Els antivacunes no eren coneguts per la meitat dels espanyols abans de la pandèmia

El 45% dels espanyols desconeixia l’existència de grups d’antivacunes que difonguen faules de salut abans de la pandèmia. Així es desprén dels resultats de l’I Estudi sobre Faules en Vacunes, realitzat per l’Institut #SaludsinBulos i Doctoralia, en col·laboració amb l’Associació Espanyola de Vacunología (AEV).

La faula que els ciutadans han trobat amb més freqüència en xarxes socials en l’últim any, difós principalment pels grups antivacunes, és la implantació dels microxips amb les vacunes (53%), seguit de la modificació de l’ARN missatger del nostre ADN després de la immunització (35%) i que les vacunes tenen grafé i atrauen els metalls (33%).

A més, el 77% dels espanyols afirma conéixer almenys alguna de les faules suggerides en l’enquesta, bé per haver-ho rebut personalment o per haver-ho rebut un familiar o amic i la meitat considera que la informació que ha rebut sobre vacunes durant la pandèmia ha sigut suficient.

Carlos Mateos, coordinador de #SaludsinBulos, adverteix que «els antivacunes aprofiten la confusió i la por per a estendre el seu discurs, sobretot en mitjans i comunitats extremistes, en contra dels valors democràtics o de l’evidència científica, que consideren corrompuda. El problema no és que els creen aqueixes comunitats, sinó que creguen dubtes en una part de la població que acaba desconfiant del seu metge i que deixa de seguir el calendari vacunal recomanat, amb el que es posen en perill ells i tot el seu entorn«.

Més de 1.100 pacients de tota Espanya han participat en aquesta enquesta en línia per a conéixer l’impacte de les faules en la percepció dels ciutadans sobre les vacunes. Una influència que ve condicionada per la necessitat dels ciutadans de buscar informació sobre vacunes en Internet en l’últim any (el 56% reconeix haver-lo fet).

El doctor Luis Ignacio Martínez Alcorta, vocal d’innovació de l’AEV, valora aquest estudi com «una iniciativa necessària perquè, amb mostres representatives de la població, es coneguen les amenaces a les quals s’enfronta la ciència i d’aquesta manera es puga fer front a la manipulació d’uns certs sectors«.

«Aquests grups polaritzen a la població i obvien els avanços que en matèria de salut s’han aconseguit, tant amb les vacunacions com amb altres mesures preventives«, afig l’expert.

Els canals pels quals circulen les faules de vacunes

WhatsApp (43%), els mitjans de comunicació (42%) i Facebook (41%) són els principals canals pels quals arriben les faules sobre vacunes als ciutadans. En menor proporció, els espanyols creuen que les notícies falses circulen a través de Twitter, Instagram, YouTube i Telegram.

Des que va començar la pandèmia fins al moment actual, la transmissió de faules sobre vacunes ha canviat molt en algunes xarxes socials. Twitter, Facebook i YouTube van començar a implementar mesures de control de les faules davant la pressió social i la major conscienciació sobre aquest problema.

El que ha de preocupar-nos més ara són canals emergents com Telegram, on s’han refugiat els grups antivacunes i en els quals no hi ha cap classe de control», puntualitza Ricardo Mariscal, responsable de Relacions Institucionals de #SaludsinBulos i investigador de l’activitat dels antivacunes espanyols en Internet.

Els dubtes sobre vacunes en consulta

Pel que fa a les faules en consulta, 1 de cada 3 pacients afirma que ha transmés els seus dubtes al seu especialista i moltes d’aquestes consultes estaven relacionades amb la seguretat i eficàcia de les vacunes. A més, el 69% dels pacients que van comptar les seues preocupacions i interrogants al seu metge assegura que totes les qüestions plantejades li van ser resoltes.

El doctor Martínez Alcorta conclou agraint «la contribució dels professionals de la comunicació en la lluita contra les faules, perquè a través de l’anàlisi que es pot desprendre d’aquesta mena d’estudis és possible esbossar la magnitud del problema i impulsar que des de l’administració sanitària i educativa es posen en marxa mesures per a promoure hàbits de vida saludables i combatre la desinformació«.

Sobre #SaludsinBulos

#SaludsinBulos és una iniciativa de l’agència de comunicació COM Salut i l’Associació d’Innovadors en eSalud (AIES) per a combatre les faules de salut en la Xarxa a través d’informació, formació, anàlisi i tecnologia per a la divulgació i detecció de continguts falsos.

Últimes notícies

Els taxistes autònoms acusen el decret de transport de permetre que els VTC facen de taxi

La Confederación de Taxistas Autónomos de Valencia critica que el nou decret de transport públic del Consell elimina el temps mínim de precontractació i permet als VTC operar quasi com a taxis per tota la Comunitat Valenciana. L’entitat acusa el conseller Vicente Martínez Mus de protegir les plataformes i multinacionals i d’haver actuat d’una forma deshonesta.

A la presó un jove per robar i amenaçar comerciants a Torrevieja a canvi de diners

Un jove de 21 anys ha sigut enviat a la presó provisional acusat de diversos robatoris amb violència i d’extorsionar comerciants de Torrevieja i voltants, exigint-los diners a canvi d’oferta de seguretat en els seus locals.

Presó preventiva per a dos hòmens acusats d’una vintena de robatoris a Moncada

Dos hòmens de 46 anys han ingressat en presó preventiva acusats de quasi una vintena de robatoris amb força a vivendes i comerços de Moncada, després de ser sorprésos quan assaltaven un domicili d’una urbanització del municipi.

Onzena reunió clau entre Educació i els sindicats en plena vaga indefinida del professorat

La Conselleria d'Educació i els cinc sindicats docents afronten este dilluns a València l'onzena reunió de la mesa sectorial, en la cinquena setmana de vaga indefinida a l'ensenyament públic no universitari. Les organitzacions arriben amb dubtes sobre l'última proposta del Consell, que preveu una inversió de 3.388 milions en quatre anys.

La vivenda es dispara un 14,3 % fins a març en la Comunitat Valenciana

El preu de la vivenda augmenta un 12,9 % a Espanya en el primer trimestre de 2026 i arriba al 14,3 % en la Comunitat Valenciana, encadenant 44 trimestres seguits a l’alça i agreujant els problemes d’accés a l’habitatge.

La Unió de Consumidors reclama la devolució total de les entrades del Festival de Les Arts

La Unió de Consumidors de la Comunitat Valenciana exigix a l’organització del Festival de Les Arts que torne el 100 % de les entrades i abonaments, i que compense també els gastos de transport i allotjament de les persones afectades per la cancel·lació de la segona jornada i les incidències del primer dia.

L’oratge comença la setmana amb més calor, sobretot a l’interior de València

Este dilluns l’oratge a la Comunitat Valenciana serà estable i poc nuvolós, amb pujada de les temperatures màximes, especialment a l’interior de València, i vent fluix variable. Dimarts es preveu un descens de les màximes i un lleuger augment de les mínimes.

La vaga indefinida del professorat valencià enceta la cinquena setmana amb una nova reunió clau

La vaga indefinida del professorat de l’ensenyament públic no universitari valencià entra este dilluns en la cinquena setmana, amb 21 dies lectius de mobilitzacions i una nova mesa sectorial clau entre Educació i sindicats, mentre l’acampada al centre de València complix una setmana.