Així és BA.2, la nova versió d’ómicron que està creixent en el món

 

Actualment, la pandèmia del coronavirus té nom propi: ómicron. Però a la variant, que ja impera en quasi tot el globus, li han detectat nous cognoms, BA.1, BA.2 i BA.3. I d’aquestes tres subvariants, la segona ha extremat el zel d’epidemiòlegs i microbiòlegs fins a tal punt que fins i tot se li ha dedicat un àlies: ‘l’ómicron sigil·losa’.

La nomenclatura no és fútil, aquest nou genoma és capaç d’escapolir-se als mètodes de detecció de mutacions tradicionals i a malgrat tot, ja s’ha fet lloc en 35 països del món, entre ells, varis d’Europa. Mentre els científics de tot el món s’esforcen a mesurar la seua força, la probabilitat que la subvariant siga detectada a Espanya augmenta a cada dia que passa…

 

On va eixir i on es troba fins ara?

 

BA.2, una subvariant d’ómicron denominada com a ‘sigil·losa‘, està guanyant terreny en països com Dinamarca i el Regne Unit. De fet, en aquest últim país, l’Agència de Seguretat Sanitària ha informat que ja investiguen els primers casos d’aquest subllinatge, que va sorgir poc després que la variant original d’ómicron, BA.1. Però, ha de preocupar-nos?, què se sap fins ara d’aquesta subcepa?

Cal recordar que la variant ómicron del coronavirus, B.1.1.529, té tres subcepas principals, BA.1, BA.2 i BA.3, segons l’Organització Mundial de la Salut (OMS). En aquest sentit, fins ara, no hi ha evidència que BA.2, la subvariant que investiguen, siga més greu que BA.1.

A més, han informat les autoritats sanitàries del Regne Unit, la taxa de casos és, de moment molt baixa, per la qual cosa s’estima que les vacunes continuen sent efectives contra BA.2, ja que des del passat 6 de desembre s’ha detectat en diversos països i no supera a ómicron.

 

BA.2, una subvariant d’ómicron més transmissible?

 

BA.2 és una subvariant d’ómicron amb moltes de les mateixes mutacions, però no la mutació característica en el gen S que permet que la variant ómicron BA.1 s’identifique a través d’un test PCR, el tipus de prova que més s’ha utilitzat fins hui per a rastrejar la nova variant, segons informa ‘Euronews’.

Per això, els científics han suggerit que podria ser més difícil de distingir d’altres variants quan s’utilitzen proves de PCR i més transmissible, encara que es necessiten més estudis per a confirmar això.

 

És més perillosa que l’ómicron original?

 

De moment, la subvariant ha cridat més l’atenció per les nombroses mutacions que acumula respecte a la variant original, que per la seua virulència. Encara que l’ómicron inicial tampoc es caracteritza per ser més letal que les seues antecessores i igualment la seua especialitat transmissora eixampla la base de contagiats elevant així la probabilitat d’un curs greu de la malaltia. Amb tot, els països que han detectat fins ara el genoma coincideixen que encara es necessiten més dades per a saber si l’ómicron BA.2 podria ser encara més transmissible que l’ómicron original, i fins i tot més violenta si cap.

Com es detecta la variant BA.2?

 

La variant BA.2 es detecta com qualsevol coronavirus mitjançant totes les proves habituals i es pot identificar com la variant ómicron mitjançant proves genòmiques, però els casos probables no es mostren en aquelles proves PCR rutinàries que aporten els resultats més ràpids. Aquesta és la raó per la qual alguns investigadors ja la denominen la variant ‘sigil·losa’.

 

Les vacunes continuen sent efectives contra aquesta variant

 

D’altra banda, els estudis inicials de Dinamarca, on la subvariant s’ha estés ràpidament i representa la meitat de tots els casos d’ómicron, no mostren diferències en el risc d’hospitalització dels malalts amb BA.2. Per aquesta raó, segons publica ‘Sky News’, consideren que les vacunes actuals continuen sent igual d’efectives.

 

Quants casos s’han registrat?

 

Fins al moment, s’han registrat al voltant de 2 093 casos de BA.2 en una base de dades de 22 països. La nova variant es va detectar per primera vegada a Sud-àfrica, Austràlia i el Canadà. Inicialment, en un home sud-africà que havia viatjat des de Gauteng, un focus en el brot d’ómicron. Fins al 10 de gener, l’Agència de Seguretat Sanitària del Regne Unit va confirmar que hi havia hagut 53 casos de la subvariant al país.
 

Anuncios
Accede a nuestra hemeroteca Accedeix a la nostra hemeroteca Access our archive
Anuncios

Últimes notícies

El Vila-real marxa al descans amb avantatge clar en San Mamés gràcies a Cardona i Alfon

El Vila-real es va al descans amb un 0-2 en San Mamés després d'aprofitar dos accions clau culminades per Sergi Cardona i Alfon davant un Athletic poc efectiu.

Emergències activa el nivell groc per pluges intenses a l’interior sud de València

El Centre de Coordinació d'Emergències manté el nivell groc per pluges fortes a l'interior sud de València i en el sud d'Alacant, a més de ratxes de vent de fins a 80 km/h a Castelló.

Awa Fam lidera el draft WNBA 2026 amb Marta Suárez i Iyana Martín en el punt de mira

La pivot del València Basket part entre les grans favorites del draft WNBA 2026, mentres les asturianes Marta Suárez i Iyana Martín també aspiren a ser triades en primera ronda en una nit històrica per al bàsquet espanyol.

Enercoop impulsa microplantes solars per a transformar el seu model energètic a Crevillent

Enercoop, la cooperativa energètica més antiga d'Espanya, reforça la seua aposta per l'energia solar fotovoltaica amb microplantes pròximes als nuclis urbans i un model de comunitat energètica a Crevillent.

El juí a Ábalos entra en la fase dels contractes de màscares amb una setmana clau de testimonis

La segona setmana del juí a José Luis Ábalos se centra en el presumpte tripijoc de contractes de màscares i en una ronda de testimonis clau, entre ells alts càrrecs de Transports i l'exparella de la seua exasesor Koldo García.

Brusc enfonsament tèrmic este diumenge abans d’una ràpida volta a l’ambient càlid

El pas d'aire polar provoca este diumenge un enfonsament de fins a 14 graus, amb pluja, neu i temporal marítim, abans d'una setmana de temps més estable i temperat.

Jean Montero guia al València Basket a un triomf de pes en el Martín Carpena

El València Basket s'imposa a l'Unicaja per 89-96 en el Martín Carpena, liderat per un brillant Jean Montero, i consolida la segona plaça de la Lliga Endesa.

Pluges febles i fang en els cotxes durant el matí del diumenge

Les pluges molt febles i intermitents del matí del diumenge deixen una fina capa de fang en cotxes i superfícies per la presència de pols en suspensió.