La Diputació de València commemora el centenari de la Coronació de la Geperudeta

Ejemplo de shortcode con estilo
‘La Coronació de la Mare de Déu’ consta de 24 fotografies pertanyents al Arxiu General i Fotogràfic de la corporació i a la col·lecció Tivoli i podrà visitar-se entre el 6 i el 10 de maig

La Diputació de València se suma als actes commemoratius del centenari de la Coronació de la Mare de Déu dels Desemparats, que comencen ja a celebrar-se amb vista a 2023. Este divendres, la corporació provincial ha inaugurat l’exposició ‘La Coronació de la Mare de Déu’, que podrà visitar-se fins dimarts que ve 10 de maig (inclòs) en la plaça Manises, enfront de la seu central de la institució.

La mostra, que s’emmarca en els actes pel Dia de la Mare de Déu, consta de 24 fotografies propietat de l’Arxiu General i Fotogràfic de la Diputació i de la Col·lecció Tivoli, amb les quals s’il·lustra la cerimònia de coronació d’aquell 12 de maig de 1923.

La Geperudeta, proclamada l’abril de 1885 patrona de València pel Papa León XIII, va ser coronada en una ciutat engalanada per a l’ocasió, en un acte canònic presidit pel rei Alfonso XIII i la reina Victoria Eugenia.

L’alcalde de València, Juan Artal, va oferir la corona dissenyada per l’orfebre Josep Sugrañes, confeccionada amb les donacions de joies de les valencianes i valencians, que van mostrar així la seua devoció per la patrona. La cerimònia va tindre lloc en la plaça del Temple, enfront del Pont del Real, en presència dels cardenals Reig i Benlloch, del nunci papal Tedeschi i de tota una ciutat entregada a la ‘Maredeueta’.

Primat Reig

‘La Coronació de la Mare de Déu’ és un recorregut fotogràfic que s’inicia amb l’esbós i la imatge de la corona, que desapareixeria anys després durant la Guerra Civil. La mostra rescata el moment en què l’alcalde Artal entrega la joia al cardenal Enrique Reig, primat d’España, qui va coronar a la Geperudeta en un dels seus últims actes a València, on va ser arquebisbe, abans d’instal·lar-se definitivament en l’Arquebisbat de Toledo.

Estes i altres escenes de la Coronació, com el retorn de la Mare de Déu a la Catedral, l’altar o la cavalcada històrica en el seu honor que va recórrer els carrers de la ciutat, es recullen en les instantànies que poden veure’s en la plaça Manises, convertida una vegada més en centre expositiu per part de la Diputació i la seua Oficina Tècnica de Restauració, Investigació i Difusió del Patrimoni Artístic (OFITEC).

El president, Toni Gaspar, i diputades i diputats de la institució han acompanyat a l’arquebisbe de València, Antonio Cañizares, durant l’obertura de l’exposició. Gaspar ha destacat el valor històric i sentimental de les imatges i ha assenyalat que “esta és la contribució de la Diputació als actes en honor de la patrona que se celebren este cap de setmana a la ciutat, i que comencen hui divendres amb la missa de l’Escolania i ‘els dansaes’ en la plaça de la Mare de Déu”.

“En un espai reduït, en el cor de la ciutat, tenim l’oportunitat de gaudir amb els actes lúdics que festegen el fervor cap a la patrona i de conéixer, al mateix temps, la història d’un moment clau en la unió dels valencians amb la Mare de Déu”, ha conclòs el president de la Diputació.

Últimes notícies

Iñigo Pérez assenyala la falta de contundència després del 4-3 a Liverpool

Iñigo Pérez ha atribuït la derrota del Villarreal per 4-3 a Anfield a una nova falta de contundència defensiva en moments clau. El tècnic ha lamentat especialment l’empat del Liverpool just abans del descans.

Comesaña admet que l’empat del Liverpool abans del descans va ser clau

Santi Comesaña ha reconegut que l’empat del Liverpool en l’última jugada abans del descans i el tercer gol a l’inici de la represa han sigut decisius en la derrota 4-3 del Villarreal en Champions.

El Villarreal acaricia l’empat però cau 4-3 davant el Liverpool a la Champions

El Villarreal ha encadenat la segona derrota en la Lliga de Campions després de deixar escapar un 0-2 a Anfield i perdre 4-3 contra el Liverpool.

Ajuda inicial de 23,5 milions per a les víctimes de la dana Adam

La Generalitat ha aprovat un primer paquet d’ajudes directes de 23,5 milions d’euros per a reparar vivendes, reposar estris i facilitar el reallotjament de les persones que han perdut la seua casa per la dana Adam.

Set canvis de Iñigo Pérez en el Villarreal per a visitar el Liverpool amb Araújo de titular

Iñigo Pérez ha renovat l’onze del Villarreal amb set canvis respecte a la Lliga per a enfrontar-se al Liverpool, que ix amb Ronald Araújo en la defensa.

Argentina i Suècia, grans favorites en la Nacra Cup València de Nacra 17

La Nacra Cup València reunirà del 21 al 24 d’octubre 24 tripulacions de 17 països, amb Argentina i Suècia com a grans favorites en la classe olímpica Nacra 17.

El Rally Ciutat de València arriba amb Fuster buscant el seu seté títol d’Espanya

El Rally Ciutat de València-Memorial Javi Sanz afronta la seua 26a edició el pròxim cap de setmana, amb Miguel Fuster jugant-se el seu seté títol nacional. La prova compta amb un fort suport institucional i un programa que combina projecció estatal i arrelament als municipis valencians.

Chloe Bibby apuntala el joc interior del Valencia Basket amb un contracte de dos mesos

El Valencia Basket ha tancat la incorporació temporal de l’ala-pívot australiana Chloe Bibby per dos mesos, pendent de la revisió mèdica. La jugadora arriba després de brillar amb el Spar Girona i de passar per la WNBA amb Minnesota Lynx.