La Diputació de València commemora el centenari de la Coronació de la Geperudeta

La Diputació de València se suma als actes commemoratius del centenari de la Coronació de la Mare de Déu dels Desemparats, que comencen ja a celebrar-se amb vista a 2023. Este divendres, la corporació provincial ha inaugurat l’exposició ‘La Coronació de la Mare de Déu’, que podrà visitar-se fins dimarts que ve 10 de maig (inclòs) en la plaça Manises, enfront de la seu central de la institució.

La mostra, que s’emmarca en els actes pel Dia de la Mare de Déu, consta de 24 fotografies propietat de l’Arxiu General i Fotogràfic de la Diputació i de la Col·lecció Tivoli, amb les quals s’il·lustra la cerimònia de coronació d’aquell 12 de maig de 1923.

La Geperudeta, proclamada l’abril de 1885 patrona de València pel Papa León XIII, va ser coronada en una ciutat engalanada per a l’ocasió, en un acte canònic presidit pel rei Alfonso XIII i la reina Victoria Eugenia.

L’alcalde de València, Juan Artal, va oferir la corona dissenyada per l’orfebre Josep Sugrañes, confeccionada amb les donacions de joies de les valencianes i valencians, que van mostrar així la seua devoció per la patrona. La cerimònia va tindre lloc en la plaça del Temple, enfront del Pont del Real, en presència dels cardenals Reig i Benlloch, del nunci papal Tedeschi i de tota una ciutat entregada a la ‘Maredeueta’.

Primat Reig

La Coronació de la Mare de Déu’ és un recorregut fotogràfic que s’inicia amb l’esbós i la imatge de la corona, que desapareixeria anys després durant la Guerra Civil. La mostra rescata el moment en què l’alcalde Artal entrega la joia al cardenal Enrique Reig, primat d’España, qui va coronar a la Geperudeta en un dels seus últims actes a València, on va ser arquebisbe, abans d’instal·lar-se definitivament en l’Arquebisbat de Toledo.

Estes i altres escenes de la Coronació, com el retorn de la Mare de Déu a la Catedral, l’altar o la cavalcada històrica en el seu honor que va recórrer els carrers de la ciutat, es recullen en les instantànies que poden veure’s en la plaça Manises, convertida una vegada més en centre expositiu per part de la Diputació i la seua Oficina Tècnica de Restauració, Investigació i Difusió del Patrimoni Artístic (OFITEC).

El president, Toni Gaspar, i diputades i diputats de la institució han acompanyat a l’arquebisbe de València, Antonio Cañizares, durant l’obertura de l’exposició. Gaspar ha destacat el valor històric i sentimental de les imatges i ha assenyalat que “esta és la contribució de la Diputació als actes en honor de la patrona que se celebren este cap de setmana a la ciutat, i que comencen hui divendres amb la missa de l’Escolania i ‘els dansaes’ en la plaça de la Mare de Déu”.

En un espai reduït, en el cor de la ciutat, tenim l’oportunitat de gaudir amb els actes lúdics que festegen el fervor cap a la patrona i de conéixer, al mateix temps, la història d’un moment clau en la unió dels valencians amb la Mare de Déu”, ha conclòs el president de la Diputació.

Anuncios
Accede a nuestra hemeroteca Accedeix a la nostra hemeroteca Access our archive
Anuncios

Últimes notícies

Mallorca i València es frenen a Son Moix amb un empat que fa gust de poc

Mallorca i València van empatar 1-1 a Son Moix, en un dol directe per la permanència on els locals van desaprofitar diverses ocasions clares i van acabar cedint un punt que no satisfà a cap.

Carlos Corberán lamenta el criteri arbitral pel possible penal a Gayà al Mallorca-València

Carlos Corberán considera que l'acció sobre Gayà en l'última jugada del Mallorca-València deixa un criteri arbitral confús, encara que destaca el punt reeixit per la resiliència de l'equip.

El València Basket se cita amb el Panathinaikos en els quarts de l’Eurolliga

El València Basket, segon en la fase regular de l'Eurolliga, s'enfrontarà al Panathinaikos en una sèrie al millor de cinc partits amb avantatge de camp en el Roig Arena.

Pepelu reivindica el valor de l’empat del València a Mallorca

Pepelu subratlla la importància de l'empat del València davant el Mallorca en plena lluita per la permanència i admet errors defensius després del descans i a pilota parada.

Mallorca i València es frenen a Son Moix amb un empat que no alleuja el descens

Mallorca i València empaten a Son Moix amb gols de Samu Costa i Sadiq en un partit gris que deixa als dos equips sense l'impuls que necessitaven en la lluita per la permanència.

Desallotjat un edifici de cinc plantes a Torrevieja per l’incendi d’una vivenda

Un incendi en una vivenda del carrer Verge del Colom ha obligat a desallotjar per complet un edifici de cinc plantes a Torrevieja, sense que consten ferits.

Fem profetes a John Lennon i a Bob Dylan

Leo Giménez és lingüista i en el seu article d'esta setmana parla sobre que la pau mundial continua sent una utopia perquè darrere de les guerres manen els interessos materials i de poder

Empat sense gols entre Mallorca i València al descans

Mallorca i València aconseguixen el descans amb 0-0 en un partit igualat i sense ocasions clares, marcat per la primerenca lesió de Thierry Rendall.