Així és BA.2, la nova versió d’ómicron que està creixent en el món

 

Actualment, la pandèmia del coronavirus té nom propi: ómicron. Però a la variant, que ja impera en quasi tot el globus, li han detectat nous cognoms, BA.1, BA.2 i BA.3. I d’aquestes tres subvariants, la segona ha extremat el zel d’epidemiòlegs i microbiòlegs fins a tal punt que fins i tot se li ha dedicat un àlies: ‘l’ómicron sigil·losa’.

La nomenclatura no és fútil, aquest nou genoma és capaç d’escapolir-se als mètodes de detecció de mutacions tradicionals i a malgrat tot, ja s’ha fet lloc en 35 països del món, entre ells, varis d’Europa. Mentre els científics de tot el món s’esforcen a mesurar la seua força, la probabilitat que la subvariant siga detectada a Espanya augmenta a cada dia que passa…

 

On va eixir i on es troba fins ara?

 

BA.2, una subvariant d’ómicron denominada com a ‘sigil·losa‘, està guanyant terreny en països com Dinamarca i el Regne Unit. De fet, en aquest últim país, l’Agència de Seguretat Sanitària ha informat que ja investiguen els primers casos d’aquest subllinatge, que va sorgir poc després que la variant original d’ómicron, BA.1. Però, ha de preocupar-nos?, què se sap fins ara d’aquesta subcepa?

Cal recordar que la variant ómicron del coronavirus, B.1.1.529, té tres subcepas principals, BA.1, BA.2 i BA.3, segons l’Organització Mundial de la Salut (OMS). En aquest sentit, fins ara, no hi ha evidència que BA.2, la subvariant que investiguen, siga més greu que BA.1.

A més, han informat les autoritats sanitàries del Regne Unit, la taxa de casos és, de moment molt baixa, per la qual cosa s’estima que les vacunes continuen sent efectives contra BA.2, ja que des del passat 6 de desembre s’ha detectat en diversos països i no supera a ómicron.

 

BA.2, una subvariant d’ómicron més transmissible?

 

BA.2 és una subvariant d’ómicron amb moltes de les mateixes mutacions, però no la mutació característica en el gen S que permet que la variant ómicron BA.1 s’identifique a través d’un test PCR, el tipus de prova que més s’ha utilitzat fins hui per a rastrejar la nova variant, segons informa ‘Euronews’.

Per això, els científics han suggerit que podria ser més difícil de distingir d’altres variants quan s’utilitzen proves de PCR i més transmissible, encara que es necessiten més estudis per a confirmar això.

 

És més perillosa que l’ómicron original?

 

De moment, la subvariant ha cridat més l’atenció per les nombroses mutacions que acumula respecte a la variant original, que per la seua virulència. Encara que l’ómicron inicial tampoc es caracteritza per ser més letal que les seues antecessores i igualment la seua especialitat transmissora eixampla la base de contagiats elevant així la probabilitat d’un curs greu de la malaltia. Amb tot, els països que han detectat fins ara el genoma coincideixen que encara es necessiten més dades per a saber si l’ómicron BA.2 podria ser encara més transmissible que l’ómicron original, i fins i tot més violenta si cap.

Com es detecta la variant BA.2?

 

La variant BA.2 es detecta com qualsevol coronavirus mitjançant totes les proves habituals i es pot identificar com la variant ómicron mitjançant proves genòmiques, però els casos probables no es mostren en aquelles proves PCR rutinàries que aporten els resultats més ràpids. Aquesta és la raó per la qual alguns investigadors ja la denominen la variant ‘sigil·losa’.

 

Les vacunes continuen sent efectives contra aquesta variant

 

D’altra banda, els estudis inicials de Dinamarca, on la subvariant s’ha estés ràpidament i representa la meitat de tots els casos d’ómicron, no mostren diferències en el risc d’hospitalització dels malalts amb BA.2. Per aquesta raó, segons publica ‘Sky News’, consideren que les vacunes actuals continuen sent igual d’efectives.

 

Quants casos s’han registrat?

 

Fins al moment, s’han registrat al voltant de 2 093 casos de BA.2 en una base de dades de 22 països. La nova variant es va detectar per primera vegada a Sud-àfrica, Austràlia i el Canadà. Inicialment, en un home sud-africà que havia viatjat des de Gauteng, un focus en el brot d’ómicron. Fins al 10 de gener, l’Agència de Seguretat Sanitària del Regne Unit va confirmar que hi havia hagut 53 casos de la subvariant al país.
 

Últimes notícies

Recuperen el cadàver d’un home en una zona rocosa al costat del castell de Sagunt

Bombers i el grup de rescat aeri GERA han recuperat el cadàver d'un home en una zona rocosa i de difícil accés prop del castell de Sagunt, després de l'avís d'una persona que el va albirar des de la distància.

El CSN recolza més de 100 inspeccions nuclears i radiològiques de la Generalitat per a 2026

El Consell de Seguretat Nuclear valguda la planificació de la Generalitat per a 2026, amb més d'un centenar d'inspeccions en instal·lacions radioactives, sanitàries i de transport de material radioactiu.

Pugen les temperatures i s’imposa el temps estable en quasi tota Espanya

Un anticicló sobre Europa manté el temps estable en la major part d'Espanya, amb cels buidats i un ascens generalitzat de les temperatures, notable en el sud-oest i el sud de Galícia.

Troben un dofí mular mort i molt descompost a la platja de Almardá a Sagunt

Un dofí mular, l'espècie de dofí més comú al Mediterrani, apareix mort en avançat estat de descomposició a la platja de Almardá de Sagunt després de l'avís d'un vianant.

Educació fixa fins demà el termini perquè els sindicats docents firmen l’acord

Educació dona de termini fins a este dimecres a les 17.00 hores perquè els sindicats docents accepten l'última oferta, que manté la pujada salarial de 200 euros fins a 2028 i retira canvis sobre valencià i substitucions.

El Gómez Ulla prepara visites segures per als 13 aïllats per hantavirus després de donar de nou negatiu

L'Hospital Gómez Ulla organitza visites escalonades i controlades per als 13 contactes de hantavirus, que han tornat a donar negatiu, mentres l'únic cas positiu evoluciona de manera favorable.

Aagesen veu fonamental que l’ex alt càrrec investigat per l’àudio de Aemet rendisca comptes

Sara Aagesen considera fonamental que el exsubsecretario de Justícia valencià rendisca comptes per la filtració de l'àudio manipulat de Aemet durant la dana de 2024 a València.

Diana Morant reivindica el seu doble paper de ministra i candidata a la Generalitat Valenciana

Diana Morant defén que el seu càrrec de ministra reforça, i no resta, la seua candidatura a la Generalitat Valenciana i reivindica que la seua prioritat és presidir el govern autonòmic.