Així és BA.2, la nova versió d’ómicron que està creixent en el món

 

Actualment, la pandèmia del coronavirus té nom propi: ómicron. Però a la variant, que ja impera en quasi tot el globus, li han detectat nous cognoms, BA.1, BA.2 i BA.3. I d’aquestes tres subvariants, la segona ha extremat el zel d’epidemiòlegs i microbiòlegs fins a tal punt que fins i tot se li ha dedicat un àlies: ‘l’ómicron sigil·losa’.

La nomenclatura no és fútil, aquest nou genoma és capaç d’escapolir-se als mètodes de detecció de mutacions tradicionals i a malgrat tot, ja s’ha fet lloc en 35 països del món, entre ells, varis d’Europa. Mentre els científics de tot el món s’esforcen a mesurar la seua força, la probabilitat que la subvariant siga detectada a Espanya augmenta a cada dia que passa…

 

On va eixir i on es troba fins ara?

 

BA.2, una subvariant d’ómicron denominada com a ‘sigil·losa‘, està guanyant terreny en països com Dinamarca i el Regne Unit. De fet, en aquest últim país, l’Agència de Seguretat Sanitària ha informat que ja investiguen els primers casos d’aquest subllinatge, que va sorgir poc després que la variant original d’ómicron, BA.1. Però, ha de preocupar-nos?, què se sap fins ara d’aquesta subcepa?

Cal recordar que la variant ómicron del coronavirus, B.1.1.529, té tres subcepas principals, BA.1, BA.2 i BA.3, segons l’Organització Mundial de la Salut (OMS). En aquest sentit, fins ara, no hi ha evidència que BA.2, la subvariant que investiguen, siga més greu que BA.1.

A més, han informat les autoritats sanitàries del Regne Unit, la taxa de casos és, de moment molt baixa, per la qual cosa s’estima que les vacunes continuen sent efectives contra BA.2, ja que des del passat 6 de desembre s’ha detectat en diversos països i no supera a ómicron.

 

BA.2, una subvariant d’ómicron més transmissible?

 

BA.2 és una subvariant d’ómicron amb moltes de les mateixes mutacions, però no la mutació característica en el gen S que permet que la variant ómicron BA.1 s’identifique a través d’un test PCR, el tipus de prova que més s’ha utilitzat fins hui per a rastrejar la nova variant, segons informa ‘Euronews’.

Per això, els científics han suggerit que podria ser més difícil de distingir d’altres variants quan s’utilitzen proves de PCR i més transmissible, encara que es necessiten més estudis per a confirmar això.

 

És més perillosa que l’ómicron original?

 

De moment, la subvariant ha cridat més l’atenció per les nombroses mutacions que acumula respecte a la variant original, que per la seua virulència. Encara que l’ómicron inicial tampoc es caracteritza per ser més letal que les seues antecessores i igualment la seua especialitat transmissora eixampla la base de contagiats elevant així la probabilitat d’un curs greu de la malaltia. Amb tot, els països que han detectat fins ara el genoma coincideixen que encara es necessiten més dades per a saber si l’ómicron BA.2 podria ser encara més transmissible que l’ómicron original, i fins i tot més violenta si cap.

Com es detecta la variant BA.2?

 

La variant BA.2 es detecta com qualsevol coronavirus mitjançant totes les proves habituals i es pot identificar com la variant ómicron mitjançant proves genòmiques, però els casos probables no es mostren en aquelles proves PCR rutinàries que aporten els resultats més ràpids. Aquesta és la raó per la qual alguns investigadors ja la denominen la variant ‘sigil·losa’.

 

Les vacunes continuen sent efectives contra aquesta variant

 

D’altra banda, els estudis inicials de Dinamarca, on la subvariant s’ha estés ràpidament i representa la meitat de tots els casos d’ómicron, no mostren diferències en el risc d’hospitalització dels malalts amb BA.2. Per aquesta raó, segons publica ‘Sky News’, consideren que les vacunes actuals continuen sent igual d’efectives.

 

Quants casos s’han registrat?

 

Fins al moment, s’han registrat al voltant de 2 093 casos de BA.2 en una base de dades de 22 països. La nova variant es va detectar per primera vegada a Sud-àfrica, Austràlia i el Canadà. Inicialment, en un home sud-africà que havia viatjat des de Gauteng, un focus en el brot d’ómicron. Fins al 10 de gener, l’Agència de Seguretat Sanitària del Regne Unit va confirmar que hi havia hagut 53 casos de la subvariant al país.
 

Últimes notícies

Exhibició històrica del València Basket: doble rècord de valoració en la final de la Lliga Endesa

El València Basket ha signat dos rècords de valoració en només 48 hores en la final de la Lliga Endesa davant el Barcelona, amb un tope de 131 crèdits en el segon partit i una victòria contundent per 102-75.

Pradilla alça la veu abans del tercer partit a Barcelona: “Serà una altra guerra”

Jaime Pradilla destaca la solidesa defensiva del Valencia Basket en el triomf davant el Barça i adverteix que el tercer partit de la final ACB a Barcelona serà “una altra guerra”. L’interior també agraïx el suport de l’afició taronja a la Fonteta.

Pedro Martínez rebaixa l’eufòria després de l’exhibició de València Basket davant el Barça

L’entrenador del València Basket subratlla que el 112-75 és anecdòtic, recorda que la sèrie està 1-1 i que el Barça ha complit l’objectiu de guanyar a la Fonteta.

Valencia Basket arrasa el Barça i iguala la final abans d’anar al Palau

Valencia Basket ha passat per damunt del Barça en el segon partit de la final de la Lliga Endesa al Roig Arena (102-75) i ha igualat l’eliminatòria (1-1) abans que la sèrie viatge a Barcelona.

La marxa de l’Orgull ompli València i crida a actuar per a defensar els drets LGTBIAQ+

Milers de persones participen este dissabte en la marxa de l’Orgull LGTBIAQ+ 2026 a València per a defensar els drets aconseguits i reclamar seguir ocupant l’espai públic davant dels discursos d’odi i els retalls en servicis bàsics.

Diana Morant acusa el jutge Peinado de pagar favors a Ayuso per la seua vinculació amb el PP

La ministra Diana Morant ha assegurat a València que el jutge Peinado està pagant favors a Isabel Díaz Ayuso per la vinculació laboral de la seua dona i la seua filla amb ajuntaments del PP, i ha qualificat de polítiques les mesures cautelars contra Begoña Gómez.

La foguera infantil d Ángeles-Felipe Bergé triomfa a Alacant amb el primer premi Especial

El monument infantil d Ángeles-Felipe Bergé, amb el lema Mediterránea i obra d Ausiàs Estrugo, ha aconseguit el primer premi de la categoria Especial infantil de les Fogueres de Sant Joan 2026 a Alacant, per davant de Mercado Central i Foguerer Carolinas.

Una mascletà de Pirotècnia Turís aplega als 125 decibels en la plaça dels Luceros

La mascletà de Pirotècnia Turís ha assolit un pic de 125 decibels i més de cinc minuts i mig de duració en el segon dispar del concurs oficial de les Fogueres de Sant Joan a la plaça dels Luceros dAlacant.