9.9 C
València
Divendres, 16 gener, 2026

Els antivacunes no eren coneguts per la meitat dels espanyols abans de la pandèmia

El 45% dels espanyols desconeixia l’existència de grups d’antivacunes que difonguen faules de salut abans de la pandèmia. Així es desprén dels resultats de l’I Estudi sobre Faules en Vacunes, realitzat per l’Institut #SaludsinBulos i Doctoralia, en col·laboració amb l’Associació Espanyola de Vacunología (AEV).

La faula que els ciutadans han trobat amb més freqüència en xarxes socials en l’últim any, difós principalment pels grups antivacunes, és la implantació dels microxips amb les vacunes (53%), seguit de la modificació de l’ARN missatger del nostre ADN després de la immunització (35%) i que les vacunes tenen grafé i atrauen els metalls (33%).

A més, el 77% dels espanyols afirma conéixer almenys alguna de les faules suggerides en l’enquesta, bé per haver-ho rebut personalment o per haver-ho rebut un familiar o amic i la meitat considera que la informació que ha rebut sobre vacunes durant la pandèmia ha sigut suficient.

Carlos Mateos, coordinador de #SaludsinBulos, adverteix que “els antivacunes aprofiten la confusió i la por per a estendre el seu discurs, sobretot en mitjans i comunitats extremistes, en contra dels valors democràtics o de l’evidència científica, que consideren corrompuda. El problema no és que els creen aqueixes comunitats, sinó que creguen dubtes en una part de la població que acaba desconfiant del seu metge i que deixa de seguir el calendari vacunal recomanat, amb el que es posen en perill ells i tot el seu entorn“.

Més de 1.100 pacients de tota Espanya han participat en aquesta enquesta en línia per a conéixer l’impacte de les faules en la percepció dels ciutadans sobre les vacunes. Una influència que ve condicionada per la necessitat dels ciutadans de buscar informació sobre vacunes en Internet en l’últim any (el 56% reconeix haver-lo fet).

El doctor Luis Ignacio Martínez Alcorta, vocal d’innovació de l’AEV, valora aquest estudi com “una iniciativa necessària perquè, amb mostres representatives de la població, es coneguen les amenaces a les quals s’enfronta la ciència i d’aquesta manera es puga fer front a la manipulació d’uns certs sectors“.

Aquests grups polaritzen a la població i obvien els avanços que en matèria de salut s’han aconseguit, tant amb les vacunacions com amb altres mesures preventives“, afig l’expert.

Els canals pels quals circulen les faules de vacunes

WhatsApp (43%), els mitjans de comunicació (42%) i Facebook (41%) són els principals canals pels quals arriben les faules sobre vacunes als ciutadans. En menor proporció, els espanyols creuen que les notícies falses circulen a través de Twitter, Instagram, YouTube i Telegram.

Des que va començar la pandèmia fins al moment actual, la transmissió de faules sobre vacunes ha canviat molt en algunes xarxes socials. Twitter, Facebook i YouTube van començar a implementar mesures de control de les faules davant la pressió social i la major conscienciació sobre aquest problema.

El que ha de preocupar-nos més ara són canals emergents com Telegram, on s’han refugiat els grups antivacunes i en els quals no hi ha cap classe de control”, puntualitza Ricardo Mariscal, responsable de Relacions Institucionals de #SaludsinBulos i investigador de l’activitat dels antivacunes espanyols en Internet.

Els dubtes sobre vacunes en consulta

Pel que fa a les faules en consulta, 1 de cada 3 pacients afirma que ha transmés els seus dubtes al seu especialista i moltes d’aquestes consultes estaven relacionades amb la seguretat i eficàcia de les vacunes. A més, el 69% dels pacients que van comptar les seues preocupacions i interrogants al seu metge assegura que totes les qüestions plantejades li van ser resoltes.

El doctor Martínez Alcorta conclou agraint “la contribució dels professionals de la comunicació en la lluita contra les faules, perquè a través de l’anàlisi que es pot desprendre d’aquesta mena d’estudis és possible esbossar la magnitud del problema i impulsar que des de l’administració sanitària i educativa es posen en marxa mesures per a promoure hàbits de vida saludables i combatre la desinformació“.

Sobre #SaludsinBulos

#SaludsinBulos és una iniciativa de l’agència de comunicació COM Salut i l’Associació d’Innovadors en eSalud (AIES) per a combatre les faules de salut en la Xarxa a través d’informació, formació, anàlisi i tecnologia per a la divulgació i detecció de continguts falsos.

Últimes notícies

0-1: El València pren avantatge al descans a Burgos

El València s'ha anat al vestuari per davant gràcies a una cabotada de Rubén Iranzo als deu minuts. El Burgos va generar ocasions, però l'eficàcia visitant va marcar la diferència.

La federació veïnal demana reunir-se amb Catalá per a desbloquejar la ZBE a València

La federació veïnal sol·licita una reunió directa amb l'alcaldessa per a desbloquejar la Zona de Baixes Emissions, després de mesos sense acord malgrat la pròrroga estatal.

El pont de l’estació de Paiporta continuarà obert al trànsit durant la seua reconstrucció

El pont de l'estació de Paiporta es mantindrà obert amb dos carrils mentres s'intensifiquen les obres. Els treballs seran per fases i hi haurà talls puntuals comunicats amb antelació.

Jordi Sevilla demana al PSOE canviar el rumb i pactar amb grans partits, no amb Junts, ERC ni Podemos

Jordi Sevilla ha instat el PSOE a corregir el rumb i a buscar pactes amb grans partits per a afrontar vivenda i ocupació juvenil, no amb Junts, ERC ni Podemos. Emmarca el seu missatge en el manifest 'Socialdemocràcia 21' i ha demanat a PP i PSOE frenar la polarització.

Catarroja inicia la segona fase de les obres del clavegueram per via d’emergència

L'Ajuntament ha activat una nova actuació de rehabilitació del clavegueram per la via d'emergència després dels danys de la DANA d'octubre. Els treballs es repartixen en diversos punts, duraran huit mesos i compten amb 264.124,11 euros de pressupost.

Pérez Llorca veu el finançament com a ‘cartell electoral’ de Montero i demana una reunió amb presidents

Pérez Llorca sosté que la proposta del Govern manca de consens i la vincula a la candidatura de María Jesús Montero. Reclama una trobada amb tots els presidents autonòmics per a abordar un model real i urgent per a la Comunitat Valenciana.

Morant demana als presidents autonòmics no torpedinar un model de finançament sense perdedors

La ministra ha reclamat als presidents autonòmics que no bloquegen la reforma del finançament i ha defés que el model no resta a cap comunitat i millora de manera notable els recursos de la Comunitat Valenciana. Agents socials han avalat la proposta i han demanat acompanyar-la d'un fons transitori i de la condonació parcial del deute.

Montero descarta que Feijóo porte a Sánchez un model alternatiu de finançament

Montero ha sostingut que Feijóo no presentarà el dilluns una proposta pròpia de finançament autonòmic perquè no la té. Ha urgit a aprofitar l'oportunitat per a reformar el sistema.