La Diputació de València commemora el centenari de la Coronació de la Geperudeta

La Diputació de València se suma als actes commemoratius del centenari de la Coronació de la Mare de Déu dels Desemparats, que comencen ja a celebrar-se amb vista a 2023. Este divendres, la corporació provincial ha inaugurat l’exposició ‘La Coronació de la Mare de Déu’, que podrà visitar-se fins dimarts que ve 10 de maig (inclòs) en la plaça Manises, enfront de la seu central de la institució.

La mostra, que s’emmarca en els actes pel Dia de la Mare de Déu, consta de 24 fotografies propietat de l’Arxiu General i Fotogràfic de la Diputació i de la Col·lecció Tivoli, amb les quals s’il·lustra la cerimònia de coronació d’aquell 12 de maig de 1923.

La Geperudeta, proclamada l’abril de 1885 patrona de València pel Papa León XIII, va ser coronada en una ciutat engalanada per a l’ocasió, en un acte canònic presidit pel rei Alfonso XIII i la reina Victoria Eugenia.

L’alcalde de València, Juan Artal, va oferir la corona dissenyada per l’orfebre Josep Sugrañes, confeccionada amb les donacions de joies de les valencianes i valencians, que van mostrar així la seua devoció per la patrona. La cerimònia va tindre lloc en la plaça del Temple, enfront del Pont del Real, en presència dels cardenals Reig i Benlloch, del nunci papal Tedeschi i de tota una ciutat entregada a la ‘Maredeueta’.

Primat Reig

La Coronació de la Mare de Déu’ és un recorregut fotogràfic que s’inicia amb l’esbós i la imatge de la corona, que desapareixeria anys després durant la Guerra Civil. La mostra rescata el moment en què l’alcalde Artal entrega la joia al cardenal Enrique Reig, primat d’España, qui va coronar a la Geperudeta en un dels seus últims actes a València, on va ser arquebisbe, abans d’instal·lar-se definitivament en l’Arquebisbat de Toledo.

Estes i altres escenes de la Coronació, com el retorn de la Mare de Déu a la Catedral, l’altar o la cavalcada històrica en el seu honor que va recórrer els carrers de la ciutat, es recullen en les instantànies que poden veure’s en la plaça Manises, convertida una vegada més en centre expositiu per part de la Diputació i la seua Oficina Tècnica de Restauració, Investigació i Difusió del Patrimoni Artístic (OFITEC).

El president, Toni Gaspar, i diputades i diputats de la institució han acompanyat a l’arquebisbe de València, Antonio Cañizares, durant l’obertura de l’exposició. Gaspar ha destacat el valor històric i sentimental de les imatges i ha assenyalat que “esta és la contribució de la Diputació als actes en honor de la patrona que se celebren este cap de setmana a la ciutat, i que comencen hui divendres amb la missa de l’Escolania i ‘els dansaes’ en la plaça de la Mare de Déu”.

En un espai reduït, en el cor de la ciutat, tenim l’oportunitat de gaudir amb els actes lúdics que festegen el fervor cap a la patrona i de conéixer, al mateix temps, la història d’un moment clau en la unió dels valencians amb la Mare de Déu”, ha conclòs el president de la Diputació.

Anuncios
Accede a nuestra hemeroteca Accedeix a la nostra hemeroteca Access our archive

Últimes notícies

Mor un menor de 16 anys després de ser rescatat de la mar en una platja de Benicàssim

Un menor de 16 anys va morir després de ser rescatat de la mar entre les platges de Els Terrers i Torre S. Vicent, a Benicàssim, malgrat els esforços dels servicis d'emergència per reanimar-ho.

Els avisos per vent fort a Castelló conclouen este divendres a les 8 del matí

Aemet confirma que este dijous serà l'últim dia de vent fort a la província de Castelló, on s'han registrat ratxes de fins a 110 km/h, i que els avisos acabaran el divendres a les 8 del matí.

El fort vent obliga a cancel·lar la primera jornada del festival SanSan de Benicàssim

El festival SanSan cancel·la per motius de seguretat tots els concerts previstos per a la seua jornada inaugural a Benicàssim a causa del fort vent i a l'alerta groga a la província de Castelló. L'organització garantix devolucions per a les entrades de dia i reembossaments proporcionals per als abonaments.

El vent obliga a cancel·lar la primera jornada del festival SanSan a Benicàssim

El festival SanSan de Benicàssim ha cancel·lat tots els concerts previstos per a la primera jornada per les fortes ratxes de vent i prioritzar la seguretat del públic, artistes i personal.

Rescatat en helicòpter un conductor després de caure amb el seu cotxe a un barranc a Aielo de Malferit

Un conductor és rescatat en helicòpter després d'eixir-se de la via i caure amb el seu cotxe a un barranc a Aielo de Malferit, en la zona de Pont Serrans. El ferit és estabilitzat en el lloc i evacuat fins a la carretera per al seu trasllat sanitari.

El València Basket busca segellar la passada davant el Virtus Bolonya en una Eurolliga al límit

El València Basket visita la pista del Virtus Bolonya amb l'opció de deixar quasi assegurat el seu bitllet a la següent ronda de l'Eurolliga, en una classificació extremadament igualada i amb baixes importants.

Educació activa el protocol d’agressions després de l’atac a una mestra en una escola infantil d’Elda

La Conselleria de Educacion ha activat el protocol d'agressions despues que una mare bufetejara a una mestra de l'escola infantil Almafra d'Elda. L'Ajuntament i la comunitat educativa han condemnat l'atac i expressat el seu suport a la docent.

Tres persones ateses després de l’incendi d’una vivenda a Mislata

Tres persones han resultat afectades en l'incendi d'un pis a Mislata. Dos dones van ser donades d'alta en el lloc i un home de 44 anys va ser traslladat a l'Hospital General de València per inhalació de fum.