El TSJCV autoritza l’exigència del passaport Covid per a accedir a locals d’oci i hostaleria

La Secció Quarta de la Sala contenciosa administrativa del Tribunal Superior de Justícia de la Comunitat Valenciana (TSJCV) ha autoritzat l’exigència de l’anomenat passaport Covid per a accedir a establiments d’hostaleria, restauració i oci amb aforament superior a 50 persones, festivals de música i esdeveniments i celebracions amb més de 500 assistents, així com per a visitar a pacients i interns en hospitals i residències, entre altres activitats.

Aquestes disposicions es troben contingudes en la resolució de la Conselleria de Sanitat Universal datada el passat 25 de novembre i estaran en vigor durant 30 dies després de la seua publicació en el Diari Oficial de la Generalitat Valenciana (DOGV).

La Sala considera que són mesures “equilibrades”, perquè es deriven d’elles “més beneficis per a l’interés general -contenció de la pandèmia- que perjudicis sobre altres béns o valors en conflicte”, al mateix temps que compleixen el “judici constitucional de proporcionalitat”.

L’acte repassa la recent jurisprudència del Tribunal Suprem sobre l’exigència del certificat de vacunació, presentació de prova diagnòstica negativa (PCR o test d’antígens) o justificant d’haver passat la malaltia per a accedir a determinats establiments.

Els magistrats argumenten que aquestes mesures són idònies per a reduir el risc de transmissió del virus en els interiors d’aquells llocs on, per la seua idiosincràsia, no és possible fer un ús continu de la mascareta.

La resolució al·ludeix a les dades científiques recollides en l’informe epidemiològic aportat per la Generalitat, que avalen que el risc d’infectar-se és menor entre vacunats que en no vacunats i que, en cas d’infecció, la transmissió de la Covid-19 és molt de menor entre persones vacunades.

Les mesures, per tant, són necessàries, ja que no es coneixen unes altres “per a aconseguir el propòsit amb igual eficàcia”, i resulten “indispensables si es vol obtindre l’objectiu de reduir o -almenys- minimitzar l’increment de la transmissió del virus”, precisa la Sala.

A més, l’exigència del certificat Covid cerca evitar que s’arribe “a l’escenari de noves restriccions de drets fonamentals molt més intenses de la que ací es tracta” i l’anunci de la seua implantació ja ha incentivat la vacunació.

La mesura resulta igualment proporcionada –prossegueix el Tribunal- perquè “a penes produirà afectació a l’activitat econòmica” i fins i tot “pot facilitar-la”, de manera que obté “un bon encaix de les dos peces més importants (salut i economia -per aquest ordre-) d’aquest insòlit puzle que representa l’actual pandèmia”.

“El nostre Alt Tribunal –reflecteix l’acte en al·lusió a la jurisprudència del Suprem- entén que aquest tipus de mesura suposa una limitació tènue de determinats drets fonamentals que, en ser enfrontada amb la poderosa presència d’altres drets fonamentals -com la vida o la protecció de la salut-, aporta una justificació objectiva i raonable per a la seua adopció”.

El TSJCV considera a més justificada la implantació del passaport Covid en tota la Comunitat Valenciana a la vista de la tendència homogènia ascendent i generalitzada de la corba pandèmica en tot el territori, la previsible mobilitat dels ciutadans davant la proximitat del Nadal i l’aparició de noves variants del Sars-Cov-2.

Quant a la seua exigència per a visitar hospitals i residències, tant públics com privats, els magistrats recorden que en aquests àmbits es produeixen “contactes pròxims i prolongats” entre pacients i visitants i en ells es troba “la població més vulnerable” i a vegades persones amb una immunitat a la malaltia disminuïda.

Últimes notícies

La Policia xifra en més de 100.000 euros el suposat frau que afecta el president de la Cambra d’Alacant

La Policia Nacional xifra en una mica més de 100.000 euros el suposat frau en la gestió de bons consum de 2022 i 2023 que ha portat a la investigació del president de la Cambra de Comerç d'Alacant, Carlos Baño, per presumpta estafa i frau en subvencions.

Alacant reclama al Govern que declare The Ocean Race esdeveniment d’excepcional interés públic

El ple de l'Ajuntament d'Alacant demana per unanimitat al Govern que declare l'eixida de The Ocean Race 2027 esdeveniment d'excepcional interés públic per a garantir incentius fiscals i atraure patrocinis.

Les màximes cauen fins a 8 graus en la Comunitat però Llíria encara supera els 20

Les temperatures màximes descendixen de forma generalitzada en la Comunitat Valenciana, amb baixades de fins a 8 graus, encara que en punts com Llíria encara se superen els 20 graus.

Intervinguts 3.289 quilos de marihuana oculta en un contenidor en el port de València

Guàrdia Civil, Policia Nacional i Agència Tributària han interceptat en el port de València 3.289 quilos de marihuana procedent del Canadà, ocults en un contenidor en trànsit, en la major partida detectada fins ara amb eixe origen.

La jutgessa que investiga la DANA cita com a testimoni a la cap de Protecció Civil en la Comunitat Valenciana

La jutgessa que investiga la gestió de la DANA en la Comunitat Valenciana ha citat com a testimoni a la cap de Protecció Civil, a un coordinador de l'Agència de Seguretat i a una treballadora de Ilunion que va estar operativa durant l'episodi.

Una partida de llesques amb ou en mal estat causa una intoxicació per salmonel·la a 89 persones a València

Un banquet celebrat a València el febrer passat va acabar amb 89 persones intoxicades per salmonel·la després de consumir llesques amb ou en mal estat, set d'elles hospitalitzades i ja donades d'alta.

Un xoc entre furgoneta i camió provoca 9 quilòmetres de retencions en l’A-7 a Paterna

Un accident entre una furgoneta i un camió en l'A-7 a l'altura de Paterna provoca nou quilòmetres de retencions en sentit Barcelona, sense víctimes mortals.

La jutgessa que investiga la DANA cita com a testimoni a la cap de Protecció Civil en la Comunitat Valenciana

La jutgessa que analitza la gestió de la DANA en la Comunitat Valenciana ha citat com a testimoni a la cap de Protecció Civil de la Delegació del Govern i a altres dos responsables vinculats a la resposta d'emergències.