L’AVL presenta la programació de l’Any Joan Fuster 2022

L’Acadèmia valenciana de la Llengua(AVL) ha presentat els esdeveniments que tindran lloc durant l’Any Joan Fuster 2022. Diverses activitats entre jornades, conferències o cicles, es repartiran per tot el territori de la llengua i comptarà amb un acte central al Teatre Principal de València el pròxim 23 de novembre.

“Volem situar la figura de Fuster com a intel·lectual compromès amb la llengua i també volem apropar a l’autor a aquells que no el coneixen i oferir noves mirades als que ja el coneixen.” ha explicat Vicenta Tasa organitzadora del cicle de conferències. Les 12´Converses amb Fuster estaràn repartides entre la Comunitat Valenciana, Catalunya i Mallorca.

Altres actes que es duran a terme seran exposicions itinerants, jornades formatives per a professors o la publicació d’una novel·la gràfica sobre l’autor de Sueca. D’altra banda, també es faran traduccions de llibres de l’escriptor valencià per tal expandir fora del nostre territori l’obra de Fuster.

 Presentación de la programació de les activitats previstes amb motiu de l’Any Joan Fuster, organitzades per la comissió acadèmica de l’Escriptor de l’Any 2022.

En la presentació, ha tingut lloc a la Sala d’actes del monestir de Sant Miquel dels Reis, han participat Ramon Ferrer, president en funcions de l’AVL i president de la Comissió Fuster, Verònica Cantó, presidenta electa de l’AVL, les acadèmiques Àngels Gregori i Vicenta Tasa, i Salvador Ortells, director de l’Espai Fuster.

Joan Fuster i Ortells (Sueca, 1922-1992)

Joan Fuster i Ortells (Sueca, 1922-1992) és un dels intel·lectuals valencians més destacats del segle XX. Advocat, poeta i assagista s’emmarca dins d’una tradició humanista adaptada a la modernitat que va cultivar sobretot l’aforisme i l’assaig i que va treballar durant tota la vida per la defensa de les llibertats democràtiques.


A més, l’escriptor de Sueca va ser Catedràtic de literatura de la Universitat de València, va dirigir l’Institut de Filologia Valenciana i va ser membre de l’Institut d’Estudis Catalans, el Consell Valencià de Cultura o la Institució Valenciana d’Estudis i Investigació, en 1993 va crear la ‘Càtedra Joan Fuster’ en honor seu. Va rebre els doctorats honoris causa en la Universitat de Barcelona i en l’Autònoma de Barcelona i va ser membre de l’Institut d’Estudis Catalans, del Consell Valencià de Cultura i de la Institució Valenciana d’Estudis i Investigació, així com director de l’Institut de Filologia Valenciana.


També, va formar part del Consistori dels Jocs Florals de Lo Rat Penat i va rebre nombrosos guardons literaris i cívics: Joaquim Folguera, Josep Ixart, Concepció Rabell, Per Comprendre, Premi d’Honor de les lletres Catalans, Premi de les Lletres del País Valencià, Medalla d’Or de la Generalitat de Catalunya, títol de fill predilecte de Sueca i, pòstumament, l’Alta Distinció de la Generalitat i les medalles de la Universitat Jaume I i la Universitat de València.

El 2017, es va inaugurar a Sueca l’Espai Joan Fuster, on està depositat el fons documental, bibliogràfic i artístic de l’escriptor valencià i des d’on es reivindica i difon el seu llegat intel·lectual. L’Espai comprén l’Aula Didàctica de Cultura Contemporània Joan Fuster, creada en 2016 per la Conselleria d’Educació, Cultura i Esport, a més del Centre de Documentació i el Museu Joan Fuster, dependents de l’Ajuntament de la capital de la Ribera Baixa.

Accede a nuestra hemeroteca Accedeix a la nostra hemeroteca Access our archive

Últimes notícies

Avís groc este dimarts per pluges de fins a 20 l/m² en una hora en la Comunitat Valenciana

Aemet ha establit el nivell groc per precipitacions intenses. Alacant, Castelló i València activen l'avís amb diferents franges i acumulats.

La Generalitat oferix suport a Benidorm per a complir la sentència de la serra Gelada

La Generalitat Valenciana ha oferit suport i ajuda a l'Ajuntament de Benidorm per a complir la sentència que li imposa 350 milions per la serra Gelada. El Consell ha garantit col·laboració per a executar la fallada i ha desvinculat a l'actual govern local de l'origen del conflicte

Catalá critica que Renfe no habilite autobusos des d’Albal durant la mascletà

L'alcaldessa de València ha enlletgit a Renfe que no preveja autobusos llançadora des d'Albal durant les hores de la mascletà. La Delegació del Govern defén la mesura per seguretat i l'atribuïx a instruccions municipals.

La Fiscalia no veu indicis per a imputar a Mazón per la DANA i demana retornar la causa

La Fiscalia Superior valenciana sosté que, ara com ara, no hi ha base sòlida per a imputar a Carlos Mazón per la DANA i sol·licita que el cas torne al Jutjat 3 de Catarroja. El Ministeri Públic deixa oberta la possibilitat de revalorar-lo si la instrucció aporta nous elements.

El Consell insta el Govern a intervindre en totes les platges danyades i ampliar les obres després dels temporals

El Consell ha demanat al Govern ampliar l'abast de les obres d'emergència per a reparar els danys dels últims temporals i actuar en totes les platges afectades. La resolució estatal contempla 12 municipis a Castelló i València, amb terminis d'execució de fins a nou mesos.

Els brigadistes del Consorci de València obtenen el reconeixement de bombers forestals

El Consorci Provincial de Bombers de València ha firmat un marc laboral que regula de manera integral a bombers i brigades. L'acord reconeix als brigadistes com a bombers forestals i ordena jornada, torns, permisos, condicions econòmiques, formació i carrera professional

La degradació dels boscos secs tropicals reduïx la diversitat de carronyers i accelera el consum de carronya

Un estudi liderat per la Universitat d'Alacant revela que la degradació dels boscos secs tropicals simplifica les comunitats de carronyers i accelera la desaparició de les carronyes. Els autors advertixen que esta eficiència en àrees alterades no implica resiliència i reforcen la necessitat de conservar boscos ben estructurats.

La jutgessa de la DANA torna a rebutjar investigar per què no es van tallar les principals carreteres

La jutgessa que investiga la gestió de la DANA ha reiterat la seua negativa a indagar per què no es van tallar les principals carreteres el 29 d'octubre de 2024. Rebutja demanar a la DGT gravacions i registres de la A-3, en considerar clau que l'alerta de protecció civil no es va emetre fins a les 20.11 hores.