Les cremes es permetran ‘excepcionalment’ a parcel·les ubicades a més de 500 metres de distància de terrenys forestals

La Conselleria de Justícia i Interior ha publicat una nota aclaridora, després de la resolució per la qual es modifica el període de crema de marges de cultiu o d’eliminació de residus agrícoles o forestals mitjançant l’ús del foc, que estableix que a les parcel·les ubicades a més de 500 metres de distància de terrenys forestals podrà continuar l’activitat de crema “en les mateixes condicions que existien prèviament“, encara que “sempre de caràcter extraordinari«.

Únicament es permetran en parcel·les en què es troben residus agrícoles que hagen de ser eliminats per raons fitosanitàries mitjançant el foc o en aquelles en què s’hagen arrencat cultius llenyosos prèviament a la publicació de la resolució i estiguen “pendent de crema per a la replantació o transformació«.

A la resolució, emesa a última hora d’este dimarts, s’explica la prohibició de forma “excepcional” de les cremes de marges de cultiu o de residus vegetals en aquelles parcel·les ubicades en terrenys forestals, confrontants o situats a la zona d’influència forestal, ateses les “especials condicions de risc d’incendis forestals que estan afectant la Comunitat Valenciana” i en vista que “no hi ha previsió de canvi en els pròxims dies«.

No obstant això, i en vista que “sembla que hi havia actors afectats que potser no havien entés les disposicions. Segons havien assenyalat la portaveu del Consell i consellera d’Hisenda, Ruth Merino, i la consellera de Justícia i Interior, Elisa Núñéz, durant la roda de premsa posterior al ple del Consell d’este dimarts, la Generalitat ha emés una “nota informativa” per precisar aspectes sobre esta resolució.

S’hi explica que es podrà continuar amb l’activitat de crema a “les mateixes condicions que existien prèviament” a la publicació de la resolució a les parcel·les ubicades a més de 500 metres de distància de terrenys forestals.

Esta Zona d’Influència Forestal (ZIF) 500 metres, que indica les àrees que es troben a menys de 500 metres de terrenys forestals, sobre les quals s’ha prohibit la crema, es pot consultar al visor cartogràfic de l’Institut Cartogràfic Valencià.

A la nota es detalla que el punt cinqué de la resolució del Consell s’estableixen “excepcions puntuals” a l’aplicació, encara que “sempre de caràcter extraordinari«.

La primera són les parcel·les on es troben residus agrícoles que hagen de ser eliminats” per raons fitosanitàries mitjançant l’ús de foc«.

En este cas, els titulars dels terrenys dirigiran sol·licitud al Servei de Sanitat Vegetal de la Conselleria d’Agricultura, Ramaderia i Pesca, acompanyada d’un informe tècnic elaborat per un professional col·legiat amb competències en sanitat vegetal i que justifique “la necessitat de crema i la impossibilitat de fer servir mètodes alternatius«.

Una vegada validat l’informe per part de Sanitat Vegetal, si escau, el director general de Prevenció d’Incendis Forestals emetrà una resolució favorable a la crema, detalla la Conselleria de Justícia i Interior.

La segona excepció són les parcel·les en què s’hagen arrencat cultius llenyosos prèviament a la publicació de la resolució i estiguen “pendent de crema per a la replantació o transformació”.

En este cas, els titulars dirigiran sol·licitud al Servei de Sanitat Vegetal de la Conselleria d’Agricultura, Ramaderia i Pesca. Una vegada comprovada la necessitat per part de personal de la Conselleria esmentada, el director general de Prevenció d’Incendis Forestals emetrà resolució favorable a la crema.

En ambdós casos, les sol·licituds podran presentar-se a qualsevol registre oficial, encara que “preferentment” a l’Oficina Comarcal Agrària a què pertanya l’explotació, o bé a través del tràmit telemàtic genèric.

De qualsevol forma, des de la Conselleria de Justícia i Interior han remarcat que totes estes mesures tenen un “caràcter excepcional” i, com indica el punt sisé de la resolució, si “les circumstàncies que han motivat la seua publicació canviaren, es podria publicar una altra resolució que autoritzés de nou les cremes«.

Últimes notícies

Mazón i Argüeso hauran de donar explicacions sobre la DANA al Congrés el 21 de setembre

L’expresident de la Generalitat Carlos Mazón i l’exsecretari autonòmic d’Emergències Emilio Argüeso compareixeran el 21 de setembre davant la comissió de la DANA al Congrés, en plena pressió política perquè s’amplien les declaracions sobre la gestió de la tragèdia del 29 d’octubre de 2024.

Preemergència hidrològica groga al baix Xúquer i Túria per risc d’inundacions

El Centre de Coordinació d’Emergències ha activat la preemergència hidrològica groga al baix Xúquer i baix Túria i demana als ajuntaments que posen en marxa els seus plans municipals davant el risc d’inundacions.

Elx arriba als 36,9 graus malgrat la brusca baixada de temperatures per un front fred

Un front fred ha travessat este dimecres la Comunitat Valenciana i ha fet baixar les temperatures entre 4 i 8 graus en pocs minuts, encara que Elx ha registrat la màxima del dia amb 36,9 graus. Altres localitats del sud com Orihuela o Pego també han superat els 35 graus.

L’Elx veu amb bons ulls que Messi entre en el projecte de l’Eldense

El director general de l’Elx, Pedro Schinocca, ha assegurat que seria un orgull tindre Leo Messi com a líder del projecte del Deportivo Eldense, i ha ratificat la confiança en l’entrenador Martín Anselmi tot i el mal inici de Lliga.

Diakhaby es lesiona a l’aductor i deixa el centre de la defensa en quadre

Mouctar Diakhaby patix una lesió a l’aductor llarg de la cama esquerra i estarà diverses setmanes de baixa, deixant només un central del primer equip disponible.

Lemar reivindica l’alt nivell de la plantilla de l’Elx malgrat el mal inici

Thomas Lemar assegura en la seua presentació amb l’Elx que la plantilla té molt nivell i que, tot i el mal inici, el grup és fort i unit. El lateral Rubén Sánchez també confia en el projecte il·licità i es definix com un jugador potent i versàtil.

Eze Ponce torna a lElx motivat per LaLiga: oportunitat irrebutjable

Eze Ponce ha sigut presentat com a nou davanter de lElx amb un contracte duna temporada més una opcional i ha remarcat que tornar a LaLiga era una ocasió que no podia deixar passar, tot i el mal inici dequip.

Kevin Lomónaco es presenta amb l’Elx: ‘Sabia el club que era i era un somni’

El central argentí Kevin Lomónaco, de 24 anys, s’ha presentat com a nou jugador de l’Elx i ha assegurat que fitxar pel club il·licità era un somni. El defensa ha signat per quatre temporades, es veu preparat per debutar contra l’Athletic Club i confia a ajudar l’equip a revertir la situació.