El TSJCV autoritza l’exigència del passaport Covid per a accedir a locals d’oci i hostaleria

La Secció Quarta de la Sala contenciosa administrativa del Tribunal Superior de Justícia de la Comunitat Valenciana (TSJCV) ha autoritzat l’exigència de l’anomenat passaport Covid per a accedir a establiments d’hostaleria, restauració i oci amb aforament superior a 50 persones, festivals de música i esdeveniments i celebracions amb més de 500 assistents, així com per a visitar a pacients i interns en hospitals i residències, entre altres activitats.

Aquestes disposicions es troben contingudes en la resolució de la Conselleria de Sanitat Universal datada el passat 25 de novembre i estaran en vigor durant 30 dies després de la seua publicació en el Diari Oficial de la Generalitat Valenciana (DOGV).

La Sala considera que són mesures “equilibrades”, perquè es deriven d’elles “més beneficis per a l’interés general -contenció de la pandèmia- que perjudicis sobre altres béns o valors en conflicte”, al mateix temps que compleixen el “judici constitucional de proporcionalitat”.

L’acte repassa la recent jurisprudència del Tribunal Suprem sobre l’exigència del certificat de vacunació, presentació de prova diagnòstica negativa (PCR o test d’antígens) o justificant d’haver passat la malaltia per a accedir a determinats establiments.

Els magistrats argumenten que aquestes mesures són idònies per a reduir el risc de transmissió del virus en els interiors d’aquells llocs on, per la seua idiosincràsia, no és possible fer un ús continu de la mascareta.

La resolució al·ludeix a les dades científiques recollides en l’informe epidemiològic aportat per la Generalitat, que avalen que el risc d’infectar-se és menor entre vacunats que en no vacunats i que, en cas d’infecció, la transmissió de la Covid-19 és molt de menor entre persones vacunades.

Les mesures, per tant, són necessàries, ja que no es coneixen unes altres “per a aconseguir el propòsit amb igual eficàcia”, i resulten “indispensables si es vol obtindre l’objectiu de reduir o -almenys- minimitzar l’increment de la transmissió del virus”, precisa la Sala.

A més, l’exigència del certificat Covid cerca evitar que s’arribe “a l’escenari de noves restriccions de drets fonamentals molt més intenses de la que ací es tracta” i l’anunci de la seua implantació ja ha incentivat la vacunació.

La mesura resulta igualment proporcionada –prossegueix el Tribunal- perquè “a penes produirà afectació a l’activitat econòmica” i fins i tot “pot facilitar-la”, de manera que obté “un bon encaix de les dos peces més importants (salut i economia -per aquest ordre-) d’aquest insòlit puzle que representa l’actual pandèmia”.

“El nostre Alt Tribunal –reflecteix l’acte en al·lusió a la jurisprudència del Suprem- entén que aquest tipus de mesura suposa una limitació tènue de determinats drets fonamentals que, en ser enfrontada amb la poderosa presència d’altres drets fonamentals -com la vida o la protecció de la salut-, aporta una justificació objectiva i raonable per a la seua adopció”.

El TSJCV considera a més justificada la implantació del passaport Covid en tota la Comunitat Valenciana a la vista de la tendència homogènia ascendent i generalitzada de la corba pandèmica en tot el territori, la previsible mobilitat dels ciutadans davant la proximitat del Nadal i l’aparició de noves variants del Sars-Cov-2.

Quant a la seua exigència per a visitar hospitals i residències, tant públics com privats, els magistrats recorden que en aquests àmbits es produeixen “contactes pròxims i prolongats” entre pacients i visitants i en ells es troba “la població més vulnerable” i a vegades persones amb una immunitat a la malaltia disminuïda.

Últimes notícies

La visita de l’ambaixador xinés obri noves oportunitats comercials i culturals per a la Comunitat

Juanfran Pérez Llorca ha rebut l’ambaixador de la República Popular de la Xina a Espanya per a reforçar les inversions, el comerç i els intercanvis culturals amb la Comunitat Valenciana.

Així serà la rebaixa de l’IRPF valencià que el Consell vol portar prompte a Les Corts

La nova llei d’Acompanyament dels comptes de la Generalitat per a 2026 preveu una rebaixa dels tipus autonòmics de l’IRPF en pràcticament tots els trams, amb especial impacte en les rendes mitjanes i baixes, i canvis en successions i donacions per a afavorir el relleu en l’empresa familiar.

Les persones amb discapacitat guanyen drets a la Comunitat Valenciana amb les últimes lleis del Consell

El Consell reforça la protecció de les persones amb discapacitat, especialment sordcegues, amb noves lleis sobre gossos d assistència i accessibilitat universal consensuades amb ONCE i CERMI.

Condemnat a més de 23 anys de presó per maltractar i assassinar la seua parella a l’Alfàs del Pi

Un home de 56 anys ha acceptat 23 anys, 6 mesos i un dia de presó per maltractar, amenaçar i assassinar la seua parella a l’Alfàs del Pi. La sentència també condemna un amic seu per encobriment i fixa altes indemnitzacions per a la família de la víctima.

Derribo del bloc ‘Txernòbil’ de Campanar per a fer 133 vivendes noves

L'Ajuntament de València ha iniciat el derribo del bloc conegut com 'Txernòbil', a Campanar, per a donar pas a 133 vivendes, una vintena de protecció pública, dins del PAI Pare Doménech.

Derribem el bloc ‘Txernòbil’ de Campanar: així seran les 133 noves vivendes

L’Ajuntament de València ha iniciat el derribament del bloc conegut com ‘Txernòbil’, al barri de Campanar, per a donar pas a 133 vivendes, una vintena d’elles de protecció pública, i a una profunda reurbanització de l’entorn.

Onada de protestes este dimecres davant Les Corts per taxis, concertada i serveis socials

Taxistes, patronal de VTC, docents de la concertada, personal de centres socials i la Xarxa pel Finançament Just han convocat este dimecres diverses concentracions davant Les Corts per a pressinar el Consell i els grups parlamentaris.

Més de la mitat d’empreses de la construcció valenciana no aporta al pla de pensions

CCOO denuncia que més del 50 % de les empreses de la construcció a la Comunitat Valenciana no estan ingressant el que marca el conveni al Pla de Pensions d’Ocupació Simplificat, que el sindicat considera salari diferit.