9.3 C
València
Dimecres, 21 gener, 2026

La Diputació de València commemora el centenari de la Coronació de la Geperudeta

La Diputació de València se suma als actes commemoratius del centenari de la Coronació de la Mare de Déu dels Desemparats, que comencen ja a celebrar-se amb vista a 2023. Este divendres, la corporació provincial ha inaugurat l’exposició ‘La Coronació de la Mare de Déu’, que podrà visitar-se fins dimarts que ve 10 de maig (inclòs) en la plaça Manises, enfront de la seu central de la institució.

La mostra, que s’emmarca en els actes pel Dia de la Mare de Déu, consta de 24 fotografies propietat de l’Arxiu General i Fotogràfic de la Diputació i de la Col·lecció Tivoli, amb les quals s’il·lustra la cerimònia de coronació d’aquell 12 de maig de 1923.

La Geperudeta, proclamada l’abril de 1885 patrona de València pel Papa León XIII, va ser coronada en una ciutat engalanada per a l’ocasió, en un acte canònic presidit pel rei Alfonso XIII i la reina Victoria Eugenia.

L’alcalde de València, Juan Artal, va oferir la corona dissenyada per l’orfebre Josep Sugrañes, confeccionada amb les donacions de joies de les valencianes i valencians, que van mostrar així la seua devoció per la patrona. La cerimònia va tindre lloc en la plaça del Temple, enfront del Pont del Real, en presència dels cardenals Reig i Benlloch, del nunci papal Tedeschi i de tota una ciutat entregada a la ‘Maredeueta’.

Primat Reig

La Coronació de la Mare de Déu’ és un recorregut fotogràfic que s’inicia amb l’esbós i la imatge de la corona, que desapareixeria anys després durant la Guerra Civil. La mostra rescata el moment en què l’alcalde Artal entrega la joia al cardenal Enrique Reig, primat d’España, qui va coronar a la Geperudeta en un dels seus últims actes a València, on va ser arquebisbe, abans d’instal·lar-se definitivament en l’Arquebisbat de Toledo.

Estes i altres escenes de la Coronació, com el retorn de la Mare de Déu a la Catedral, l’altar o la cavalcada històrica en el seu honor que va recórrer els carrers de la ciutat, es recullen en les instantànies que poden veure’s en la plaça Manises, convertida una vegada més en centre expositiu per part de la Diputació i la seua Oficina Tècnica de Restauració, Investigació i Difusió del Patrimoni Artístic (OFITEC).

El president, Toni Gaspar, i diputades i diputats de la institució han acompanyat a l’arquebisbe de València, Antonio Cañizares, durant l’obertura de l’exposició. Gaspar ha destacat el valor històric i sentimental de les imatges i ha assenyalat que “esta és la contribució de la Diputació als actes en honor de la patrona que se celebren este cap de setmana a la ciutat, i que comencen hui divendres amb la missa de l’Escolania i ‘els dansaes’ en la plaça de la Mare de Déu”.

En un espai reduït, en el cor de la ciutat, tenim l’oportunitat de gaudir amb els actes lúdics que festegen el fervor cap a la patrona i de conéixer, al mateix temps, la història d’un moment clau en la unió dels valencians amb la Mare de Déu”, ha conclòs el president de la Diputació.

Últimes notícies

98-84: la defensa del València Basket sotmet al París i decidix el dol d’anotadors

La muralla taronja es va imposar a un dels atacs més productius del torneig i va tancar el triomf per 98-84. Taylor va sumar 28 punts i Pedro Martínez va firmar un rècord.

Arnau Tenas recupera la titularitat en un Vila-real amb rotacions davant l’Ajax

Arnau Tenas recupera la porteria este dimarts en la Champions davant l'Ajax; només repetixen Renato Veiga, Comesaña i Moleiro. Marcelino ha apostat per un onze amb canvis en totes les línies.

L’accident ferroviari d’Adamuz eleva a 42 les víctimes mortals després de recuperar els últims cossos

Els forenses han completat les autòpsies de 38 víctimes i 37 persones continuen hospitalitzades, nou d’elles a l’UCI

Aemet advertix que la vesprada i nit concentren el pitjor del temporal marítim en la Comunitat Valenciana

Aemet ha assenyalat que el tram més advers del temporal marítim arribarà esta vesprada i es prolongarà fins al final del dimarts, amb ones de fins a 4 metres. El dimecres s'espera que amaine, encara que seguiran els avisos i persistiran afectacions en trams exposats del litoral.

El temporal esfondra una terrassa a la platja de Tavernes i obliga a desallotjar un edifici

El fort onatge ha arrossegat sediments en els fonaments de l'edifici Neptú i ha provocat el col·lapse de la terrassa d'un primer pis. La Policia Local ha desallotjat als ocupants i ha acordonat la zona mentres tècnics revisen l'estructura i els immobles confrontants.

LaLiga denuncia càntics ofensius: ‘Ayoze és una rata’ i insults a Hugo Duro

LaLiga va incloure en la seua denúncia de la jornada 20 diversos càntics i insults en Betis-Vila-real, Getafe-València i Espanyol-Girona. També va arreplegar llançaments d'objectes.

Aemet advertix: la vesprada i la nit seran el tram més advers del temporal marítim

Aemet ha assenyalat ones significatives de 4 metres i que el pitjor tram de l'episodi es concentra entre la vesprada i la nit. El dimecres s'espera un descens progressiu amb avisos encara actius.

La grip cau un 27% en la Comunitat Valenciana i els casos greus disminuïxen

La incidència de la grip baixa a 88,3 per 100.000 en la Comunitat Valenciana, un 27% menys que la setmana prèvia. Les IRA totals es mantenen quasi estables; covid puja a 6 sense casos greus i el VRS cedix lleument.