La Diputació de València commemora el centenari de la Coronació de la Geperudeta

La Diputació de València se suma als actes commemoratius del centenari de la Coronació de la Mare de Déu dels Desemparats, que comencen ja a celebrar-se amb vista a 2023. Este divendres, la corporació provincial ha inaugurat l’exposició ‘La Coronació de la Mare de Déu’, que podrà visitar-se fins dimarts que ve 10 de maig (inclòs) en la plaça Manises, enfront de la seu central de la institució.

La mostra, que s’emmarca en els actes pel Dia de la Mare de Déu, consta de 24 fotografies propietat de l’Arxiu General i Fotogràfic de la Diputació i de la Col·lecció Tivoli, amb les quals s’il·lustra la cerimònia de coronació d’aquell 12 de maig de 1923.

La Geperudeta, proclamada l’abril de 1885 patrona de València pel Papa León XIII, va ser coronada en una ciutat engalanada per a l’ocasió, en un acte canònic presidit pel rei Alfonso XIII i la reina Victoria Eugenia.

L’alcalde de València, Juan Artal, va oferir la corona dissenyada per l’orfebre Josep Sugrañes, confeccionada amb les donacions de joies de les valencianes i valencians, que van mostrar així la seua devoció per la patrona. La cerimònia va tindre lloc en la plaça del Temple, enfront del Pont del Real, en presència dels cardenals Reig i Benlloch, del nunci papal Tedeschi i de tota una ciutat entregada a la ‘Maredeueta’.

Primat Reig

La Coronació de la Mare de Déu’ és un recorregut fotogràfic que s’inicia amb l’esbós i la imatge de la corona, que desapareixeria anys després durant la Guerra Civil. La mostra rescata el moment en què l’alcalde Artal entrega la joia al cardenal Enrique Reig, primat d’España, qui va coronar a la Geperudeta en un dels seus últims actes a València, on va ser arquebisbe, abans d’instal·lar-se definitivament en l’Arquebisbat de Toledo.

Estes i altres escenes de la Coronació, com el retorn de la Mare de Déu a la Catedral, l’altar o la cavalcada històrica en el seu honor que va recórrer els carrers de la ciutat, es recullen en les instantànies que poden veure’s en la plaça Manises, convertida una vegada més en centre expositiu per part de la Diputació i la seua Oficina Tècnica de Restauració, Investigació i Difusió del Patrimoni Artístic (OFITEC).

El president, Toni Gaspar, i diputades i diputats de la institució han acompanyat a l’arquebisbe de València, Antonio Cañizares, durant l’obertura de l’exposició. Gaspar ha destacat el valor històric i sentimental de les imatges i ha assenyalat que “esta és la contribució de la Diputació als actes en honor de la patrona que se celebren este cap de setmana a la ciutat, i que comencen hui divendres amb la missa de l’Escolania i ‘els dansaes’ en la plaça de la Mare de Déu”.

En un espai reduït, en el cor de la ciutat, tenim l’oportunitat de gaudir amb els actes lúdics que festegen el fervor cap a la patrona i de conéixer, al mateix temps, la història d’un moment clau en la unió dels valencians amb la Mare de Déu”, ha conclòs el president de la Diputació.

Anuncios
Accede a nuestra hemeroteca Accedeix a la nostra hemeroteca Access our archive
Anuncios

Últimes notícies

El doblet d’Iván Romero rellança al Llevant i afona al Sevilla en la lluita per la salvació

Dos gols d'Iván Romero van donar la victòria al Llevant davant el Sevilla (2-0) i deixen al conjunt granota a només dos punts d'una permanència que marca el propi equip andalús.

Vox exigix a la Generalitat valenciana que reclame prioritat nacional en ajudes i servicis públics

Vox registra en Les Corts una proposta de tramitació urgent perquè la Generalitat demane al Govern central prioritzar als espanyols en ajudes socials, vivenda i servicis públics, i endurir l'accés d'immigrants sense residència legal.

Iván Romero impulsa al Llevant amb un doblet i afona al Sevilla en la lluita per la salvació

El Llevant es va imposar 2-0 al Sevilla gràcies a dos gols d'Iván Romero, que acosten als granotas a només dos punts d'un rival directe per la permanència en LaLiga.

Vox demana a la Generalitat que reclame al Govern prioritat nacional en ajudes i vivenda

Vox ha registrat en Les Corts una proposició no de llei perquè la Generalitat reclame al Govern central prioritat nacional en ajudes socials, vivenda i servicis públics, i un enduriment de l'accés d'estrangers irregulars a prestacions i sanitat.

Iván Romero impulsa al Llevant cap a la salvació al descans davant el Sevilla

El Llevant marxa al descans 1-0 enfront del Sevilla gràcies a un potent gol d'Iván Romero que, de mantindre's el marcador, li acostaria a només dos punts de la permanència.

Llevant i Sevilla repetixen onze en un dol decisiu per la permanència

Llevant i Sevilla afronten en el Ciutat de València un xoc directe per la permanència apostant pels mateixos onces que els van donar el triomf en l'última jornada.

Mor un treballador atropellat pel remolc d’un tractor en una finca de Polinyà de Xúquer

Un treballador de 46 anys mor en ser atropellat pel remolc d'un tractor en una finca agrícola de Polinyà de Xúquer després d'un intent fallit de reanimació pels servicis d'emergència.

Una menor de 14 anys resulta ferida en ser atropellada en la vorera a Alacant

Una menor de 14 anys ha sigut hospitalitzada després de ser atropellada per un cotxe que va invadir la vorera en el barri de Pau 2, a Alacant. La jove va patir un fort colp, encara que en principi no revist gravetat.