat en diversos països i no supera a ómicron.

 

BA.2, una subvariant d’ómicron més transmissible?

 

BA.2 és una subvariant d’ómicron amb moltes de les mateixes mutacions, però no la mutació característica en el gen S que permet que la variant ómicron BA.1 s’identifique a través d’un test PCR, el tipus de prova que més s’ha utilitzat fins hui per a rastrejar la nova variant, segons informa ‘Euronews’.

Per això, els científics han suggerit que podria ser més difícil de distingir d’altres variants quan s’utilitzen proves de PCR i més transmissible, encara que es necessiten més estudis per a confirmar això.

 

És més perillosa que l’ómicron original?

 

De moment, la subvariant ha cridat més l’atenció per les nombroses mutacions que acumula respecte a la variant original, que per la seua virulència. Encara que l’ómicron inicial tampoc es caracteritza per ser més letal que les seues antecessores i igualment la seua especialitat transmissora eixampla la base de contagiats elevant així la probabilitat d’un curs greu de la malaltia. Amb tot, els països que han detectat fins ara el genoma coincideixen que encara es necessiten més dades per a saber si l’ómicron BA.2 podria ser encara més transmissible que l’ómicron original, i fins i tot més violenta si cap.

Com es detecta la variant BA.2?

 

La variant BA.2 es detecta com qualsevol coronavirus mitjançant totes les proves habituals i es pot identificar com la variant ómicron mitjançant proves genòmiques, però els casos probables no es mostren en aquelles proves PCR rutinàries que aporten els resultats més ràpids. Aquesta és la raó per la qual alguns investigadors ja la denominen la variant ‘sigil·losa’.

 

Les vacunes continuen sent efectives contra aquesta variant

 

D’altra banda, els estudis inicials de Dinamarca, on la subvariant s’ha estés ràpidament i representa la meitat de tots els casos d’ómicron, no mostren diferències en el risc d’hospitalització dels malalts amb BA.2. Per aquesta raó, segons publica ‘Sky News’, consideren que les vacunes actuals continuen sent igual d’efectives.

 

Quants casos s’han registrat?

 

Fins al moment, s’han registrat al voltant de 2 093 casos de BA.2 en una base de dades de 22 països. La nova variant es va detectar per primera vegada a Sud-àfrica, Austràlia i el Canadà. Inicialment, en un home sud-africà que havia viatjat des de Gauteng, un focus en el brot d’ómicron. Fins al 10 de gener, l’Agència de Seguretat Sanitària del Regne Unit va confirmar que hi havia hagut 53 casos de la subvariant al país.
 

Últimes notícies

La compra de vivendes cau un 15,5 % a l’abril a la Comunitat i el preu es dispara un 16,2 %

La compravenda de vivenda ha baixat un 15,5 % a l’abril a la Comunitat Valenciana, mentres que el preu per metre quadrat ha pujat un 16,2 % i els préstecs hipotecaris han caigut un 14,3 %, segons el Consell General del Notariat.

Fora el burka de la Comissió Europea

Leo Giménez és lingüista i en el seu article d'esta setmana critica que la Comissió Europea s’haja reunit amb representants del règim talibà d’Afganistan per tractar la deportació de ciutadans afganesos des d’Europa

Vuit quilòmetres d’aturades a l’A-7 a Torrent per unes obres en plena hora punta

Unes obres a l’A-7 en el terme de Torrent han provocat este dilluns al matí vuit quilòmetres de retencions en sentit Barcelona, mentres la resta d’accessos a València registren el trànsit dens habitual.

Calor intens i ruixats puntuals al nord d’Alacant mentre pugen les màximes a València

La Comunitat Valenciana tindrà hui un oratge estable i majoritàriament solejat, amb més calor a València i ruixats aïllats amb tronada al nord d’Alacant a la vesprada.

Rafa Mir recorre la condemna a huit anys i mig de presó i posa en dubte la sentència

Rafa Mir ha presentat recurs contra la condemna a huit anys i mig de presó per agressió sexual i lesions dictada per l’Audiència de València i critica que la sentència no valore uns vídeos aportats per la defensa ni la intervenció de la Policia Local de Bétera.

Pedro Martínez rep pensa oferta del Real Madrid mentre el València Basket mou fitxa per a que es quede

Pedro Martínez ha rebut una oferta del Real Madrid, que està disposat a pagar la seua clàusula d’1 milió d’euros, mentres el València Basket li ha presentat una nova proposta per a intentar retenir-lo després del títol de la Lliga Endesa.

Així queda el risc d’incendis forestals demà en la Comunitat Valenciana

Emergències de la Generalitat ha advertit que este dimarts hi haurà risc extrem d’incendis forestals en tota la província d’Alacant i en el litoral i interior sud de Castelló, amb calor intensa i possibilitat de tempestes seques.

Evacuen una nau industrial a Villena per un incendi que deixa un treballador ferit per fum

Un incendi en una nau industrial al polígon Rubial de Villena ha obligat a desallotjar els treballadors i ha deixat un home de 38 anys ferit lleu per inhalació de fum.