14.7 C
València
Dimecres, 24 desembre, 2025

Les cremes es permetran ‘excepcionalment’ a parcel·les ubicades a més de 500 metres de distància de terrenys forestals

La Conselleria de Justícia i Interior ha publicat una nota aclaridora, després de la resolució per la qual es modifica el període de crema de marges de cultiu o d’eliminació de residus agrícoles o forestals mitjançant l’ús del foc, que estableix que a les parcel·les ubicades a més de 500 metres de distància de terrenys forestals podrà continuar l’activitat de crema “en les mateixes condicions que existien prèviament“, encara que “sempre de caràcter extraordinari“.

Únicament es permetran en parcel·les en què es troben residus agrícoles que hagen de ser eliminats per raons fitosanitàries mitjançant el foc o en aquelles en què s’hagen arrencat cultius llenyosos prèviament a la publicació de la resolució i estiguen “pendent de crema per a la replantació o transformació“.

A la resolució, emesa a última hora d’este dimarts, s’explica la prohibició de forma “excepcional” de les cremes de marges de cultiu o de residus vegetals en aquelles parcel·les ubicades en terrenys forestals, confrontants o situats a la zona d’influència forestal, ateses les “especials condicions de risc d’incendis forestals que estan afectant la Comunitat Valenciana” i en vista que “no hi ha previsió de canvi en els pròxims dies“.

No obstant això, i en vista que “sembla que hi havia actors afectats que potser no havien entés les disposicions. Segons havien assenyalat la portaveu del Consell i consellera d’Hisenda, Ruth Merino, i la consellera de Justícia i Interior, Elisa Núñéz, durant la roda de premsa posterior al ple del Consell d’este dimarts, la Generalitat ha emés una “nota informativa” per precisar aspectes sobre esta resolució.

S’hi explica que es podrà continuar amb l’activitat de crema a “les mateixes condicions que existien prèviament” a la publicació de la resolució a les parcel·les ubicades a més de 500 metres de distància de terrenys forestals.

Esta Zona d’Influència Forestal (ZIF) 500 metres, que indica les àrees que es troben a menys de 500 metres de terrenys forestals, sobre les quals s’ha prohibit la crema, es pot consultar al visor cartogràfic de l’Institut Cartogràfic Valencià.

A la nota es detalla que el punt cinqué de la resolució del Consell s’estableixen “excepcions puntuals” a l’aplicació, encara que “sempre de caràcter extraordinari“.

La primera són les parcel·les on es troben residus agrícoles que hagen de ser eliminats” per raons fitosanitàries mitjançant l’ús de foc“.

En este cas, els titulars dels terrenys dirigiran sol·licitud al Servei de Sanitat Vegetal de la Conselleria d’Agricultura, Ramaderia i Pesca, acompanyada d’un informe tècnic elaborat per un professional col·legiat amb competències en sanitat vegetal i que justifique “la necessitat de crema i la impossibilitat de fer servir mètodes alternatius“.

Una vegada validat l’informe per part de Sanitat Vegetal, si escau, el director general de Prevenció d’Incendis Forestals emetrà una resolució favorable a la crema, detalla la Conselleria de Justícia i Interior.

La segona excepció són les parcel·les en què s’hagen arrencat cultius llenyosos prèviament a la publicació de la resolució i estiguen “pendent de crema per a la replantació o transformació”.

En este cas, els titulars dirigiran sol·licitud al Servei de Sanitat Vegetal de la Conselleria d’Agricultura, Ramaderia i Pesca. Una vegada comprovada la necessitat per part de personal de la Conselleria esmentada, el director general de Prevenció d’Incendis Forestals emetrà resolució favorable a la crema.

En ambdós casos, les sol·licituds podran presentar-se a qualsevol registre oficial, encara que “preferentment” a l’Oficina Comarcal Agrària a què pertanya l’explotació, o bé a través del tràmit telemàtic genèric.

De qualsevol forma, des de la Conselleria de Justícia i Interior han remarcat que totes estes mesures tenen un “caràcter excepcional” i, com indica el punt sisé de la resolució, si “les circumstàncies que han motivat la seua publicació canviaren, es podria publicar una altra resolució que autoritzés de nou les cremes“.

Últimes notícies

Roig fixa 2026 com l’any per a repetir Champions

Roig va afirmar que 2025 ha sigut un bon any i va situar 2026 com el curs per a repetir Champions per primera vegada. Va demanar a Marcelino i als jugadors mantindre la regularitat en LaLiga.

El raïm de la sort busquen mantindre el seu mercat davant l’entrada de raïm estranger

La campanya nadalenca del raïm Aledo del Vinalopó afronta competència importada i una producció elevada amb minvament que obliga a més treball en magatzems. El sector demana triar DOP per a Nit de cap d'any.

Un feix de llum enlluerna a un pilot sobre El Campello i activa un operatiu policial

Un pilot va ser enlluernat en sobrevolar El Campello i va avisar a la torre de control. Les autoritats alerten de sancions de fins a 600.000 euros i demanen avisar al 112 o via Alertcops.

Emergències duplica el personal del 112 en Nit de Nadal i reforça el torn de nit

La Conselleria d'Emergències i Interior ha duplicat els efectius del 112 per a esta Nit de Nadal i concentra el major reforç en la nit; el 25 hi haurà 60 operadors.

Catalá celebra la flexibilització del decret de ZBE i confia a mantindre les ajudes en 2026

L'alcaldessa de València ha qualificat de sorpresa grata la flexibilització del decret estatal de ZBE, que permet a l'Ajuntament continuar optant a ajudes en 2026. Atribuïx el canvi a la situació de municipis que encara no havien implantat la ZBE i manté la petició a Costas vinculada al projecte del Museu Sorolla.

La Generalitat aconseguix que el Govern exonere d’impostos les ajudes per la DANA

El Govern eximix d'IRPF, Patrimoni i Societats les ajudes de la Generalitat a empreses i autònoms afectats per la DANA, amb efecte retroactiu des del 29 d'octubre de 2024. El president celebra la decisió però la considera insuficient i reclama més mesures.

Van intentar ocupar la vivenda dos vegades: els detinguts pels homicidis a Elx han passat a disposició judicial

Els dos sospitosos, de 19 i 35 anys i de nacionalitat polonesa, han passat a disposició judicial després d'hores atrinxerats en una casa de la pedania de la Marina. Abans havien intentat ocupar la vivenda dos vegades; l'agressió va deixar dos morts i un ferit greu.

Pérez Llorca condemna les pintades en la seu del PP de Finestrat i crida a rebutjar-les

El president ha censurat les pintades en la seu del PP de Finestrat i ha demanat a tots els partits que les condemnen. El PPCV també ha mostrat el seu rebuig.