Així és BA.2, la nova versió d’ómicron que està creixent en el món

 

Actualment, la pandèmia del coronavirus té nom propi: ómicron. Però a la variant, que ja impera en quasi tot el globus, li han detectat nous cognoms, BA.1, BA.2 i BA.3. I d’aquestes tres subvariants, la segona ha extremat el zel d’epidemiòlegs i microbiòlegs fins a tal punt que fins i tot se li ha dedicat un àlies: ‘l’ómicron sigil·losa’.

La nomenclatura no és fútil, aquest nou genoma és capaç d’escapolir-se als mètodes de detecció de mutacions tradicionals i a malgrat tot, ja s’ha fet lloc en 35 països del món, entre ells, varis d’Europa. Mentre els científics de tot el món s’esforcen a mesurar la seua força, la probabilitat que la subvariant siga detectada a Espanya augmenta a cada dia que passa…

 

On va eixir i on es troba fins ara?

 

BA.2, una subvariant d’ómicron denominada com a ‘sigil·losa‘, està guanyant terreny en països com Dinamarca i el Regne Unit. De fet, en aquest últim país, l’Agència de Seguretat Sanitària ha informat que ja investiguen els primers casos d’aquest subllinatge, que va sorgir poc després que la variant original d’ómicron, BA.1. Però, ha de preocupar-nos?, què se sap fins ara d’aquesta subcepa?

Cal recordar que la variant ómicron del coronavirus, B.1.1.529, té tres subcepas principals, BA.1, BA.2 i BA.3, segons l’Organització Mundial de la Salut (OMS). En aquest sentit, fins ara, no hi ha evidència que BA.2, la subvariant que investiguen, siga més greu que BA.1.

A més, han informat les autoritats sanitàries del Regne Unit, la taxa de casos és, de moment molt baixa, per la qual cosa s’estima que les vacunes continuen sent efectives contra BA.2, ja que des del passat 6 de desembre s’ha detectat en diversos països i no supera a ómicron.

 

BA.2, una subvariant d’ómicron més transmissible?

 

BA.2 és una subvariant d’ómicron amb moltes de les mateixes mutacions, però no la mutació característica en el gen S que permet que la variant ómicron BA.1 s’identifique a través d’un test PCR, el tipus de prova que més s’ha utilitzat fins hui per a rastrejar la nova variant, segons informa ‘Euronews’.

Per això, els científics han suggerit que podria ser més difícil de distingir d’altres variants quan s’utilitzen proves de PCR i més transmissible, encara que es necessiten més estudis per a confirmar això.

 

És més perillosa que l’ómicron original?

 

De moment, la subvariant ha cridat més l’atenció per les nombroses mutacions que acumula respecte a la variant original, que per la seua virulència. Encara que l’ómicron inicial tampoc es caracteritza per ser més letal que les seues antecessores i igualment la seua especialitat transmissora eixampla la base de contagiats elevant així la probabilitat d’un curs greu de la malaltia. Amb tot, els països que han detectat fins ara el genoma coincideixen que encara es necessiten més dades per a saber si l’ómicron BA.2 podria ser encara més transmissible que l’ómicron original, i fins i tot més violenta si cap.

Com es detecta la variant BA.2?

 

La variant BA.2 es detecta com qualsevol coronavirus mitjançant totes les proves habituals i es pot identificar com la variant ómicron mitjançant proves genòmiques, però els casos probables no es mostren en aquelles proves PCR rutinàries que aporten els resultats més ràpids. Aquesta és la raó per la qual alguns investigadors ja la denominen la variant ‘sigil·losa’.

 

Les vacunes continuen sent efectives contra aquesta variant

 

D’altra banda, els estudis inicials de Dinamarca, on la subvariant s’ha estés ràpidament i representa la meitat de tots els casos d’ómicron, no mostren diferències en el risc d’hospitalització dels malalts amb BA.2. Per aquesta raó, segons publica ‘Sky News’, consideren que les vacunes actuals continuen sent igual d’efectives.

 

Quants casos s’han registrat?

 

Fins al moment, s’han registrat al voltant de 2 093 casos de BA.2 en una base de dades de 22 països. La nova variant es va detectar per primera vegada a Sud-àfrica, Austràlia i el Canadà. Inicialment, en un home sud-africà que havia viatjat des de Gauteng, un focus en el brot d’ómicron. Fins al 10 de gener, l’Agència de Seguretat Sanitària del Regne Unit va confirmar que hi havia hagut 53 casos de la subvariant al país.
 

Últimes notícies

Miramar i Pego freguen els 40 graus i se situen entre les màximes d’Espanya

Miramar, Pego i Sagunt han registrat este dijous algunes de les temperatures més altes d’Espanya, mentre les tronades han provocat desploms tèrmics de fins a 19,6 graus en punts de la Comunitat Valenciana.

El Valencia fitxa Pablo Maffeo cedit amb opció de compra per a dos temporades

El lateral dret Pablo Maffeo arriba al Valencia cedit per l’Olympiacos amb una opció de compra per a dos temporades, després de destacar al Mallorca i cobrir la vacant en el flanc dret defensiu.

Més de 50 intervencions de bombers per les fortes ratxes de vent a la Ribera

Les tempestes amb ratxes de més de 100 km/h han obligat els bombers a actuar en més de 50 servicis a la Ribera, sobretot per arbres caiguts i danys en estructures. Aemet explica que es tracta de reventons humits i Emergències insta a telefonar al 112 si es veu fum.

Mercalicante es reforça com a motor de distribució alimentària a Alacant

El ministre d’Hisenda, Arcadi España, ha destacat en la seua visita a Mercalicante el paper clau de Mercasa i la Red de Mercas en la distribució d’aliments de proximitat i en l’economia estatal. La plataforma alacantina abasteix 1,9 milions d’habitants, concentra 110 empreses i genera 4.600 llocs de treball directes i indirectes.

Hacienda insta les autonomies del PP a pensar més en la ciutadania que en Feijóo

El ministre dHisenda, Arcadi Espanya, ha demanat als governs autonòmics del PP que anteposen els interessos dels seus ciutadans a lestratègia de bloqueig dAlberto Núñez Feijóo en la negociació del nou model de finançament i dels Pressupostos Generals de lEstat.

Pedregades i ratxes de fins a 149 km/h sacsegen la Ribera Alta

Un episodi de fortes tronades ha deixat pedra i ratxes de vent de fins a 149 km/h en municipis de la Ribera Alta, com Alzira i Sumacàrcer, i ha obligat els bombers a atendre diverses incidències.

Cansament i impotència a València després de la nit més calorosa

La nit més càlida registrada a València ha deixat veïns exhausts, amb mala qualitat de son i buscant ombra, aigua i espais climatitzats per suportar unes temperatures que molts qualifiquen d’horroroses.

Consells per a protegir-te de les fortes tempestes en la Comunitat Valenciana

La Generalitat ha demanat extremar la prudència per les fortes pluges, el vent i el granís previstos, amb avís taronja en el litoral i l’interior sud de València i l’interior d’Alacant, i nivell 3 de preemergència per risc extrem d’incendis.