10.7 C
València
Dimarts, 3 febrer, 2026

El TSJCV autoritza l’exigència del passaport Covid per a accedir a locals d’oci i hostaleria

La Secció Quarta de la Sala contenciosa administrativa del Tribunal Superior de Justícia de la Comunitat Valenciana (TSJCV) ha autoritzat l’exigència de l’anomenat passaport Covid per a accedir a establiments d’hostaleria, restauració i oci amb aforament superior a 50 persones, festivals de música i esdeveniments i celebracions amb més de 500 assistents, així com per a visitar a pacients i interns en hospitals i residències, entre altres activitats.

Aquestes disposicions es troben contingudes en la resolució de la Conselleria de Sanitat Universal datada el passat 25 de novembre i estaran en vigor durant 30 dies després de la seua publicació en el Diari Oficial de la Generalitat Valenciana (DOGV).

La Sala considera que són mesures “equilibrades”, perquè es deriven d’elles “més beneficis per a l’interés general -contenció de la pandèmia- que perjudicis sobre altres béns o valors en conflicte”, al mateix temps que compleixen el “judici constitucional de proporcionalitat”.

L’acte repassa la recent jurisprudència del Tribunal Suprem sobre l’exigència del certificat de vacunació, presentació de prova diagnòstica negativa (PCR o test d’antígens) o justificant d’haver passat la malaltia per a accedir a determinats establiments.

Els magistrats argumenten que aquestes mesures són idònies per a reduir el risc de transmissió del virus en els interiors d’aquells llocs on, per la seua idiosincràsia, no és possible fer un ús continu de la mascareta.

La resolució al·ludeix a les dades científiques recollides en l’informe epidemiològic aportat per la Generalitat, que avalen que el risc d’infectar-se és menor entre vacunats que en no vacunats i que, en cas d’infecció, la transmissió de la Covid-19 és molt de menor entre persones vacunades.

Les mesures, per tant, són necessàries, ja que no es coneixen unes altres “per a aconseguir el propòsit amb igual eficàcia”, i resulten “indispensables si es vol obtindre l’objectiu de reduir o -almenys- minimitzar l’increment de la transmissió del virus”, precisa la Sala.

A més, l’exigència del certificat Covid cerca evitar que s’arribe “a l’escenari de noves restriccions de drets fonamentals molt més intenses de la que ací es tracta” i l’anunci de la seua implantació ja ha incentivat la vacunació.

La mesura resulta igualment proporcionada –prossegueix el Tribunal- perquè “a penes produirà afectació a l’activitat econòmica” i fins i tot “pot facilitar-la”, de manera que obté “un bon encaix de les dos peces més importants (salut i economia -per aquest ordre-) d’aquest insòlit puzle que representa l’actual pandèmia”.

“El nostre Alt Tribunal –reflecteix l’acte en al·lusió a la jurisprudència del Suprem- entén que aquest tipus de mesura suposa una limitació tènue de determinats drets fonamentals que, en ser enfrontada amb la poderosa presència d’altres drets fonamentals -com la vida o la protecció de la salut-, aporta una justificació objectiva i raonable per a la seua adopció”.

El TSJCV considera a més justificada la implantació del passaport Covid en tota la Comunitat Valenciana a la vista de la tendència homogènia ascendent i generalitzada de la corba pandèmica en tot el territori, la previsible mobilitat dels ciutadans davant la proximitat del Nadal i l’aparició de noves variants del Sars-Cov-2.

Quant a la seua exigència per a visitar hospitals i residències, tant públics com privats, els magistrats recorden que en aquests àmbits es produeixen “contactes pròxims i prolongats” entre pacients i visitants i en ells es troba “la població més vulnerable” i a vegades persones amb una immunitat a la malaltia disminuïda.

Últimes notícies

Pérez Llorca demana declarar zona catastròfica després del temporal Harry i exigix competències de litoral

El Consell ha sol·licitat al Govern la declaració de zona catastròfica pels danys del temporal Harry i ha urgit a transferir a la Generalitat la gestió del litoral.

El Govern veu inacceptable que Feijóo carregue contra la gestió estatal de la DANA

El Ministeri per a la Transició Ecològica ha defés que Aemet i la Confederació Hidrogràfica del Xúquer van emetre avisos clars i disponibles durant la DANA. La rèplica arriba després de la intervenció de Feijóo en la comissió que investiga la tragèdia del 29 d'octubre de 2024.

Torres crida a combatre l’insult i la degradació democràtica

El ministre de Política Territorial ha retret al PP l'insult d'una regidora en un míting del PSOE i ha demanat frenar la degradació democràtica amb diàleg. També ha alertat de la polarització i ha defés respondre al crit amb arguments.

Feijóo condemna els insults d’una edil del PP a Pedro Sánchez

El líder del PP ha afirmat que, per descomptat, reprova les paraules d'una regidora que va insultar a Sánchez en un míting del PSOE a Terol. Després de comparéixer en la comissió de la DANA, ha defés les seues respostes i ha criticat a ERC i Bildu.

La propietària de la guarderia d’Algemesí queda en llibertat amb mesures per presumpte maltractament a menors

La propietària, de 55 anys, va ser detinguda i ha quedat en llibertat provisional amb prohibició d'acostar-se als menors, acudir al centre i treballar amb xiquets. La causa està oberta per presumptes maltractaments habituals i vexacions injustes.

Feijóo i Rufián xoquen per la DANA entre insults i acusacions de mentir

La comissió d'investigació de la DANA en el Congrés ha viscut un enfrontament entre Feijóo i Rufián, amb encreuaments de retrets, desqualificacions i acusacions de mentir. El xoc ha elevat la tensió i ha desplaçat el debat de fons sobre la gestió de la DANA.

Arranquen les obres del primer centre de dades de València amb 60 milions i 100 ocupacions directes

NxN Data Centers ha iniciat les obres del primer centre de dades de València en Vara de Quart, amb una inversió de 60 milions. L'obertura s'ha previst per al primer semestre de 2027 i el projecte ha anunciat 100 ocupacions directes i uns 500 indirectes.

Pérez Llorca ha defés que el PP és l’únic que ha assumit responsabilitats per la dana

El president ha subratllat que el temporal va posar a prova a totes les administracions i ha reivindicat que el PP ha demanat perdó i assumit errors. També ha demanat no polititzar l'accident de tren a Còrdova.