15.2 C
València
Dimarts, 27 gener, 2026

Els antivacunes no eren coneguts per la meitat dels espanyols abans de la pandèmia

El 45% dels espanyols desconeixia l’existència de grups d’antivacunes que difonguen faules de salut abans de la pandèmia. Així es desprén dels resultats de l’I Estudi sobre Faules en Vacunes, realitzat per l’Institut #SaludsinBulos i Doctoralia, en col·laboració amb l’Associació Espanyola de Vacunología (AEV).

La faula que els ciutadans han trobat amb més freqüència en xarxes socials en l’últim any, difós principalment pels grups antivacunes, és la implantació dels microxips amb les vacunes (53%), seguit de la modificació de l’ARN missatger del nostre ADN després de la immunització (35%) i que les vacunes tenen grafé i atrauen els metalls (33%).

A més, el 77% dels espanyols afirma conéixer almenys alguna de les faules suggerides en l’enquesta, bé per haver-ho rebut personalment o per haver-ho rebut un familiar o amic i la meitat considera que la informació que ha rebut sobre vacunes durant la pandèmia ha sigut suficient.

Carlos Mateos, coordinador de #SaludsinBulos, adverteix que “els antivacunes aprofiten la confusió i la por per a estendre el seu discurs, sobretot en mitjans i comunitats extremistes, en contra dels valors democràtics o de l’evidència científica, que consideren corrompuda. El problema no és que els creen aqueixes comunitats, sinó que creguen dubtes en una part de la població que acaba desconfiant del seu metge i que deixa de seguir el calendari vacunal recomanat, amb el que es posen en perill ells i tot el seu entorn“.

Més de 1.100 pacients de tota Espanya han participat en aquesta enquesta en línia per a conéixer l’impacte de les faules en la percepció dels ciutadans sobre les vacunes. Una influència que ve condicionada per la necessitat dels ciutadans de buscar informació sobre vacunes en Internet en l’últim any (el 56% reconeix haver-lo fet).

El doctor Luis Ignacio Martínez Alcorta, vocal d’innovació de l’AEV, valora aquest estudi com “una iniciativa necessària perquè, amb mostres representatives de la població, es coneguen les amenaces a les quals s’enfronta la ciència i d’aquesta manera es puga fer front a la manipulació d’uns certs sectors“.

Aquests grups polaritzen a la població i obvien els avanços que en matèria de salut s’han aconseguit, tant amb les vacunacions com amb altres mesures preventives“, afig l’expert.

Els canals pels quals circulen les faules de vacunes

WhatsApp (43%), els mitjans de comunicació (42%) i Facebook (41%) són els principals canals pels quals arriben les faules sobre vacunes als ciutadans. En menor proporció, els espanyols creuen que les notícies falses circulen a través de Twitter, Instagram, YouTube i Telegram.

Des que va començar la pandèmia fins al moment actual, la transmissió de faules sobre vacunes ha canviat molt en algunes xarxes socials. Twitter, Facebook i YouTube van començar a implementar mesures de control de les faules davant la pressió social i la major conscienciació sobre aquest problema.

El que ha de preocupar-nos més ara són canals emergents com Telegram, on s’han refugiat els grups antivacunes i en els quals no hi ha cap classe de control”, puntualitza Ricardo Mariscal, responsable de Relacions Institucionals de #SaludsinBulos i investigador de l’activitat dels antivacunes espanyols en Internet.

Els dubtes sobre vacunes en consulta

Pel que fa a les faules en consulta, 1 de cada 3 pacients afirma que ha transmés els seus dubtes al seu especialista i moltes d’aquestes consultes estaven relacionades amb la seguretat i eficàcia de les vacunes. A més, el 69% dels pacients que van comptar les seues preocupacions i interrogants al seu metge assegura que totes les qüestions plantejades li van ser resoltes.

El doctor Martínez Alcorta conclou agraint “la contribució dels professionals de la comunicació en la lluita contra les faules, perquè a través de l’anàlisi que es pot desprendre d’aquesta mena d’estudis és possible esbossar la magnitud del problema i impulsar que des de l’administració sanitària i educativa es posen en marxa mesures per a promoure hàbits de vida saludables i combatre la desinformació“.

Sobre #SaludsinBulos

#SaludsinBulos és una iniciativa de l’agència de comunicació COM Salut i l’Associació d’Innovadors en eSalud (AIES) per a combatre les faules de salut en la Xarxa a través d’informació, formació, anàlisi i tecnologia per a la divulgació i detecció de continguts falsos.

Últimes notícies

La música en directe es va consolidar en 2024 en la Comunitat Valenciana malgrat el fre de la dana

La música en directe es va consolidar en 2024 en la Comunitat Valenciana amb 6.081 concerts, més de tres milions d'assistents i 108,5 milions de recaptació. La dana de finals d'octubre va restar dinamisme en els dos últims mesos de l'any.

La Generalitat impulsa un grup de treball per a reforçar la seguretat dels unflables

Emergències i Interior ha acordat amb el sector crear un grup de treball per a actualitzar la normativa d'unflables. La proposta inclou un operador qualificat amb formació per a supervisar muntatge, ús i desmuntatge.

Més de 30 mitjans d’AMDComVal acudeixen a FITUR per a difondre l’oferta turística de la Comunitat Valenciana

Enguany, el pavelló de la Comunitat Valenciana a FITUR ha tancat amb un total de més de 206.000 visites, de les quals més de 100.000 es van registrar durant el cap de setmana.

La jutgessa de la DANA cita a tres escortes de Mazón com a testimonis el 9 de febrer

La jutgessa del cas sobre la gestió de la DANA ha anomenat a tres escortes de Carlos Mazón per a declarar el 9 de febrer i encadena noves testificals al març. L'objectiu és aclarir crides i decisions durant la vesprada del 29 d'octubre de 2024.

El porter de l’edifici del canonge assassinat declara que l’entrada de xics era freqüent

Arranca el juí amb jurat per l'assassinat del canonge emèrit a València amb la declaració del porter de l'edifici. La Fiscalia apunta a coautoria i la defensa ho nega.

Pérez Llorca ha defés que protegir les senyes d’identitat no exclou i ha anomenat al diàleg

El president ha sostingut que reforçar les senyes d'identitat valencianes no implica excloure a ningú i ha reclamat acords per a aprovar la futura llei. Després de reunir-se amb les diputacions, ha detallat mesures en cultura, llengua, sanitat, aigua i atenció mental.

L’argentí Guido Rodríguez fitxa pel València

Guido Rodríguez arriba al València procedent del West Ham després d'un acord entre clubs. El club no precisa la duració del vincle i el jugador torna a LaLiga.

Els gestors de l’asil d’Aspe neguen apropiació indeguda i admeten que no va haver-hi comptabilitat

Dos responsables de l'asil d'Aspe han negat haver-se apropiat de fons i han assegurat que la residència mai va tindre comptabilitat formal. La Fiscalia els atribuïx administració deslleial, apropiació indeguda i estafa per un forat de 2,15 milions i demana 13 i 8 anys de presó.