9.1 C
València
Dissabte, 24 gener, 2026

Els antivacunes no eren coneguts per la meitat dels espanyols abans de la pandèmia

El 45% dels espanyols desconeixia l’existència de grups d’antivacunes que difonguen faules de salut abans de la pandèmia. Així es desprén dels resultats de l’I Estudi sobre Faules en Vacunes, realitzat per l’Institut #SaludsinBulos i Doctoralia, en col·laboració amb l’Associació Espanyola de Vacunología (AEV).

La faula que els ciutadans han trobat amb més freqüència en xarxes socials en l’últim any, difós principalment pels grups antivacunes, és la implantació dels microxips amb les vacunes (53%), seguit de la modificació de l’ARN missatger del nostre ADN després de la immunització (35%) i que les vacunes tenen grafé i atrauen els metalls (33%).

A més, el 77% dels espanyols afirma conéixer almenys alguna de les faules suggerides en l’enquesta, bé per haver-ho rebut personalment o per haver-ho rebut un familiar o amic i la meitat considera que la informació que ha rebut sobre vacunes durant la pandèmia ha sigut suficient.

Carlos Mateos, coordinador de #SaludsinBulos, adverteix que “els antivacunes aprofiten la confusió i la por per a estendre el seu discurs, sobretot en mitjans i comunitats extremistes, en contra dels valors democràtics o de l’evidència científica, que consideren corrompuda. El problema no és que els creen aqueixes comunitats, sinó que creguen dubtes en una part de la població que acaba desconfiant del seu metge i que deixa de seguir el calendari vacunal recomanat, amb el que es posen en perill ells i tot el seu entorn“.

Més de 1.100 pacients de tota Espanya han participat en aquesta enquesta en línia per a conéixer l’impacte de les faules en la percepció dels ciutadans sobre les vacunes. Una influència que ve condicionada per la necessitat dels ciutadans de buscar informació sobre vacunes en Internet en l’últim any (el 56% reconeix haver-lo fet).

El doctor Luis Ignacio Martínez Alcorta, vocal d’innovació de l’AEV, valora aquest estudi com “una iniciativa necessària perquè, amb mostres representatives de la població, es coneguen les amenaces a les quals s’enfronta la ciència i d’aquesta manera es puga fer front a la manipulació d’uns certs sectors“.

Aquests grups polaritzen a la població i obvien els avanços que en matèria de salut s’han aconseguit, tant amb les vacunacions com amb altres mesures preventives“, afig l’expert.

Els canals pels quals circulen les faules de vacunes

WhatsApp (43%), els mitjans de comunicació (42%) i Facebook (41%) són els principals canals pels quals arriben les faules sobre vacunes als ciutadans. En menor proporció, els espanyols creuen que les notícies falses circulen a través de Twitter, Instagram, YouTube i Telegram.

Des que va començar la pandèmia fins al moment actual, la transmissió de faules sobre vacunes ha canviat molt en algunes xarxes socials. Twitter, Facebook i YouTube van començar a implementar mesures de control de les faules davant la pressió social i la major conscienciació sobre aquest problema.

El que ha de preocupar-nos més ara són canals emergents com Telegram, on s’han refugiat els grups antivacunes i en els quals no hi ha cap classe de control”, puntualitza Ricardo Mariscal, responsable de Relacions Institucionals de #SaludsinBulos i investigador de l’activitat dels antivacunes espanyols en Internet.

Els dubtes sobre vacunes en consulta

Pel que fa a les faules en consulta, 1 de cada 3 pacients afirma que ha transmés els seus dubtes al seu especialista i moltes d’aquestes consultes estaven relacionades amb la seguretat i eficàcia de les vacunes. A més, el 69% dels pacients que van comptar les seues preocupacions i interrogants al seu metge assegura que totes les qüestions plantejades li van ser resoltes.

El doctor Martínez Alcorta conclou agraint “la contribució dels professionals de la comunicació en la lluita contra les faules, perquè a través de l’anàlisi que es pot desprendre d’aquesta mena d’estudis és possible esbossar la magnitud del problema i impulsar que des de l’administració sanitària i educativa es posen en marxa mesures per a promoure hàbits de vida saludables i combatre la desinformació“.

Sobre #SaludsinBulos

#SaludsinBulos és una iniciativa de l’agència de comunicació COM Salut i l’Associació d’Innovadors en eSalud (AIES) per a combatre les faules de salut en la Xarxa a través d’informació, formació, anàlisi i tecnologia per a la divulgació i detecció de continguts falsos.

Últimes notícies

El Senat fixa per al 10 de febrer la compareixença del president de la Confederació Hidrogràfica del Xúquer

La comissió d'investigació de la dana al Senat ha citat per al 10 de febrer a Miguel Polo, després de reordenar el seu calendari per la suspensió de la sessió anterior.

Rescaten a un escalador polonés atrapat en els penya-segats de Toix a Calp

Un escalador polonés va ser rescatat de matinada en els penya-segats de Toix, a Calp. L'operació va durar més de quatre hores i va estar marcada per pluja i fred.

Una dona de 45 anys ha mort en l’incendi d’una vivenda a Vila-real

Una dona de 45 anys ha mort en l'incendi d'una vivenda en l'avinguda Constitució de Vila-real. Bombers l'han rescatada, però el SAMU ha confirmat el decés

Nou menors detinguts per l’agressió a un jove al costat d’una discoteca d’Alacant

Un adolescent de 15 anys va ser arrestat per la seua implicació en l'agressió a un jove de 16 en Nit de cap d'any, elevant a nou els menors detinguts. Les primeres huit detencions es van practicar el 14 de gener i els arrestats tenen entre 14 i 16 anys.

Vint estreles Michelin se citen en la XXIV Trobada Gastronòmic Alfonso Mira a Aspe

El XXIV Alfonso Mira Experience reunirà cuiners amb 20 estreles Michelin del 21 de febrer a l'11 de març a Aspe, amb jornades temàtiques i aforament limitat.

Mor una dona en l’incendi d’un pis a Vila-real

Una dona de mitjana edat ha mort este divendres després de l'incendi d'una vivenda en l'avinguda Constitució de Vila-real. El foc s'ha iniciat en el saló-menjador i dos dotacions han intervingut.

El Consorci de Museus oferirà 36 exposicions en 2026 amb més de 100 artistes

L'organisme autonòmic va anunciar 36 exposicions per a 2026 amb més de 100 artistes, activitats en les tres províncies i un programa educatiu que aconseguirà a 400 centres.

València contractarà la gestió integral del Jardí del Túria per 35 milions durant cinc anys

València impulsarà un contracte de 35 milions i cinc anys per a la neteja, manteniment i reposició del Jardí del Túria. Inclourà guardaparques i respectarà les funcions del OAM.