15.6 C
València
Divendres, 9 gener, 2026

Les Corts celebraran un ple contra l’amnistia

Les Corts celebraran un ple ordinari per debatre la llei d’amnistia registrada pel PSOE al Congrés dels Diputats després del pacte dels socialistes amb Junts per investir el president del Govern en funcions, Pedro Sánchez, i poder-se revalidar el govern de coalició. Este ple, a proposta de Vox, se celebrarà el pròxim 22 de novembre i comptarà amb la compareixença del president de la Generalitat, Carlos Mazón

El síndic del PP a les Corts, Miguel Barrachina, ha justificat la convocatòria del ple per la “situació d’extraordinària gravetat en què es troba el país davant la investidura de Pedro Sánchez que inclou una amnistia que convertirà en privilegiats els autors de crims”, a més que té al davant “la unanimitat de jutges, associacions de fiscals, sindicats policials i fins i tot la Unió Europea, que ha demanat explicacions”.

“El pacte de Sánchez és letal per als valencians perquè porta menys finançament, menys inversions i incentiva l’eixida d’empreses. Volem que s’escolte la veu dels valencians, i per això donem suport a la celebració d’un ple específic” ha indicat el dirigent popular.

Barrachina també ha explicat que “la situació afecta de ple la Comunitat Valenciana, perquè els acords del PSOE amb ERC i Junts es converteixen en letals per a la Comunitat. Només tres de les propostes diuen que resten 2.000 milions d’euros de finançament autonòmic; un acord en infraestructures per les quals inversions compromeses a Rodalies seran detretes de la resta de Rodalies espanyoles; i, en tercer lloc, la voluntat de primar empreses que isquen de la Comunitat Valenciana a Catalunya, tractant de redirigir les empreses que lliurement van triar la Comunitat Valenciana amb un pla específic d’incentius”.

Finalment, Barrachina ha afirmat que “demanem un finançament just, un repartiment en les inversions correcte i tècnicament fiable. Si es condona deute a alguna autonomia la primera ha de ser la valenciana“.

De la mateixa manera, la síndica de Vox, Ana Vega, ha defensat que van sol·licitar el ple atesa la “gravetat” dels fets i el “cop d’estat que s’està perpetrant des de la mateixa Moncloa”.

En esta línia, Vega ha posat èmfasi que l’amnistia “és una llei inconstitucional, ja que no es tenen en compte gens l’interés general i només importa l’interés particular d’una persona que és Pedro Sánchez per ser investit president del Govern a costa de vendre tots els espanyols i trencar l’Estat de dret. Nosaltres no consentirem això.”

En este sentit, la portaveu ha incidit que “ens trobem en un moment molt greu i crític a la història del nostre país, sense precedents. Esta situació afecta directament tots els ciutadans de la Comunitat Valenciana. Per això, entenem que el president de la Generalitat Valenciana ha de comparéixer i explicar les conseqüències en un ple entorn d’esta llei i tots els acords de la vergonya que han tingut lloc estos dies”.

Així mateix, ha assegurat que “nosaltres estarem als tribunals i als carrers, on continuarem manifestant-nos davant de les seus del PSOE de manera legal defensant la igualtat de tots els espanyols davant la llei“.

L’oposició rebutja el ple

No obstant això, els grups de l’oposició, PSPV i Compromís, han criticat la convocatòria i que la sessió se centre només en la compareixença sobre l’amnistia. En este sentit, la síndica del PSPV-PSOE, Rebeca Torró, ha censurat que el Partit Popular “torna a demostrar que va a remolc de la ultradreta” després d’acceptar celebrar un ple ordinari i ha manifestat que “Mazón podria ser perfectament membre de VOX, tal com diu el seu vicepresident Barrera“.

En este sentit, la dirigent socialista ha lamentat que “Mazón preferisca fer cas als desvaris de VOX que tractar assumptes que de veritat preocupen els valencians i valencianes” i ha subratllat que “tornen a silenciar l’oposició com estan fent des del primer dia”. “La dreta ha pres una decisió unilateral i ha perdut l’oportunitat d’aprovar la celebració d’un ple ordinari amb temes rellevants per a la Comunitat Valenciana i una sessió de control a Mazón”, ha conclòs.

Finalment, Compromís per mitjà de Joan Baldoví, ha criticat que Mazón no comparega per parlar sobre l’incendi de Montitxelvo i ha denunciat el “xapucerisme legislatiu” dels partits com Vox que sustenten el govern, que “només volien que es parlés del que ells volen” i ha acusat d’“utilitzar les Corts” per als seus “interessos partidistes i electoralistes”.

Últimes notícies

Robles exigix a Feijóo que demane disculpes per dir que l’UME no va estar en la DANA de València

La ministra de Defensa ha reclamat a Feijóo una rectificació pública per qüestionar l'actuació de la UME durant la DANA a València. Ha sostingut que la unitat va actuar des del primer moment i que el líder del PP ho sabia.

Casa Mediterrani fixa com a repte per a 2026 l’entrada de Síria en el seu Consell Diplomàtic

Casa Mediterrani s'ha proposat incorporar a Síria al seu Consell Diplomàtic en 2026 i reactivar les reunions de l'òrgan després de dos anys d'aturada. L'entitat prepara a més una cimera internacional a Alacant, definix sis eixos per a 2026 i consolida el seu creixement digital.

El preu de la tòfona a Castelló es desploma un 75% i encén les alarmes del sector

El preu en origen ha caigut d'uns 500 €/kg a 125-150 €/kg, molt lluny dels 1.000-1.500 €/kg d'altres campanyes. El sector l'atribuïx a l'excés d'oferta, la menor demanda i l'impacte d'una plaga, i reclama mesures.

El nou finançament autonòmic aportarà quasi 21.000 milions més a les comunitats en 2027

Hisenda ha xifrat en 20.975 milions l'augment de recursos en 2027 per a les comunitats de règim comú. El total ascendiria a 224.507 milions, un 47% més que en 2023.

Indonèsia dona per acabada la busca del xiquet espanyol desaparegut després del naufragi en Komodo

Les autoritats van posar fi a quinze jornades de rastreig sense resultats després de l'enfonsament del 26 de desembre al Parc Nacional de Komodo. La família va agrair l'esforç dels equips.

Marcelino advertix d’un Alabés dinàmic, solidari i intens que juga bé

Marcelino va analitzar a l'Esportiu Alabés, al qual va definir com a dinàmic, solidari i intens, i va avisar d'un partit exigent per al Vila-real. El tècnic va valorar el moment de l'equip, la possible alta de Partey i va elogiar a Parell després dels seus 250 partits.

De València a Barcelona: la cirurgia que va retornar mobilitat a Darío i aferma a Vall d’Hebron i Germans Trias com CSUR

Sanitat reconeix a Vall d'Hebron (pediatria) i Germans Trias (adults) com a centres de referència per a cirurgia de trastorns del moviment. El cas de Darío il·lustra l'impacte d'estes intervencions quan els fàrmacs no funcionen.

Detingut per robar més de 30 metres de cablejat de l’enllumenat públic a València

La Policia Local ha arrestat a un home de 34 anys després de ser interceptat amb més de 30 metres de cable de coure i ferramentes. El tram afectat va quedar sense llum, amb risc per a vianants i trànsit.