13.3 C
València
Dimecres, 31 desembre, 2025

Les cremes es permetran ‘excepcionalment’ a parcel·les ubicades a més de 500 metres de distància de terrenys forestals

La Conselleria de Justícia i Interior ha publicat una nota aclaridora, després de la resolució per la qual es modifica el període de crema de marges de cultiu o d’eliminació de residus agrícoles o forestals mitjançant l’ús del foc, que estableix que a les parcel·les ubicades a més de 500 metres de distància de terrenys forestals podrà continuar l’activitat de crema “en les mateixes condicions que existien prèviament“, encara que “sempre de caràcter extraordinari“.

Únicament es permetran en parcel·les en què es troben residus agrícoles que hagen de ser eliminats per raons fitosanitàries mitjançant el foc o en aquelles en què s’hagen arrencat cultius llenyosos prèviament a la publicació de la resolució i estiguen “pendent de crema per a la replantació o transformació“.

A la resolució, emesa a última hora d’este dimarts, s’explica la prohibició de forma “excepcional” de les cremes de marges de cultiu o de residus vegetals en aquelles parcel·les ubicades en terrenys forestals, confrontants o situats a la zona d’influència forestal, ateses les “especials condicions de risc d’incendis forestals que estan afectant la Comunitat Valenciana” i en vista que “no hi ha previsió de canvi en els pròxims dies“.

No obstant això, i en vista que “sembla que hi havia actors afectats que potser no havien entés les disposicions. Segons havien assenyalat la portaveu del Consell i consellera d’Hisenda, Ruth Merino, i la consellera de Justícia i Interior, Elisa Núñéz, durant la roda de premsa posterior al ple del Consell d’este dimarts, la Generalitat ha emés una “nota informativa” per precisar aspectes sobre esta resolució.

S’hi explica que es podrà continuar amb l’activitat de crema a “les mateixes condicions que existien prèviament” a la publicació de la resolució a les parcel·les ubicades a més de 500 metres de distància de terrenys forestals.

Esta Zona d’Influència Forestal (ZIF) 500 metres, que indica les àrees que es troben a menys de 500 metres de terrenys forestals, sobre les quals s’ha prohibit la crema, es pot consultar al visor cartogràfic de l’Institut Cartogràfic Valencià.

A la nota es detalla que el punt cinqué de la resolució del Consell s’estableixen “excepcions puntuals” a l’aplicació, encara que “sempre de caràcter extraordinari“.

La primera són les parcel·les on es troben residus agrícoles que hagen de ser eliminats” per raons fitosanitàries mitjançant l’ús de foc“.

En este cas, els titulars dels terrenys dirigiran sol·licitud al Servei de Sanitat Vegetal de la Conselleria d’Agricultura, Ramaderia i Pesca, acompanyada d’un informe tècnic elaborat per un professional col·legiat amb competències en sanitat vegetal i que justifique “la necessitat de crema i la impossibilitat de fer servir mètodes alternatius“.

Una vegada validat l’informe per part de Sanitat Vegetal, si escau, el director general de Prevenció d’Incendis Forestals emetrà una resolució favorable a la crema, detalla la Conselleria de Justícia i Interior.

La segona excepció són les parcel·les en què s’hagen arrencat cultius llenyosos prèviament a la publicació de la resolució i estiguen “pendent de crema per a la replantació o transformació”.

En este cas, els titulars dirigiran sol·licitud al Servei de Sanitat Vegetal de la Conselleria d’Agricultura, Ramaderia i Pesca. Una vegada comprovada la necessitat per part de personal de la Conselleria esmentada, el director general de Prevenció d’Incendis Forestals emetrà resolució favorable a la crema.

En ambdós casos, les sol·licituds podran presentar-se a qualsevol registre oficial, encara que “preferentment” a l’Oficina Comarcal Agrària a què pertanya l’explotació, o bé a través del tràmit telemàtic genèric.

De qualsevol forma, des de la Conselleria de Justícia i Interior han remarcat que totes estes mesures tenen un “caràcter excepcional” i, com indica el punt sisé de la resolució, si “les circumstàncies que han motivat la seua publicació canviaren, es podria publicar una altra resolució que autoritzés de nou les cremes“.

Últimes notícies

Dos detinguts per furts a majors amb el mètode de l’abraç al Campello

La Guàrdia Civil ha detingut a dos jóvens amb requisitòries per la seua presumpta implicació en furts a persones majors prop d'un banc del Campello. Després de passar a disposició judicial, van quedar en llibertat amb mesures cautelars.

L’oposició titlla de decebedora el discurs de Llorca i el PP el veu il·lusionant

El missatge de Juanfran Pérez Llorca ha dividit a les Corts: PSPV i Compromís parlen de decepció i hipocresia, mentres el PP el qualifica de realista i il·lusionant.

Correia, Cömert, Dimitrievski i Rivero, els quatre del València que acaben contracte en 2026

Correia, Cömert, Dimitrievski i Rivero acaben el seu vincle al juny de 2026 i des de l'1 de gener poden pactar el seu futur amb altres clubs. Així està cada cas

Pedraza, Parell i Thomas Partey acaben contracte al juny i ja poden negociar el seu futur

Pedraza, Parell i Thomas Partey acaben contracte el 30 de juny de 2026 i, des de l'1 de gener, són lliures per a negociar amb altres clubs. També conclouen les cessions de Manor Solomon i Rafa Marín, i finalitza el contracte de Marcelino.

Simat frega els 1.000 l/m² de pluja entre setembre i desembre

Les precipitacions han deixat 977,4 l/m² en Simat, al capdavant del ránking de Avamet. A València s'han acumulat entorn de 420 l/m² des del 28 de setembre.

Pérez Llorca reafirma el compromís del Consell amb fets i recursos fins a una recuperació completa

El president ha defés la col·laboració institucional i ha promés mantindre recursos i accions fins a completar la recuperació després de la dana, amb especial focus en vivenda, ocupació i servicis públics.

La impermeabilització de la Ciutat de la Justícia de València aconseguix el 60% d’execució

Les obres d'impermeabilització avancen al 60% després d'una inversió de més de 2,3 milions, actuant sobre més de 17.000 m² per a evitar filtracions i humitats. El pla reforça segellats i amplia la xarxa d'evacuació sense interrompre l'activitat judicial.

Pérez Llorca reafirma el compromís del Consell amb fets i recursos fins a una recuperació completa

Pérez Llorca ha defés que la Comunitat continua recuperant-se de la pitjor catàstrofe de la seua història i ha promés fets i recursos fins a culminar la reconstrucció. Ha demanat cooperació entre administracions, estabilitat institucional i mesures per a vivenda, ocupació, fiscalitat i servicis públics.